Sikap menghormati antara bentuk akhlak yang sangat dituntut oleh
agama Islam. Dalam apa jua keadaan dan situasi, menghormati merupakan kerukunan
terpenting dalam hidup bertamadun. Bagi manusia yang punyai jiwa, memberi
penghormatan bukanlah sesuatu yang janggal malah ianya lambang kepada
kerendahan hati diri sebagai insan. Dalam konteks masyarakat melayu khususnya
sangat menekankan soal budaya menghormati orang lain. Keadaan ini dapat dilihat
bagaimana sewaktu kita kecil dahulu, kita sering diingatkan agar menunduk
sedikit sekiranya sedang berjalan melintasi orang lain. Juga kita sering diajar
untuk bersalaman walau dengan orang yang kita tidak kenali. Hakikatnya budaya
menghormati ini sudah disemai sejak dari rumah lagi. Sekaligus menunjukkan
betapa budaya menghormati itu sangat ditekankan dikalangan masyarakat.
Perbuatan menghormati boleh berlaku dalam banyak keadaan selain
boleh dizahirkan dengan pelbagai bentuk. Antara bentuk penghormatan yang selalu
menjadi amalan masyarakat ialah bersalaman dengan mencium tangan. Perbuatan
mencium tangan salah satu cara memberi penghormatan. Hal ini dapat dilihat
bagaimana seorang anak mencium tangan kedua ibubapa, anak murid mencium tangan
guru dan pelbagai lagi keadaan yang menggambarkan perbuatan mencium tangan
sebagai salah satu bentuk penghormatan terhadap seseorang yang dihormati. Dalam
Islam, perbuatan mencium tangan bukanlah perkara yang baharu. Malah di zaman
baginda Nabi SAW, para sahabat melakukan perbuatan mencium tangan baginda. Hal
ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada
Zari' bin Amir, beliau berkata :
“Tatkala kami tiba di Madinah, kami berlumba-lumba untuk turun
daripada tunggangan kami, kemudian kami mencium tangan Nabi SAW dan kaki baginda.”
Begitu juga dapat dilihat dalam hadith lain riwayat Ibnu Majah,
daripada Abdullah bin Umar, beliau berkata :
“Kami mencium tangan Nabi SAW"
Malah perbuatan mencium tangan ini berterusan diamalkan sesama para
sahabat setelah kewafatan baginda Nabi Muhammad SAW. Perkara tersebut dapat
dilihat sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah riwayat al-Baihaqi di dalam
kitabnya, Sunan al-Kubra, Abu ‘Ubaidah al-Jarrah RA mecium tangan Umar RA
ketika menyambut kedatangan Umar di Syam. Selain itu, terdapat satu riwayat
oleh Bukhari, yang dinukilkan dalam kitab Adabul Mufrad, Thabit RA pernah
mencium tangan Anas bin Malik RA. Begitu juga dalam hadith lain riwayat
al-Muqri di dalam kitab al-Rukhsah fi Taqbil al-Yad, disebutkan bahawa
Ali RA pernah mencium tangan atau kaki al-‘Abbas RA. Inilah sebahagian
perbuatan mencium tangan yang dilakukan oleh para sahabat Nabi SAW. Dalam bab
ini juga, para sarjana Islam turut membincangkan tentang hukum perbuatan
mencium tangan. Ini kerana sebahagian melihat perbuatan tersebut sebagai
melampau dalam beragama selain dibimbangi manusia terlalu taksub menyanjung
tinggi manusia pada kadar yang ditetapkan oleh syarak.
Berkenaan hukum mencium tangan, Imam al-Nawawi di dalam kitabnya, al-Majmu'
Syarh al-Muhazzab, menyatakan bahawa hukum disunatkan untuk mencium tangan
orang soleh, alim dan sebagainya yang disebutkan sebagai ahli akhirat. Selain
itu, adalah makruh hukumnya sekiranya mencium tangan seseorang kerana kekayaan,
keduniaan atau kedudukannya. Dalam pada itu, al-Buhuti a-Hanbali pula dalam
kitab Kassyaf al-Qina' menyebutkan bahawa hukum harus untuk mencium
tangan dan kepala sebagai tanda merendah diri, memuliakan dan menghormati
seseorang dengan syarat perbuatan tersebut jauh daripada syahwat. Sebaliknya
tidak harus pula jika dilakukan perbuatan mencium tangan tersebut dengan tujuan
keduniaan. Dalam kitab Mausu'ah al-Fiqhiyyah, dinukilkan bahawa hukumnya
adalah harus untuk mencium tangan orang alim, pemerintah yang adil, kedua
ibubapa, para guru dan semua golongan yang berhak untuk dihormati dan
dimuliakan.
Dalam pada itu, adalah harus hukumnya mencium kepala dan dahi
dengan syarat tujuan dilakukan tersebut adalah untuk tanda menghormati dan
memuliakan mereka yang berhak dimuliakan. Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin
pula dalam kitabnya, Liqa' al-Bab al-Maftuh, beliau menyebutkan bahawa tidak
mengapa perbuatan mencium tangan sebagai tanda penghormatan kepada sesiapa yang
berhak untuk dihormati seperti ibubapa, orang alim, para guru dan seumpamanya.
Pun begitu, tidaklah dibenarkan melakukan perbuatan mencium tangan tersebut
apabila dikhuatiri boleh menimbulkan takjub oleh mereka yang diicium tangannya.
Dalam keadaan tersebut, tidak boleh dilakukannya. Selain itu, Ibnu Battal
menukilkan pandangan seperti yang dinyatakan dalam kitab Fath al-Bari,
bahawa Imam Malik mengingkari perbuatan mencium tangan tersebut. Pun begitu,
al-Ahbari menjelaskan bahwa Imam Malik mengingkari perbuatan tersebut jika
ianya bertujuan membesar-besar serta mengagung-agungkan orang yang tangannya
dicium tersebut.
Terdapat beberapa pandangan lain lagi yang turut menjelaskan
berkenaan hukum mencium tangan tersebut. Antara lain ialah pandangan oleh Imam
Thahwi di dalam kitab Hasyiah Maraqil Falah, beliau menyatakan bahawa
semua keharusan cium tangan dan lain-lain itu atas rupa kebajikan dan
memuliakan. Adapun apabila dilakukan diatas rupa syahwat maka tidak harus sama
sekali melainkan antara suami isteri. Imam al-Ghazali pula di dalam kitab Adabus
Suhbah menyebutkan bahawa tidak salah mencium tangan orang yang dimuliakan
disisi agama kerana mengambil berkat dan memuliakan baginya. Menurut seorang
tokoh ulama Mesir, Dr. Ahmad al-Syarbashi, beliau menyatakan di dalam kitabnya,
Yas alunaka fi al-Din wal Hayah, perbuatan mencium tangan itu ialah
amalan yang kembali hukumnya kepada pelakunya sendiri. Maka jika bertujuan
seorang itu ketika mencium tangan itu pura-pura atau kerana riyak maka ia
adalah adat yang dicela lagi keji. Jika dikehendaki mencium sebab menunjukkan
rasa hormat, memuliakan, tanda kasih sayang dan berterima kasih maka ia adalah
amalan yang elok tidak salah dengannya.
Begitu juga menurut Syeikh Zakariya al-Ansari di dalam kitabnya, Asnal
Matalib, beliau menyebutkan bahawa sunnah mencium tangan seseorang kerana
kebaikan agamanya, kezuhudan, kealiman dan kemuliannya seperti yang dilakukan
oleh para sahabat Nabi Muhammad SAW sesuai dengan hadith riwayat Abu Daud dan
lainnya dengan sanad sahih. Demikianlah sebahagian pandangan oleh para sarjana
Islam di dalam membincangkan bab hukum perbuatan mencium tangan. Berdasarkan
apa yang telah diperjelaskan ini, dapatlah kita rumuskan bahawa pada asalnya
hukum adalah harus mencium tangan diatas tujuan yang dibenarkan oleh syarak
seperti diatas sebab memuliakannya, menghormatinya serta menghargai
keilmuannya. Namun begitu, adalah makruh dan ada yang menyatakan tidak boleh atau
tidak harus mencium tangan kerana diatas tujuan keduniaan, kedudukan dan
seumpamanya. Dalam maksud yang lebih mudah untuk difahami, mencium tangan
seseorang mestilah dengan tujuan baik dan ikhlas dan bukannya untuk membesarkan
mana-mana manusia. Semoga kita semua dirahmati oleh Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan