Selasa, 8 Julai 2025

GURAU SENDA, BERLAWAK DAN BERJENAKA MENURUT NERACA ISLAM

 

Salah satu keperluan dalam kehidupan manusia ialah senyuman dan gelak ketawa. Tanpa senyuman yang terpancar dan gelak ketawa yang ria, tentu hidup terasa sunyi sepi dan tiada penyeri. Dalam beberapa keadaan, senyuman dan gelak ketawa mampu menjadi penawar duka mengubat luka. Oleh sebab itu, senyum tawa adalah sangat penting bagi manusia untuk melepaskan segala tekanan hidup selain merehatkan minda yang sarat dengan kerja fikirnya. Antara perkara yang boleh mengundang manusia untuk senyum tawa ialah dengan melakukan gurauan senda atau dalam perkataan lain disebut sebagai melawak dan berjenaka. Dalam Islam, perbuatan bergurau senda adalah sesuatu yang diharuskan. Namun begitu, Islam sebagai wahyu menggariskan batasan yang perlu dipatuhi agar kita tidak melampaui batas.

Bergurau senda, berlawak atau berjenaka adalah salah satu cara manusia untuk berhibur. Keharusan bergurau, melawak atau berjenaka ini membuktikan Islam agama yang meraikan nilai fitrah manusia yang memerlukan hiburan. Tabiat manusia yang suka akan hiburan menjadi tanda bahawa Islam agama yang mengiktiraf akan penciptaan manusia itu dengan sifat fitrahnya yang tersendiri. Dalam masa yang sama, Islam secara prinsipnya bukanlah agama yang mengajak manusia berzikir, bersolat, berpuasa dan sebagainya sehingga mengabaikan fitrah manusiawi yang suka akan hiburan. Menjelaskan lagi dalam hal ini, al-Marhum Dr. Yusuf al-Qaradhawi menyebutnya di dalam sebuah kitabnya yang bertajuk al-Halal wal Haram. Beliau menyatakan bahawa :

".... Islam tidak mewajibkan manusia agar semua perkataan yang diucapkan sehari-hari sebagai zikir, semua renungannya sebagai berfikir, semua pendengarannya hanyalah al-Quran al-Karim dan semua masa lapangnya mesti berada di dalam masjid. Bahkan Islam mengiktiraf kewujudan manusia itu dengan fitrah dan tabiatnya yang tersendiri sebagaimana yang diciptakan Allah SWT buat mereka. Allah SWT menciptakan manusia supaya mereka senang, ketawa dan berman-main sebagaimana diciptakan bagi manusia itu keinginan untuk makan dan minum...”




Demikian apa yang dijelaskan oleh al-Qaradhawi. Amat jelas sekali perbuatan bergurau senda adalah sesuatu yang tidak dilarang, tidak ditegjh apatah lagi diharamkan. Bahkan Allah SWT dengan penuh kebijaksanaan telah menjadikan manusia itu boleh bergembira dan boleh juga berdukacita. Ini sebagaimana di dalam al-Quran melalui surah al-Najm ayat 43, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :

"Dan bahawa sesungguhnya, Dia (Allah) lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;"

Allah SWT yang Maha Berkuasa boleh menjadikn seseorang itu bergembira dan boleh menjadikan seseorang juga bersedih. Ini bermakna kejadian fitrah manusia yang suka bergurau senda adalah sesuatu yang sememangnya dijadikan tabiatnya oleh Allah. Oleh itu, bergurau senda adalah sesuatu yang harus hukum asalnya. Namun begitu, dalam keharusan kita bergurau, berlawak dan berjenaka, Islam telah memberikan panduan yang jelas agar kita tidak termasuk dikalangan mereka yang melampaui batas dalam bergurau senda. Antara lain yang ditegaskan oleh Islam ialah gurauan yang dibuat tidak boleh mempersendakan isi ajaran dan intipati agama. Hakikatnya, agama bukanlah bahan untuk dijadikan sebagai bahan jenaka dan gurau senda. Tersilap bergurau mempersendakan agama, pasti akan mengundang kemurkaan Allah SWT. Firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah al-Taubah ayat 65 yang bermaksud :

"Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejek gurau mereka) tentulah mereka (orang munafik) akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya berbual dan bermain". Katakanlah: "Patutkah nama Allah, ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu persenda dan ejek?"

Selain itu, antara yang digariskan oleh Islam berkenaan gurau senda ini ialah tidak dibenarkan untuk berbohong, menipu atau berdusta dalam membuat lawak. Perbuatan berbohong dan menipu sama sekali tidak boleh diterima. Meskipun dengan tujuan bergurau sahaja, pembohongan adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang remeh. Pembohongan adalah suatu sikap yang tercela dan turut dibenci oleh masyarakat. Dalam perkara ini, terdapat sebuah hadith riwayat Abu Daud yang melarang umat Islam berbohong meski dengan tujuan bergurau. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Celaka (biasalah) bagi orang yang berbicara secara berdusta untuk menimbulkan gelak tawa orang. Celaka baginya! Celaka baginya!"




Berdasarkan hadith ini, Syeikh Abu al-Ala al-Mubarakfuri menyatakan di dalam kitabnya, Tuhfaz al-Ahwazi, hadith ini bermaksud jika seseorang bercakap dengan perkataan yang benar untuk berlawak dengan satu kaum maka tidak mengapa hal itu seperti mana yang berasal daripada kisah Umar RA bersama Nabi SAW tatkala baginda marah terhadap beberapa orang Ummahat al-Mu’minin (isteri-isteri Nabi). Berkata al-Ghazzali : “Justeru, perlu diketahui bahawa sisi jenaka Rasulullah SAW tidak berlaku melainkan dalam bentuk kebenaran, tidak menyakitkan hati, dan tidak juga melampaui batas".

Antara lain lagi, dalam bergurau senda dan lawak berjenaka, Islam dengan jelas melarang dan menegah umatnya bergurau senda dengan tujuan untuk merendahkan orang lain selain dilarang untuk mengejek dan mencela orang lain. Larangan ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Hujurat ayat 11, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”




Larangan ini juga termasuklah perbuatan bergurau sehingga boleh memburukkan maruah orang lain. Sangat jelas bagaimana Islam amat melarang kita daripada menjadikan maruah orang lain sebagai bahan lawak jenaka. Satu hal lagi yang tidak kurang penting juga, Islam menegah umatnya daripada membuat lawak berbentuk kejutan menakutkan orang lain. Dalam apa jua bentuk lawak yang dibuat, Islam melarang kita bergurau dengan cara menakutkan orang lain. Ini termasuklah budaya prank dan sebagainya. Dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud dan Ahmad, sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

"Tidak halal (tidak patut) bagi seorang Muslim mengejutkan (menakut-nakutkan) saudara Muslimnya yang lain (walaupun sekadar gurauan)".

Demikianlah antara sebahagian perkara yang boleh dijelaskan mengenai gurauan senda menurut neraca Islam. Secara asasnya, bergurau senda, berlawak dan berjenaka adalah sesuatu yang harus. Islam tidak melarangnya kerana itu juga adalah sebahagian daripada fitrah penciptaan manusia. Namun Islam datang dengan memberi panduan dan pedoman agar kelak, kita tidak berlebih-lebihan dalam bergurau senda. Tentunya segala larangan dan tegahan tersebut adalah bertujuan untuk memastikan gurauan yang dibuat mendatangkan kegembiraan dan bukannya menjemput kedukaan. Ingatlah juga bahawa bergurau bersama bukanlah bermakna kita bebas berkata-kata. Kelak kita semua akan di londehkan dihadapan Allah lalu ditimbang akan segala amal baik dan buruk. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan