Selasa, 5 November 2024

IBNU TUMART DAN SEJARAH HITAM UMAT ISLAM

 

Catatan sejarah bagi dunia Islam tidak pernah sunyi daripada pertembungan dan perseteruan yang amat dahsyat kesan dan implikasi dari kefahaman agama yang cetek, cacat serta tempang selain mudah dimanipulasikan umat pada ketika itu. Episod pertumpahan darah yang melibatkan penentangan terhadap musuh Islam sejak dahulunya kerana mempertahankan agama kian berubah fenomenanya menjadi pertumpahan darah sesama Islam dek kerana ketaksuban yang melampau selain memenuhi kehendak cita-cita demi kepentingan peribadi. Tragedi tragis penaklukan tentera al-Muwahidun yang dipimpin oleh Ibnu Tumart antara siri episod gelap dunia Islam yang amat memilukan. Lebih menyedihkan, apabila penunggangan agama dengan menggunakan gelaran hebat seperti al-Mahdi, telah meragut banyak nyawa insan yang tidak berdosa. Semuanya bermula dari seseorang yang dikenali sebagai Ibnu Tumart.

Nama Ibnu Tumart atau nama penuhnya ialah Abu Abdillah Muhammad bin Abdullah bin Abdurrahman bin Hud bin Khalid bin Tamam bin Adnan bin Shafwan bin Jabir bin Yahya bin Rabah bin Yasar bin Al Abbas bin Muhammad bin Al Hasan bin Al Imam Ali bin Abu Thalib, adalah suatu nama yang mencatatkan sejarah hitam dunia Islam. Selain dikenali dengan nama Ibnu Tumart, beliau juga dikenali dengan gelaran al-Mahdi bin Tumart. Menurut para sejarawan Islam, Ibnu Tumart dilahirkan antara tahun 469 hijrah hingga 474 hijrah di Igliz, Sous, Maghribi. Ibnu Tumart merupakan seorang warganegara Murabithun, iaitu nama sebuah kerajaan yang dipimpin oleh Yusuf ibn Tashfin. Pada sekitar tahun 1097 masihi, beliau iaitu Yusuf ibn Tashfin telah kembali ke Andalus setelah berjaya membantu Al-Mu’tamid ibn Abbad, Raja Kota Seville menewaskan Raja Alfonso VI dalam pertempuran Az-Zallaqah pada tahun 1086 masihi. Kembalinya beliau ke Andalus telah membuatkan beliau berjaya membentuk sebuah dinasti Murabithun. Pada masa sama, Khalifah Bani Abbasiyyah di Baghdad telah mengikitraf kerajaan yang dibentuk tersebut dengan memberi gelaran Amirul Muslimin kepadanya.




Kerajaan Murabithun telah menjadikan dasar akidah Salaf sebagai pegangan rasmi kerajaan dan perkara tersebut telah membuatkan Ibnu Tumart tidak senang dengannya. Hal ini telah menyebabkan pertembungan hebat Ibnu Tumart dan kerajaan Murabithun. Hakikatnya, Ibnu Tumart sememangnya mempunyai cita-cita politik untuk melakukan gerakan dakwah yang akan memperjuangkan mazhab yang benar di sisi Ibnu Tumart iaitulah mazhab Asya'irah. Cita-cita ini telah membuatkan Ibnu Tumart beranggapan bahawa kerajaan Murabithun telah melaksanakan ajaran sesat. Beliau telah tekad melalui cita-cita politiknya untuk menentang kerajaan sedia ada dan menjadikan mazhab Asya'irah sebagai pegangan rasmi akidah. Sebelum daripada itu, Ibnu Tumart antara tokoh dan figura yang memperjuangkan aliran mazhab akidah Asya'irah. Beliau telah menimba ilmu di Madrasah Nizamiyah, tempat pengajaran al-Ghazali dan berguru dengan beberapa ulama besar mazhab Asya'irah seperti Abu Bakr Shashi, al-Mubarak Ibn Abdul Jabbar, Abu Bakr ibn al-Arabi dan Ilkiya Al Harrasi.

Bagi mencapai tujuan dan kehendak cita-cita politiknya, Ibnu Tumart telah menubuhkan pasukan tenteranya dengan nama al-Muwahhidun (orang yang bertauhid). Dalam catatan Amir Aziz melalui kitabnya, Akhbar al-Qairuwan, beliau menyatakan bahawa Ibnu Tumart menamakan pengikutnya sebagai al-Muwahhidun dan menamakan orang-orang yang tidak mengikutinya sebagai al-Mujassimun. Penamaan itu terkenal pada tahun 515 H. Suku Harghah telah berbaiah (pengakuan bersumpah) bahawa dia yakni Ibnu Tumart adalah al-Mahdi al-Muntazhar. Sebahagian manusia pada ketika itu yang digelar sebagai mulaststamun (tertutup mukanya) ingin membunuhnya, namun pengikut Ibnu Tumart menaklukkan mereka dan mendapatkan banyak harta rampasan. Mereka menjadi percaya kepada diri. Kabilah-kabilah lain datang kepada mereka dan menyatukan Hantanah yang merupakan kabilah paling kuat. Ibnu Tumart telah menggelarkan para ahli Murabithun sebagai mujassimah (menjisimkan) Allah. Ini sebagaimana juga yang dicatatkan oleh Imam al-Zahabi dalam kitabnya, Siyar Alam an-Nubala, dengan menyebutkan bahawa al-Yasa’ bin Hazm berkata Ibnu Tumart menamakan kelompok al-Murabithun sebagai al-Mujassimun. Penduduk Maghribi hanya beragama dengan menyucikan Allah dari sifat yang tidak wajib bagi-Nya, menetapkan sifat yang wajib bagi-Nya dan tidak membahas sesuatu yang tidak dapat dipahami oleh akal.

Malapetaka besar kesan ketaksuban yang melampau ini telah mengakibatkan golongan al-Muwahhidun telah mengkafirkan golongan al-Murabithun yang berpegang dengan aliran Salafi dan memfatwakan halal untuk dibunuh orang Salafi. Perkara ini sebagaimana yang direkodkan oleh al-Yasa’ dalam kitabnya, Tarikh, beliau menyebutkan bahawa wasiat Ibnu Tumart kepada kaumnya adalah jika mereka bertemu dengan orang Murabith agar mereka membakarnya. Tambahnya lagi, Ibnu Tumart menyebut barangsiapa tidak hijrah dan berperang bersamanya, maka halal darahnya kerana marahnya Ibnu Tumart adalah kerana Allah. Maka diatas sebab ungkapan Ibnu Tumart yang mengkafirkan golongan al-Murabithun dan menggelarkan lawannya itu dengan gelaran al-Mujassimah tersebut, terciptalah episod pembunuhan beramai-ramai oleh Ibnu Tumart bersama para pengikutnya. Prolog kepada pertempuran ini dimulai dengan ketegasan Ibnu Tumart mahu menentang golongan Murabithun yang dianggap sebagai sesat tersebut.




Amir Aziz melalui catatan dalam kitabnya, Akhbar al-Qairuwan menceritakan bahawa bagaimana Ibnu Tumart telah mengarahkan panglimanya, al-Basyir untuk membunuh pengikutnya yang suka melakukan kerosakan. Ibnu Tumart menyebutkan kepada al-Basyir bahawa :

"Tidak akan tegak agama melainkan dengan mencegah kemungkaran. Carilah setiap orang yang membuat kerosakan, maka laranglah dia daripada membuat kerosakan. Jika dia tidak berhenti membuat kerosakan, hapuskan namanya".

Dengan itu, al-Basyir melihat dengan teliti nama-nama tersebut lalu membunuh mereka yang tersenarai namanya. Lantas Ibnu Tumart menyatakan bahawa dengan cara ini, agama kamu akan menjadi benar dan perjuangan kamu akan menjadi kuat. Demikianlah ungkapan Ibnu Tumart yang bukan sahaja telah membunuh sesama umat Islam bahkan turut membunuh pengikutnya yang dianggap berdosa kerana melakukan kerosakan. Melalui episod hitam ini, Abd al-Mukmin pengganti Ibnu Tumart telah membunuh kira-kira 32,000 jiwa umat Islam. Pertembungan panjang ini akhirnya menyaksikan bumi Andalusia jatuh di tangan al-Muwahhidun pada tahun 1145 Masihi. Episod duka ini turut mendapat respon oleh Imam Ibn Qayyim sebagaimana yang dinyatakan olehnya dalam kitab al-Mananil Munif Fl Sahihi Wad Dha’if, beliau menegaskan bahawa Ibnu Tumart adalah seorang pendusta, bersikap kejam, berkuasa menggunakan kekerasan dan penipuan, membunuh orang Muslimin dan lebih banyak mengancam agama berbanding dari Hajjaj At Tsaqafi.

Demikianlah seputar lalu mengenai Ibnu Tumart dan episod duka sejarah hitam umat Islam di bumi al-Andalus. Apa yang boleh kita pelajari ialah tentang kepentingan menolak agenda menyempitkan pemahaman agama dengan berpegang kepada satu-satunya aliran yang dianggap benar dan sahih. Tanpa kita sedari, doktrinasi ini sudah tentunya akan menyebabkan mereka yang tidak sama aliran akan dikeluarkan dari daerah umat Islam. Melihat kepada episod hitam dan penuh kedukaan ini, pastinya kita mahu ianya berulang kembali menghambat perasaan kasih sayang lantas menyemai benih permusuhan dan persengketaan yang akhirnya akan mengheret umat Islam ke kancah pembunuhan. Semoga Allah menjauhi kita semua dari sikap melampaui batas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan