Sudah menjadi tabiat dan aturan kehidupan ini, untuk mendapatkan
sesuatu perkara mestilah dimulai dengan berusaha bersungguh-sungguh. Meskipun
kita tidak menafikan kekuasaan Allah SWT yang berkuasa boleh memberi kepada
sesiapa sahaja walau tidak didahului dengan usaha. Pun begitu, kita sebagai
hamba Nya sentiasa disuruh untuk berusaha terlebih dahulu dan kemudiannya
diikuti dengan doa dan tawakkal kepada Nya. Usaha atau antara lain disebut
sebagai ikhtiar seringkali menjadi hujah bagi menghalalkan perbuatan syirik
seperti berusaha berjumpa bomoh dan pawang. Tidak kurang juga ada yang
menjadikan alasan berusaha sebagai menutup kesyirikan mereka dengan menggunakan
azimat dan tangkal.
Perkataan "Tangkal" dan "Azimat"
merupakan dua istilah yang tidak asing lagi bagi masyarakat di nusantara. Pada
sudut bahasa, menurut Kamus Dewan, ungkapan tangkal bermaksud sesuatu yang
digunakan untuk menolak bala (penyakit, hantu, jin, dan lain-lain). Tangkal
umumnya merujuk kepada benda-benda seperti batu, kain, atau logam yang diberi
mantra atau doa dengan harapan dapat memberikan perlindungan atau
keberuntungan. Perkataan azimat pula ialah bahan yang terdiri daripada tulisan
yang ditulis pada kertas, kain, keratan kayu tertentu, atau sisik tenggiling
yang dipakai pada bahagian tertentu tubuh (seperti di pinggang) yang dianggap
mempunyai sakti dan boleh mengelakkan penyakit, bencana dan sebagainya.
Pada sudut syarak, tangkal dan azimat disebut di dalam bahasa Arab
sebagai "Tamimah" (تميمة).
Menurut ar-Razi dalam kitabnya, Mukhtar as-Sihah, Tamimah bermaksud
pelindung yang digantungkan kepada seseorang manusia. Selain itu, al-Khattabi
dalam kitabnya, Ma'alim al-Sunan, beliau menjelaskan bahawa tamimah
merujuk kepada maksud benang-benang yang golongan Arab terdahulu
menggantungkannya kepada anak-anak mereka dengan tujuan untuk mengelakkan
penyakit ‘ain menurut sangkaan mereka. Dalam kitab al-Tamhid, Ibn Abd
al-Bar menyebut tamimah bermaksud setiap benda yang digantung di bahagian leher
daripada rantai kerana takutkan penyakit ‘ain atau bala-bala selainnya. Maka
berdasarkan penjelasan berikut, dapat kita simpulkan bahawa amalan tangkal dan
azimat sebagai suatu bentuk kepercayaan yang bergantung kepada sesuatu perkara
seperti ikatan tali, benang, kepingan ayat-ayat jampi dan seumpamanya.
Islam amat melarang keras umatnya daripada mempercayai dan
bergantung harap selain daripada Allah SWT. Ini termasuklah larangan untuk
menyembah dan memohon selain daripada Allah SWT. Sesungguhnya amalan tangkal
dan azimat merupakan amalan yang bertentangan dengan syariat Islam. Diatas apa
jua alasan sekalipun, kita dilarang untuk bergantung harap dan memohon
pertolongan selain daripada Allah. Dalam al-Quran, Allah SWT dengan penuh
ketegasan menjelaskan bahawa Allah tidak sesekali mengizinkan hamba Nya
menyembah dan memohon kepada selain Nya. Ini sebagaimana yang terdapat di dalam
surah asy-Syura ayat 21, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :
“Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang
mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah?”
Melalui firman tersebut, jelas bahawa Allah SWT tidak mengizinkan
para hamba Nya memohon dan meminta selain daripada Nya. Amalan tangkal dan
azimat secara terang lagi bersuluh telah menjadikan manusia bergantung harap
kepada apa yang diamalkannya. Perkara demikian menjurus manusia kepada
perbuatan yang terkutuk lagi hina, iaitu syirik kepada Allah. Dalam hadith Nabi
SAW riwayat Abu Daud dan Ahmad, daripada Ibnu Mas'ud RA, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya jampi mantera, tangkal dan ilmu pengasih adalah
syirik.”
Dalam hadith lain riwayat Tirmizi, daripada Isa bin Abd al-Rahman
bin Abi Laila beliau berkata yang bermaksud :
"Aku pergi menziarahi Abu Ma’bad Al-Juhani dan aku mendapati
badannya kemerah-merahan. Lalu aku berkata kepadanya : Tidakkah kamu
menggantungkan sesuatu ? Maka beliau menjawab : Mati itu jauh lebih baik dari
perbuatan tersebut. Nabi SAW bersabda : Sesiapa yang menggantung sesuatu
nescaya dia akan diserahkan kepadanya (benda yang digantung)."
Mulla Ali al-Qari di dalam kitabnya, Mirqaat al-Mafatih,
beliau menukilkan perkataan oleh Ibn al-Athir yang menyebut bahawa sesiapa yang
menggantungkan sesuatu ke atas dirinya daripada pelindung-pelindung, tamimah,
dan yang seumpama dengan keduanya dengan beriktikad bahawa kesemua itu
mendatangkan manfaat atau menghalang kemudaratan nescaya dia akan diserahkan
kepadanya. Iaitu dia akan dibiarkan bersama benda yang dijadikan pelindung itu
dan akan ditinggalkan bersamanya. Demikian ulasan oleh para sarjana Islam.
Sesungguhnya setiap amalan yang membawa kepada tangkal dan azimat adalah
perbuatan syirik yang jelas lagi terang bersuluh. Meskipun kadang ianya
berselindung dengan menggunakan perkataan bahasa Arab dan sebahagiannya kadang
meletakkan potongan ayat al-Quran, perbuatan tersebut kekal menjadi haram dan
syirik kepada Allah.
Amalan tangkal dan azimat yang menggunakan kalimah arab dan
potongan ayat-ayat al-Quran yang dikenali sebagai Wafaq,
merupakan antara amalan tangkal dan azimat yang dilarang oleh Islam. Wafaq
boleh difahami sebagai sekumpulan huruf atau potongan kalimat yang membentuk
suatu gambar tertentu yang mempunyai kuasa ghaib dan ianya menjadi sebagai
penyembuh penyakit, perlindungan dan keselamatan, pelaris perniagaan dan
pengasih. Bentuk dan jenis hurufnya pula bermacam-macam. Terdapat sebahagiannya
yang dapat dibaca dan ada yang hanya berupa huruf dan simbol-simbol tertentu
yang hanya diketahui oleh si pembuatnya sahaja. Ada yang mempunyai gambaran
tertentu selain berbentuk seperti bulatan, kotak, segitiga, bentuk binatang dan
sebagainya. Selain kaedah Wafaq, perkara yang sering menjadi tangkal dan azimat
juga ialah seperti ikatan benang hitam yang sering digunakan kepada bayi yang
baru lahir.
Menjadi amalan dan tradisi masyarakat terdahulu, memakai benang
hitam sama ada di kaki, di tangan mahupun di pinggang bayi yang baru lahir.
Amalan memakai benang ini dipercayai untuk menjaga dan melindungi bayi daripada
gangguan makhluk halus, penyakit ain dan seumpamanya. Perbuatan ini jelas bertentangan
dengan akidah Islam. Dalam Islam, sebarang kebaikan dan keburukan datangnya
dari Allah SWT. Sekiranya Allah mahu memberikan kebaikan kepada seseorang, maka
tiada siapa yang dapat menghalangnya begitu juga sebaliknya sekiranya Allah
mahu memberikan mudarat kepada seseorang, maka tiada siapa yang dapat
menepisnya. Firman Allah Azza Wa Jalla di dalam surah Yunus ayat 107 yang
bermaksud :
“Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan,
maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika
Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan
dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada
sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun
lagi Maha Mengasihani.”
Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Quran al-'Azhim,
beliau menyebut bahawa kebaikan, keburukan, manfaat dan bahaya hanyalah milik
Allah SWT sahaja. Tidak ada sesuatu pun menyekutui Nya dalam hal yang demikian.
Maka hanya Allah sahajalah yang berhak diibadahi. Tidak ada sekutu bagi-Nya.
Demikian ulasan oleh Ibn Kathir menjelaskan lagi betapa perbuatan tersebut
adalah bersalahan dengan akidah Islam. Selain itu, antara lain yang sering
dijadikan sebagai tangkal dan azimat ialah seperti menjampi barang perhiasan
seperti batu, cincin dan rantai. Begitu juga ada yang menjampi dengan
menggunakan keris untuk dijadikan sebagai tangkal dan azimat. Ketahuilah bahwa
kesemua perbuatan dan amalan berupa tangkal dan azimat adalah haram dan
pelakunya berdosa besar. Malah menurut Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam kitab
Madarij as-Salikin, beliau menyebut orang yang paling jauh dari
pertolongan Allah adalah orang yang bergantung kepada selain Allah.
Telah berkata Ibrahim an-Nakha'i, seorang tokoh terkenal dari
kalangan tabi'in, seperti yang dinukilkan di dalam kitab Mushannaf Ibn Abi
Syaibah, beliau menyatakan bahawa para sahabat Nabi membenci kesemua jenis
tangkal sama ada diperbuat dari ayat-ayat al-Quran atau selain al-Quran. Oleh
itu, amat malanglah jika masih ada yang menyangka tidak berdosa jika
menggantung ayat-ayat al-Quran dengan kepercayaan karut-marut tertentu. Tanpa
perlu menjelaskan lagi hujah dan dalil agama, umum mengetahui bahawa dosa
syirik adalah sebesar-besar dosa dan kezaliman yang dilakukan oleh manusia itu
sendiri. Maka dengan penuh kesedaran dan keinsafan, marilah kita menyeru
masyarakat kepada pemurnian akidah dengan menjauhi segala bentuk syirik dan
khurafat termasuklah mengamalkan tangkal dan azimat. Semoga Allah SWT
mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan