Agama merupakan asas kepada kepercayaan mereka yang bergelar
manusia. Kepentingan manusia hidup beragama telah terbukti sejak manusia hidup
di pelbagai lapisan zaman lagi. Kepercayaan yang dibentuk melalui pelbagai cara
seperti pemujaan roh dan semangat alam, penyembahan berhala dan sebagainya
jelas membuktikan kehidupan manusia pasti tidak dapat lari daripada berpegang
kepada sesuatu ajaran dan agama. Dengan apa jua nama ritual yang diberikan,
ianya menunjukkan hidup bertuhan melalui beragama merupakan fitrah manusia yang
telah Allah SWT jadikan. Islam adalah satu-satunya agama yang paling benar
dengan menyeru manusia menyembah Allah yang Maha Esa. Pun begitu, ada yang
tertanya-tanya mengapa Islam menghukum bunuh kepada mereka yang keluar Islam ?
Bagaimana yang dikatakan Islam agama yang membawa perdamaian andai hukum ini
dilaksanakan.
Ungkapan keluar Islam lebih mudah difahami dengan menggunakan
istilah "Murtad". Dalam bahasa Arab, perkataan murtad
juga disebutkan dengan perkataan "Riddah". Pada sudut bahasa,
Ibnu Faris menyebut di dalam kitabnya, Mu'jam Maqayis al-Lughah, asal
perkataan ini ialah huruf Ra (ر)
dan Dal (د) yang bermaksud
kembali kepada sesuatu dan dinamakan Murtad kerana seseorang itu kembalikan
jiwanya kepada kufur. Menurut Kamus Bahasa Melayu DBP, perkataan murtad merujuk
kepada maksud orang yang keluar daripada agama Islam. Pada sudut istilah pula,
terdapat pelbagai definisi yang dikemukakan oleh para sarjana Islam di dalam
membahaskan maksud tersebut. Antaranya seperti di dalam mazhab Hanafi,
sebagaimana yang terdapat di dalam kitab Hasyiah Ibn Abidin, istilah
murtad bermaksud ibarat daripada kembali daripada iman kepada kufur. Bagi mazhab
Maliki pula, murtad bermakna orang Islam yang kufur dengan nyata sama ada
dengan perkataan atau perbuatan yang mengandungi kekufuran.
Menurut mazhab Syafie, murtad bermaksud memutuskan Islam dengan
niat atau ucapan kufur atau dengan perbuatan sama ada perkataannya secara
mengejek, ingkar atau dengan iktikadnya. Mazhab Hanbali pula menyebut murtad
ialah sesiapa yang kufur dengan sukarela walaupun sudah mumayyiz selepas
Islamnya dengan perkataan, iktikad, ragu dan syak tentang Islam walaupun secara
bergurau dan walaupu keIslamannya dipaksa dengan cara sebenar. Berdasarkan
definisi-definisi yang telah dikemukakan, tidak keterlaluan untuk kita katakan
bahawa perkataan murtad membawa maksud seseorang yang keluar daripada Islam,
dengan cara sama ada melalui pengisytiharan melalui ucapan, perbuatan atau niat
dan juga dikira keluar Islam tersebut sama ada melalui gurauan, ingkar atau
melaui iktikad (pegangan). Persoalan timbul, apakah benar Islam menghukum bunuh
kepada sesiapa yang keluar daripada agama Islam ? Jika hal tersebut benar-benar
dilakukan maka dimanakah mesej Islam yang membawa kasih sayang dan perdamaian
untuk sekalian manusia.
Bagi menjawab persoalan ini, pertama kita harus memahami bahawa
Islam melarang umatnya daripada memaksa orang memeluk Islam atau memasuki
Islam. Hal ini jelas sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah
ayat 256 dengan tegas menyatakan tidak ada paksaan untuk memeluk Islam. Begitu
juga sebaliknya, di dalam al-Quran melalui surah al-Kahf ayat 29, Allah SWT
tidak menghalang jika ada manusia yang memilih untuk menjadi kafir. Firman
Allah yang bermaksud :
"Dan katakanlah (wahai Muhammad): “Kebenaran itu ialah yang
datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah dia beriman;
dan sesiapa yang mahu kufur ingkar, biarlah dia mengingkarinya”. Kerana Kami
telah menyediakan bagi orang-orang yang berlaku zalim itu api neraka, yang
meliputi mereka laksana khemah; dan jika mereka meminta pertolongan kerana
dahaga, mereka diberi pertolongan dengan air yang seperti tembaga cair yang
membakar muka; amatlah buruknya minuman itu, dan amatlah buruknya neraka
sebagai tempat bersenang-senang".
Namun begitu, meskipun Allah SWT tidak menghalang para hamba Nya
untuk memilih menjadi kafir, ini bukanlah bermaksud Allah memberi kebenaran
atau reda untuk hamba Nya menjadi kafir. Disebalik apa yang tersirat, melalui
ayat ini hakikatnya Allah ingin mengancam orang-orang kafir. Sama seperti
situasi bilamana seorang bapa yang tidak membenarkan anaknya bermain, tetapi
setelah itu bapanya berkata : "Nak sangat main, pergilah main !".
Melalui ayat tersebut, kita faham hakikatnya si bapa tidak mahu benarkan
anaknya bermain. Ayat tersebut bukanlah bermakna kebenaran tetapi merupakan
suatu ancaman. Jika anak tersebut bermain juga pasti akan dikenakan hukuman.
Begitulah juga cara faham maksud firman Allah tersebut. Berdasarkan firman
Allah ini juga, kita mendapati Allah menyuruh kita untuk membiarkannya mereka
berada di dalam kekufuran. Tidak ada pula arahan Allah untuk membunuh mereka
yang memilih untuk kufur kepada Allah SWT. Selain itu, jika kita membuat
semakan juga di dalam ayat lain, tidak terdapat satu pun arahan oleh Allah
untuk menghukum bunuh kepada mereka yang keluar daripada Islam.
Oleh itu, boleh kita rumuskan bahawa di dalam al-Quran, tidak
terdapat satu pun ayat yang menceritakan tentang hukum bunuh bagi golongan yang
murtad atau keluar daripada Islam. Maka jika tidak terdapat dalam al-Quran,
bagaimana boleh timbulnya hukum bunuh untuk orang murtad ? Jawapannya adalah
datang daripada sebuah hadith Nabi SAW riwayat Bukhari. Sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
"Barangsiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia!".
Maka berdasarkan hadith inilah, majoriti para sarjana Islam
berpandangan bahawa hukum bunuh untuk orang yang keluar daripada Islam sama ada
lelaki atau perempuan dan sama ada tua ataupun muda. Namun begitu, Imam Abu
Hanifah berpandangan hukuman bunuh untuk orang murtad hanya dikenakan kepada
lelaki sahaja manakala perempuan diberi hukuman penjara dan diberi penjelasan
tentang Islam supaya dia bertaubat kembali. Selain itu, terdapat pula perbezaan
pendapat mengenai jangka masa untuk bertaubat. Menurut mazhab Hanafi, diberi
tempoh selama tiga hari tiga malam jika ada harapan untik bertaubat. Jika
sebaliknya tidak ada harapan untuk bertaubat, dilaksanakan hukum bunuh tanpa
ditangguh. Mazhab Maliki pula berpandangan jangka masa taubat tiga hari tiga
malam. Dalam mazhab Syafie pula, terdapat dua pandangan. Pandangan pertama sama
seperti pandangan dalam mazhab Hanafi dan pandangan kedua pula menyebut tidak
ada had batasan dan penetapan masa. Tetapi bergantung kepada adanya harapan
untuk bertaubat.
Maka dapat kita fahami bahawa hukum bunuh kepada mereka yang keluar
Islam adalah berasaskan hadith riwayat Bukhari tersebut. Namun begitu,
sebahagian para sarjana lain telah mengkritik hukum tersebut berdasarkan
beberapa hujah dan alasan. Pertama, diatas alasan kedudukan hadith yang
dinilai. Hadith riwayat Bukhari berkenaan hukum bunuh orang murtad ini dinilai daif
(lemah) kerana mempunyai satu isnad (rantaian penyampaian) sahaja. Maka dengan
itu, hadith tersebut tidak boleh dijadikan sebagai sumber perundangan. Hujah
kedua, hadith ini pada lafaznya dianggap sebagai lafaz yang berbentuk terlalu
umum (am). Keumuman hadith ini sehingga secara zahirnya ia bukan semata-mata
boleh merangkumi kes pertukaran agama daripada Islam kepada kafir bahkan boleh
jadi merangkumi kes pertukaran agama daripada kafir kepada Islam. Begitu
jugalah keumuman hadith ini boleh merangkumi pertukaran agama orang bukan Islam
kepada agama kufur yang lain. Oleh itu, hadith ini tidak memberikan makna yang
jelas dan sangat bersifat umum pemahamannya.
Selain itu, hujah ketiga ialah melihat kepada sirah hidup Nabi
Muhammad SAW. Dalam catatan sirah baginda Nabi Muhammad SAW, tidak terdapat
satu pun kisah dan cerita mengenai pelaksanaan hukum bunuh kepada mereka yang
semata-mata keluar daripada Islam. Di zaman Nabi, tidak terdapat seorang pun
yang dihukum bunuh semara-mata kerana murtad atau keluar daripada Islam. Semasa
hayat Nabi SAW, yang ada hanyalah hukum bunuh kepada orang murtad dengan
sebab-sebab yang lain dan bukannya disebabkan keluar daripada Islam
semata-mata. Dikalangan tokoh sarjana Islam seperti Imam Ibn Taimiyyah, Sheikh
Mahmud Shaltut dan Sheikh Muhammad Sayyid Tantawi, mereka menyebut bahawa bukan
maksudnya hukuman mati dikenakan semata-mata kerana bertukar agama, tetapi
kerana hirabah, iaitu apabila perbuatan murtad itu disertai dengan
pemberontakan terhadap masyarakat dan kepimpinannya yang sah. Demikianlah penjelasan
ringkas mengenai hukum bunuh orang murtad. Walau apapun, hukum bunuh tersebut
tidaklah jelas disebut dan ianya kekal menjadi isu perbezaan pandangan. Semoga
Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan