Keberadaan umat manusia di muka bumi ini dengan pelbagai latar
belakang yang berbeza, bukan sahaja bertujuan untuk mengabdikan diri tunduk dan
patuh kepada Allah bahkan juga sebagai khalifah atau pemimpin yang menguruskan
hal ehwal alam ini. Kedudukan sebagai pemimpin bukanlah tanda kemuliaan yang
mutlak tetapi padanya terdapat peranan dan tanggungjawab yang besar. Kerana
kedudukan sebagai pemimpin, adakalanya manusia akan diuji dengan kepimpinannya.
Pemimpin atau disebut sebagai khalifah adalah amanah terbesar dan terpenting
bagi umat manusia. Malah amanah sebagai khalifah di muka bumi ini enggan
digalas oleh langit dan bumi serta gunung-ganang sebagaimana yang telah
dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Ahzab ayat 72,
firman Allah SWT yang bermaksud :
"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami)
kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka
enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada
pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan
persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat
kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat
perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan".
Ungkapan "pemimpin" atau juga disebut
dengan pelbagai istilah lain seperti pemerintah, khalifah, raja dan sebagainya
mempunyai kedudukan yang istimewa di sisi syariat Islam. Islam menggariskan
kedudukan pemimpin sebagai suatu yang mesti dihormati dan ditaati. Persoalan
terpenting yang harus difahami terlebih dahulu ialah tentang siapakah yang
dimaksudkan dengan pemimpin atau pemerintah. Dalam al-Quran, pemimpim atau
pemerintah disebut dengan istilah "Ulil Amri". Hal ini
berdasarkan firman Allah SWT di dalam surah al-Nisa' ayat 59, yang bermaksud :
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan
taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang
berkuasa) dari kalangan kamu".
Berdasarkan ayat ini, para ulama telah berselisih pendapat di dalam
memberi maksud tentang siapakah ulil amri. Menurut sebahagian para sahabat Nabi
SAW seperti Abu Hurairah, Ibn Abbas dan Zaid RAnhum, perkataan Ulil Amri di
dalam ayat ini bermaksud para penguasa yang sah. Terdapat pula pendapat lain
seperti yang dinyatakan oleh Jabir bin Abdillah, Hasan al-Basri, Qotadah dan
Mujahid, yang dimaksudkan dengan makna Ulil Amri tersebut adalah para ulama
yang tegak diatas sunnah. Telah berkata Imam al-Tabari dalam kitab tafsirnya,
beliau menyebut pendapat yang paling kuat adalah pendapat pertama berdasarkan
petunjuk Nabi SAW. Pun begitu, Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah pula berbeza
pandangan mengenai makna ulil amri. Beliau menyebut yang sahih adalah yang
mencakupi dua kelompok para penguasa dan para ulama kerana kedua-duanya
sama-sama mengurus urusan manusia. Pandangan ini juga merupakan yang dipegang
oleh gurunya, Syaikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah.
Istilah "Ulil Amri" dalam konteks Malaysia boleh
difahami sebagai ketua negara yang digelar sebagai Yang Di-pertuan Agong dan
ketua kerajaan yang disebut sebagai Perdana Menteri. Kedua-dua figura ini boleh
difahami sebagai ulil amri atau pemerintah. Oleh itu, jelas kepada kita bahawa
ulil amri ialah merujuk kepada mereka yang berkuasa mentadbir dan menguruskan
hal ehwal manusia. Dalam Islam, menjadi tanggungjawab umat manusia untuk
mentaati dan menghormati para pemerintah. Hukumnya adalah wajib orang Islam
mentaati pemerintah. Ini sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Allah SWT di
dalam al-Quran menerusi surah al-Nisa' ayat 59. Kewajiban mentaati pemerintah
juga ditegskan oleh baginda Nabi SAW melalui sebuah hadith riwayat Bukhari dan
Muslim, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :
“Wajib atas seorang muslim untuk mendengar dan taat (kepada
penguasa) pada apa-apa yang ia cintai atau ia benci kecuali jika ia disuruh
untuk berbuat kemaksiatan. Jika ia disuruh untuk berbuat kemaksiatan, maka
tidak boleh mendengar dan tidak boleh taat.”
Ketaatan kepada pemerintah juga diikat dengan syarat selagi
pemerintah tidak menyuruh melakukan perkara yang berbentuk kemaksiatan. Ini
bermakna, ketaatan kepada pemerintah tidaklah bersifat mutlak. Ketaatan mutlak
hanyalah taat kepada Allah SWT dan Rasul Nya. Jelas bahawa Islam menggariskan
ketaatan kepada pemerintah adalah tertakluk kepada perkara yang membawa
kebaikan semata-mata. Sebaliknya jika ketaatan tersebut boleh mengundang
kemaksiatan, maka tiada lagi ketaatan dalam hal tersebut. Dalam sebuah hadith
riwayat Bukhari dan Muslim, diceritakan bahawa seorang panglima yang dilantik
oleh baginda Nabi untuk satu peperangan telah menyuruh tenteranya untuk masuk
ke dalam api namun mereka semua enggan melakukannya. Sehingga akhirnya
kemarahan panglima mereka sudah reda dan api pun terpadam. Perkara ini telah
diceritakan kepada Nabi SAW lalu baginda menyatakan dengan bersabda : "Jika
kamu masuk ke dalamnya tentulah kamu tidak akan keluar lagi, sesunguhnya taat
itu hanya dalam perkara yang baik".
Selain itu, dalam persoalan mentaati pemerintah juga, Islam
menuntut umatnya untuk menasihati para pemerintah yang zalim. Adalah hukumnya
wajib bagi umat Islam menasihati para pemerintah yang zalim. Kewajiban
menasihati pemerintah yang zalim ini selari dengan sebuah hadith Nabi riwayat
Muslim, sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
“Agama itu adalah nasihat”. Kami (Sahabat) bertanya: ‘Untuk siapa?’
Jawab baginda: “Untuk Allah, kitab-Nya, rasul-Nya, pemimpin-pemimpin kaum
muslimin dan awam mereka”.
Berdasarkan kefahaman hadith ini, jelas menunjukkan bahawa menjadi
tanggungjwab umat Islam memberi nasihat serta peringatan kepada para pemerintah
yang zalim. Pun begitu, dalam usaha menasihati pemerintah yang zalim, Islam
menyuruh memberi nasihat dengan menggunakan bahasa yang paling baik dan lunak,
tidak menggunakan perkataan yang keras dan kasar caranya. Begitu juga Islam
melarang kita menegur pemerintah yang zalim dengan cara menghina, mengherdik dan
mengaibkan pemerintah. Lihatlah firman Allah SWT dalam surah Taha ayat 43 - 44
yang bermaksud :
“Pergilah kamu berdua kepada Firaun, Sesungguhnya ia telah
melampaui batas dalam kekufurannya. “Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya,
dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut”.
Arahan menurut ayat ini adalah daripada Allah Azza Wa Jalla kepada
Nabi Musa AS. Allah SWT menyuruh Nabi Musa menasihati Firaun dengan menggunakan
bahasa yang paling baik dan lunak. Ini bermakna meski ketika berhadapan dengan
pemimpin atau pemerintah yang zalim, kita tetap wajib beradab dalam menegur
pemerintah. Selain itu, satu hal lain lagi yang penting dalam soal mentaati
pemerintah, kita dilarang untuk memberontak dan menggulingkan pemerintah yang
zalim. Walaupun secara prinsip, Islam melarang kita untuk mentaati pemerintah
dalam perkara maksiat namun bukan bermakna Islam membenarkan kita untuk
melakukan pemberontakan dan menggulingkan pemerintah yang zalim secara kekerasan.
Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Auf bin Malik,
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu suka dan mereka
menyukai kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu, seburuk-buruk
pemimpin kamu adalah yang kamu benci dan mereka benci kepada kamu, kamu
melaknat mereka dan mereka melaknat kamu”. Kata para sahabat: ‘wahai
Rasulullah, apakah tidak boleh kami memerangi mereka?’ Jawab baginda: “Tidak
boleh selagi dia mendirikan solat dalam kalangan kamu dan jika kamu melihat
pemimpin kamu melakukan sesuatu yang dia benci maka bencilah amalannya tetapi
jangan cabut tangan dari mentaatinya (dalam makruf)”.
Demikianlah persoalan tentang kewajiban umat Islam dalam mentaati
dan menghormati pemimpin dan pemerintah. Sesungguhnya pemimpin atau pemerintah
mempunyai kedudukan yang tinggi dan mulia di sisi syariat agama Islam.
Ketegasan Islam menuntut umatnya untuk mentaati pemerintah dengn perbatasan
yang digariskan. Begitu juga Islam dengan penuh ketegasan melarang umatnya
melakukan perbuatan yang boleh menggugat kestabilan politik, yang boleh meragut
keamanan dan keharmonian hidup dalam bernegara. Islam juga menggalakan umatnya
untuk menasihati pemerintah dengan menggunakan nada yang baik dan memilih
bahasa yang lunak. Inilah intipati ajaran Islam sebenar yang sentiasa datang
membawa mesej keamanan dan kedamaian. Semoga Allah SWT merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan