Sabtu, 11 Januari 2025

HAKIKAT MIMPI BERTEMU NABI MUHAMMAD SAW

 

Adalah sesuatu yang luar biasa sekali sekiranya kita dapat bermimpi bertemu dengan seseorang yang langsung kita tidak pernah bertemu dengannya sebelum ini. Bahkan anugerah mimpi yang seumpama itu ironinya manusia akan bermimpi dengan apa yang pernah dilihat dan pernah dirasainya sebelum itu. Namun demikian, dengan kekuasaan Allah yang tidak terbatas ini, segala-galanya boleh berlaku dengan kehendak dan keizinan Nya jua. Oleh yang demikian, tidaklah pelik dan bukanlah sesuatu yang baharu jika ada dikalangan manusia yang mengaku bermimpi bertemu dengan baginda Nabi SAW. Meskipun pada adat dan logikal akal manusia, mana mungkin kita dapat bermimpi dengan perkara yang tidak pernah kita temui. Tetapi hakikatnya tidaklah mustahil jika hal tersebut benar-benar berlaku dan ianya adalah suatu anugerah terhebat bagi sesiapa yang dapat bermimpi bertemu dengan baginda Nabi.

Sesungguhnya mimpi bertemu dengan Nabi bukanlah sesuatu perkara baharu. Malah dalam beberapa catatan hadith, baginda Nabi SAW menyebutkan hal itu dengan memperakui bahawa umat manusia boleh bermimpi bertemu dengan baginda. Hal ini kita dapat lihat sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa yang melihatku dalam mimpi, maka sesungguhnya dia telah melihatku. Sesungguhnya syaitan tidak mampu menyerupai rupaku.”




Dalam lafaz lain yang sedikit berbeza, juga melalui riwayat yang sama iaitu oleh Bukhari, hadith yang diriwayatkan daripada pembantu peribadi Nabi SAW, Anas bin Malik, beliau berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa mimpi melihatku, maka dia telah melihatku kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat menyerupaiku.”

Begitu juga terdapat riwayat oleh Bukhari, daripada Abu Sa'id al -Khudri, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa (bermimpi) melihatku, maka dia telah melihat kebenaran kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh menjadi seperti rupa bentukku.”

Menurut al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari, beliau menyatakan bahawa hadith berikut terkandung padanya suatu isyarat bahwa meskipun Allah Azza Wa Jalla membenarkan syaitan untuk menyerupai bentuk sesiapa sahaja tetapi bagi syaitan tetap akan dihalang dari menyerupai baginda Nabi Muhammad SAW. Dalam beberapa pandangan lain, sebahagian para ulama berpandangan bahawa yang dimaksudkan dalam hadith tersebut adalah seseorang yang dapat melihat baginda Nabi dalam wajah yang sama seperti wajah asal baginda. Sebahagian lain pula ada yang bertindak menyempitkan syarat bermimpi bertemu Nabi dengan menetapkan syarat orang yang bermimpi bertemu Nabi mestilah dikalangan mereka yang pernah melihat Nabi SAW secara fizikal.

Selain itu, ketika membahaskan hadith berkenaan, Ibnu al-Tin turut menyatakan bahawa maksud kepada hadith tersebut adalah merujuk kepada individu yang telah beriman kepada Nabi SAW semasa masih baginda Nabi hidup tetapi tidak berpeluang untuk bertemu dengan Nabi. Apabila datang hadith berkenaan, ianya merupakan suatu berita yang baik untuk setiap individu yang beriman kepada baginda Nabi tetapi tidak berpeluang bertemu dengan baginda Nabi SAW. Dalam pada itu, Ibnu Battal seperti yang tercatat dalam kitab Syarh Sahih al-Bukhari, beliau menyebutkan bahawa hadith berkenaan menceritakan tentang perkara ghaib dan sebagai khabar bahawa Allah Azza Wa Jalla melarang dan menegah syaitan dari menyerupai wajah baginda Nabi SAW. Pandangan lain lagi seperti ungkapan Syeikh Zakariyya al-Ansari di dalam kitab Minhah al-Bari, beliau menjelaskan bahawa maksud dia telah melihat kebenaran ialah dia telah melihat Nabi dengan penglihatan yang benar dan bukan sekadar mimpi yang samar-samar.

Maka berdasarkan beberapa pandangan yang dikemukakan ini, dapat kita fahami bahawa setiap manusia boleh bermimpi bertemu dengan baginda Nabi SAW. Namun demikian, untuk memastikan mimpi tersebut adalah benar dan bukan sekadar dakwaan, ianya adalah sesuatu yang sukar kerana tiada siapa lagi yang hidup di zaman ini dan pernah bertemu Nabi SAW. Oleh yang demikian, andai kita terpilih untuk bermimpi bertemu dengan Nabi SAW, adalah yang terbaik sekali untuk kita simpan sahaja hal itu pada diri sendiri. Tidak perlu untuk berkongsi dikhalayak umum kerana ianya dapat membuka ruang pintu-pintu fitnah kelak. Dalam erti kata mudah, memadailah sahaja kita menyimpan cerita mimpi bertemu Nabi itu dalam diri sendiri bagi tujuan untuk mengelak daripada terbukanya pintu fitnah. Mimpi bertemu Nabi adalah sesuatu yang boleh terjadi kepada sesiapa sahaja yang terpilih oleh Allah.




Satu hal lagi, dalam kita berbicara mengenai soal mimpi bertemu Nabi, apakah mimpi tersebut boleh dijadikan hujah dan dalil dalam beragama. Persoalan ini jika tidak difahami dengan benar, maka tentu sekali akan membuka banyak kerosakan dengan bermacam-macam lagi dakwaan baru diatas nama mimpi bertemu Nabi. Umum mengetahui bahawa hujah dan dalil dalam hidup beragama yang menjadi asas dan sumber hukum adalah terbatas kepada al-Quran dan al-Sunnah. Selain itu, beberapa sumber lain lagi seperti ijmak ulama (kesepakatan) dan qiyas. Seterusnya melalui kaedah hukum lain seperti hukum uruf (adat), istihab (keka hukum asal), istihsan, maslahah mursalah (kebaikan umum yang tidak disebut secara khusus), syariat umat terdahulu dan beberapa kaedah lain lagi. Daripada kesemua ini, tidak ada seorang pun para ulama yang menjadikan mimpi sebagai hujah dan dalil dalam beragama. Maka jelaslah bahawa mimpi bertemu Nabi SAW tidaklah dapat dijadikan hujah dan dalil.

Hal ini sepertimana yang telah disebutkan oleh Imam al-Syaukani dalam kitab Irsyad al-Fuhul, beliau dengan jelas menyatakan bahawa tidak ada dalil yang menunjukkan bahawa bertemu Nabi dalam mimpi setelah kewafatannya, lalu dalam mimpi tersebut dia melihat Nabi berkata sesuatu atau melakukan sesuatu, ia boleh dianggap sebagai hujah dan dalil dalam beragama. Ini kerana syariat Allah SWT telah lengkap dan sempurna untuk umat ini melalui lisan baginda Nabi, lalu kerana demikian Allah telah mewafatkan Nabi SAW Oleh kerana itu, umat ini tidak lagi memerlukan sebarang penambahan dalam urusan agama. Wahyu yang berfungsi untuk menyampaikan syariat telah terputus dengan kewafatan baginda Nabi Muhammad SAW. Oleh itu Imam al-Syaukani menyebut lagi andai ada seseorang yang bermimpi bertemu Nabi, lalu menyampaikan perkara baharu menurut mimpinya itu, maka ianya sama sekali tidak boleh dijadikan hujah dan dalil baik untuk dirinya atau untuk orang lain.

Selain itu, Imam al-Nawawi dalam kitabnya, al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, beliau menukilkan kalam daripada al-Qadhi Iyadh dengan menyebut bahawa bermimpi melihat Rasulullah SAW ini tidak menjadi hujah yang membatalkan mana-mana sunnah sedia ada dan ia juga tidak menetapkan satu sunnah yang tidak tetap. Begitu juga menurut Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya, Madarij al-Salikin, beliau menyatakan mimpi itu umpama kasyaf. Ada yang bersumber rahmat Allah dan sebaliknya ada yang bersumberkan dari syaitan. Mimpi para Nabi itu adalah wahyu. Adapun mimpi selain para Nabi dan Rasul perlu dirujuk kepada wahyu yang jelas. Jika ia selari dengan wahyu, maka boleh diikuti. Sekiranya bersalahan dengan wahyu, maka tidak boleh diamalkan. Demikian secara umum berkenaan hakikat mimpi bertemu Nabi SAW. Walau bagaimana pun, mimpi bertemu Nabi merupakan anugerah yang terindah dan terhebat. Semoga kita semua direzekikan dapat bermimpi bertemu Nabi SAW.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan