Manusia
yang terdiri daripada pelbagai latar belakang yang berbeda adalah suatu
keunikan dan keistimewaan yang ada pada kehidupan ini. Kepelbagaian ini bukan sahaja
menjadikan kita saling mengenali antara satu sama lain bahkan ianya membuatkan
kita memahami dan menghormati setiap prinsip yang dipegang. Ini bermakna setiap
manusia di muka bumi ini memiliki hak-hak tertentu yang perlu dihormati oleh
pihak lain. Justeru itu, wacana dan diskusi berkaitan hak asasi manusia antara
topik yang kekal releven diperdebatkan dari masa ke semasa. Catatan awal
sejarah dunia menunjukkan kesedaran manusia mengenai hak asasi kemanusiaan ini
telah mula dibincangkan seawal tahun 1776 iaitu melalui Deklarasi Kemerdekaan
Amerika yang menekankan bahawa setiap manusia mempunyai hak-hak tertentu yang
tidak boleh dipisahkan.
Demikian
pula pada tahun 1789, Deklarasi Hak-Hak Lelaki (The Rights of Man) telah
dimeterai yang dikaitkan dengan Revolusi Perancis. Deklarasi tersebut juga
turut memperakui bahawa setiap manusia yang lahir adalah kekal bebas dan setara
dari segi hak. Rentetan daripada itu, telah wujud pelbagai lagi deklarasi dan
konsensus yang dibuat demi mencapai makna hak asasi kemanusiaan. Dalam pasca
dunia moden, satu deklarasi bersifat sejagat telah diangkat oleh pihak
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1948 yang disebut sebagai Universal
Declaration of Human Rights (UDHR). Dalam satu artikel yang ditulis oleh
Riffat Hassan bertajuk Are Human Rights Compatible with Islam, beliau
menyebut bahawa Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia atau UDHR ini telah menjadi
seperti Bible kepada faham dan gerakan hak asasi manusia dunia semasa.
Menurut
Riffat Hassan lagi, UDHR walaupun dinamakan sebagai "sejagat",
namun pada hakikatnya ia dihasilkan mengikut aliran persejarahan yang dialami
oleh dunia Barat sepanjang tiga abad lepas. Lalu ianya diwajarkan pula oleh
suatu antropologi falsafah yang berdasarkan faham kemanusiaan yang bersifat
individualistik. Oleh itu, apa yang diutarakan oleh beliau ini menunjukkan
kepada kita sekurang-kurangnya terdapat dua ciri yang menjelaskan tentang
kelompongan deklarasi tersebut. Pertama, deklarasi yang dimeterai tidak
mewakili konsensus suara dunia yang bersifat sejagat sebaliknya hanya
bernaratifkan kepada pengalaman dunia Barat melalui perjalanan sejarahnya yang
panjang. Kedua, hakikatnya deklarasi ini lebih bersifat sekular iaitu
bercirikan kebendaan tanpa mengambil kira sudut kepercayaan dan pegangan hidup
beragama. Ini menjadikan deklarasi tersebut tidak bersifat sejagat kerana tidak
mengambil kira sudut pandangan kepercayaan beragama.
Dalam
kita berbicara mengenai hak asasi manusia, adalah sangat penting juga untuk
kita memahami apa yang dimaksudkan dengan terma hak asasi manusia. Seperti kata
Burns H. Weston dalam satu artikelnya bertajuk Human Rights yang
diterbitkan oleh The New Encyclopedia Britannica, beliau menyatakan bahawa hak
asasi manusia merujuk kepada hak-hak yang menjadi milik individu atau kumpulan
individu semata-mata kerana merrka adalah manusia. Selain ada pula yang melihat
hak asasi manusia ini sebagai indera semulajadi dalamam manusia yang tidak
boleh dinafikan oleh mana-mana kuasa atau autoriti. Weston turut menyebut hak
asasi manusia juga merujuk kepada suatu ruang yang luas tentang nilai atau daya
upaya yang dianggap dapat meningkatkan kemanusiaan insan yang bersifat sejagat,
yang boleh dituntut dan dinikmati oleh seluruh manusia secara samarata. Dalam
pada itu, menurut Kofi Anan yang juga merupakan mantan Setiausaha Agung PBB
sejak Januari 1997 hingga Disember 2006, beliau menyatakan bahawa hak asasi
manusia adalah asas kepada kewujudan manusia dan kewujudan bersama manusia.
Sejarah
kemunculan idea dan konsep hak asasi manusia ini telah bermula sejak zaman
klasik yang berakar dari tamadun purba Yunani (Greek) dan tamadun Romawi sejak
750 sebelum Masihi. Pada zaman tersebut, konsep natural law antara terma
yang rancak diperkatakan sehingga muncul suatu aliran falsafah yang dikenali
sebagai Stoicisme. Setelah itu, dunia yang kian berubah wajah menuju pula era
zaman pertengahan atau moden, isu hak asasi manusia kekal releven diperdebatkan
oleh umat manusia. Pada zaman pertengahan ini, muncul lah tokoh-tokoh hebat
seperti St. Thomas Aquinas dan Hugo Grotius. Zaman pertengahan ini menampakkan
sesetengah ajaran agama menjadi rigid dan bertentangan dengan hukum rasional
akal selain para penguasa telah melakukan kezaliman yang jelas melanggar
norma-norma natural law. Keadaan ini sedikit-sebanyak telah membuatkan wacana
mengenai natural law telah berubah kepada perbincangan mengenai natural rights.
Setelah beberapa abad berlalu, perdebatan mengenai hak asasi manusia masih
kekal releven diperkatakan dan pada abad ke-20, UDHR atau Deklarasi Sejagat Hak
Asasi Manusia mula diangkat sekaligus menjadi rujukan utama masyarakat dunia.
Dalam
hal ini, Islam yang datang dengan syariat (peraturan dan undang-undang) yang
sempurna telah memperlihatkan beberapa perspektif terkait dengan hak asasi
manusia. Secara umumnya, perkara-perkara yang berkaitan hak asasi manusia juga
terkandung dalam ayat-ayat al-Quran dan hadith-hadith baginda Nabi Muhammad
SAW. Oleh itu, Islam melihat persoalan yang berbangkit mengenai hak asasi
manusia ini berdasarkan petunjuk wahyu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Umat Islam
tidak perlu bergantung kepada deklarasi tersebut untuk memahami berkenaan hak
asasi manusia. Sebelum daripada usaha permeteraian deklarasi yang dikatakan
bersifat sejagat ini dibuat, telah digagaskan Piagam Madinah oleh
baginda Nabi SAW yang telah dianggap oleh ramai sarjana sebagai perlembagaan
bertulis pertama di dunia. Menurut Abdul Monir Yaacob dalam sebuah karyanya
yang berjudul Hak Asasi Manusia Menurut Islam, beliau menjelaskan Piagam
Madinah sebagai satu dokumen undang-undang yang meletakkan beberapa asas
penting dalam pembentukan negara yang bersifat multi etnik dan multi agama.
Maka sebelum deklarasi UDHR dicipta, sudah wujud satu dokumen perlembagaan
bertulis pertama yang turut meletakan asas kepada jaminan hak asasi manusia.
Intipati
ajaran dalam Islam sebelum deklarasi hak asasi manusia diperkatakan lagi pun,
telah menggariskan beberapa panduan terpenting. Antara lain yang ditekankan
dalam Islam ialah berkenaan hak. Perkataan hak berasal dari bahasa Arab yang
membawa maksud benar. Kebenaran pula merujuk kepada suatu keadaan, nilai atau
sesuatu yang bersifat saksama, wajar, adil, benar, elok dan sesuai. Oleh itu,
apa sahaja yang pada sudut moral atau agama yang dilihat salah, maka ianya
bukanlah sesuatu hak yang boleh diperjuangkan. Sebagai contoh, gaya hidup LGBT
adalah suatu perbuatan yang tidak bermoral dan melanggar etika agama, maka
tidak boleh kita perjuangkan golongan ini dengan nama hak asasi manusia. Selain
itu, Islam telah membahagikan hak kepada dua iaitulah hak kepada Allah dan hak
sesama manusia. Keadaan ini memperkuatkan hubungan kerohanian selain
memperkukuhkan ikatan hubungan kemanusiaan. Dalam pada itu, Islam juga
menekankan tentang nilai kebebasan. Kebebasan menurut Islam adalah merupakan
suatu yang bersifat ikhtiyari yang bermaksud keupayaan membuat pilihan.
Ungkapan
"Ikhtiyari" berasal dari kata "khayr" yang
bermaksud baik. Justeru, kebebasan dalam Islam bermakna bebas untuk memilih
sesuatu yang baik atau yang lebih baik , lebih benar, lebih elok atau yang
terbaik antara semua pilihan yang wujud. Ini bermakna kebebasan dalam Islam
ialah memilih yang baik dan bukannya bebas memilih apa sahaja tanpa
mempertimbangkan kesan baik buruk yang dipilihnya. Islam juga menggariskan
kebebasan yang dimiliki oleh manusia bukanlah bersifat mutlak. Bermakna, kita
bukanlah bebas hingga mengikut telunjuk nafsu. Kebebasan itu memerlukan juga
kita membuat pertimbangan dengan menurut neraca syariat agama Islam. Selain
itu, Islam juga menekankan tentang konsep keadilan. Keadilan dalam Islam
bukanlah bermakna persamaan. Walau tidak dinafikan nilai persamaa itu
sebahagian daripada aspek keadilan. Menurut al-Attas dalam sebuah karyanya
berjudul Islam and Secularism, keadilan merujuk kepada keadaan atau suasana harmoni
dimana segala sesuatu diletakkan pada tempatnya yang wajar dan sesuai.
Misalnya,
Islam mengiktiraf persamaan gender antara lelaki dan wanita. Namun dalam
beberapa aspek tertentu, Islam memberikan kelebihan kepada lelaki sesuai dengan
tempatnya seperti lelaki mendapat bahagian harta pusaka yang lebih berbanding
wanita dan ini bukan bermakna Islam merendahkan martabat wanita. Ada pula pada
keadaan tertentu Islam melebihkan wanita seperti kedudukan tinggi dan mulia
seorang ibu melebihi kedudukan seorang ayah. Oleh itu, bagi Islam terma
keadilan bukanlah mengenai kuantiti tetapi tentang soal kualiti yang sesuai
dengan tempat dan kedudukannya di sisi syarak. Demikianlah antara sebahagian
yang boleh kita sentuh dalam wacana hak asasi manusia. Secara prinsip, meski
belum wujud pun deklarasi berkaitan hak asasi manusia, Islam terlebih dahulu
telah berbicara dengan meletakan panduan bagi umat manusia. Semoga Allah
merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan