Islam adalah agama yang menyeru kepada kebaikan merentasi perbezaan
warna kulit, bangsa mahupun agama. Bahkan dalam Islam, Allah SWT memerintahkan
hamba Nya untuk bersikap adil kepada sesiapa sahaja kerana sikap demikian
merupakan tanda ketaqwaan kepada Nya. Allah jua tidak melarang para hamba Nya
untuk berbuat baik kepada umat manusia termasuk kepada mereka yang bukan
beragama Islam. Secara prinsip, agama Islam sangat menghormati segala perbezaan
yang wujud dengan cara memberikan hak yang bersesuaian dengan kehendak syariat
Islam. Setiap perbezaan tersebut merupakan ketentuan Allah bertujuan untuk
mengenali selain menghormati antara satu sama lain.
Berlatarkan kepelbagaian agama yang ada, timbul persoalan tentang
sejauh mana Islam memberikan ruang untuk saling mengenali antara satu sama
lain. Apakah diatas nama perkenalan ini, umat Islam dibolehkan untuk memberi
ucapan dan turut diharuskan menyertai atau mengambil bahagian dalam perayaan
agama lain sebagai bukti perkenalan dan penghormatan tersebut. Persoalan
seperti ini sememangnya akan bermain di minda kita apatah lagi dalam konteks
Malaysia sebagai sebuah negara majmuk yang berbilang kaum dan agama. Bagi
tujuan menjawab persoalan tersebut, kita harus memahaminya dalam 2 kerangka
utama. Pertama, hukum memberikan ucapan perayaan kepada mereka yang bukan
Islam. Kedua, hukum menyambut atau menghadiri majlis sambutan perayaan
tersebut.
Dalam kerangka pertama berkenaan hukum memberikan ucapan perayaan
agama lain, secara asasnya Islam sangat melarang kita daripada melakukan
sebarang perbuatan termasuk yang berbentuk ucapan yang bermaksud mengiktiraf,
mengagungkan atau membesarkan agama lain. Apatah lagi bertambah jelas haramnya
apabila kita sebagai umat Islam menyertai mereka yang bukan Islam melakukan
ritual atau sembahan menyeru Tuhan selain Allah. Larangan dan tegahan tersebut
dinyatakan oleh Allah SWT dalam surah al-Nahl ayat 106 yang bermaksud :
“Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya
kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung
hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya
menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula
beroleh azab yang besar"
Pada masa yang sama, Islam turut memerintahkan umatnya untuk
memberikan ucapan yang baik kepada mereka yang mengucapkan ucapan yang baik
kepada kita. Ini bermakna, Islam menyuruh kita membalas ucapan yang baik kepada
mereka yang berbuat baik kepada kita. Hal ini sepertimana yang dijelaskan oleh
Allah SWT di dalam surah al-Nisa ayat 86, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan
hormat, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau
balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung
tiap-tiap sesuatu”.
Namun begitu, dalam persoalan hukum memberikan ucapan perayaan bagi
agama lain, para ulama telah berbeza pandangan tentangnya. Ini kerana,
sebahagiannya melihat ucapan tersebut sebagai suatu pengiktirafan kepada agama
tersebut dan sebahagian lain lagi menganggap ucapan tersebut sebagai nilai
berbuat baik kepada mereka yang bukan beragama Islam. Untuk itu, terdapat dua
pandangan dalam soal ini. Pertama, sebagaimana yang dipegang oleh para imam
mazhab yang empat, hukumnya adalah haram orang Islam memberikan ucapan perayaan
agama lain. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah
dalam kitabnya, Iqtida al-Sirat al-Mustaqim, juga dinyatakan
pendirian yang sama oleh Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya, Ahkam
Ahl al-Zimmah, dengan tegas menyatakan hukum haram kerana perbuatan
tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan meredhai kekafiran mereka.
Kedua, hukumnya adalah harus untuk orang Islam memberikan ucapan
sempena perayaan agama lain. Pandangan kedua ini seperti yang dipegang oleh
Imam al-Bulqini, Imam al-Mardawi dan Imam al-'Izz Abd al-Salam. Selain itu
turut berpandangan sama oleh kebanyakan ulama kontemporari seperti al-Marhum
Dr. Yusuf al-Qaradawi, Syeikh Mustafa al-Zarqa, Syeikh Abdullah bin Bayyah,
Syeikh al-Buti dan lain-lain. Pandangan hukum harus ini dibina diatas beberapa
alasan antara lainnya ialah kerana tidak ada dalil yang khusus dalam al-Quran
dan al-Sunnah berkenaan larangan atau keharusan memberi ucapan. Selain itu,
Syeikh Mustafa al-Zarqa' menyatakan dalam kitabnya, Fatawa Mustafa
al-Zarqa', mengharuskannya atas dasar mujamalah dan pergaulan baik sesama
manusia, dan Islam tidak pernah melarang hal ini. Syeikh Muhammad Rasyid Redha
pula dalam kitabnya Majallah al-Manar, menyatakan bahawa maslahah
rakyat sesebuah negara tertakluk kepada hubungan sesama mereka. Akhlak yang
buruk jika disandarkan kepada agama merupakan sebesar-besar fitnah dan tohmahan
terhadap agama. Maka hendaklah kaum Muslimin menziarahi orang Kristian sewaktu
perayaan mereka dan bergaul dengan mereka dengan akhlak yang baik.
Demikian hukum memberikan ucapan perayaan bagi agama lain. Melihat
kepda kedua-dua pandangan tersebut, mengambil jalan tengah adalah lebih selamat
dengan melihat kepentingan peribadi untuk memberikan ucapan. Sekiranya kita
punyai rakan yang berlainan agama, memberikan ucapan kepadanya adalah
diharuskan dengan syarat ucapan tersebut tidak mengandungi ungkapan kufur.
Memadai dengan memberikan ucapan tahniah atau dengan ucapan lain yang bermaksud
menggembirakannya dan bukannya mempunyai unsur kekufuran. Begitu juga sebagai
pemimpin masyarakat di pelbagai peringkat, diharuskan memberikan ucapan yang
tidak bersifat kekufuran. Ucapan tersebut dibuat bertujuan sebagai posisi
pemimpin yang harus menyantuni komuniti orang bukan Islam. Namun sebaliknya,
jika kita tiada kepentingan untuk mengucapkannya, berdiam itu lebih baik bagi
kita.
Selain persoalan memberikan ucapan, turut menjadi polimik ialah
hukum menyertai atau menyambut perayaan agama lain. Dalam hal ini, harus kita
fahami bahwa meraikan perayaan agama lain bukanlah dari budaya Islam. Hal
tersebut juga tidaklah dituntut oleh Islam untuk turut serta meraikannya.
Apatah lagi hukumnya jelas adalah haram jika kita meraikan perayaan agama lain
yang bermaksud seolah-olah kita telah meredai kekufuran mereka dengan
menyertainya. Perbuatan tersebut juga termasuk dalam bab larangan menyerupai
orang kafir. Firman Allah SWT dalam surah al-Furqan ayat 72 yang bermaksud :
“Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak
menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila
mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara
membersihkan diri daripadanya”.
Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya menyatakan bahawa sebahagian
ulama salaf seperti Abu al-‘Aliah, Tawus, Muhammad bin Sirin, al-Dahhak,
al-Rabi’ bin Anas dan lain-lain menafsirkan sebagai hari-hari perayaan orang
musyrik. Oleh yang demikian, ayat ini menjelaskan bahawa Allah memuji para
hamba Nya yang tidak menghadiri perayaan orang-orang musyrik. Namun begitu,
tidaklah salah meraikan sesuatu perayaan yang berbentuk budaya semata-mata
seperti perayaan Tahun Baharu Cina. Adapun tentang menghadiri rumah terbuka
sempena perayaan yang dianjurkan oleh orang bukan Islam, selagi mana dalam
majlis tersebut tidak disertai dengan ritual keagamaan dan tidak dihidangkan
makanan dan minuman yang haram, maka diharuskan untuk kita hadir memenuhi
jemputan. Oleh itu, secara rumusan mudahnya, umat Islam dilarang untuk
menyambut perayaan yang mempunyai kepercayaan yang signifikan terhadap sesuatu
agama tersebut.
Demikianlah penjelasan berkenaannya. Apa yang boleh kita simpulkan
adalah hukum memberikan ucapan sempena perayaan agama lain terletak kepada
kepentingan peribadi. Sekalipun kita mempunyai kepentingan tersebut, memadailah
dengan ucapan yang tidak berunsur kekufuran. Begitu juga hukum menyambut
sesuatu perayaan terletak kepada hakikat perayaan tersebut. Perayaan yang
mempunyai unsur kekufuran adalah dilarang untuk umat Islam sertai. Sebaliknya
jika sesuatu perayaan tersebut sekadar berbentuk kebudayaan dan adat tradisi
yang tidak bercanggah dengan prinsip Islam, maka diharuskan untuk
menghadirinya. Ketahuilah bahawa sesungguhnya Islam tidak mengiktiraf kebenaran
mana-mana agama selain Islam sahaja yang benar. Oleh itu, kita dilarang untuk
melakukan sebarang bentuk upacara dan ritual yang mengiktiraf akan kekufuran
mereka yang bukan Islam. Semoga Allah meredhai kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan