Sifat pemurah merupakan salah satu sifat terpuji yang bukan sahaja
menjadi tuntutan oleh agama bahkan ianya bernilai dalam usaha membina
kemenjadian manusia. Pemurah boleh difahami sebagai suka memberi, menghulur
selain ringan tulang dalam memberikan pertolongan dan bantuan. Amat mulia
sekali sifat pemurah ini yang bukan sahaja dinilai baik oleh sisi agama malah
turut disegani oleh sekeliling masyarakat. Dalam kelaziman pemahaman umum,
sifat pemurah seringkali dikaitkan dengan mereka yang suka menderma wang
ringgit atau suka memberi sumbangan berbentuk kebendaan yang memiliki nilai
harganya yang tersendiri. Pemahaman ini secara tidak langsung telah
menyempitkan makna dalam erti kata sedekah yang sebenar. Apabila pemahaman
salah ini tertanam dalam minda masyarakat, maka tentu sekali sifat pemurah tersebut
dilihat hanya layak dimiliki oleh golongan yang kaya-raya. Jadi, apakah orang
yang kurang berkemampuan tidak boleh menjadi seorang yang pemurah ?
Sifat pemurah boleh terzahir daripada sikap suka bersedekah.
Ungkapan "Sedekah" berasal dari bahasa Arab. Perkataan
sedekah sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Ibnu Manzur dalam kitbanya, Lisan
al-'Arab, beliau menyebutkan bahawa sedekah sebagai apa yang apa yang
engkau berikan kerana Allah kepada golongan fakir, yakni yang memerlukan.
Selain itu, al-Jurjani pula menyebut di dalam kitabnya, al-Ta`rifat,
sedekah ialah pemberian yang padanya dicari pahala daripada Allah SWT. Menurut
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, sedekah ialah pemberian kepada golongan fakir
dan miskin. Pada sudut syarak, perkataan sedekah difahami sebagai pemberian
daripada seseorang dengan tujuan ingin mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Selain itu, sedekah juga difahami sebagai zakat iaitu sedekah wajib oleh orang
Islam kepada golongan fakir dan miskin. Namun begitu, apa yang akan kita perbincangkan
ialah mengenai sedekah yang tidak wajib.
Perkataan sedekah banyak disebutkan di dalam al-Quran. Antara lain
sepertimana firman Allah SWT di dalam surah an-Nisa' ayat 114, yang bermaksud :
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali
(bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau
mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud
mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat
besar.”
Berdasarkan ayat ini, Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili menyebut di
dalam kitab tafsirnya, tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan
mereka iaitu rahsia antara dua kelompok ketika mereka saling membicarakan hal
tersebut kecuali bisikan-bisikan tentang tiga hal : iaitu hal yang menyuruh
manusia memberi sedekah, atau berbuat kebaikan atau mengadakan perdamaian di
antara manusia. Selain itu, Syeikh Dr. Shalih bin Abdullah bin Humaid, Imam
Masjidil Haram menyebut di dalam kitab Tafsir Al-Mukhtashar, tidak ada
kebaikan pada kebanyakan ucapan yang dirahsiakan oleh manusia, dan juga tidak
ada manfaatnya, kecuali jika ucapan itu berupa perintah untuk bersedekah, atau
melakukan kebaikan yang diajarkan oleh syariat dan ditunjukkan oleh akal sihat,
atau seruan untuk mendamaikan pihak-pihak yang bermusuh. Barangsiapa yang
melakukan hal itu demi mencari reda Allah, maka Kami akan memberinya pahala
yang sangat besar.
Selain itu, di dalam ayat lain, sebagaimana firman Allah SWT,
sedekah diiktiraf oleh Allah sebagai pemberian pinjaman yang baik kepada Allah
SWT dan akan diberikan balasan berupa ganjaran yang berlipat kali ganda. Ini
dapat dilihat melalui firman Allah di dalam surah al-Hadid ayat 18 yang
bermaksud :
“Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang
perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah,
sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan
berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.”
Begitulah sebahagian ayat-ayat al-Quran yang menggambarkan tentang
pensyariatan amalan sedekah. Ironinya, amalan bersedekah seringkali dikaitkan
dengan pemberian kebendaan seperti wang ringgit dan harta-benda lain. Namun
begitu, dalam Islam, sedekah mempunyai makna yang luas sekali. Amalan sedekah
tidak terhad atau terbatas pada wang ringgit dan pemberian kebendaan lain
semata-mata. Malah, amalan mulia seperti buang duri, menolong orang dalam
kesusahan, berkata dengan perkataan baik dan melangkah kaki berjalan untuk
menuju tempat solat juga dianggap sebagai sedekah. Hal ini sebagaimana sabda
Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah
RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Setiap sendi tulang manusia harus disedekahi setiap hari di
saat terbitnya matahariv: berbuat adil terhadap dua orang (mendamaikan) adalah
sedekahv; menolong seseorang naik kenderaannya, membimbingnya, dan mengangkat
barang bawaannya adalah sedekah, ucapan yang baik adalah sedekah ; Berkata yang
baik juga termasuk sedekah. Begitu pula setiap langkah berjalan untuk
menunaikan solat adalah sedekah. Serta menyingkirkan suatu rintangan dari jalan
adalah sedekah."
Berdasarkan pemahaman hadith ini, jelas bahawa pelbagai bentuk
sedekah yang sangat luas maknanya dan tidak sekadar memberi wang ringgit dan
kebendaan sahaja. Selain itu, bercakap soal amalan bersedekah juga, tercatat di
dalam sebuah hadith Nabi menceritakan mengenai sikap cemburu sebahagian para
sahabat yang kurang berkemampuan harta untuk bersedekah, mengadu kepada baginda
Nabi akan kecemburuan mereka kerana tidak dapat bersedekah seperti sahabat lain
yang kaya-raya. Maka baginda Nabi SAW membalas dengan memberikan gambaran makna
sedekah yang luas pemahamannya. Kisah ini tecatat sebagaimana di dalam sebuah
hadith riwayat Muslim, daripada Abu Dzar RA, beliau berkata sebahagian sahabat
berkata kepada Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Wahai Rasulullah, orang-orang kaya pergi membawa banyak pahala.
Mereka solat sebagaimana kami solat, mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa,
namun mereka dapat bersedekah dengan kelebihan hartanya. Nabi bersabda :
‘Bukankah Allah telah menjadikan untukmu sesuatu yang dapat disedekahkan?
Sesungguhnya setiap kali tasbih (bacaan subhanallah) adalah sedekah, setiap
kali tahmid (bacaan alhamdulillah) adalah sedekah, setiap kali tahlil (bacaan
lailahaillallah) adalah sedekah, menyuruh kepada kebaikan adalah sedekah,
melarang kemungkaran adalah sedekah, dan jimak- nya salah seorang antara kamu
juga adalah sedekah.’ Mereka bertanya : ‘Wahai Rasulullah, adakah jika salah
seorang daripada kami memenuhi hajat syahwatnya berpahala?’ Rasulullah menjawab
: ‘Menurutmu, bukankah jika dia menyalurkan syahwatnya pada yang haram, maka
dia berdosa? Maka demikian pula apabila dia menyalurkannya pada yang halal, dia
mendapat pahala".
Demikianlah bagaimana makna sedekah mencakupi ruang kemampuan
setiap makhluk yang bernama manusia. Jelas bahawa amalan bersedekah tidak
sekadar soal memberi wang dan harta-benda. Luas dari itu, setiap ungkapan baik
dikira sedekah, menolong orang dalam kesusahan dikira sedekah, membuang
rintangan di jalanan juga dikira sebagai sedekah, melakukan persetubuhan
hubungan suami isteri pun dikira sebagai sedekah. Maka dengan keluasan makna
sedekah ini, dapatlah kita fahami sesungguhnya amalan sedekah tidak hanya boleh
dan mampu dilakukan oleh mereka yang punyai harta yang banyak. Sesiapa sahaja
tanpa mengira soal status kewangannya, mampu melaksanakan amalan sedekah
mengikut kemampuan tersendiri. Oleh yang demikian, apa lagi alasan yang mahu
kita katakan untuk tidak mahu bersedekah. Sedekah adalah amalan mulia dan layak
untuk semua manusia melakukannya. Semoga Allah SWT merahmati dan memberkati
perjalanan hidup ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan