Kelahiran anak sering dianggap sebagai penyeri kehidupan manusia.
Anak adalah anugerah Allah SWT yang dikurniakan kepada para hamba Nya. Kurniaan
anugerah tersebut bukanlah datang dengan begitu sahaja tetapi bersama padanya
amanah mendidik dan membesarkan anak-anak menjadi generasi yang baik dan
berguna. Oleh kerana itu, setiap kurniaan anak terselit bersamanya amanah yang
wajib dipikul dan dilaksanakan oleh para pemegang amanah iaitulah ibu dan bapa.
Setiap anak merupakan amanah yang pasti akan ditanya kelak oleh Allah Azza Wa
Jalla. Namun begitu, bukan semua pasangan yang berkahwin dikurniakan anak.
Malah ada yang diuji oleh Allah SWT dengan tidak mempunyai anak hingga akhir
hayat. Dalam hal ini, Islam tidak melarang atau menghalang hamba Nya untuk
mengambil anak angkat. Bahkan bagi yang ada anak juga, tidak dilarang untuk
mengambil anak angkat.
Keharusan mengambil anak angkat padanya terdapat beberapa hukum
hakam yang wajib diberi perhatian. Anak angkat menurut istilah di dalam
al-Quran disebut dengan nama أدعاء.
Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT menerusi surah al-Ahzab ayat 4,
firman Allah SWT yang bermaksud :
"...Dan Ia juga tidak menjadikan anak-anak angkat kamu,
sebagai anak kamu sendiri. Segala yang kamu dakwakan mengenai perkara-perkara)
yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja. Dan
(ingatlah) Allah menerangkan yang benar dan Dia lah jua yang memimpin ke jalan
yang betul".
Berdasarkan maksud ayat ini, di dalam kitab Tafsir Al-Thabari,
Imam al-Thabari menyatakan bahawa Allah tidak menjadikan mereka yang kamu dakwa
sebagai anak kamu itu adalah anak kandung kamu. Dalam keadaan dia adalah anak
selain kamu yang menjadi anak kamu dengan dakwaan kamu. Demikian penafsiran
oleh al-Thabari. Berkait dengan kedudukan anak angkat di dalam Islam, ada
beberapa perkara yang harus diberikan penekanan dengan jelas agar kelak tidak
terjadi hal yang tidak diingini. Pertama sekali, Islam melarang atau dengan
kata lain hukumnya adalah haram menasabkan anak angkat kepada bapa angkat. Keharaman
ini jelas sebagaimana yang telah tercatat di dalam sirah baginda Nabi SAW,
tatkala sebeulum baginsa diangkat sebagai Rasul, baginda mengambil anak angkat
yang bernama Zaid bin Harithsah RA, lalu baginda menasabkan nama anak angkatnya
kepada diri baginda. Selain itu, dikalangan para sahabat Nabi juga turut
memanggil anak angkat Nabi dengan menasabkan kepada baginda.
Lalu turunlah ayat tegahan larangan menasabkan anak angkat kepada
bapa angkat melalui surah al-Ahzab ayat 5. Firman Allah SWT yang bermaksud :
"Panggillah mereka (anak-anak angkat) kepada bapa-bapa mereka,
yang demikian itu lebih tepat di sisi Allah".
Ketika menjelaskan maksud ayat ini, Imam al-Thabari menyebut di
dalam kitab tafsirnya dengan menyebut bahawa nasabkanlah anak-anak angkat yang
kami nasabkan mereka kepada diri kamu itu kepada bapa-bapa kandung mereka.
Allah berkata kepada Nabi-Nya SAW : “Kembalikan lah nasab Zaid kepada bapanya
Haritsah dan janganlah kamu memanggilnya dengan Zaid bin Muhammad”. Selain
al-Quran, terdapat juga larangan dan tegahan di dalam hadith Nabi menasabkan
anak angkat kepada bapa angkat. Ini sepertimana yang terdapat di dalam hadith
riwayat Bukhari, daripada Sa’d bin Abi Waqqas RA, beliau berkata bahawa
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :
"Sesiapa yang mendakwa sebagai anak kepada bapa yang bukan
bapa kandungnya dalam keadaan dia mengetahui bahawa dia sebenarnya bukan bapa
kandungnya, maka haram ke atas dirinya itu syurga".
Maka jelaslah bahawa tidak boleh atau diharamkan oleh Allah SWT
menasabkan atau membin atau bintikan nama anak angkat kepada nama bapa angkat.
Selain itu, perkara kedua yang harus diberikan penekanan pula adalah berkaitan
batas pergaulan langsung anak angkat dengan keluarga angkat. Ini tentu sekali
membabitkan hukum berkaitan aurat anak angkat di hadapan ahli keluarga angkat
tersebut. Secara asasnya, hubungan anak angkat perempuan dengan bapa angkatnya
dan sebaliknya anak angkat lelaki dengan ibu angkat, apabila usia mereka
mencapai tahap baligh, maka mereka dianggap sebagai ajnabi (orang asing). Dalam
bahasa mudah, anak angkat yang berlainan jantina dengan ibu dan bapa angkat
dihukum sebagai bukan mahram. Perkataan "Mahram"
pada sudut bahasa boleh difahami sebagai orang yang diharamkan berkahwin dengan
seseorang yang lain disebabkan hubungan rahim atau kerabat.
Ungkapan mahram pada sudut istilah pula difahami sebagai seseorang
yang diharamkan untuk kita berkahwin dengannya dan pengharamannya tersebut
adalah dalam bentuk al-ta’bid (selama-lamanya) dengan sebab yang mubah bukan
kerana kemuliaannya dan bukan juga kerana terdapat penghalang yang boleh
hilang. Sesungguhnya keadaan mahram boleh terjadi melalui tiga perkara iaitu nasab
keturunan, saudara susuan dan perkahwinan. Oleh itu, anak
angkat yang tidak mempunyai kaitan dengan tiga perkara tersebut dihukum
keatasnya sebagai bukan mahram. Maka anak angkat apabila mencapai usia baligh
adalah menjadi kewajibannya menutup aurat dihadapan ahli keluarga angkatnya
yang berlainan jantina. Ini bermakna, seorang anak angkat perempuan wajib menutup
aurat dengan hanya menampakkan muka dan tapak tangan sahaja di hadapan bapa
angkat dan anak lelaki dari keluarga angkat tersebut. Begitu juga sebaliknya,
seorang anak angkat lelaki wajib menutup auratnya dari pusat hingga ke lutut di
hadapan ibu angkat dan anak perempuan dari keluarga angkat tersebut. Pada sisi
hukum syarak pula, anak angkat perempuan boleh berkahwin dengan bapa angkat.
Ini kerana kedua-duanya dihukum bukan mahram dan boleh berkahwin.
Satu perkara penting lagi, adalah berkaitan hukum anak angkat
mewarisi harta pusaka ibu dan bapa angkat. Dalam hal ini, anak angkat baik
lelaki mahupun perempuan, tidak memiliki dan mempunyai hak untuk mewarisi harta
pusaka ibu dan bapa angkat. Hal ini sebagaimana yang terdapat di dalam
al-Quran, menerusi surah al-Nisa' ayat 7, firman Allah Azza Wa Jalla yang
bermaksud :
"Orang-orang lelaki ada bahagian pusaka dari peninggalan ibu
bapa dan kerabat, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian pusaka dari
peninggalan ibu bapa dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak dari harta yang
ditinggalkan itu; iaitu bahagian yang telah diwajibkan (dan ditentukan oleh
Allah)".
Imam al-Qurtubi di dalam kitabnya, Tafsir al-Qurtubi, ketika
menafsirkan ayat ini beliau menyebut bahawa terdapat tiga faedah yang boleh
diperolehi daripadanya, antaranya ialah menerangkan bahawa salah satu sebab
kepada perwarisan harta adalah hubungan kerabat. Keduanya, umum ayat ini pada
semua hubungan kerabat sama ada dekat ataupun jauh. Dan ketiga, keumuman semua
jenis bahagian yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Berdasarkan ayat tersebut,
para sarjana Islam meletakkan empat syarat terpenting berkaitan hukum mewarisi
harta pusaka iaitu hubungan keturunan, pernikahan, Wala’
(Pembebasan hamba) dan beragama Islam. Ini
bermakna, anak angkat tidak boleh untuk mewarisi harta pusaka yang ditinggalkan
oleh ibu dan bapa angkat mereka. Namun begitu, ibu dan bapa angkat ketika hidup
masih boleh memberikan sedikit hartanya kepada anak angkatnya dengan cara hibah
dan wasiat. Kedua-dua cara ini adalah diharuskan oleh syarak dan keharusan
tersebut mestilah dilaksanakan dengan betul dan janganlah sehingga boleh
menyusahkan para waris atau berat sebelah tidak adil terhadap yang lain yang
lebih berhak.
Antara perkara lain lagi ialah berkaitan wali perkahwinan. Bapa
angkat bukanlah wali kepada anak angkatnya. Wali yang sah bagi anak angkatnya
ialah bapa kandung anak angkatnya tersebut. Oleh itu, seorang bapa angkat tidak
boleh menjadi wali kepada anak angkatnya. Pengharaman ini adalah jelas dan
kekal selamnya tidak boleh. Begitu juga sebaliknya jika abang angkat menjadi
wali kepada adik angkatnya. Demikianlah sedikit sebanyak perkara yang
menjelaskan kepada kita berkenaan kedudukan anak angkat menurut syariat Islam.
Sesungguhnya besar ganjaran pahala bagi sesiapa yang benar-benar melaksanakan
amanah menjaga dan memelihara anak angkatnya dengan penuh kesantunan budi.
Mengambil anak angkat samalah sepertimana kurniaan anak oleh Allah kepada hamba
Nya. Terselit padanya amanah yang harus dipikul dengan baik. Semoga Allah SWT
merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan