Sabtu, 5 Mac 2022

BULAN SYA'BAN : KELEBIHAN & KEUTAMAANNYA

 

Bulan Sya'ban adalah bulan ke 8 menurut kalendar Islam. Sebelumnya adalah bulan Rajab dan selepasnya adalah bulan Ramadan. Perkataan Sya'ban berasal daripada kata "tasya'aba" yang membawa makna "tafarruq" bemaksud pemisah. Oleh itu, dinamakan bulan Sya'ban adalah kerana bulan tersebut adalah pemisah antara bulan Rajab dan Ramadan. Ibnu Duraid menjelaskan, dinamakan bulan ini dengan nama Sya'ban adalah kerana pada bulan tersebut kebanyakkan orang Arab akan berpecah-belah pergi mencari air.

Kedatangan bulan Sya'ban sudah tentu membawa suatu kerinduan yang mendalam pada bulan Ramadan dan membakar semangat menuju ke bulan yang mulia tersebut. Memasuki bulan Sya'ban juga menandakan umat Islam harus bersiap sedia membuat persiapan mental dan fizikal bagi menyambut bulan Ramadan. Ini kerana, pada bulan Ramadan, semua umat Islam diwajibkan berpuasa, menahan diri dari makan dan minum, juga menahan diri daripada melakukan segala perkara yang boleh membatalkan puasa.




Seperti pada bulan Rajab, memasuki bulan Sya'ban sudah tentu memiliki kelebihan dan keutamaannya bagi menghidupkan bulan tersebut. Adalah menjadi sunnah baginda Nabi SAW apabila memasuki bulan Sya'ban, baginda suka berpuasa sunat melebihi pada bulan-bulan yang lain. Perkara ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim, daripada isteri baginda Nabi, Aishah RA, beliau berkata yang bermaksud :

"Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW berpuasa dalam bulan lain lebih daripada puasa Sya'ban. Baginda pernah berpuasa Sya'ban sepenuhnya kecuali hanya beberapa hari (tidak puasa)"

Demikian bagaimana baginda Nabi SAW sangat rajin berpuasa sunat di bulan Sya'ban. Kegigihan dan kejituan baginda Nabi berpuasa di bulan Sya'ban, serba sedikit telah menimbulkan pertanyaan dikalangan para sahabat Nabi akan tentang sebab kenapa baginda Nabi SAW sangat rajin berpuasa di bulan Sya'ban. Hal ini direkodkan dalam sebuah hadith dinilai hasan, riwayat Ahmad, al Nasai dan lain-lain, Usamah bin Zaid bertanya kepada Nabi SAW mengapa baginda sangat banyak berpuasa di bulan Sya'ban, Nabi SAW menjawab dengan bersabda :

"Itulah bulan yang manusia lalai mengenainya ; antara Rajab dan Ramdan. Padanya (bulan Sya'ban) diangkat amalan hamba-hamba Allah. Aku suka tidak diangkat amalanku, melainkan aku dalam keadaan berpuasa"

Ibnu Rajab al Hambali berkata :

"Di dalam hadith ini terdapat beberapa faedah, antaranya : Ia menunjukkan terselindungnya bulan ini dengan dua bulan yang penting iaitulah salah satunya bulan yang haram (bulan Rajab) manakala yang satu lagi bulan Ramadan, menyebabkan orang ramai sibuk merebut kelebihan dalam dua bulan tersebut, lalu menjadikan bulan Sya'ban diabai dan dilalaikan".




Oleh yang demikian, adalah menjadi sunnah Nabi SAW untuk kita memperbanyakkan berpuasa sunat sepertimana yang telah dilakukan oleh baginda Nabi SAW. Pada masa yang sama, jangan pula kita lupa untuk menggantikan puasa yang lepas. Juga kita diingatkan agar tidak lupa untuk menunaikan fidyah bagi mereka yang layak seperti bagi mereka yang uzur, yang tidak dapat menggantikannya dengan berpuasa.

Selain itu, kelebihan pada bulan Sya'ban juga, Allah Azza Wa Jalla akan melihat para hamba Nya pada malam nisfu Sya'ban (15 Sya'ban), lalu Allah SWT akan mengampunkan seluruh hamba Nya kecuali mereka yang melakukan syirik dan yang bermusuhan, saling benci membenci sesama muslim. Hal ini sepertimana yang telah dinyatakan dalam sebuah hadith sahih riwayat Ibn Hibban, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Allah melihat kepada hamba-hamba Nya pada malam nisfu Sya'ban, maka Dia ampuni semua hamba Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)".




Namun begitu, meskipun pada malam tersebut Allah turun ke langit dan melihat serta mengampuni semua hamba Nya, tidak ada sebarang amalan tertentu yang dikhususkan pada malam tersebut seperti yang sering kita lihat, adanya amalan solat raghaib, doa khas pada nisfu Sya'ban dan lain-lain. Kata Imam al Nawawi dalam al Majmu' Syarh al Muhazzab :

"Solat yang dikenali dengan solat al Raghaib iaitu dua belas rakaat ditunaikan antara Maghrib dan Isyak pada Jumaat pertama bulan Rajab, juga solat malam nisfu Sya'ban sebanyak seratus rakaat ; kedua-dua solat ini bidaah lagi mungkar yang jelik. Jangan kamu terpengaruh disebabkan keduanya disebut dalam Kitab Qut al Qulub dan Ihya 'Ulum al Din. Jangan juga terpengaruh dengan hadith yang disebut dalam dua buah kitab berkenaan kerana kesemuanya palsu. Jangan kamu terpengaruh dengan sesetengah imam yang keliru mengenai kedudukan hadith-hadith kedua-dua solat berkenaan"

Juga menurut Imam al Syaukani, beliau menyebutkan dalam al Fawaid al Majmu'ah fi al Ahadith al Maudu'ah : "Telah diriwayatkan mengenai solat malam Nisfu Sya'ban daripada pelbagai riwayat, kesemuanya batil lagi palsu". Dalam hal yang sama, Dr. Yusuf al Qaradawi pernah mengulas berkenaan amalan malam Nisfu Sya'ban dalam kitabnya Fatawa Mu'asarah. Beliau berkata :

"Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi SAW dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam nisfu Sya'ban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik daripada golongan salaf (para sahabat, tabiin dan tabi' tabiin). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggah nas-nas (al Quran dan Sunnah) serta bercanggahan dan bertentangan pula isi kandungannya..."

Oleh itu, kita semua seharusnya perlu lebih berhati-hati ketika beramal dengan sesuatu amalan supaya apa yang kita kerjakan tersebut menepati kehendak Allah dan Rasul Nya. Adalah menjadi keperluan bagi kita, apabila mendengar tentang sesuatu kelebihan beramal dengan amalan tertentu, pada bulan tertentu, atau pada hari tertentu, ianya mestilah berdasarkan kepada nas-nas syarak. Tidak cukup sekadar "menukilkan daripada si fulan" atau sekadar "amalan dahulu". Pastikan hal itu mempunyai sandaran hukum yang jelas. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan