Isnin, 13 Januari 2025

PENSYARIATAN FIDYAH SEBAGAI SUATU KERINGANAN

 

Disebalik pensyariatan di dalam Islam, terdapat padanya nilai rahmat dan kasih sayang yang dikurniakan oleh Tuhan buat para hamba Nya yang penuh kelemahan dan kekurangan. Hakikat yang ada pada diri kita, tidak ada upaya melainkan dengan apa yang diberikan oleh Allah SWT. Kerana itu jika mendalami sesuatu pensyariatan, kita akan melihat betapa Allah SWT tidaklah bermaksud mahu menyusahkan hamba Nya. Malah dalam beberapa hal, Allah SWT memberikan keringanan yang disebutkan sebagai rukhsah. Selain itu, pada sesuatu syariat itu juga, Allah SWT pastinya akan memberikan jalan keluar kepada sesuatu masalah yang melibatkan ibadah kepada Nya. Misalnya, seperti syariat perkahwinan. Berkahwin adalah sesuatu yang bertujuan memupuk perasaan kasih sayang, saling mencintai meraih ketenangan dan kebahagiaan. Pun begitu, jika setelah kahwin, tidak mencapai tujuan tersebut, bahkan mendatangkan kemudaratan kepada diri jika tidak berpisah, maka Islam memberikan jalan keluar melalui penceraian.

Antara salah satu bukti syariat Islam memiliki nilai rahmat kasih sayang iaitulah dengan mengetahui pensyariatan hukum fidyah. Ungkapan "fidyah" adalah berasal dari bahasa Arab. Ianya datang dari kata akar fada (فدي) yang bermaksud menebus. Dalam displin ilmu fiqh, perkataan fidyah juga sering difahami dengan pelbagai istilah lain seperti kaffarah dan dam. Pada sudut istilah pula, fidyah merujuk kepada sesuatu yang dibayar bagi tujuan menebus diri, sama ada penebusan tersebut berbentuk harta atau tindakan lain yang dilakukan kerana kekurangan dalam salah satu amal ibadah yang disyariatkan. Pada sudut penggunaan istilah tersebut, sebahagian para ulama melihat fidyah dan kaffarah sebagai suatu yang sama bentuknya. Namun begitu, sebahagian para ulama lain membezakannya dengan melihat kaffarah sebagai sesuatu yang tidak wajib melainkan kerana dosa yang telah dilakukan. Ini berbeza dengan fidyah yang dilihat sebagai bayaran denda untuk sesuatu ibadah yang tertinggal atau dilaksanakan secara tersalah.




Sesungguhnya pensyariatan fidyah terdapat di dalam al-Quran dan al-Hadtih Nabi SAW. Pensyariatan fidyah jelas boleh kita lihat sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 184, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :

“(Puasa yang diwajibkan itu ialah) dalam beberapa hari yang tertentu; maka barangsiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya puasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan suka rela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentutkan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.”

Pemahaman daripada ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa terdapat golongan tertentu yang diberikan pengecualian berpuasa wajib di bulan Ramadan dan digantikan dengan membayar fidyah. Dalam kitab Ma'alim al-Tanzil karya Imam al-Baghawi, dinyatakan beberapa penafsiran kepada ayat tersebut. Antara lain disebutkan bahawa Qatadah berpendapat ayat ini adalah khusus untuk orang tua yang mungkin boleh berpuasa tetapi agak sukar. Al-Hasan pula menyebut ayat ini ditujukan khas kepada orang sakit yang mungkin mampu untuk berpuasa tetapi diberikan pilihan untuk mereka tidak berpuasa dan membayar fidyah sahaja. Sebahagian lain lagi seperti Sa'id bin Jubair menyatakan bahawa ayat ini bersifat muhkamat (ayat hukum) dan bukannya dimansuhkan. Bagi beliau, syariat fidyah adalah untuk orang-orang sakit yang tiada harapan untuk sembuh dan pulih. Pada ayat yang sama, Imam al-Baihaqi dalam kitab Ahkam al-Quran, beliau menukilkan ungkapan Imam al-Syafie yang mengatakan bahawa sekiranya seseorang itu tidak mampu untuk berpuasa, bayar fidyah.

Pensyariatan fidyah juga dalam kita lihat dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, daripada Abdullah bin Umar RA, bahawasanya Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Barang siapa yang mati sedangkan dia masih mempunyai puasa Ramadan, hendaklah diberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan bagi pihaknya.”

Maka jelaslah kepada kita sesungguhnya fidyah itu merupakan pensyariatan oleh Allah SWT untuk para hamba Nya. Oleh itu secara tidak langsung kita akan dapat mengetahui pula siapakah gerangan golongan yang diperintahkan untuk membayar fidyah. Sebelum itu, harus ditegaskan bahawa hukum membayar fidyah adalah wajib. Hal ini kerana fidyah merupakan satu bentuk gantian yang diberi pahala oleh Allah kepada pelakunya. Hukum menyempurnakan ibadah adalah wajib. Maka secara langsung fidyah yang disebut sebagai gantian kepada kesempurnaan ibadah adalah wajib dilakukan agar tujuannya ialah untuk menyempurnakan ibadah. Dalam beberapa keadaan, terdapat sekurang-kurangnya empat sebab yang dituntut untuk membayar fidyah menurut syarak. Pertama, wajib fidyah bagi mereka yang meninggalkan puasa kerana tua. Ini bermakna bagi mereka yang berumur senja atau lanjut usia yang tidak mampu berpuasa, maka diwajibkan padanya membayar fidyah.




Bagi sebab yang kedua, ialah meninggalkan puasa kerana sakit kronik. Penyakit kronik merujuk kepada maksud sakit yang berpanjangan dan tidak dapat diharapkan untuk sembuh. Bagi keadaan yang sedemikian, diwajibkannya untuk membayar fidyah. Selain itu, pada sebab yang ketiga pula ialah meninggalkan puasa kerana hamil atau menyusukan anak. Dalam keadaan ini, para wanita yang bergelar ibu, sedang hamil dan sedang menyusukan anak, boleh meninggalkan puasa wajib kerana dibimbangi akan memberi kesan kepada tubuh si ibu dan anak. Namun begitu, menurut jumhur ulama (majoriti), sekiranya meninggalkan puasa kerana bimbang akan keselamatan anaknya, maka diwajibkan keatasnya membayar fidyah dan menggantikan puasa. Tetapi sekiranya si ibu meninggalkan puasa kerana bimbang akan keselamatan dirinya, maka untuknya wajib ganti puasa tanpa perlu membayar fidyah. Selain itu, pendapat dalam mazhab Maliki pula menyebut wajib menggantikan puasa dan fidyah hanya dikenakan kepada wanita yang menyusukan anak manakala wanita hamil wajib menggantikan puasa tanpa perlu membayar fidyah.

Dalam pada masa yang sama, sebahagian pandangan dikalangan para sahabat Nabi SAW seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan Ibn Sirin, mereka berpandangan bahawa jika wanita itu tidak kira sama ada kerana hamil mahupun kerana menyusukan anak merasa bimbang terhadap anak dan dirinya, maka memadailah bagi orang tersebut untuk meninggalkan puasa dan hanya membayar fidyah. Sebab keempat dan terakhir, yang membolehkan diri manusia meninggalkan puasa dan wajib membayar fidyah ialah melewatkan gantian puasa. Ini bermakna, bagi mereka yang menangguhkan puasa ganti sehingga telah memasuki bulan Ramadan yang seterusnya, maka bagi dirinya diwajibkan fidyah. Namun begitu, para ulama berbeza pandangan mengenai gandaan fidyah kerana telah melangkaui tahun. Menurut pendapat muktamad dalam mazhab al-Syafie, fidyah menjadi berganda dengan langkauan tahun. Berbeza pula dengan mazhab Maliki dan Hanafi apabila mereka menyatakan tidak berlaku gandaan.

Demikianlah serba ringkas mengenai syariat fidyah. Adapun soal kadar bayaran fidyah yang perlu dibayar, tentu sekali dalam konteks ini tertakluk dibawah bidang kuasa negeri masing-masing dalam usaha menentukan kadar tersebut. Begitu juga soal gandaan fidyah. Ianya juga tertakluk dibawah fatwa negeri masing-masing. Hukuman fidyah puasa ialah memberi makan dan minum kepada golongan fakir dan miskin. Oleh itu jika ada dikalangan kita yang tidak tahu mencari fakir dan miskin, memadailah dengan kita membayar fidyah kepada pihak yang berautorit. Sesungguhnya pensyariatan fidyah ini melambangkan kerahmatan Allah terhadap para hamba Nya. Oleh kerana itu, kita akan melihat di antara hikmah pensyariatan fidyah tersebut ialah sebagai rukhsah atau keringanan bagi mereka yang tidak mampu melakukan ibadah secara badaniyyah (badan) dengan menggantikannya dalam bentuk maliyyah (harta benda). Semoga Allah SWT merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan