Ahad, 24 Ogos 2025

TUNTUTAN MENJAGA KEBERSIHAN DIRI

 

Kebersihan adalah sesuatu yang penting dalam kamus kehidupan sebagai seorang manusia. Tidak salah atau tidak keterlaluan untuk kita katakan bahawa manusia yang suka hidup dalam kekotoran adalah mereka yang tidak normal dan diluar kewarasan sebenar. Ini kerana sebagai manusia yang waras akalnya pasti tidak akan memilih berada dalam keadaan yang menjijikkan. Bau busuk sekalipun pada dirinya dirasai biasa tetapi pasti akan menganggu kehidupan orang lain yang lebih waras akalnya. Islam sebagai agama yang mengajar cara hidup yang menyeluruh, sangat menekankan tentang konsep bersuci dan menjaga kebersihan. Ketegasan Islam dalam hal ini dapat dilihat sebagaimana Islam itu sendiri melalui pensyariatannya memberikan garis panduan dan pedoman dalam bersuci sekaligus menuntut umatnya agar memelihara kebersihan dalam segenap aspek hidup.

Hakikatnya, dalam Islam, perkara yang melibatkan soal kebersihan dan kekotoran ini mempunyai kaitannya dengan pahala dan dosa. Islam adalah agama yang mewajibkan umatnya menyucikan diri. Apatah lagi dalam urusan ibadah yang bersifat khusus, umat Islam diwajibkan menyucikan diri dari hadas besar dan kecil sebelum hendak melakukan ibadah utama seperti solat fardhu lima waktu, menunaikan ibadah haji dan selainnya. Oleh itu, salah satu syarat sah juga dalam ibadah solat ialah bersih dan suci dari hadas baik hadas besar mahupun hadas kecil. Begitu juga dalam menunaikan ibadah haji, suci dan bersih menjadi elemen terpenting melaksanakan haji. Bercakap soal menjaga kebersihan, Allah SWT di dalam al-Quran telah menyebut bahawa salah satu golongan yang dicintai Nya ialah mereka yang suka menjaga kebersihan. Hal ini sebagaimana di dalam surah at-Taubah ayat 108, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :

"Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya ; dan Allah mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin)"




Berdasarkan kefahaman ayat ini, Allah SWT dengan penuh kemuliaan dan kebesaran Nya, telah mengiktiraf golongan hamba Nya yang menjaga kebersihan sebagai golongan yang dikasihi dan dicintai oleh Allah Azza Wa Jalla. Ini sekaligus mengangkat martabat insan yang sangat mementingkan nilai kebersihan dalam kehidupan. Selain itu, dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Sesungguhnya Allah SWT itu baik, Dia menyukai kebaikan. Allah itu bersih, Dia menyukai kebersihan. Allah itu mulia, Dia menyukai kemuliaan. Allah itu dermawan ia menyukai kedermawanan maka bersihkanlah olehmu tempat-tempatmu dan janganlah kamu menyerupai kaum Yahudi".

Hadith ini menjelaskan kepada kita bahawa Allah SWT itu menyukai kebersihan. Maka menjaga kebersihan bukan sahaja mendatangkan perasaan disenangi oleh orang di sekeliling kita bahkan disukai juga oleh Allah SWT. Dalam ajaran agama Islam, kepentingan menjaga kebersihan juga mempunyai kaitannya dengan keimanan kepada Allah. Ini sepertimana yang telah dinyatakan oleh Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Kebersihan itu sebahagian daripada iman”.

Demikian betapa tegasnya Islam memandang persoalan kebersihan sebagai suatu yang penting dan bukan sahaja dituntut bersih pada sudut zahir semata-mata bahkan Islam turut menuntut umatnya bersih pada sudut batin yakni bersih daripada sifat-sifat kekejian yang boleh merosakan nilai iman dan amal. Tuntutan bersuci dan bersih dalam ajaran Islam, baik bersih dan suci pada sudut zahir mahupun batin, kedua-duanya adalah sama penting untuk memeliharanya. Telah berkata Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah berkenaan sunnah menjaga kebersihan, beliau berkata yang bermaksud :

"Bahawasanya sunnah Rasulullah SAW datang dengan membawa ajaran untuk menghindari kekotoran yang ada pada tubuh badan manusia, sebagaimana dia juga datang dengan membawa ajaran bagi menghindari kekotoran rohani"




Inilah istimewanya agama Islam yang bukan sahaja menitikberatkan tentang soal kebersihan yang zahir iaitu yang boleh dilihat tetapi turut menekankan tentang kebersihan yang bersifat dalaman. Bagi menjaga kebersihan, beberapa panduan yang digariskan oleh Islam dapat difahami dengan mengamati beberapa hadith Nabi SAW. Antara lain, Islam memerintahkan umatnya untuk menjaga kebersihan diri dengan melakukan beberapa perkara asas seperti memotong kuku, mencukur bulu kemaluan selain berkhitan. Ini sebgaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

"Lima dari (sunnah-sunnah) fitrah iaitu berkhitan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mengunting misai"

Berdasarkan hadith ini, lima perkara yang dijelaskan oleh baginda Nabi SAW ini merupakan fitrah bagi manusia yang waras. Oleh itu, kita juga akan mendapati sebahagian mereka yang bukan beragama Islam turut melakukan hal yang sama seperti amalan berkhitan, cukur bulu kemaluan dan sebagainya. Namun begitu, dalam Islam setiap perbuatan yang dinyatakan tersebut jika dilakukan dengan niat ibadah kerana Allah, pasti akan diberikan balasan pahala kerana mengikuti sunnah. Selain lima perkara tersebut, Islam juga menekankan tentang hak mandi yang perlu dilakukan oleh setiap orang Islam. Perbuatan mandi hukum asalnya adalah harus. Namun dalam beberapa keadaan tertentu, hukum mandi boleh bertukar menjadi wajib kerana dalam keadaan berhadas besar dan hukumnya boleh menjadi sunat ketika mandi pada hari jumaat dan dua hari raya.

Perbuatan mandi adalah hak bagi setiap orang Islam. Ini sepertimana yang dijelaskan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Hak (yang perlu ditunaikan oleh) setiap orang Islam (ialah) mandi, (yang mana) pada setiap tujuh hari, satu hari daripadanya ) wajib (dia membasuh kepala dan tubuh badannya”

Selain menjaga kebersihan diri, Islam juga sangat mementingkan kebersihan dan kekemasan pada pakaian, kenderaan dan lain-lain. Hal ini sebagaimana yang dijelaskan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud yang berstatus hadith hasan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesungguhnya kamu akan menemui saudara-saudara kamu, maka rapikanlah kendaraan kamu, rapikan pakaian-pakaian kamu, hingga seolah-olah kamu (manusia) yang istimewa di tengah-tengah manusia, sebab Allah tidak suka kekotoran dan tindakan-tindakan yang mencerminkan kekotoran”.




Perbuatan kita dalam menjaga kebersihan tidak sekadar memberi manfaat untuk diri sendiri tetapi juga dapat memberikan kesan baik kepada orang yang berada di sekeliling kita. Dalam agama Islam kita dilarang untuk menyakiti saudara lain walau dengan apa cara sekalipun. Ini termasuklah dalam soal menjaga kebersihan mulut. Mulut yang berbau tentu akan mendatangkan perasaan tidak selesa apabila bercakap dengan orang lain. Justeru, Islam melalui syariatnya melarang kita untuk hadir ke masjid dalam keadaan mulut berbau. Ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Jabir bin Abdullah RA, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Siapa memakan bawang putih atau bawang, maka jarakkanlah mereka daripada kami, atau jarakkanlah daripada masjid kami".

Imam al-Nawawi dalam kitabnya Syarh al-Nawawi 'ala Muslim, ketika mensyarahkan hadith ini, beliau menjelaskan bahawa larangan ini adalah larangan untuk menghadiri masjid, bukan larangan untuk makan bawang merah atau bawang putih atau sejenisnya. Bawang baqul (البقول) hukumnya halal berdasarkan sepakat ulama yang pendapatnya diakui. Sementara itu, al-Qadhi ‘Iyadh menyebut daripada para ulama Zahiriyah bahawa bawang haram, kerana boleh menghalang untuk menghadiri jemaah. Ini disebabkan solat jemaah bagi mereka fardhu ain. Demikian ulasan oleh Imam al-Nawawi berkaitan hadith berkenaan. Apa yang pentingnya ialah Islam sangat menitikberatkan tentang kebersihan. Bermula dari sebesar-besar perkara hinggalah kepada sekecil-kecilnya. Islam bukan sekadar agama bersifat teori dengan menyuruh bahkan memberikan pula panduan serta pedoman untuk menjaga kebersihan dan kesucian diri. Semoga Allah SWT merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan