Khamis, 16 Januari 2025

MERANCANG KELUARGA MENURUT ISLAM

 

Kekeluargaan boleh difahami sebagai suatu bentuk komuniti kecil melibatkan pertalian darah yang padanya terdiri daripada suami, isteri dan anak-anak. Keluarga yang bahagia pastinya menjadi tunjang kepada pembangunan masyarakat yang harmoni. Kepincangan institusi kekeluargaan bukan sahaja memberikan implikasi terhadap sosial keluarga malah turut menyumbang kepada sosio-masyarakat. Hal ini dapat difahami lagi apabila kita melihat kebejatan gejala sosial banyak berfaktorkan kepada masalah keluarga sehingga sebahagiannya terpaksa keluar mencari kebahagiaan dan ketenangan di luar rumah. Ada pula yang sanggup mengambil bahan terlarang sebagai alternatif untuk menenangkan diri. Semua keadaan ini sedikit sebanyak disumbang oleh faktor kepincangan institusi kekeluargaan.

Perkembangan dunia hari ini menyaksikan ramai pasangan suami isteri mengambil keputusan untuk merancang keluarga dengan teliti. Dalam erti kata yang lebih mudah, kebanyakan suami isteri pada zaman ini sangat peduli akan jumlah anak dengan merancang kehamilan berdasarkan sebab-sebab yang tertentu. Ini termasuklah faktor ekonomi, kesihatan dan kecantikan. Perkara ini telah diberikan panduan oleh Islam dalam usaha memastikan perancangan yang dilakukan adalah selari mengikut syariat Allah SWT. Dalam Islam, perancangan keluarga dapat dibahagikan kepada dua kaedah. Pertama, disebut sebagai Tahdid al-Nasal (تحديد النسل). Tahdid al-Nasal boleh difahami sebagai suatu usaha untuk menamatkan atau mengehadkan pasangan untuk mendapat anak. Kaedah seperti ini dijelaskan hukumnya adalah haram oleh majoriti para sarjana Islam dan badan berautoriti fatwa. Kaedah ini berfungsi untuk dengan sengaja memandulkan pasangan suami isteri dan hal tersebut bertentangan dengan syarak.




Dalam bidang veterinar, kaedah pemandulan yang dilakukan keatas haiwan seperti kaedah pertama ini disebut sebagai proses pengkasian. Namun begitu, bagi kehidupan manusia, proses pemandulan ini dilihat bertentangan dengan syariat Islam. Meskipun hakikatnya tidak ada satu pun nas dalil dan hujah dari al-Quran dan al-hadith yang mengharamkan hal tersebut namun beberapa hujah dan dalil dari wahyu Allah memperlihatkan makna tegahan dan larangan memandulkan pasangan suami isteri. Sebagai contoh, firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah Hud ayat 6 yang bermaksud :

"Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan)".

Begitu juga Allah SWT melarang manusia daripada membunuh anak kerana bimbang dan takut hidup menjadi susah dan miskin. Ini sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah al-An'am ayat 151 yang bermaksud :

"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka".

Berdasarkan ayat tersebut, para sarjana Islam memahami bahawa proses pemandulan seperti kaedah Tahdid al-Nasal adalah menyerupai perbuatan arab jahiliyyah yang suka membunuh anak-anak mereka kerana takut hidup susah dan miskin. Meskipun kaedah tersebut hanyalah menghalang daripada kelahiran anak dan bukannya membunuh namun tujuannya sama kerana takut hidup susah dan miskin , maka tujuan yang sama menjadi hukum wasilah. Oleh kerana yang demikian, majoriti para ulama mengharamkan kaedah tersebut berdasarkan pemahaman ayat al-Quran diatas. Sewajarnya sebagai seorang hamba, kita perlulah bersangka baik dengan Tuhan melalui pemberian anak. Kurniaan anak juga merupakan salah satu bentuk rezeki oleh Allah SWT. Maka tidak boleh seseorang hamba tersebut bersangka buruk terhadap Allah dan menganggap anak sebagai tambahan bebanan kepadanya.




Kaedah merancang keluarga yang kedua disebut sebagai Tanzim al-Nasal (تنظيم النسل). Kaedah kedua ini pula difahami sebagai suatu kaedah menjarakkan anak bertujuan untuk kestabilan keluarga selain mengelakkan daripada kepincangan pengurusan rumahtangga. Dalam kaedah kedua ini, sebahagian para sarjana Islam membenarkan untuk melakukan penjarakan anak dengan syarat jika dikehendaki oleh Allah untuk mendapat anak setelah berusaha menjarakkan, maka dia menganggap hal tersebut sebagai rezeki dan amanah dari Allah SWT. Hal ini selari dengan firman Allah Azza Wa Jalla di dalam al-Quran menerusi surah al-Syura ayat 49, firman Nya yang bermaksud :

"Ia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya".

Selain itu, para sarjana Islam juga meletakan syarat jika mahu merancang keluarga berdasarkan kaedah kedua ini, ianya mestilah tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya para isteri. Ini kerana sebahagian kecil pasangan ada yang menolak untuk melakukan hubungan seksual semata-mata kerana untuk mengelak daripada mendapat anak. Walhal, melakukan persetubuhan suami isteri yang halal adalah antara tuntutan nafkah batin yang perlu dipenuhi dan dituntut oleh syarak. Maka jika mahu melakukan perancangan penjarakan anak, mestilah tidak memberi kemudaratan kepada pasangan. Tambahan lagi, para sarjana Islam menyatakan bahawa keputusan penjarakan anak mengikut kaedah kedua ini perlulah dilakukan dengan memperolehi kebenaran dan persetujuan bersama suami isteri. Keadaan ini lebih harmoni dan saling memahami dalam merancang keluarga.

Dalam dunia perubatan moden kini, terdapat beberapa kaedah untuk merancang kehamilan. Antaranya seperti kaedah mengambil ubatan pil perancang, memakai kondom, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara. Sementara itu, di dalam Islam, terdapat satu kaedah yang disebutkan sebagai Azal (ejakulasi luar rahim). Kaedah azal dapat difahami sebagai perbuatan mengeluarkan air mani suami di luar rahim atau kemaluan isteri. Dalam ungkapan lain disebut sebagai pancut di luar rahim. Kaedah azal ini sememangnya telah dilakukan oleh para sahabat baginda Nabi SAW. Ini sebagaimana yang terdapat di dalam sebuah hadith Nabi SAW riwayat Bukhari, athar daripada Jabir RA yang bermaksud :

“Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun.”




Berdasarkan hadith tersebut, para sahabat telah melakukan perbuatan azal dan pada masa yang sama tidak ada satu pun ayat al-Quran yang turun bagi melarang akan perbuatan tersebut. Maka difahami bahawa perbuatan tersebut dibenarkan oleh syarak. Meskipun terdapat pandangan lain seperti Ibnu Hazm yang berpandangan haram melalukan perbuatan azal, sebahagian lagi seperti al-Syirazi, Ibn Qudamah dan Ibn al-Jauzi menyebutkan hukumnya makruh, namun pandangan lebih kuat menyebutkan bahawa diharuskan untuk melakukan perbuatan azal. Perbuatan seperti azal bukanlah bermakna untuk menafikan rezeki Allah SWT tetapi ianya tidak lebih daripada sekadar usaha manusia untuk menjarakan kehamilan. Pun begitu, sekiranya ditentukan oleh Allah SWT memperolehi anak, maka kandungan tersebut hendaklah dijaga dan dipelihara selain menganggap ianya rezeki dan amanah daripada Allah SWT.

Demikianlah bagaimana panduan Islam di dalam membimbing umat manusia melakukan perancangan kekeluargaan. Sesungguhnya anak-anak adalah anugerah terindah dan menjadi idaman setiap pasangan yang mendirikan rumahtangga. Oleh itu, apabila kita direzekikan memperolehi anak, maka bersyukurlah dan peliharalah amanah ini. Selain kita tidak menafikan keadaan semasa yang dilihat semakin menekan, kos sara hidup yang meninggi, Islam memberikan jalan untuk kita merancang dengan syarat tidak menafikan rezeki Allah untuk berikan kita anak. Anak-anak merupakan aset harta yang bernilai, bukan sahaja menjadi penyeri rumahtangga bahkan mampu menjadi saham ibubapa di akhirat sana. Kelahiran anak bermakna lahirlah pula tanggungjawab para ibubapa mencorakkan kemenjadian peribadi anak-anak. Jadi, terimalah anugerah Allah ini dengan penuh tanggungjawab. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan