Kematian merupakan suatu kepastian yang akan berlaku. Setiap yang
bernyawa pastinya akan menghadapi saat kematian yang datang tanpa di duga dan
bertandang tanpa disapa. Jika ditanya apakah syarat kelayakan untuk berhadapan
dengan kematian ? Tentu sekali jawapan tepat bagi persoalan ini ialah hidup. Ya
sememangnya syarat untuk mati adalah hidup. Kita mungkin beranggapan persoalan
berhubung kematian berkait rapat dengan faktor usia dan kesihatan, namun dunia
telah banyak menyaksikan kematian mengejut berlaku pada setiap manusia
merentasi usia dan kesihatan. Kematian adalah proses perpindahan alam daripada
alam dunia menuju ke alam barzakh atau disebut sebagai alam kubur. Sebagai
seorang Islam, kita wajib mempercayai akan hakikat kebenaran tentang kewujudan
nikmat dan azab di dalam kubur. Mempercayai akan kewujudan azab kubur merupakan
antara perkara yang dituntut oleh Islam dan kita mestilah berusaha memohon
dijauhi daripada terkena azab kubur.
Perkataan azab berasal dari bahasa Arab. Pada sudut bahasa,
menurut kamus al-Munjid Fi al-Lughah Wa al-A'lam karya Louis Ma'luf,
perkataan azab bermaksud hukuman, balasan, seksaan, teguran bagi umat yang melanggar
larangan agama. Selain itu, Prof Quraish Shihab, pengarang kitab Tafsir
al-Mishbah, beliau menyatakan bahawa azab adalah suatu kemurkaan Allah
akibat pelanggaran yang dilakukan oleh manusia iaitu pelanggaran sunnatullah di
alam semesta dan pelanggaran syariat Allah yang diturunkan kepada Nabi dan
Rasul Nya termasuk Nabi Muhammad SAW. Perkataan azab pada sudut istilah pula
difahami sebagai iqab (hukuman). Walaupun hakikatnya terdapat
perbezaann antara iqab dan azab. Iqab atau hukuman di sisi Allah ialah Allah
menghukum diatas perbuatan hamba Nya manakala azab pula adalah bentuk dari
hukuman Allah.
Pada sisi fahaman Ahlus Sunnah wal Jamaah, menjadi kewajiban bagi
orang yang beriman untuk menyakini akan kebenaran tentang adanya azab kubur
yang mendatangkan penyeksaan terhadap mereka yang melampaui batas. Bertentangan
dengan Ahlus Sunnah wal Jamaah, terdapat sebahagian kelompok umat manusia yang
menolak kepercayaan tentang kebenaran wujudnya azab kubur. Ini sebagaimana yang
dipegang oleh gerakan sesat seperti Khawarij dan Muktazilah. Bagi mereka, azab
kubur tidak ada dan tidak wujud diatas beberapa alasan. Antara lain alasan
mereka ialah azab kubur adalah suatu perkara yang tidak rasional. Bagi mereka
juga, persoalan mengenai azab kubur hanyalah masalah perbezaan pendapat dan
bukannya perkara pokok dalam Islam. Selain itu mereka juga beranggapan dalil
dan hujah tentang azab kubur saling bertentangan. Hakikatnya, kesemua alasan
dam hujah mereka untuk menolak azab kubur tersebut telah banyak dijawab dan
dihuraikan oleh para ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah.
Sesungguhnya persoalan mengenai azab kubur adalah merupakan perkara
yang berbentuk ghaib yang tidak dapat dicapai oleh akal manusia melainkan
merujuk sumber yang paling sahih iaitulah al-Quran dan al-Hadith. Untuk itu,
bagi menjawab segala persepsi sesat tersebut, beberapa dalil dan hujah dapat
kita lihat berdasarkan wahyu Allah SWT. Antaranya firman Allah SWT di dalam
al-Quran, menerusi surah al-Ghafir ayat 45-46, firman Nya yang bermaksud :
“Dan Firaun beserta pengikutnya dikepung oleh azab yang sangat
buruk. Kepada mereka dinampakkan neraka pada pagi dan petang, dan pada hari
terjadinya kiamat (dikatakan kepada mereka): “Masukkan Firaun dan kaumnya ke
dalam azab yang sangat keras.”
Menurut Imam al-Qurtubi di dalam kitab tafsirnya, beliau
menjelaskan bahawa jumhur (majoriti) ulama mengatakan perkataan ayat tersebut
menunjukkan mereka berada di alam barzakh ketika dinampakkan neraka dan ini
adalah hujjah bagi adanya adzab kubur. Selain itu, Sayyid Qutb pula menyebut
ayat ini menyatakan bahawa mereka didedahkan kepada neraka pada waktu pagi dan
petang iaitu dalam tempoh selepas mati hingga berikutnya kiamat. Mungkin azab
ini ialah azab kubur. Dalam ayat yang lain, firman Allah SWT di dalam surah
al-An'am ayat 93 yang bermaksud :
"Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika
orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan “sakaratul-maut” (ketika hendak
putus nyawa), sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul
dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek):
Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri), pada hari ini kamu dibalas
dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang
telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak
dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keterangan-Nya".
Imam Ibnu Kathir di dalam kitab tafsirnya ketka menafsirkan ayat
tersebut, beliau menyatakan bahawa jika orang kafir mengalami nazak sakaratul maut,
maka malaikat akan membawakan kepadanya berita gembira berupa azab, belenggu,
rantai, neraka Jahim, air panas yang bergolak, dan kemurkaan Allah Yang Maha
Pengasih lagi Maha Penyanyang, kerana itu nyawanya bergejolak dalam jasadnya
dan enggan keluar darinya. Kemudian Malaikat memukulnya sehingga roh mereka
keluar dari jasadnya. Demikian ulasan Ibnu Kathir megenai ayat tersebut. Maka
berdasarkan penafsiran ini, dapatlah disimpulkan bahawa melalui ayat ini Allah
SWT memberitahu kepada kita bahawa wujudnya azab kubur sebelum dibalas pada
hari yang sebenar iaitulah setelah dibangkit daripada alam kubur.
Selain ayat al-Quran, turut menjelaskan tentang kebenaran azab
kubur ialah daripada hadith baginda Nabi Muhammad SAW. Antara lain di dalam
sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Anas bin Malik RA, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya seorang hamba jika diletakkan di dalam kuburnya dan ditinggalkan
oleh pengantarnya- dan dia mendengar suara sandal mereka – ia didatangi oleh
dua malaikat dan didudukkan, lalu keduanya bertanya : “Apa yang kamu ketahui
tentang perihal orang ini, maksudnya Muhammad SAW, maka orang mukmin akan
menjawab : Saya bersaksi bahwa dia adalah hamba Allah dan Rasul-Nya. Lalu
dikatakan : “Lihatlah kepada tempat dudukmu dari neraka, Allah telah
menggantikannya untukmu tempat duduk syurga, lalu ia melihat kepada keduanya
sekaligus”. “Adapun orang munafik dan orang kafir maka mereka menjawab : Saya
tidak tahu, saya dulu meniru ucapan orang-orang. Maka dikatakan : Kamu tidak
tahu, kamu tidak baca (al-Qur’an) (atau tidak mengikuti orang yang tahu”,
kemudian dia dipukul sekali dengan palu godam yang dibuat dari besi, maka ia menjerit
dengan jeritan yang boleh didengar oleh seluruh makhluk yang ada di sekitarnya
selain manusia dan jin”.
Demikian sebahagian dalil dan hujah daripada al-Quran dan al-Hadith
bagi menjelaskan tentang hakikat kebenaran azab kubur. Sebenarnya terdapat banyak
lagi ayat al-Quran dan hadith yang memperkatakan tentang hal ini. Ini
membuktikan dengan kuat bahawa azab kubur adalah benar dan memang wujud. Syeikh
al-Buti di dalam kitabnya, al-Kubra al-Yaqiniyyat al-Kauniyyah, beliau
menyebut bahawa :
“Jika engkau bertanya: “Bagaimana boleh berlakunya soal dan jawab
sedangkan insan mati dalam berbagai keadaan?” Jawapannya: Sesungguhnya perkara
ini dalam ruang apa yang boleh berlaku, bukan daripada perkara-perkara yang
mustahiL, bukan susah bagi Allah Jalla Jalaluh untuk membalikkan kehidupan
sekali lagi di atas zarah-zarah jasad, sama ada ia berhimpun dalam kubur, atau
bertebaran di bumi yang luas, atau bertaburan dalam perut binatang buas. Lalu
Allah jadikan dia sedar soal-jawab kubur dan melihat malaikat yang bertanya dan
bercakap dengannya. Tidak ada kepentingan kehendak engkau untuk mengetahui cara
bagaimana ia berlaku. Ini kerana kehidupan selepas kematian berkait dengan
sistem yang lain, yang benar-benar berbeza dengan sistem kehidupan alam yang
kita lihat”.
Berdasarkan nukilan ini, jelaslah bahawa tiada lagi alasan untuk
tidak mempercayai kebenaran azab kubur. Sesungguhnya menolak kebenaran akan
kewujudan azab kubur ini boleh mengundang kepada kekufuran. Maka marilah
bersama kita memperteguhkan iman dengan menyakini akan kewujudan azab kubur.
Semoga Allah SWT memberkati dan merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan