Satu perkara yang kita semua boleh sepakat ialah kehilangan
merupakan suatu hal yang amat menyakitkan. Manusia dengan fasa kehidupannya
tentu jika ditanya apakah perkara yang sebolehnya tidak mahu terjadi,
jawapannya ialah tidak mahu kehilangan orang yang tersayang. Namun begitu,
telah menjadi ketetapan Allah untuk para hamba Nya, apabila sampai detik dan
ketikanya, kita pasti akan dijemput pulang oleh Allah SWT. Kehilangan dalam
kehidupan bukan sahaja mengajar kita erti dunia yang tiada kekalnya, tetapi
juga turut mengajar kita makna melepaskan dalam rela dan berdamai dengan
perjalanan takdirnya. Dalam hal ini, Islam telah meletakkan panduan bagaimana
sikap yang perlu diambil apabila kita menerima sesuatu berita kematian.
Antara perkara yang dituntut oleh Islam apabila menerima berita
kematian ialah mengucapkan lafaz Istirja'. Lafaz Istir'ja merujuk kepada
perkataan إنا لله وإنا إليه راجعون.
Perkataan ini membawa maksud " Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan
kepada Allah jualah kami kembali ". Lafaz ini sebagaimana yang
dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 155
- 156, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Demi sesungguhnya Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan
takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya)
kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar
gembira kepada orang-orang yang sabar – (Iatu) orang-orang yang apabila mereka
di timpa oleh sesuatu musibah (kesusahan) mereka mengucapkan: “Sesungguhnya
kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”.
Dalam kalangan masyarakat, seringkali difahami bahawa lafaz
Istirja' ini adalah untuk berita kematian semata-mata. Anggapan tersebut
tidakah tepat. Istirja' bukan sekadar dilafazkan ketika menerima berita
kematian malah ketika menerima berita musibah tidak kira musibah itu besar
ataupun kecil. Ini sebagaimana yang menjadi saranan oleh Nabi Muhammad SAW yang
direkodkan dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Ummu Salamah RA,
berkata bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidaklah seorang mukmin tertimpa musibah lalu ia membaca apa
yang telah diperintahkan oleh Allah, “Innaa lillahi wainnaa ilaihi raaji'uun
allahumma`jurnii fii mushiibati wa akhlif lii khairan minhaa (Sesungguhnya kami
adalah milik Allah dan akan kembali kepada Allah. Ya Allah, berilah kami pahala
karena mushibah ini dan tukarlah bagiku dengan yang lebih baik daripadanya).'
melainkan Allah menukar baginya dengan yang lebih baik".
Satu perkara lain yang terkait dengan lafaz Istirja' ini ialah mengenai
hukum mengucapkannya apabila menerima berita kematian orang bukan Islam. Apakah
dibenarkan untuk orang Islam mengucapkan lafaz demikian kerana kematian orang
bukan Islam ? Dalam perkara ini, Imam al-Qurtubi menyebutkan di dalam kitab
tafsirnya dengan menyatakan bahawa ungkapan ‘Inna lillahi’ adalah
tauhid dan pengakuan terhadap ubudiyah dan kekuasaan Allah. Sedangkan
perkataan, ‘Wa inna ilaihi raaji’uun’ adalah pengakuan bahwa kita
akan binasa, dan akan dibangkitkan dari alam kubur kita, serta keyakinan bahwa
semua urusan kembali kepada-Nya, sebagaimana semua ini milik-Nya. Selain itu,
Syeikh Ibn Baz di dalam kitabnya Fatawa Nur ‘ala al-Darb, beliau
menjelaskan bahawa tidak mengapa untuk kita mengucapkan lafaz Istirja’ walaupun
orang kafir tersebut bukan dari kerabat kita. Ini kerana setiap manusia akan
kembali pada Nya, dan setiap manusia adalah kepunyaan Allah SWT namun tidak
boleh mendoakan mereka atau memohon keampunan bagi mereka selagi mana mereka
tidak kembali ke jalan Allah SWT. Maka tidak menjadi masalah untuk kita
mengucapkannya kepada orang bukan Islam.
Selain itu, bagi sesama kaum muslimin, kita adalah dituntut oleh
Islam untuk mengerjakan solat jenazah kepada si mati dan berdoa keampunan
untuknya. Pensyariatan solat jenazah adalah berdasarkan sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA yang bermaksud :
“Rasulullah SAW bersedih atas kematian al-Najasyi, lalu Baginda
keluar ke tempat solat, berbaris bersama-sama sahabat dan bersolat sebanyak
empat kali.”
Dalam tatacara solat jenazah, pada takbir ketiga dan keempat, kita
dituntut untuk berdoa kepadda si mati. Antara doa untuk si mati yang telah
diajarkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW ialah seperti dalam sebuah hadith
riwayat Muslim, yang bermaksud :
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَاعْفُ عَنْهُ وَعَافِهِ
وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَثَلْجٍ وَبَرَدٍ
وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ
وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ
وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدخِلْهُ الجَنَّةَ وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ
وَعَذَابَ النَّارِ
"Ya Allah! Ampunilah dan rahmatilah dia, lepaskanlah dia
daripada apa-apa yang tidak disukainya dan maafkanlah dia, muliakanlah
keadaannya dan luaskan kuburnya. Mandikanlah dia dengan air, salji dan air yang
dingin. Bersihkanlah dia daripada segala kesalahan sebagaimana dibersihkan baju
yang putih daripada segala kekotoran. Gantikanlah rumahnya yang lebih baiki
daripada rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya dan pasangan
yang lebih baik daripada pasangannya. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan
peliharalah dia daripada fitnah kubur dan azab neraka".
Antara lain ketika menerima sesuatu berita kematian, Islam dengan
penuh ketegasan sangat melarang dan menegah umatnya daripada melakukan
perbuatan meratap pemergian si mati. Hukumnya adalah haram untuk melakukan
perbuatan meratap si mati seperti menangis dengan suara yang kuat meraung, mengoyak
baju, menampar pipi, memukul badan dan sebagainya. Larangan dan tegahan ini
adalah bertepatan dengan hadith Nabi SAW riwayat Muslim, sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
“Dua perkara pada manusia yang kedua-duanya adalah dari perbuatan
orang kafir: mencela keturunan (seseorang) dan meratap atas mayat.”
Berdasarkam hadith tersebut, baginda menjelaskan bahawa
sesungguhnya perbuatan meratap tersebut merupakan perbuatan orang kafir. Oleh
itu, kita dilarang untuk melakukannya. Adapun tentang menangis, kita dibolehkan
untuk menangis mengeluarkan airmata tanpa perlu mengeluarkan suara. Tangisan
sedih tatkala menerima berita kematian adalah lumrah dan fitrah manusia. Kita
tidak boleh menyembunyikan akan hal tersebut. Pun begitu, Islam melarang kita
berlebihan sehingga meraung meratapi kematian. Menangis dan bersedih pada
kadarnya tidaklah menjadi kesalahan. Bahkan baginda Nabi juga pernah menangis
menitiskan airmata pada hri kematian anaknya, Ibrahim. Sesungguhnya perbuatan
meratapi kematian ini akan menyebabkan mayat akan diazab oleh Allah. Ini
sebagaimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud :
“Sesungguhnya mayat diazab dengan tangisan keluarganya
terhadapnya.”
Selain itu, apabila kita menerima berita kematian, kita juga
dituntut untuk bercakap perkara yang baik mengenai si mati. Adalah tidak elok
dan tidak sopan jika kita mengungkit atau bercakap tentang perkara yang boleh
mengaibkan si mati. Hal ini bertepatan dengan sebuah hadith Nabi SAW riwayat
Muslim, daripada Ummu Salamah Ranha, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
“Sesungguhnya roh apabila diambil nescaya penglihatan mengikutnya.
Ketika itu orang ramai di kalangan ahlinya riuh rendah lantas sabda Baginda
SAW: ‘Jangan kamu doa atas diri kamu kecuali yang baik. Ini kerana para malaikat
mengaminkan apa yang kamu kata. Kemudian Baginda berdoa : ‘Ya Allah, ampunkan
bagi Abi Salamah, angkatlah darjatnya di kalangan orang yang mendapat
petunjuk…”
Antaranya lagi dalam pada kita menerima sesuatu berita kematian,
kita dilarang untuk membuat andaian kematian seseorang terkait dengan sesuatu
peristiwa yang terjadi. Larangan ini berdasarkan kepada peristiwa hari kematian
anak lelaki baginda Nabi bernama Ibrahim yang tercatat di dalam hadith riwayat
Muslim. Dalam peristiwa tersebut, ada yang mengaitkan kematian anak baginda
dengan kejadian gerhana yang berlaku. Maka baginda Nabi SAW memperbetulkan
semula andaian tersebut dengan menyebut :
“Matahari dan bulan adalah dua daripada tanda keagungan Allah.
Gerhana kedua-duanya berlaku bukan disebabkan mati atau hidup seseorang.
Apabila mengetahui gerhana berlaku kamu hendaklah bersolat dan berdoa sehingga
cahaya kelihatan semula.”
Selain itu, adalah menjadi sunnah Nabi memberi atau membawa makanan
kepada keluarga si mati. Ini bertepatan dengan hadith Nabi riwayat Abu Daud,
Nabi SAW menyuruh para sahabat membawa makanan untuk diberi kepada keluarga
Ja'far yang ditimpa musibah kematian. Seharusnya inilah yang kita mesti
laksanakan dan bukannya kita menunggu keluarga si mati membuat kenduri menjamu
orang ramai. Demikian antara perkara yang menjadi adab dan tuntutan sunnah
apabila kita menerima sesuatu berita kematian. Sesungguhnya kematian adalah
perpisahan yang bersifat sementara sebelum kita berangkat ke negeri yang kekal
abadi. Oleh itu, marilah sama-sama kita mengambil iktibar dan pengajaran
daripada mereka yang telah pergi mendahului kita. Semoga Allah merahmati kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan