Setiap
detik yang berlalu dalam kehidupan ini pasti mempunyai nilai dan harganya yang
tersendiri. Detik waktu yang berdetak, tidak akan dapat kembali
lagi. Semuanya perlu dilepaskan dengan penuh keluhuran hati nurani. Apapun
catatan yang dinukilkan dalam coretan hidup ini, satu ungkapan yang luar biasa
untuk diri kita yang sentiasa terdedah kepada kelemahan dan kekurangan,
iaitulah perkataan ikhlas. Betapa ramai manusia sejak dahulu, hari ini dan
selamanya, sentiasa memburu makna keikhlasan dalam kehidupan. Seperti ungkapan
sabar, ikhlas bukan sekadar lafaz yang dituturkan di bibir tetapi memerlukan
perjuangan yang berhari-hari lamanya. Sementara diri sendiri perlu bertempur
dengan pujian yang melambung selain harus menghadapi hinaan yang membumbung.
Segenap hidup, baik dalam ibadah umum atau khusus, kantung keikhlasan perlu
dipenuhi dengan makna yang sejati.
Perkataan
"Ikhlas" berasal dari frasa bahasa Arab. Pada sudut
bahasa, ikhlas bermaksud murni. Menurut Dr. Umar Sulaiman al-Asyqar dalam
karyanya yang berjudul Ikhlas, beliau menyatakan bahawa ikhlas adalah
usaha memurnikan maksud dan tujuan kepada Allah SWT. Beliau juga turut menyebut
ikhlas merupakan satu-satunya tujuan ibadah selain ikhlas menjadi dasar
diutusnya semua para Rasul. Selain itu, Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah menyebut
dalam kitabnya, Madarijus Salikin, ikhlas bermaksud menjadikan Allah
satu-satunya tujuan dalam ketaatan. Imam al-Qusyairi pula menjelaskan dalam
kitabnya Risalatul Qusyairiyah, ikhlas bermakna menjadikan Allah sebagai
satu-satunya sembahan. Dalam pada itu, satu artikel yang dikarang oleh Buya
Hamka, beliau mengulas makna ikhlas dengan menyebut ikhlas memiliki makna
bersih dan tidak ada campuran. Tambah beliau lagi, ikhlas ibarat emas yang
tulen, tidak ada campuran perak sedikitpun.
Berdasarkan
seputar lalu definisi ikhlas yang dikemukakan, dapat kita rumuskan bahawa
ikhlas adalah sifat yang terpuji, terlahir daripada jantung hati yang bersih
dan suci tanpa dicemari oleh debu-debu kekotoran yang lain. Oleh kerana itu,
sifat ikhlas bukanlah sifat yang boleh dilakonkan dan dipertontonkan seperti
persembahan teater dan opera. Ianya berkait rapat dengan apa yang terbuku di
jantung hati tiap-tiap manusia. Dalam ajaran Islam, setiap perbuatan yang
dibuat sama ada berbentuk zahir mahupun batin, dilakukan dengan tujuan mentaati
perintah Allah SWT haruslah diikat dengan niat yang ikhlas. Terkait dalam hal
ini, Allah SWT menjelaskan di dalam al-Quran menerusi surah al-Bayyinah ayat 5,
firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :
“Padahal
mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan
mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid, dan supaya
mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah
agama yang benar.”
Melalui
keterangan ayat ini, jelas kepada kita bahawa syarat utama dalam melaksanakan
ibdah ketaatan kepada Allah SWT adalah dengan niat ikhlas. Melihat kepada makna
ikhlas itu sendiri, ianya bukan sekadar lafaz yang diungkapkan di bibir
semata-mata. Ianya adalah suatu perjalanan memperjuangkan diri sendiri untuk
meletakkan Allah SWT sebagai tujuan utama kehidupan. Oleh kerana demikian,
Islam sangat memandang tinggi akan kedudukan niat dalam melakukan ibadah. Niat
yang ikhlas adalah sebaik-baik niat yang suci lagi mulia. Namun itulah
setinggi-tinggi darjat yang sukar dicapai oleh umat manusia. Dalam hal ini,
baginda Nabi SAW telah mengingatkan kita akan kepentingan niat dalam beramal.
Ini sepertimana yang disebutkan oleh Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Segala
amal perbuatan itu berdasarkan niatnya, sedangkan masing-masing orang akan
mendapatkan apa yang diniatkannya. Barangsiapa (berniat) hijrah kepada Allah
dan Rasul-Nya maka hijrahnya adalah (bernilai) hijrah kepada Allah dan
Rasul-Nya. Sedangkan orang yang hijrahnya (diniatkan) untuk mendapatkan
keduniaan atau demi seorang wanita yang ingin dinikahinya maka (nilai)
hijrahnya adalah sebagaimana yang dia tuju.”
Hakikatnya
ikhlas itu tidak dapat lari dari sifat berbentuk rahsia. Ini kerana ikhlas
adalah sesuatu yang tidak boleh dilihat, dirasai dan dihidu oleh pancaindera.
Ikhlas merupakan rahsia antara Tuhan dan makhluk Nya. Dalam satu hadith Nabi
SAW riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Aku
bertanya kepada Jibril AS tentang keikhlasan, apakah itu? Kemudian dia
bertanya, "Saya bertanya kepada Allah tentang keikhlasan, apakah
itu?" Dan Allah menjawab, "Adalah rahsia rahsia-Ku yang Aku titipkan
kepada hati orang-orang yang Aku cintai di antara hamba-hamba-Ku."
Demikianlah
keikhlasan itu adalah rahsia-rahsia antara Allah dan para hamba Nya. Oleh itu,
mengungkapkan kata ikhlas dihadapan manusia lain tidak memadai untuk menjadi
bukti akan keikhlasan diri melainkan setelah diperhitungkan kelak dihadapan
Allah SWT. Dalam kerancakan dan keghairahan manusia melakukan amal baik, satu
hal yang dapat memelihara kualiti amalan tersebut adalah keikhlasan. Sifat
keikhlasan bukan sahaja sesuatu yang dipandang mulia bahkan boleh menjadi
penyelamat manusia di akhirat kelak. Berkait akan hal ini, teringat kita akan
satu ungkapan yang dinukilkan oleh Hujjatul Islam Imam al-Ghazali dalam
kitabnya Ihya' Ulumuddin, beliau menyebut dengan maksudnya :
“Manusia
semua akan binasa kecuali orang yang berilmu (‘alim), orang-orang yang berilmu
semua akan binasa kecuali orang yang mengamalkan, dan semua orang-orang yang
mengamalkan ilmunya semua akan binasa kecuali orang-orang yang berbuat dengan
Ikhlas. Dan semua orang-orang yang Ikhlas berada dalam bahaya yang besar.”
Betapa
hebatnya nilai duduk letaknya keikhlasan dalam beramal soleh. Dalam usaha untuk
mengikhlaskan diri dalam beramal, antara musuh utama yang mesti dihadapi adalah
syaitan dan iblis. Godaan makhluk jahat ini tidak sahaja kepada mereka yang
melakukan kemaksiatan tetapi turut mengheret golongan yang berusaha melakukan
amal baik. Melalui amal baik yang dilakukan, syaitan dan iblis akan berusaha
memesongkan niat manusia untuk menjadi riak, menunjuk-nunjuk dalam beramal,
bangga dengan amalan diri sendiri dan sebagainya. Apatah lagi di zaman serba
terdedah ini, manusia akan lebih mudah terpedaya dengan pujukan syaitan dengan
suka menunjuk-nunjuk di laman media sosial. Dalam sebuah hadith yang panjang
riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW menyebut tiga golongan yang
diazab di hari akhirat kelak kerana riak. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Sesungguhnya
manusia paling awal yang akan dihisab urusannya pada Hari Kiamat kelak adalah
seorang lelaki yang mati syahid, lalu dia didatangkan ke sisi Allah dan
diperingatkan dengan segala nikmat-nikmat-Nya (yang telah diberikan kepadanya)
maka diapun mengakuinya. Allah berfirman, “Lalu apa yang kamu perbuat dengan
nikmat-nikmat tersebut?” dia menjawab, “Aku berperang di jalan-Mu sampai aku
mati syahid.” Allah berfirman, “Kamu berdusta, akan tetapi sebenarnya kamu
berperang agar kamu dikatakan seorang pemberani, dan kamu telah dikatakan
seperti itu (di dunia).” Kemudian diperintahkan agar dia diseret di atas
wajahnya sampai dia dilemparkan masuk ke dalam neraka.
Dan
(orang kedua adalah) seseorang yang mempelajari ilmu (agama), mengajarkannya,
dan dia membaca (menghafal) Al-Qur`an. Maka dia didatangkan lalu Allah
mengingatkan nikmat-nikmat-Nya (yang telah diberikan kepadanya) maka diapun
mengakuinya. Allah berfirman, “Lalu apa yang kamu perbuat dengannya?” dia
menjawab, “Aku mempelajari ilmu (agama), mengajarkannya, dan aku membaca Al-Quran
kerana-Mu.” Allah berfirman, “Kamu berdusta, akan tetapi sebenarnya kamu
menuntut ilmu agar kamu dikatakan seorang alim dan kamu membaca Al-Quran agar
dikatakan, “Dia adalah qari`,” dan kamu telah dikatakan seperti itu (di
dunia).” Kemudian diperintahkan agar dia diseret di atas wajahnya sampai dia
dilemparkan masuk ke dalam neraka.
Dan
(yang ketiga adalah) seseorang yang diberikan keluasan (harta) oleh Allah dan
Dia memberikan kepadanya semua jenis harta. Maka dia didatangkan lalu Allah
mengingatkan nikmat-nikmat-Nya (yang telah diberikan kepadanya-pen) maka diapun
mengakuinya. Allah berfirman, “Lalu apa yang kamu perbuat padanya?” dia
menjawab, “Aku tidak mensia-siakan satu jalan pun yang Engkau senang kalau
seseorang berinfak di situ kecuali aku berinfak di situ untuk-Mu.” Allah
berfirman, “Kamu berdusta, akan tetapi sebenarnya kamu melakukan itu agar
dikatakan, “Dia adalah orang yang dermawan,” dan kamu telah dikatakan seperti
itu (di dunia).” Kemudian diperintahkan agar dia diseret di atas wajahnya
sampai dia dilemparkan masuk ke dalam neraka.”
Demikianlah
hakikat sifat ikhlas. Tidak semudah yang dibicarakan di mulut. Ia memerlukan
kesungguhan dalam berjuang. Berjuang pula tidak seringan bercakap di meja-meja
kuliah, di kedai dan di warung kopi atau di jalanan. Ikhlas adalah suatu
ungkapan yang senang disebut namun sukar direbut. Mudah difahami namun sukar
diamati. Kerana syaitan dan iblis itu tidak akan pernah berhenti daripada
memesongkan umat manusia. Sesiapa pun kita pada hari ini, perjuangan menanam
keikhlasan dalam diri tidak akan terhenti sehinggalah kita akan dijemput oleh
ilahi. Kepada Allah jualah tempat sebaik-baik tujuan dan matlamat. Semoga Allah
mengampuni dan merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan