Ahad, 4 April 2021

SIMBOL CAPAL ANTARA KEBAIKAN DAN KEBURUKAN

 

Capal adalah merujuk kepada sepasang kasut atau sandal (selipar) yang telah digunakan oleh baginda Nabi SAW semasa baginda masih hidup. Dalam Kitab as Syamail al Muhammadiyah, karangan al Imam at Tirmidzi, beliau telah mengumpul hadis-hadis yang menceritakan tentang perihal sifat rupa paras, akhlak dan juga hal-hal kehidupan baginda Nabi SAW. Juga terdapat beberapa hadis yang menceritakan tentang perihal keadaan capal Nabi melalui riwayat oleh para sahabat Nabi SAW tanpa dibuat atau dilukis dengan apa-apa bentuk yang boleh dikaitkannya dengan capal Nabi.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Bukhari, Abu Daud, At Tirmidzi dan juga an Nasa'i, yang bermaksud :

"Qatadah pernah bertanya kepada Anas bin Malik, "Bagaimanakah bentuk sandal Rasulullah SAW ?, Anas bin Malik menjawab, "Sandal baginda mempunyai dua tali qibal".

Dalam hadis yang lain, Abu Hurairah berkata :

"Sandal Rasulullah SAW mempunyai tali qibal”

Tali qibal yang disebutkan oleh Anas bin Malik bermaksud tali sandal bahagian hadapan yang terletak di antara jari kaki. Dua tali qibal pada sandal baginda Nabi itu, adalah satu tali diletakkan di antara ibu jari kaki dan jari telunjuk, dan satu lagi diletakkan di antara jari tengah dan jari manis.



Berdasarkan hadis tersebut, dapat kita fahami bahawa sandal Nabi yang juga disebutkan capal Nabi mempunyai beberapa sifat tertentu yang boleh kita bayangkan. Namun untuk melukis, atau mereka cipta bentuknya amatlah sukar sekali kerana tidak ada seorang sahabat Nabi pun yang melukis atau melakarkan bagi memastikan bentuknya adalah yang asli.

Apa yang perlu kita tahu ialah orang yang pertama yang telah membuat lakaran capal yang dinisbahkan kepada Nabi SAW adalah datangnya daripada Ahmad bin Muhammad al Muqarri at Tilmisaani. Kemudian apa yang telah beliau lakarkan tersebut telah dikembangkan oleh Yusuf bin Ismail an Nabhani. Lakaran yang dibuat oleh Ahmad bin Muhammad at Tilmisaani ini beliau nukilkan dalam kitabnya Fath al Muta'al fi Madh al Ni'al. Beliau telah mendatangkan sanad dan syair bagi mengambarkan lakaran capal yang dinisbahkan kepada baginda Nabi SAW.

Malangnya, apa yang telah beliau nukilkan dalam kitabnya itu hanyalah teori tanpa sebarang rajah atau lukisan yang tepat untuk dinisbahkan kepada baginda Nabi SAW. Malah, apa yang telah beliau nukilkan tersebut tidak dapat dipastikan akan kesahihannya kerana beliau sendiri berkata dalam kitab al Athar an Nabawiah karangan Ahmad Taimur, beliau menyatakan bahawa capal Nabi SAW telah musnah ketika perang Taimurlank pada 736 Hijrah apabila tempat terakhir simpanan capal musnah di Damsyik.

Demikian secara ringkas tentang sejarah lakaran capal baginda Nabi SAW yang tidak ada kesahihannya dan sekiranya betul sekalipun lakaran tersebut, mestilah ia datang daripada sumber wahyu dan bukannya atas mimpi, nukilah orang soleh atau atas sangkaan semata-mata. Ada pun tentang kelebihan atau kebaikan capal Nabi, tidak terdapat satu pun hadis atau ayat al Quran yang menceritakan tentang kelebihan memakai capal baginda Nabi SAW. Hal ini kerana memakai sandal/capal/selipar seperti capal baginda Nabi SAW bukanlah sesuatu yang besar tuntutannya.



Walau bagaimana pun, sekiranya kita menyanjung tinggi lakaran capal yang tidak pasti akan kebenarannya, dibimbangi kita akan terjerumus dalam masalah akidah. Pada asalnya mungkin kita hanya sekadar mahu bertabarruk (mengambil berkat) dengan peninggalan Nabi, walhal bentuk capal itu sendiri pun tidak pasti bagaimana mungkin kita mahu bertabarruk. Kita sangat bimbang ianya akan membawa kita kepada menyembah atau menjadikan tangkal azimat dalam kehidupan seperti mana yang telah dilakukan oleh penganut agama Kristian.

Dalam sebuah hadis riwayat Muslim, daripada Aisyah, bahwa Umma Habibah dan Umma Salamah, kedua-dua mereka telah menyebut sebuah gereja yang mereka berdua lihat di Habsyah, yang di dalamnya ada ukiran-ukiran bagi Rasulillah. Lalu telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

"Sesungguhnya golongan itu, apabila ada di tengah mereka seorang lelaki yang soleh, lalu dia mati, mereka bina diatas kuburnya masjid, dan mereka ukir padanya ukiran-ukiran berkenaan. Merekalah sejahat-jahat di sisi Allah pada hari kiamat"

Berdasarkan hadis ini, kita dapat fahami bahwa tindakan melampau dalam beragama seperti mengagungkan mana-mana tokoh, individu termasuk juga sebarang logo atau lakaran yang dinisbahkan kepada agama boleh mengundang kemurkaan Allah SWT kerana telah mengukirkan sesuatu dan mendakwa ianya berasal dari agama walhal sebaliknya agama tidak pernah ajar sedemikian.

Kita mesti fahami bahawa memakai capal yang dinisbahkan kepada baginda Nabi SAW, yang tidak pasti akan kesahihannya, untuk tujuan menyuburkan cinta kepada Nabi tidaklah mengapa walaupun asalnya banyak lagi yang boleh kita buat untuk semarakan cinta kepada Nabi. Kerana capal juga disebutkan dalam hadis sebagai pakaian baginda Nabi. Namun sebaliknya, untuk dijadikan sebagai lambang keagungan, simbolik pada agama, tindakan ini adalah sangat melampau kerana telah melebihi had yang telah digariskan oleh syarak. Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan