Jumaat, 6 Jun 2025

KETETAPAN HARGA : HAK ALLAH ATAU HAK MANUSIA ?

Kenaikan harga barang antara isu yang tidak pernah habis dibicarakan. Dari pelbagai lapisan masyarakat, sama ada di bandar mahupun di luar bandar, semuanya pasti menerima kesan langsung daripada isu kenaikan harga barang. Persoalannya, bagaimanakah Islam memberikan panduan dalam permasalahan ini. Apakah manusia boleh sesuka hati menetapkan harga barang atau perkhidmatan tanpa ada sebarang panduan oleh agama ? Bagi menjelaskan persoalan ini, terlebih dahulu kita harus memahami bahawa Islam dalam semua perkara mempunyai panduan yang jelas baik secara langsung mahupun tidak langsung. Bahkan antara yang menjadi bab dalam Maqasid Syariah (tujuan-tujuan syariat) ialah bab menjaga harta-benda yang secara langsung menyentuh soal ekonomi seperti melindungi harta daripada penyelewengan, monopoli yang tidak seimbang dan manipulasi pasaran. Termasuk dalam persoalan yang ditimbulkan ini, mari kita melihat bagaimana panduan dan pandangan Islam berhubung isu penetatapan harga barang dan perkhidmatan.

Pada sudut ungkapan bahasa, penetapan harga atau disebut sebagai price fixing disebut di dalam bahasa Arab dengan istilah Tas'ir (التسعير). Pada sudut istilah, para sarjana Islam memperincikannya lagi dalam beberapa definisi. Antaranya sepertimana Imam al-Nawawi menyebut di dalam kitab Tahrir Lughat al-Tanbih, perkataan Tas'ir bermaksud penetapan harga makanan atau yang semisalnya dengan harga tertentu. Selain itu, di dalam kitab Kassyaf al-Qina' al-Buhuti menjelaskan bahawa ungkapan Tas'ir ialah penetapan harga oleh pemerintah atau yang mewakilinya dan pemaksaan kepada masyarakat (peniaga mahupun pembeli) untuk mengikutinya. Demikian pula menurut Syeikh Zakariyya al-Ansari di dalam kitab Asna al-Matalib fi Syarh Raudh al-Talib, beliau menyebut bahawa Tas'ir ialah pemerintah mengarahkan penjual untuk tidak menjual barang niaganya kecuali dengan harga tertentu walaupun pada saat harga sedang melambung tinggi, yang menyukarkan harta masyarakat.




Menurut Imam al-Syaukani di dalam kitabnya, Nail al-Authar, penetapan harga atau Tas'ir bermakna arahan pemerintah atau wakilnya atau arahan setiap orang yang menguruskan urusan umat Islam kepada para peniaga untuk tidak menjual barang niaganya kecuali dengan harga yang telah ditetapkan, dengan larangan untuk menambah atau mengurangkannya atas tujuan kemaslahatan. Sayyid Sabiq pula menyebut di dalam kitabnya, Fiqh al-Sunnah, penetapan harga bermaksud menetapkan batas harga tertentu bagi suatu barang niaga yang hendak dijual dengan mengambilkira perbuatan tersebut tidak menzalimi penjual dan tidak menganiayai pembeli. Demikian antara beberapa pandangan terkemuka oleh para sarjana Islam di dalam meletakkan definisi tentang makna penetapan harga. Kebanyakan pandangan yang disebut menyentuh tentang soal peranan kerajaan, pentadbir, pemerintah atau apa jua nama yang memperlihatkan campur tangan manusia bagi menetapkan harga barang. Maka apakah manusia boleh sewenang-wenangnya meletakkan harga barang ?

Pada hukum asalnya, pemerintah atau apa jua nama sama peranan dengannya tidak mempunyai kuasa untuk menetapkan harga barang. Perkara ini sabit daripada sebuah hadith baginda Nabi Muhammad SAW riwayat Abu Daud, Tirmizi dan lain-lain, dinyatakan bahawa Allah lah penetap harga barang. Dalam hadith tersebut, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah lah Penetap harga barang. Dia-lah yang menahan dan jua melapangkan rezeki. Dia-lah Maha Pemberi rezeki. Sesungguhnya aku harap untuk bertemu Allah dalam keadaan tiada seorang pun daripada kalangan kamu yang menuntut aku atas kezaliman terhadap darah dan harta.”

Berdasarkan hadith ini, menzahirkan kepada kita suatu isyarat seperti para peniaga mempunyai hak untuk menetapkan harga barang yang dijual tanpa perlu campur tangan oleh kerajaan. Pada sudut teksnya kita akan fahami sedemikian. Namun begitu, di dalam kitab Majmu' Fatawa, Syeikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah menyebutkan bahawa hadith ini tidak boleh dijadikan sebagai hujah untuk mengharamkan penetapan harga oleh kerajaan. Ini kerana hadith tersebut adalah kes yang khusus dan tidak terpakai dalam semua keadaan. Beliau turut menyebut dalam sebahagian keadaan, penetapan harga merupakan satu keadilan dan dalam keadaan yang lain boleh jadi satu kezaliman. Dalam isu ini juga, Syeikh Dr Muhammad al-Zuhaili dalam kitab al-Mu'tamad fi al-Fiqh al-Syafie, menyebut keadaan hari ini, boleh bagi mujtahid untuk membenarkan penetapan harga barang apabila melihat kepada berubahnya keadaan-keadaan dan situasi-situasi masyarakat. Ini untuk mentahqiqkan maslahah awam pada penetapan harga barang. Selain itu, menurut tokoh ekonomi Islam terkenal, Syeikh Muhammad Taqi Uthmani di dalam kitab Fiqh al-Buyu', beliau menyatakan bahawa :

“Sesungguhnya penetapan harga barang tidak boleh dilaksanakan, melainkan pada keadaan-keadaan yang luar biasa, apabila orang ramai berada dalam keadaan terdesak akibat harga yang terlalu tinggi pada barang-barang yang orang ramai berhajat padanya seperti makanan, minuman dan pakaian. Jika tidak berlaku keadaan sedemikian, maka hukum asalnya adalah hendaklah dibiarkan para peniaga dan pembeli untuk berniaga berdasarkan harga yang mereka suka.”




Oleh itu, sebagai rumusan kepada hukum penetapan harga barang, kita akan dapati terdapat dua pandangan utama yang diperselisihkan oleh para sarjana Islam berkaitan hukum penetapan harga. Pandangan pertama sebagaimana dipegang oleh majoriti ulama, hukumnya adalah haram untuk menetapkan harga barang. Dalam hal ini, Sayyid Sabiq menyebut di dalam kitabnya, Fiqh al-Sunnah, menetapkan harga barang boleh mengakibatkan tersembunyinya barang-barang dimana akan menjadikan barang menjadi mahal. Ini akan menyebabkan kesusahan kepada orang miskin untuk membeli. Antara hujah yang menyokong pandangan haram tersebut ialah firman Allah SWT di dalam surah al-Nisa ayat 28 yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”

Berdasarkan firman tersebut, disyaratkan bagi jual beli ialah saling meredai antara penjual dan pembeli dalam memastikan sahnya jual beli. Apabila berlakunya penetapan harga maka akan hilanglah sifat saling meredai antara satu sama lain. Selain itu, hadith tentang Allah sebagai penetap harga turut dijadikan hujah mengukuhkan lagi pandangan haram menetapkan harga oleh kerajaan. Bagi pandangan kedua, ada yang berpandangan menetapkan harga barang dibolehkan (harus) tetapi keharusan tersebut tidaklah bersifat mutlak. Golongan Hanafiyyah (ulama mazhab Hanafi) menyebut dibolehkan untuk menetapkan harga barang apabila berlaku kenaikan harga barang dimana kenaikan harga tersebut melepasi batas yang sewajarnya. Bagi golongan Malikiyyah pula, diharuskan menetapkan harga dalam dua bentuk. Bentuk pertama, dibolehkan menetapkan harga barang apabila sebahagian peniaga menurunkan harga barang, maka menetapkan harga barang pada bentuk ini dibolehkan agar peniaga yang menurunkan harga tersebut menyesuaikan dengan harga peniaga kebanyakan. Bentuk kedua pula dibolehkan untuk membataskan para peniaga dengan harga tertentu, sehingga mereka tidak boleh menjual melebihi harga yang telah ditetapkan.




Para ulama mazhab Syafi'iyyah pula berpandangan sepertimana yang dinukilkan di dalam kitab Asna al-Matalib, diharuskan menetapkan harga barang ketika orang ramai berada dalam kesusahan. Selain itu, di sisi ulama mazhab Hanbali pula berpandangan wajib penetapan harga barang apabila akan terjamin keadilan antara manusia, seperti dalam melakukan pembelian dengan harga tertentu, dan larangan terhadap mereka untuk menaikkan harga suatu barang. Pemerintah tidak boleh menetapkan harga terhadap manusia kecuali apabila berhubungan dengan kepentingan umum. Antara hujah yang menyokong pandangan tersebut ialah hadith riwayat Muslim, daripada Jabir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Janganlah penduduk kota menjualkan barang-barang milik orang desa; biarkanlah masyarakat, sebahagian diberi rezeki oleh Allah daripada sebahagian yang lain.”

Berdasarkan hadith ini, Ibn ‘Arafah al-Maliki menyebut di dalam kitab Syarh Hudud Ibn Arafah, Nabi SAW melarang penduduk kota yang tahu harga menjual barang niaga kepada orang desa yang tidak tahu harga. Kerana perkara ini boleh melonjakkan harga. Justeru, penetapan harga dibolehkan agar tidak berlaku lonjakan harga. Demikianlah sedikit penjelasan serta panduan yang boleh kita fahami bersama berhubung hukum menetapkan harga barang. Jelas kepada bahwa penetapan harga yang dibuat oleh pihak kerajaan adalah bertujuan untuk memastikan kestabilan berlaku selain melawan sebarang bentuk kezaliman, penindasan dan ketidak adilan dalam jual beli. Apa yang pasti, kenaikan harga barang bukanlah sesuatu yang luar biasa. Namun kita sebagai pengguna dan pembeli harus bijak membuat pertimbangan antara keperluan dan kehendak. Agar kelak kita tidak terjerat oleh gaya hidup orang lain. Semoga Allah merahmati kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan