Ahad, 18 Mei 2025

INSURANS ATAU TAKAFUL : ANTARA HALAL DAN HARAM

 

Kehidupan adalah sebuah anugerah dan nikmat dari Allah SWT yang wajib kita hargai dan mensyukurinya. Bahkan Allah SWT yang juga sebagai pencipta akan sekalian makhluk, melarang dan menegah para hamba Nya daripada melakukan perkara-perkara yang mendatangkan kemudaratan kepada diri dan nyawa sendiri. Demikian pula apabila kesakitan datang menyapa kita, Islam menyuruh kita untuk mengubatinya dan bukan membiarkan sakit merosakan lagi diri. Di sinilah makna akan usaha dan ikhtiar yang merupakan tugas terpenting manusia sebelum menyerah nasib kepada Allah Azza Wa Jalla. Bagi tujuan itu, pada zaman ini terdapat pelbagai inisiatif perlindungan diri, harta benda dan lain-lain melalui skim insurans dan takaful. Persoalannya, bagaimana pula perspektif Islam dalam hal ini.

Perkataan "Insurans" menurut The New Encylopedia Britannica, sebagai satu kumpulan yang membuat kutu bagi meringankan beban kewangan individu dan menghindarkan kesulitan perbelanjaan. Selain itu, Oxford Dictionary pula mentakrifkan insurans sebagai kontrak yang dilaksanakan bagi menyediakan sebarang pampasan bagi kehilangan, kerosakan dan kecederaan. Dalam konteks bahasa Melayu, sebagaimana yang tercatat dalam Kamus Bahasa Melayu DBP, insurans bermaksud perjanjian tanggungan yang dibuat oleh sesebuah syarikat untuk mengganti kerugian dan bayaran premium tertentu. Terminologi insurans dalam bahasa Arab disebutkan sebagai al-Ta'min (التأمين). Ibnu Manzur dalam kitabnya Lisan al-Arab, menyebut al-Ta'min atau insurans bermaksud dalam keamanan dan kesejahteraan.




Secara linguistiknya, insurans dan takaful merujuk kepada makna yang sama iaitu memberikan perlindungan. Dalam konteks Malaysia, kedua-dua istilah ini iaitu insurans dan takaful digunakan dalam keadaan yang berbeza situasinya. Perbezaan tersebut merangkumi konsep dan polisi yang dilaksanakan. Pada perkataan insurans, ianya difahami sebagai polisi konvensional yang disifatkan sebagai tidak patuh syariah manakala takaful pula difahami sebagai polisi islamik yang menepati ciri pematuhan syariah. Kenapa wujudnya istilah patuh dan tidak patuh syariah ? Jawapannya adalah kerana Islam telah meletakkan beberapa garis panduan jual beli insurans supaya jual beli tersebut tidak mempunyai unsur maksiat seperti penipuan, penindasan dan kezaliman antara dua pihak. Sejarah mencatatkan konsep insurans telah berlaku sejak zaman Arab sebelum kedatangan Islam lagi.

Orang Arab pada zaman sebelum kedatangan Islam, mereka mengamalkan satu polisi yang disebut sebagai Blood Money (wang darah), juga disebut dalam bahasa Arab sebagai "Aqilah". Polisi ini berlaku apabila berlakunya pergaduhan di antara dua kabilah yang berakhir dengan kematian di sebelah pihak. Pihak yang menyebabkan kematian atau yang melakukan pembunuhan dituntut untuk memberikan bayaran berupa pampasan kepada keluarga yang ahlinya terbunuh. Bayaran tersebut akan dikutip secara sama rata dari kalangan ahli suku kabilah orang yang membunuh. Polisi yang dinamakan sebagai Aqilah ini merupakan satu bentuk jaminan yang wujud pada zaman tersebut. Dalam pada itu, para ilmuan Islam sejak dahulu lagi telah membahaskan mengenai hukum menjual beli insurans. Dalam perbahasan panjang tersebut, dapat kita rumuskan bahawa terdapat tiga pandangan utama dalam hal ini. Pandangan pertama, mengharamkan insuran konvensional secara keseluruhan. Pandangan kedua, mengharuskannya dan pandangan ketiga mengharamkan sebahagian dan mengharuskan sebahagian.

Pandangan pertama, menyatakan bahawa adalab haram secara keseluruhannya menjual beli insurans konvensional. Pengharaman tersebut dibuat berdasarkan beberapa alasan seperti wujudnya unsur riba al-Mu'amalah al-Maliah di dalam perniagaan. Riba ini berlaku apabila pihak pencarum menuntut ganti rugi kepada syarikat yang menjual insurans disebabkan musibah yang berlaku. Apabila ganti rugi diberikan, jumlah yang dibayar berlipat kali ganda daripada jumlah premium yang dibayar oleh pencarum. Ini sekaligus menyaksikan wujudnya konsep perjudian dalam polisi. Hal tersebut ditegah oleh Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan di dalam surah al-Maidah ayat 90 yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”.




Selain terdapat unsur riba dan perjudian, insurans konvensional juga mempunyai unsur gharar (penipuan) yang diharamkan oleh Islam. Telah berkata al-Jurjani dalam kitab al-Ta'rifat lil Jurjani, beliau menyatakan n bahawa gharar itu ialah sesuatu yang tidak diketahui hasil akhirnya, apakah ianya akan terjadi atau tidak. Ini bermakna pencarum insurans tidak mengetahui apa yang akan terjadi di belakang hari walau bayaran tetap dibuat. Jelas bahawa konsep gharar jual beli yang tidak pasti dan tidak tentu ini adalah bercanggah dengan prinsip syariah. Maka boleh kita rumuskan bahawa insurans konvensional adalah haram kerana mempunyai unsur riba, perjudian dan gharar yang menyanggahi prinsip syariah dalam hukum jual beli.

Pandangan kedua menyatakan bahawa hukumnya adalah harus. Pandangan ini dipegang oleh beberapa ulama seperti Syeikh Abdul Khallaf, Dr. Muhammad al-Bahi dan Mustafa al-Zarqa'. Mereka menjelaskan bahawa insurans adalah kontrak moden yang tidak ada dalil yang jelas mengenainya. Melalui kaedah yang dinyatakan oleh al-Sayuti bahawa "Sesuatu hukum itu adalah harus sehingga ada dalil yang mengharamkannya". Selain itu, keharusan mencarum insurans juga berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Jathiyah ayat 13 yang bermaksud :

“Dan Dia memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya) bagi kaum yang memikirkannya dengan teliti”.




Berdasarkan ayat ini, mereka yang mengharuskan insurans menyebut bahawa kewujudan skim insurans menepati kehendak Allah SWT dimana Allah SWT menyatakan Dialah yang memudahkan segala urusan makhluk di langit dan di bumi. Terkait dengan insurans, maka ianya merupakan maslahah (kebaikan) kepada pencarum bertujuan memastikan keluarga terdekat dan waris tidak akan mengalami masalah apabila berlaku musibah. Mereka juga menggunakan kaedah al-Urf dengan menyatakan bahawa insurans merupakan satu institusi yang menjadi kebiasaan di dalam masyarakat. Selain itu, keharusan insurans juga berdasarkan kaedah Qias dengan menqiaskan akad insurans dengan konsep al-Muwalah. Konsep al-Muwalah merujuk kepada kesepakatan di antara dua pihak di mana satu pihak membayar diyat kepada pihak lain diatas perbuatan jenayah yang dilakukannya. Menurut Muhammad al-Bahi, keharusan insurans berasaskan tiga alasan iaitu pertama, insuran meliputi kepentingan ekonomi orang Islam. Kedua, insurans bukan akad jual beli sebaliknya akad takaful dan ketiga, insurans adalah akad mudharabah di mana keuntungan dipulangkan kepada pencarum berbentuk pampasan. Demikian antara hujah pandangan kedua.

Pandangan ketiga pula menyatakan sebahagian harus dan sebahagian lagi haram. Ini berdasarkan pandangan Abu Zahrah yang mengharuskan insurans dari segi konsep asasnya iaitu saling bantu dan bekerjasama. Beliau menjelaskan insurans kereta itu adalah haram tetapi insurans membaiki kereta daripada sebarang kerosakan itu harus. Insurans nyawa pula adalah haram kerana wujud unsur perjudian. al-Sharbasi pula menyebut sistem insurans adalah haram sekiranya terdapat unsur riba. Maka jika sistem tersebut tidak mengandungi unsur riba maka diharuskan. Daripada pandangan ketiga ini, dapat difahami keharusan atau keharaman sesuatu insurans adalah terletak kepada kaedah dan sistem yang diguna pakai. Jika padanya wujud unsur mungkar, haram hukumnya dan sebaliknya jika tidak unsur mungkar, harus hukumnya. Demikianlah sedikit penjelasan mengenai insurans antara halal dan haram. Apa yang pasti, kini telah wujud polisi insurans yang patuh syariah yang dikenali sebagai Takaful. Maka memilih hal itu lebih selamat dan terjamin hukumnya. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan