Jumaat, 13 Jun 2025

PERKARA YANG MEMBATALKAN AKIDAH DAN IMAN

 

Dalam kehidupan normal manusia, kepercayaan adalah nilai terpenting di dalam melestarikan makna keimanan kepada Tuhan. Keimanan yang dibina pula tidak akan membawa makna kejayaan sebenar andai tidak didasari oleh pegangan akidah yang benar. Ibarat seperti rumah yang tidak bertiang akan mengakibatkan kemusnahan dan kecelakaan. Begitulah juga sekiranya iman yang dibina tidak didasari oleh akidah yang sebenar. Oleh kerana yang demikian, keimanan yang luhur adalah lahir daripada akidah yang lurus. Jika rosak akan akidahnya maka punahlah juga akan keimanannya. Untuk itu, kita semua harus sedar selain daripada kita mempelajari dan mengetahui akan perkara-perkara yang boleh membatalkan solat, puasa dan sebagainya, kita juga wajib mempelajari dan mengetahui akan perkara yang boleh membatakan akidah dan iman.

Perkataan "Akidah" adalah berasal dari bahasa Arab. Pada sudut bahasa, akidah merujuk pada makna ikatan, simpulan, kemantapan, kekukuhan, bersangatan kuat dan saling bersimpul kuat. Terminologi akidah pada sudut istilah pula sebagaimana yang dinukilkan oleh Abdullah bin Abd al-Hamid al-Athari di dalam kitabnya, al-Wajiz Fi Aqidah al-Salaf al-Saleh, akidah bermaksud perkara-perkara yang wajib dibenarkan oleh hati, jiwa merasai tenang dengannya sehingga menghasilkan keyakinan yang tetap tidak bercampur dengan sebarang keraguan. Inilah yang dinamakan sebagai iman yang kukuh yang tidak hadiri keraguan. Ungkapan "Iman" pula uga berasal dari bahasa Arab. Pada sudut bahasa, perkataan iman menurut Ibnu Manzur di dalam kitabnya, Lisan al-Arab, bermaksud membenarkan (al-Tasdiq). Beliau menyebut pengertian ini telah disepakati oleh majoriti ilmuan Islam bersependapat bahawa makna iman dari sudut bahasa ialah membenarkan. Hal ini juga seperti yang disebutkan oleh Ibn Kathir bahawa iman pada bahasa ialah membenarkan atau semata-mata membenarkan.




Pada sudut istilah pula, telah berkata Ibn ‘Abd al-Bar dalam kitabnya al-Tamhid, iman membawa maksud perkataan dan perbuatan dan tidak ada amalan kecuali dengan niat. Selain itu, Imam Ibn Kathir dalam kitabnya Tafsir al-Quran al-’Azim, ketika membahaskan makna iman, beliau menjelaskan bahawa iman menurut pengertian syar’i tidak wujud kecuali dengan adanya keyakinan (i’tiqad), perkataan dan perbuatan. Demikian definisi yang disampaikan oleh kebanyakan ulama. Bahkan Imam al-Syafi’i dan Imam Ahmad bin Hanbal serta Abu ‘Ubaid, serta ulama yang lain juga bersepakat bahawa iman adalah perkataan dan perbuatan, boleh bertambah dan berkurang. Oleh itu, berdasarkan definisi tersebut, makna iman di sisi Ahlus Sunnah wal Jamaah adalah ikrar dalam hati, diucapkan dengan lisan dan diamalkan dengan anggota badan. Justeru itu, dapat kita rumuskan bahawa akidah adalah asas kepada kepercayaan manusia yang bersifat mengikat hamba Nya dengan Tuhan. Iman pula terhasil daripada manifestasi akidah yang dibina. Sebagai membuktikan kepercayaan akidah tersebut, iman adalah medannya.

Bercakap soal perkara yang boleh membatalkan akidah dan iman, ianya tidak semudah kita pelajari tentang perkara membatalkan solat atau puasa. Jika satu orang dihukum batal solat, pembatalan tersebut tidaklah sampai mengheretnya ke lembah kekufuran. Namun sebaliknya, apabila akidah dan iman kita terbatal, maka tidak ada gelaran yang lebih sesuai melainkan dengan nama kafir. Kerana betapa besarnya kesan dan implikasi terseb7t, menjadi tanggungjawab kita untuk mendidik diri, ahli keluarga dan warga komuniti setempat agar tidak terpesong dari landasan agama yang betul.

Untuk lebih memahami perkara yang boleh membatalkan akidah dan iman, Dr. Muhammad Naim Yasin dalam kitabnya, al-Iman : ar-Kanuhu wa Haqiqatuhu wa Nawaqidhuhu, menggariskan empat perkara terpenting yang mengundang kepada rosaknya akidah dan terbatalnya iman. 4 perkara terpenting tersebut ialah pengingkaran atau menghina Tauhid Rububiyyah, pencelaan nama-nama Allah dan Rasul Nya, pencelaan Tauhid Uluhiyyah (keesaan Allah) dan yang terakhir pengingkaran risalah Nabi SAW dan mencela para sahabat Nya.




Perkara pertama, pengingkaran atau penghinaan Tauhid Rububiyyah. Tauhid Rububiyyah bermakna mengesakan Allah pada pemerintahanNya. Ini juga bermaksud beriktikad bahawa Allah sebagai pemilik mutlak dan memiliki serta menguasai seluruh alam, Pencipta setiap sesuatu dan Pemberi rezeki. Kesemuanya berada di bawah kehendakNya, pengetahuan danilmuNya serta kebijaksanaan Nya yang Maha Suci. Penghinaan atau pengingkaran Tauhid Rububiyyah bermaksud menolak, menafikan selain menentang maksud Tauhid Rububiyyah dengan cara tidak memperakui hanya Allah yang berkuasa mutlak mentadbir dan memerintah alam. Misalnya seperti mengakui dirinya adalah Tuhan sebagaimana yang pernah di dakwa oleh Firaun. Pengakuan oleh Firaun yang mendakwa dirinya adalah Tuhan direkodkan oleh Allah SWT di dalam surah an-Naazi'aat ayat 24 yang bermaksud :

"Dengan berkata: "Akulah tuhan kamu, yang tertinggi".

Selain itu, turut boleh dijadikan contoh jug bagaimana kita melihat kisah seorang raja yang bernama Namrud, yang dilihat sangat takabbur (besar diri) berhujah dengan Nabi Ibrahim AS dengan menyatakan bahawa dirinya boleh menghidupkan dan mematikan manusia. Ini bermakna Namrud dengan penuh kesombongan menafikan kuasa Allah yang metadbir alam ini dan mendakwa dirinya boleh melakukan kerja Tuhan seperti menghidup dan mematikan orang. Kisah makhluk durjana ini Allah rakamkan di dalam al-Quran melalui surah al-Baqarah ayat 258. Demikian sebahagian contoh yang boleh kita fahami dengan makna hina atau ingkar pada Tauhid Rububiyyah. Setelah itu, perkara kedua yang mengundang kepada terbatalnya akidah dan iman adalah dengan pencelaan nama-nama Allah dan Rasul Nya. Adalah menjadi tanggungjawab orang Islam beriman dengan percaya dan yakin akan segala nama dan sifat kesempurnaan adalah milik mutlak Allah SWT. Begitu juga wajib kita beriman kepada Rasul dan Nabi yang diutuskan oleh Allah.




Pengingkaran dan pencelaan kepada nama dan sifat kesempurnaan Allah juga terhadap Rasul, boleh menyebabkan manusia terjatuh ke dalam lembah kekufuran. Telah berkata Dr. Muhammad Naim Yasin, dengan menyatakan bahawa sesiapa yang mengingkari bahawasanya Allah sahaja yang layak baginya nama-nama Nya dan sifat-sifat Nya sepertimana yang telah disabitkan oleh Allah dan Rasulallah SAW ataupun mengingkari penafian Allah berkenaan diri Nya atau mengingkari penafian yang dilakukan oleh Rasulallah SAW berkenaan sifat-sifat Nya. Begitu juga mengurangi apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasul Nya. Maka jatuhlah kafir. Maka dengan itu, kita dilarang sama sekali menafikan segala nama dan sifat kesempurnaan milik Allah dan Rasul dan kita ditegah daripada mengurangi segala kesempurnaan nama dan sifat Allah jua Rasul. Selain itu, perkara ketiga yang boleh membatalkan akidah dan iman ialah pencelaan Tauhid Uluhiyyah. Ungkapan Tauhid Uluhiyyah bermaksud mengesakan Allah dengan perbuatan para hamba berdasarkan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Pencelaan Tauhid Uluhiyyah bermakna menafikan keesaan Allah SWT dengan menyembah, meminta dan memohon kepada selain Allah SWT. Perbuatan syirik umpamanya adalah cabang-cabang pencelaan dan pengingkaran manusia terhadap Tauhid Uluhiyyah. Sepatutnya Tauhid Uluhiyyah mengukuhkan keesaan Allah dengan menjadikan hanya kepada Nya sahajalah tempat kita beribadah menyembah Nya, meminta dan memohon pertolongan Nya selain bergantung harap hanya kepada Nya jua. Pun begitu, manusia apabila berada di dalam keadaan yang mendesak, kadang sanggup melakukan perbuatan terkutuk seperti syirik menyekutukan Allah. Hal ini boleh mengundang kepada kekufuran yang amat dahsyat. Setelah itu perkara yang keempat, antara lain yang turut boleh membatalkan akidah dan iman manusia adalah dengan mengingkari risalah dakwah yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Sebagai contoh, apabila ada yang mengingkari ajaran yang dibawa oleh baginda Nabi, mempersendakan sunnah baginda, menghina dan memperolokkannya, kesemua ini membawa makna kepada pencelaan terhadap risalah Nabi. Selain itu, mempersenda, memperolok atau menghina para sahabat Nabi juga termasuk dalam hal yang sedemikian. Demikian antara sebahagian besar perkara yang boleh membatalkan akidah dan keimanan kepada Allah SWT. Menginsafi akn hal ini, marilah sama-sama sentiasa saling memperingati antara satu sama lain selain kita mestilah selalu berwaspada menjaga jantung hati, pertuturan dan percakapan dan memelihara perbuatan kita daripada melakukan perkara yang boleh mengundang malapetaka yang amat dahsyat berupa azab sebagaimana yang telah dijanjikan oleh Allah SWT. Berdoalah kita kepada Allah memohon keselamatan bukan sahaja di dunia juga keselamatan kita di negeri akhirat yang kekal abadi kelak. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan