Perkataan tasawwuf seringkali bermain di
mulut mereka yang mengaji bidang agama. Bahkan perkataan tasawwuf ini juga
dianggap seperti suatu ilmu yang bukan semua orang boleh pelajarinya. Hanya
golongan tertentu sahaja yang mampu bercakap, mengaji dan mendalami ilmu
tasawwuf itu sendiri. Penggunaan istilah atau sesuatu perkataan itu harus
dilihat dari asal usulnya terlebih dahulu. Ini kerana, pada zaman salafus
soleh, tidak terungkap atau tidak wujud sama sekali perkataan tasawwuf itu.
Dalam usaha kita hendak memahami makna
dan maksud tasawwuf itu, pertamanya kita harus faham dan tahu bahawa tidak
terdapat dan tidak ditemui dalam mana-mana sumber wahyu yang utama sama ada
dalam Al Quran mahupun hadis. Bahkan lafaz tasawwuf itu sendiri tidak pernah
digunakan oleh baginda Nabi Muhammad SAW, para sahabat dan juga para tabi’in. Hal
ini sepertimana yang telah dinyatakan oleh seorang tokoh tasawwuf, Abu Nasr al Sarraj dalam kitab tasawwuf nya
iaitu Kitab al Luma’ :
“Kami tidak mendengar nama al-Sufiyyah
pada era para Sahabat Nabi SAW, begitu juga selepasnya...gelaran sufi itu tidak
diberikan kepada mana-mana Sahabat Nabi SAW.”
Disebabkan tidak wujud dan tidak ditemui
di dalam sumber wahyu utama, maka perkara ini telah menyebabkan timbulnya
pelbagai pandangan dari sudut etimologi berkaitan makna perkataan tasawwuf.
Dalam kajian yang dibuat oleh para ilmuan Islam, terdapat sembilan pandangan
berkenaan asal-usul bagi kalimah tasawwuf. Ianya dikatakan berasal daripada
kata akar al-safa’/al-safw, al-sifat, al-saff,
al-sufanah, sufat al-qafa’, Sufah bin Murr,
al-suf dan sufia.
Meskipun begitu, semua perkataan ini secara
etimologi dan penggunaan bahasanya kurang tepat atau kurang sesuai untuk
dipadankan dengan merujuk makna tasawwuf kecuali pada perkataan al-suf. Oleh
sebab itulah kebanyakan ahli tasawwuf menyatakan bahawa asal kalimah tasawwuf
adalah daripada kata akar al-suf.
Dari sudut istilahnya pula, para ilmuan
Islam juga mempunyai pelbagai pandangan berkaitan makna tasawwuf. Antara yang
memberikan pandangan adalah Syeikh Ahmad Zarruq. Beliau berkata istilah
tasawwuf telah dihuraikan dengan dua ribu definisi. Ini kerana ketulusan untuk
menghadapkan diri kepada Allah SWT dapat dicapai dengan pelbagai kaedah. Walaupun begitu, semua definisi menjurus
kepada pengertian yang sama iaitu ilmu penyucian jiwa. Beliau mendefinisikan
tasawwuf itu sebagai :
“Ilmu yang bertujuan untuk membaiki hati
dan memfokuskannya hanya untuk Allah semata-mata. Fiqh adalah ilmu yang
bertujuan memperbaiki amal, memelihara aturan dan menampakkan hikmah dari
setiap hukum. Sedangkan ilmu tauhid adalah ilmu yang bertujuan mewujudkan dalil-dalil
dan menghiasi iman dengan keyakinan, sebagaimana ilmu perubatan untuk
memelihara adan dan ilmu nahu untuk memelihara lisan.”
Syeikh Ahmad Ibn ‘Ajibah. seorang sufi yang
berasal dari Maghribi menyatakan:
“Ia adalah ilmu yang diketahui dengannya
jalan untuk mencapai kesempurnaan batin ke hadrat Raja bagi segala Raja,
menyucikan batin dari segala kekejian, mengisikannya dengan pelbagai kelebihan.
Awalnya adalah ilmu, pertengahannya adalah amal, akhirnya adalah kurniaan Allah
SWT”
Syeikh Muhammad Amin al-Kurdi
mendefinisikan tasawuf adalah:
“Suatu yang dengannya diketahui hal ehwal
kebaikan dan keburukan jiwa, cara membersihkannya daripada yang tercela dan
mengisinya dengan sifat-sifat terpuji, cara melaksanakan suluk dan perjalanan
menuju keredhaan Allah dan meninggalkan larangannya.”
Ibn Khaldun dalam kitabnya al Muqaddimah
telah berkata:
“Asal usul kepada ajaran tasawwuf ialah
tekun melaksanakan ibadah, berhubungan secara langsung kepada Allah, menjauhkan
diri dari kemewahan dan perhiasan duniawi (yang melalaikan), tidak suka kepada
kelazatan dan kemegahan yang menjadi rebutan orang ramai dan suka
bersunyi-sunyian melakukan ibadah kepada Tuhan. Semua ini telah di hayati dan
dilaksanakan oleh sahabat-sahabat Nabi dan ulama salaf. Namun pada abad kedua
Hijrah, ketika mana masyarakat Islam menjadi begitu ghairah untuk mengejar
kesenangan dan kelazatan duniawi, (lahirlah satu golongan yang tekun melakukan
ibadah seperti yang telah diajarkan Nabi) dan akhirnya mereka ini telah digelar
dengan gelaran ahli sufi atau ahli tasawwuf.”
Meskipun perkataan tasawwuf tidak
terdapat dalam Al Quran mahupun hadith, tetapi intipati utama tasawwuf itu
terdapat dalam sebahagian sabda Nabi Muhammad SAW. Hal ini sepertimana baginda
Nabi SAW bersabda dalam hadis sahih yang bermaksud :
“Engkau beribadah kepada Allah seaakan akan
Engkau melihat-Nya, dan jika engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Ia
melihatmu.”
Mengenai hadith di atas, Imam Tajuddin
al-Subki berkata ;
“… Tasawwuf diisyaratkan dengan ihsan.
Selain ilmu-ilmu itu (Aqidah, fiqh dan tasawwuf), kalau ia tidak kembali kepada
ilmu-ilmu tersebut (Islam, Iman dan Ihsan), ia adalah di luar syariah.”
Oleh itu, biar apa pun istilah atau
perkataan yang diguna pakaikan, sama ada disebut sebagai tasawwuf, ihsan
ataupun tazkiyatun nafs, ianya tetap merujuk kepada maksud dan makna yang sama
iaitulah ilmu dan amal yang berkaitan penyucian diri bagi mencapai kedudukan
yang lebih tinggi. Justeru itu ilmu tasawwuf memang
merupakan sebahagian daripada ajaran Islam yang penting, selama mana ianya
berjalan di atas landasan Al-Quran dan As-sunnah. Sebaliknya andaikata ia
bercampur-baur dengan perkara-perkara khurafat, bid’ah dan amalan-amalan
syirik, ia adalah sesat lagi batil, seperti mana yang telah disebutkan oleh
Imam Junaid al-Baghdadi :
“Jalan-jalan tasawwuf adalah tertutup
rapat melainkan jika ianya berpandukan ajaran Rasulullah.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan