Ketaatan kepada Allah sebagai pencipta sekalian makhluk dituntut
sepanjang masa sehingga kita kembali pulang menghadap Nya. Setiap pensyariatan
di dalam Islam membawa suatu tanda pengabdian diri menyerah dan menyembah hanya
kepada Nya. Bahkan kita yang juga sebagai hamba Nya berkewajiban meminta dan
memohon pertolongan hanya kepada Allah. Demikianlah manifestasi ibadah kepada
Allah Jalla Wa 'Ala. Maka kita dengan penuh jiwa perhambaan, tugas kita adalah
untuk mendengar dan taat akan segala titah perintah Nya. Baik pada perkara yang
kita sukai mahupun sebaliknya yang tidak disukai. Syariat Allah atau mudah
difahami sebagai perundangan dan peraturan agama Islam ini tidaklah datang
dengan tujuan untuk membebankan umat manusia sebaliknya bersifat mudah untuk
dilakukan. Sebagai contoh, dalam pensyariatan solat, wajib solat dalam keadaan
berdiri, jika tidak mampu, boleh solat dalam keadaan duduk. Demikian juga yang
dinamakan sebagai "Jamak" dan "Qasar", suatu peraturan yang
Allah berikan sebagai tanda kasih sayang Nya terhadap hamba Nya.
Perkataan "Jamak" ialah berasal dari
ungkapan bahasa Arab yang membawa makna himpun. Manakala perkataan "Qasar"
pula juga dari bahasa Arab yang membawa maksud pendek. Dalam pensyariatan
Islam, Jamak dan Qasar berkait dengan syariat solat fardhu 5 lima waktu. Secara
ringkas, Jamak bermaksud menghimpun dua waktu solat dan dilakukannya pada satu
waktu. Misalnya, dihimpunkan solat zohor dan solat asar pada satu masa dan
dilakukannya kedua-dua solat tersebut secara bersama dalam masa yang sama namun
hal tersebut boleh dilakukan dalam keadaan yang bersyarat. Manakala Qasar pula
merujuk kepada maksud memendekkan rakaat solat fardhu yang empat menjadi dua
rakaat sahaja. Misalnya, pada asalnya solat zohor mempunyai empat rakaat. Namun
apabila diringkaskan (diqasarkan) ianya boleh dilakukan sebanyak dua rakaat
sahaja tetapi dengan bersyarat. Syariat Jamak dan Qasar merupakan suatu
keringanan dan kemudahan bagi mereka yang berada di dalam keadaan yang sukar
untuk melaksanakan ibadah solat secara sempurna.
Dalil atau hujah yang menjelaskan akan syariat Jamak dapat kita
lihat melalui sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Anas bin Malik
RA, bahawa :
"Sesungguhnya apabila Nabi SAW bermusafir sebelum gelincir
matahari, beliau akan mengakhirkan / melewatkan waktu Zohor sehinggalah waktu
Asar, kemudian beliau singgah disuatu tempat dan bersolat jamak kedua-dua
solat. Apabila baginda berangkat sebelum gelincir matahari, Nabi akan bersolat
Zohor dan kemudian berangkat."
Begitu juga di dalam hadith lain riwayat Ahmad, Abu Daud dan
Tirmizi, daripada Muaz bin Jabal RA bahawa :
"Nabi SAW ketika peperangan Tabuk, apabila bergerak selepas
Maghrib disegerakan solat Isyak, maka dilakukan solat Isyak dengan
Maghrib"
Selain itu, dijelaskan pula dalil dan hujah mengenai syariat Qasar,
sebagaimana yang dapat dilihat di dalam surah al-Nisa' ayat 101, firman Allah
SWT di dalam surah al-Nisa' ayat 101, yang bermaksud :
"Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah
berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut
diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah
musuh yang amat nyata bagi kamu".
Selain itu, terdapat sebuah hadith yang menceritakan tentang Qasar.
Hadith tersebut riwayat Bukhari dan Muslim, telah berkata Anas bin Malik RA
yang bermaksud :
"Kami keluar bersama Nabi SAW dari Madinah ke Mekah, dan kami
bersolat 2 rakaat, 2 rakaat, sehinggalah kami kembali ke Madinah"
Demikian antara sebahagian dalil atau hujah yang menjelaskan
pensyariatan Jamak dan Qasar. Berbalik kepada hujah yang pertama mengenai
Qasar, berdasarkan firman Allah SWT di dalam surah al-Nisa ayat 101, tujuan
asal Allah SWT mengizinkan memendekkan solat dari 4 rakaat menjadi 2 rakaat
adalah kerana dibimbangi ada dikalangan kaum muslimin yang akan diserang oleh
musuh-musuh. Ini bermakna, konteks ayat ini yang mengizinkan qasar tersebut
menggambarkan kepada kita keadaan ketika itu kaum muslimin diserang, tidak
tenteram dan merasa terancam. Namun begitu, setelah keadaan menjadi aman dan
tenteram, Allah kekalkan perintah tersebut dengan tetap mengizinkan untuk
melaksanakan qasar (memendekkan rakaat solat) dalam keadaan aman dengan
bersyarat dalam permusafiran. Hal tersebut dianggap sebagai hadiah daripada
Allah SWT. Perkara ini telah dijelaskan melalui sebuah hadith riwayat Muslim,
Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Ya'la bin Umaiyah RA telah berkata kepada Umar RA, mengapa
kita mengerjakan solat secara qasar sedangkan kita di dalam keadaan yang aman?
Lalu Umar RA menjawab, aku telah bertanya kepada Rasulullah SAW. Baginda SAW
bersabda, solat qasar itu sebagai satu sedekah (pemberian) yang Allah SWT
sedekahkan dengannya ke atas kamu maka hendaklah kamu menerimanya atau ambillah
sedekah itu".
Mengenai pensyariatan solat Jamak dan Qasar ini, telah berkata
Syeikhul Islam Imam Ibn Taimiyyah di dalam kitabnya, Majmu' Fataawa,
beliau menyebutkan bahawa :
"Mengenai solat Jamak dimana baginda melakukan solat jamak
pada beberapa waktu ketika sibuk berjalan, dan uzur syarie. Sebagaimana beliau
menjamakan solat di Arafah dan Muzdalifah. Beliau juga ada kalanya menjamak
solat pada perang Tabuk, apabila beliau keluar bermusafir sebelum gelincir
matahari, beliau akan mengakhirkan solat sehingga waktu Asar lalu melakukan
kedua-dua solat. Inilah sandaran yang sahih".
Namun begitu, harus difahami juga berkenaan waktu yang dibenarkan
untuk Jamak tanpa Qasar, Qasar tanpa Jamak dan waktu yang dibenarkan Jamak dan
Qasar. Pertama sekali, untuk keadaan yang dibenarkan Jamak tanpa Qasar,
harus kita fahami bahawa solat Qasar hanya dibenarkan ketika berada di dalam
permusafiran sahaja. Sebaliknya solat Jamak lebih luas pelaksanaannya. Solat
Jamak boleh dilakukan dalam beberapa keadaan seperti hujan yang lebat, sakit
dan termasuklah ketika di dalam permusafiran. Kedua, bagi keadaan dimana hanya dibenarkan
Qasar tanpa Jamak, ini sepertimana pandangan yang dipegang oleh para ulama
di dalam mazhab Hanafi, bagi mereka solat jamak hanya boleh dilakukan ketika
ibadat Haji, iaitu ketika di Arafah dan di Muzdalifah. Selain dari itu, bagi
mereka semasa bermusafir hanya dibenarkan melakukan solat secara Qasar sahaja.
Namun begitu, mengikut pandangan jumhur (majoriti) para ulama, dibenarkan solat
Jamak dan Qasar semasa bermusafir. Tetapi dari segi lebih baiknya, jika
seseorang itu tidak berada didalam keadaan kesukaran, eloklah bersolat secara
Qasar sahaja semasa bermusafir, iaitu solat dilakukan pada waktunya.
Ketiga, bagi keadaan dimana dibenarkan untuk melakukan
kedua-duanya sekali iaitu Jamak dan Qasar adalah ketika berada di dalam
permusafiran. Ini sepertimana yang dipegang oleh majoriti para ulama.
Berdasarkan ketiga-tiga keadaa tersebut, dapat kita fahami bahawa bukanlah
semua keadaan dibenarkan untuk kita melakukan solat jamak dan qasar. Ianya ada
pada keadaan yang dibenarkan oleh syarak. Begitu juga di dalam melaksanakan
solat Qasar, bukanlah semua solat fardhu boleh dipendekkan rakaat. Ianya hanya
untuk solat 4 rakaat iaitu solat zohor, asar dan isyak sahaja. Manakala bagi
syariat solat Jamak pula, hanya boleh dihimpunkan antara solat zohor bersama
asar, dan solat maghrib bersama isyak sahaja. Terkait dengan solat Jamak, ianya
terbahagi kepada dua iaitu Jamak Taqdim dan Jamak Ta'khir. Jamak Taqdim
bermaksud menghimpunkan dua solat dan dilakukan pada waktu solat yang pertama. Manakala
Jamak Ta'khir pula bermaksud menghimpunkan dua solat dan dilakukan pada waktu
solat yang kedua.
Selain itu, tidak kurang penting juga untuk kita memahami tentang
jarak perjalanan yang dibenarkan untuk melaksanakan Jamak dan Qasar. Dalam
permasalahan ini, telah menjadi perselisihan yang panjang dikalangan para
ulama. Pun begitu, dapat kita simpulkan kepada dua pandangan utama. Pandangan
pertama, jumhur (majoriti) para ulama berpandangan jarak perjalanan yang
dibenarkan untuk Jamak dan Qasar ialah 80 kilometer. Pandangan ini antara lain dipegang
oleh Ibn Abbas, Imam Malik, Imam al-Syafi’i dan Ahmad. Pandangan kedua,
sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, beliau
menyebutkan bahawa tidak ada penetapan khusus dalam hadith tentang jarak
tertentu. Penentuan suatu perjalanan terhitung safar atau bukan dikembalikan
pada urf (kebiasaan) masyarakat setempat. Demikianlah antara perkara terpenting
yang mesti kita fahami berkaitan syariat Jamak dan Qasar. Secara mudahnya, kita
diberikan keringanan atau rukhsah oleh Allah untuk melakukan solat Jamak dan
Qasar dengan syarat-syarat tertentu. Seperti di dalam permusafiran, mencukupi
syarat jarak perjalanan dan sebagainya. Semoga kita diberikan kefahaman yang
jelas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan