Sesungguhnya setiap yang bernyawa itu pasti akan menghadapi saat
kematian yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Tidak ada makna kekal di dunia
ini melainkan yang akan bersama kita selamanya ialah amalan kita semata-mata.
Tiap-tiap diri yang mukallaf pasti akan menanggung segala perbuatan sama baik
ataupun buruk. Kita semua tiada yang terkecuali akan menghadap Allah Azza Wa
Jalla dengan membawa segala amalan kita untuk diperhitungkan di hadapan Allah
SWT. Kematian sepertimna umum ketahui, kedatangannya adalah rahsia Allah, apabila
sampai kepada detik dan ketikanya, tidaklah diperlambatkan mahupun
dipercepatkan walau sesaat. Satu hal yang sering menjadi perbincangan hangat
dikalangan umat Islam khususnya di nusantara ini ialah berkenaan hukum
mengadakan kenduri arwah atau juga dikenali sebagai kenduri tahlil.
Penggunaan istilah kenduri arwah atau tahlil sering difahaminya
sebagai majlis bacaan surah yasin dan tahlil selain diadakan jamuan makan bagi
para hadirin yang datang. Melihat kepada kedua-dua istilah ini iaitu "Arwah"
dan "Tahlil", kedua-duanya berasal dari perkataan
bahasa Arab. Ungkapan "Arwah" adalah merupakan kata jamak
(plural) daripada perkataan roh. Ini bermakna, perkataan Arwah membawa makna
roh-roh. Kalau ditinjau dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, kenduri arwah merujuk
kepada makna kenduri untuk saudara-mara. Selain itu, kenduri arwah juga boleh
difahami sebagai himpunan ramai dengan hidangan jamuan di rumah si mati dan
dilaksanakan bacaan tertentu dengan kaifiat tertentu termasuk tahlil dan doa.
Perkataan "Tahlil" pula merujuk kepada ungkapan zikir لاإله إلا الله yang bermaksud "Tiada Tuhan yang
disembah melainkan Allah". Maka dapat kita rumuskan bahawa kenduri
tahlil adalah sama seperti kenduri arwah.
Berbicara soal kenduri arwah dan tahlil, ianya adalah termasuk di dalam
perkara khilafiah (perbezaan pandangan) yang muktabar. Ini kerana pada sisi
pandangan para ulama dalam hal ini boleh dilihat dalam dua bentuk pandangan
utama. Pandangan pertama, hukumnya adalah bid'ah atau dianggap rekaan dalam
agama yang tidak punyai asas dalil dan hujah dari al-Quran dan al-Sunnah.
Pandangan kedua, sebahagian para ulama lain menyatakan hukumnya ialah harus
selagi tidak dianggap hal tersebut sebagai wajib. Kedua-dua pandangan ini
berdiri diatas asas masing-masing. Menurut pandangan pertama, perbuatan kenduri
arwah dan tahlil dihukum sebagai bid'ah adalah berdasarkan beberapa hujah dan
alasan. Antara lain, hujah mereka berdasarkan sebuah hadith riwayat Abu Daud,
Tirmizi dan Ibnu Majah, daripada Abdullah bin Ja'far beliau berkata yang bermaksud
:
"Apabila tiba berita kematian Ja'far bin Abi Talib, Nabi SAW
bersabda : Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja’afar (isteri-isteri
dan anak-anaknya), sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang
mengharukan (menyulitkan) mereka."
Hadith ini menjelaskan bahawa arahan Nabi SAW mengharapkan jiran
tetangga yang menetap berhampiran dengan keluarga si mati untuk membuat dan
menyediakan makanan kepada keluarga si mati yang ditimpa musibah dan kedukaan
menerima berita kematian. Selain itu, telah berkata Imam al-Syafie di dalam
kitabnya al-Umm, beliau menyatakan bahawa dirinya suka jiran si mati
atau orang yang mempunyai pertalian keluarga dengannya (keluarga jauh) memberi
makan kepada ahli keluarga mayat, yang mengenyangkan mereka pada hari dan
malamnya, kerana itu adalah sunnah dan ingatan yang mulia, dan ianya adalah
perbuatan golongan yang baik-baik sebelum dan selepas kita. Menurut para imam
empat mazhab juga, kesemuanya berpandangan sunat memberi makan kepada keluarga
di mati dan bukannya keluarga si mati menyediakan makanan kepada orang ramai.
Selain itu, antara hujah lain lagi ialah mengenai terdapat larangan
oleh baginda Nabi SAW untuk meratapi kematian dengan berhimpun beramai-ramai.
Perkara ini sebagaimana di dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud :
“Empat perkara yang dilakukan oleh umatku yang berasal daripada
tradisi jahiliyyah yang belum mereka tinggalkan: Berbangga-bangga dengan
keturunan, mencela keturunan, mempercayai hujan turun berdasarkan ramalan
bintang dan al-Niyahah (meratapi kematian)."
Menurut Imam al-Nawawi di dalam kitabnya, Syarah Sahih Muslim,
beliau menyebut pada hadith ini terdapat keharaman niyahah (meratapi kematian)
dan pelakunya diterima taubat selagi mana nyawa tidak sampai di kerongkong.
Demikian ulasan al-Nawawi. Perbuatan niyahah (meratapi kematian) ditafsirkan
sebagai jamuan yang diadakan oleh keluarga si mati untuk dimakan oleh orang
ramai. Tafsiran ini sebagai yang telah diungkapkan oleh Jarir bin Abdillah
al-Bajaliy RA, katanya kami menganggap berkumpul di rumah si mati dan makanan
yang dibuat oleh keluarga si mati setelah pengebumiannya merupakan sebahagian
daripada meratapi kematian. Selain itu, turut berpandangan sama ialah Imam
al-Syaukani. Ini sebagaimana beliau menukilkan di dalam kitabnya, Nail
al-Aurthar, bahawa perbuatan berkumpul orang ramai di rumah si mati setelah
pengebumian dan menjamah makanan yang disediakan oleh tuan rumah adalah
termasuk dalam meratapi kematian.
Ringkasnya, terdapat ramai lagi para ulama yang berpandangan
kenduri arwah dan tahlil adalah rekaan dalam agama yang ditegah dan dilarang
oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Selain itu hampir kesemua para imam mazhab
berpandangan adalah makruh hukumnya keluarga si mati menyediakan makanan untuk
orang ramai yang hadir. Bagi pandangan kedua pula, ada yang berpandangan harus
atau dibolehkan dan dibenarkan diadakan kenduri arwah dan tahlil. Ini
sebagaimana yang terdapat dalam pandangan mazhab al-Syafie, disebut oleh Imam
al-Subki di dalam kitabnya Fatawa as-Subki, beliau menyatakan bahawa
mengadakan majlis bacaan al-Quran dan doa untuk si mati itu baik, selagi tidak
disertai dengan amalan bid’ah yang haram atau pembaziran. Selain itu, Imam Ibn
Hajar al-Haitami menyebut di dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj, beliau
menyebut tidak ada halangan untuk membaca al-Quran dan menghadiahkan pahalanya
kepada orang yang sudah meninggal, dan ini memberi manfaat kepadanya. Ini
seperti doa yang dibacakan untuknya, sebagaimana yang disebut dalam hadith
sahih.
Melihat kepada ungkapan ini, jelas bahawa al-Haitami membenarkan
membaca al-Quran dan doa untuk si mati namun beliau tidak menyebut mesti dibuat
secara kenduri dan berhimpun. Dalam mazhab Hanafi, telah berkata Imam Ibnu
Abidin di dalam kitab Radd al-Muhtar, beliau menyebut bahawa majlis
bacaan tahlil dan doa untuk si mati adalah harus selagi tidak ada unsur
pembaziran dan paksaan. Selain itu Imam Ahmad ad-Dardir dalam mazhab Maliki
pula menyatakan di dalam kitab Aqrab al-Masalik, bahawa mengadakan
jamuan selepas kematian adalah harus jika bertujuan untuk bersedekah bagi pihak
si mati. Turut menyatakan mengenai keharusan menghadiahkan pahala amalan untuk
si mati ialah Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah yang bermazhab Hanbali. Beliau
menyatakan di dalam kitabnya, ar-Ruh, amalan menghadiahkan pahala kepada
si mati adalah diterima dan sampai kepadanya. Pun begitu, ungkapan oleh Ibn
Qayyim adalah berkaitan pahala amalan membaca al-Quran tanpa beliau menyebut
mesti diadakan dalam majlis khas atau kenduri arwah.
Demikianlah persoalan hukum mengenai kenduri arwah dan tahlil yang
sering menjadi perbualan hangat dikalangan umat Islam. Apa yang boleh kita
rumuskan, majoriti para ulama menyatakan bahawa kenduri arwah dan tahlil adalah
bid'ah rekaan dalam beragama. Ini kerana jelas lagi bersuluh perbuatan tersebut
tidak pernah dilakukan oleh baginda Nabi SAW. Jika hal tersebut digalakkan,
tentunya Nabi SAW akan melakukannya. Selain itu, amalan kenduri arwah juga
termasuk sebagai meratapi kematian dan hal ini sangat dilarang dan ditegah oleh
Nabi Muhammad SAW. Begitu juga baginda Nabi menyatakan amalan tersebut sebagai
amalan umat jahiliah. Kenduri arwah dan tahlil juga dilihat mirip atau sama
seperti amalan agama Hindu yang disebut sebagai Sraddha, Varsi, Tarpan,
Pitru, Paksha dan Phul. Semua nama-nama tersebut merujuk
kepada amalan orang Hindu yang membuat ritual bertujuan untuk mengirim doa
dengan melakukan pemujaan khusus demi ibubaa mereka yang telah meninggal dunia.
Oleh itu, adalah lebih selamat memilih jalan sebagaimana yang ditunjuki oleh
Nabi SAW dan meninggalkan segala amalan bid'ah. Semoga Allah meredai kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan