Rabu, 9 Julai 2025

SALAHKAH ENGGAN ATAU TIDAK MAHU BERKAHWIN ?

 

Antara ciri keunikan penciptaan umat manusia yang dijadikan oleh Allah SWT ialah hidup berpasang-pasangan. Sememangnya menjadi fitrah dan tabiat manusia memiliki kecenderungan perasaan suka dan kasih kepada lainan jantina. Hal ini bukanlah perkara yang bertentangan dengan agama. Malah demikianlah manusia dijadikan dengan perasaan tersebut. Oleh kerana itu, Allah SWT telah mensyariatkan perkahwinan sebagai suatu ibadah yang turut meraikan kehendak dan kemahuan manusia yang suka hidup berpasang-pasangan. Selain perkahwinan sebagai suatu syariat, perkahwinan juga diangkat sebagai sunnah Nabi Muhammad SAW. Maka sesiapa yang berkahwin bermakna dirinya telah termasuklah dikalangan baginda Nabi Muhammad SAW. Allah SWT berfirman di dalam al-Quran menerusi surah Yasin ayat 36 yang bermaksud :

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya."

Walau bagaimanapun, pada zaman serba moden ini, timbul pula anggapan bahawa tidak mahu berkahwin bukanlah dikira sebagai salah dan berdosa dalam Islam. Bagi melihat dengan lebih jelas dan adil, adalah terlebih penting kita memahami dahulu hukum perkahwinan itu sendiri. Pada asalnya, hukum berkahwin menurut ijmak (persepakatan) para imam mazhab yang empat, iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali adalah sunat. Pada sisi mazhab al-Syafie, hukum sunat bagi mendirikan perkahwinan secara umumnya kepada mereka yang berkehendak kearahnya dan berkemampuan. Hal ini merujuk kepada ungkapan oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj, beliau menyatakan bahawa pernikahan dengan makna berkahwin itu hukumnya adalah sunat, dianjurkan bagi orang yang memerlukannya iaitu berkemampuan dengan kekuatan dirinya untuk melaksanakan persetubuhan sekalipun lemah dalam bersetubuh, mempunyai kemampuan menafkahi berupa mahar mas kahwin, pakaian pada musim-musim yang dialami, nafkah harian, (wajib diberi) meskipun dirinya sibuk dengan ibadah.




Secara umum hukum berkahwin adalah sunat. Namun begitu, hukum berkahwin boleh berubah dan berbeza berdasarkan sudut kelayakan individu terbabit. Antara hukum lain sepertimana yang dijelaskan oleh Imam Abdullah bin Muhammad Ba Saudan al-Syafie dalam kitab Syarh Dhau'i al-Misbah, menyebut bahawa terdapat lima hukum berkaitan mendirikan perkahwinan. Pertama, adalah wajib berkahwin bagi mereka yang berkemampuan zahir dan batin, selain yakin akan terlibat dengan maksiat jika tidak berkahwin. Kedua, hukumnya sunat berkahwin bagi mereka yang mampu secara zahir dan batin, berkehendak untuk berkahwin dan masih mampu mengawal dirinya. Ketiga, hukumnya harus berkahwin bagi mereka yang mampu zahir dan batin. Keempat, adalah makruh berkahwin bagi mereka yang mempunyai kemampuan tetapi tidak punyai keinginan untuk berkahwin kerana sibuk beribadah, fokus pekerjaan, tiada minat dan sebagainya. Kelima, hukumnya adalah haram berkahwin bagi mereka yang dilihat yakin akan memudaratkan pasangan jika berkahwin.

Berhubung anggapan bahawa enggan atau tidak mahu berkahwin, ianya mestilah melihat kepada keadaan individu tersebut. Sekiranya individu berkenaan tidak mahu berkahwin diatas beberapa faktor lain seperti tidak berkemampuan sama ada dari sudut zahir dan batin, atau kerana tidak yakin boleh melakukan tanggungjawab sebagai suami isteri, belum temui jodoh sesuai dan sebagainya, pada sudut agama tidaklah berdosa. Ini kerana agama juga meletakkan lima hukum berbeza-beza mengikut kemampuan individu perseorangan. Dalam catatan sejarah riwayat hidup para ulama juga, terdapat sebilangan ulama terkenal yang tidak berkahwin seumur hidup. Antara lain ialah sepertimana yang dinukilkan oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah di dalam kitab khasnya menghimpunkan nama-nama tokoh Islam yang tidak berkahwin, beliau menukilkan nama seperti Imam al-Nawawi dan Imam Ibn Taimiyyah. Kedua-dua nama tokoh ini tidaklah berkahwin seumur hidup kerana kesibukan mereka dalam menjaga tradisi keilmuan. Maka kita memahami bahawa sekiranya tidak mahu berkahwin kerana faktor-faktor yang diterima oleh agama seperti bimbang tidak mampu, sibuk kerja dan sebagainya maka hal itu tidaklah berdosa dan salah.

Pada masa yang sama, sekiranya ada yang enggan atau tidak mahu berkahwin kerana sebab menolak tuntutan agama, enggan melaksanakan perintah Allah dan Rasul sedangkan dirinya berkemampuan baik secara zahir dan batin, perkara tersebut adalah berdosa dan bertentangan dengan syariat Islam. Dalam satu kisah yang dinukilkan oleh Imam Ibn Jarir al-Tabari melalui kitab tafsirnya, Jami' al-Bayan 'an Takwil al-Quran, pada zaman Nabi SAW terdapat seorang sahabat Nabi bernama 'Uthman bin Maz'un. Beliau telah mengharamkan dirinya daripada seorang perempuan, benda-benda yang baik dan semua benda yang sedap dan lazat. Maka setelah itu, turunlah firman Allah Azza Wa Jalla di dalam surah al-Maidah ayat 87 yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik yang dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas pada apa yang ditetapkan halalnya itu, kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas."




Berdasarkan kefahaman ayat ini, jelas bahawa Allah SWT telah melarang para hamba Nya yang beriman daripada mengharamkan perkara yang telah pun dihalalkan oleh Allah SWT. Perbuatan enggan berkahwin atau tidak mahu berkahwin dengan sengaja walau pada dirinya sudah memiliki kemampuan zahir dan batin boleh diibaratkan seperti mengharamkan apa yang telah dihalalkan oleh Allah SWT. Dalam satu hadith Nabi SAW riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Anas bin Malik katanya yang bermaksud :

"Tiga orang sahabat datang berkunjung ke rumah isteri-isteri Rasulullah SAW dan menanyakan tentang ibadat yang dikerjakan oleh baginda. Setelah tiga orang sahabat tadi mendapat jawapan dari isteri-isteri Baginda, mereka merasa bahawa ibadat mereka itu bila dibandingkan dengan ibadat Rasulullah SAW adalah terlalu sedikit dan sangat-sangat kurang. Mereka berkata sesamanya : "Bagaimana ibadat kita? Padahal baginda adalah orang yang maksum - tidak sedikit pun mempunyai dosa, dan Allah telah mengampunkan dosanya yang telah lalu dan akan datang?. Maka setiap orang berkata : "Aku akan sembahyang tahajjud setiap malam.". "Aku akan berpuasa sepanjang tahun, dan tidak akan berbuka." "Aku akan mengasingkan diri dari orang perempuan, dan aku tidak akan berkahwin selama-lamanya (hidup membujang)." Maka datang Rasulullah SAW lalu bersabda : Kamu semua berkata begitu? Ingat dan ketahuilah, demi Allah, aku adalah orang yang sangat taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadang-kadang aku tidak (berpuasa), aku sembahyang, dan aku tidur, serta aku juga berkahwin dengan perempuan. Maka sesiapa yang tidak suka dengan sunnahku, mereka itu bukanlah dari kalangan ummahku)".

Demikianlah bagaimana baginda Nabi SAW menguruskan semangat para sahabatnya yang berkorbar-kobar mahu beribadah sehingga mahu meninggalkan keperluan duniawi. Jika enggan berkahwin kerana mahu beribadah kepada Allah pun ditegur oleh baginda maka bagaimana pula dengan mereka yang enggan kahwin dengan sengaja tanpa alasan yang tidak munasabah. Oleh itu, dapat kita rumuskan bahawa bagi mereka yang enggan atau tidak mahu berkahwin, dapat kita bahagikan kepada dua keadaan. Keadaan pertama, enggan berkahwin kerana takut tidak mampu secara zahir dan batin, atau kerana tidak temui jodoh, atau kerana terlalu fokus pekerjaan dan seumpamanya, bukannya sengaja untuk tidak kahwin maka dirinya tidaklah berdosa. Keadaan kedua, enggan berkahwin kerana sengaja tidak mahu, atau kerana sengaja menolak tuntutan agama walhal dirinya sudah mampu dan tiada halangan untuknya berkahwin, maka dirinya berdosa kerana menentang perintah Allah. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan