Sabtu, 23 November 2024

ADA APA DENGAN SELAWAT ?

 

Kebanyakan manusia mempunyai naluri fitrah yang suka dipuji, disanjung malah diberikan pengiktirafan terhadap dirinya. Sesuatu yang semula jadi dalam kehidupan ini bila kita dipuji, maka kegembiraan akan terzahir pada wajah yang berseri-seri. Tanpa menafikan wujud sebahagian manusia lain yang tidak suka atau kurang gemar dipuji, namun mendengar akan dirinya dipuji, tentu dirinya tidak dapat menyembunyikan lagi perasaan gembira dan seronok diatas pujian yang diberikan. Islam juga tidak menghalang sesama manusia saling menghargai dengan memberi pujian dan pengiktirafan. Tetapi pada masa yang sama, Islam meletakan garis merah atau batasan dalam memuji agar tidak keterlaluan dalam kehidupan.

Perkataan “Selawat” berasal daripada kosa kata bahasa Arab yang membawa maksud doa. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat 103, firman Allah SWT yang bermaksud :

"...Dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui".




Selawat adalah suatu ibadah yang dikurniakan oleh Allah SWT sebagai suatu bentuk pujian, penghormatan dan pengiktirafan Allah kepada utusan Nya, Nabi Muhammad SAW. Amalan berselawat digambarkan sebagai suatu amalan yang mempunyai kedudukannya yang agung dan besar nilainya. Hal ini kerana Allah SWT memulakan titah perintah untuk para hamba Nya berselawat kepada Nabi dimulai dengan zat-Nya dan para malaikat terlebih dahulu dan kemudiannya disusuli dengan perintah untuk sekalian hamba Nya. Hal ini sebagaimana yang tercatat di dalam al-Quran, Allah Azza Wa Jalla menyebutkannya dalam surah al-Ahzab ayat 56, firman Nya yang bermaksud :

"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya".

Dalam usaha memahami maksud ayat tersebut, telah berkata Syeikh al-Maraghi dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Maraghi, dengan menyebutkan bahawa ayat tersebut bermaksud :

"Wahai orang beriman, doakanlah supaya Nabi SAW mendapat rahmat, muliakan Baginda walau dengan apa cara yang kamu mampu lakukan. Umpamanya mengikut Baginda secara baik atau mematuhi setiap arahannya. Begitu juga, dengan cara mengucapkan selawat dan salam kepada Baginda dengan lidahmu".

Selain itu, al-Qadhi Iyadh menjelaskan dalam kitabnya, al-Syifa bi Ta’rif Huquq al-Mustafa, beliau menyatakan bahawa menurut pandangan Ibn Abbas RA, makna ayat ini adalah, Allah SWT dan para malaikat sentiasa melimpahkan berkat kepada Nabi SAW. Ada juga yang mengertikan ayat ini dengan menyebut: Sesungguhnya Allah dan para malaikat sentiasa melimpahkan rahmat kepada Nabi. Demikian apa yang telah dinukilkan. Ungkapan selawat keatas Nabi Muhammad SAW selain dianggap sebagai suatu rahmat dan doa, ianya juga disebutkan sebagai pujian Allah kepada baginda Nabi dihadapan para malaikat. Ini sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Abu al-'Aliyah dengan beliau menyebutkan bahawa selawat Allah kepada Nabi Muhammad adalah dalam bentuk pujian kepada baginda Nabi di hadapan para malaikat. Manakala selawat para malaikat kepada baginda Nabi merupakan dalam bentuk doa.




Berdasarkan penjelasan ini, dapat kita rumuskan bahawa selawat Allah kepada baginda Nabi adalah berbentuk pujian, kerahmatan, keberkatan selain keampunan kepada baginda. Selawat para malaikat pula berupa doa kepada Allah memohon keberkatan dan keampunan untuk baginda. Manakala selawat umat Islam keatas baginda Nabi pula bermaksud memohon kedudukan yang baik, penghormatan dan kedudukan yang tinggi untuk baginda Nabi SAW. Selain itu, jika diamati bersama, pada ungkapan selawat itu juga mempunyai ucapan salam keatas Nabi. Menurut al-Qadhi Iyadh, ucapan salam yang terdapat di dalam ungkapan selawat membawa beberapa maksud. Antara lain maksud salam tersebut ialah semoga keselamatan menjadi milik Nabi dan selalu bersama baginda. Maksud kedua, semoga Zat yang Maha Pemberi Keselamatan memberikan penjagaan dan jaminan untuk bagjnda. Maksud ketiga pula ialah pasrah dan tunduk.

Selain memahami maksud dan kedudukan martabat amalan berselawat, perlu dijelaskan juga bagaimana cara untuk berselawat keatas Nabi. Dalam hal ini, para sahabat baginda Nabi pernah bertanya kepada baginda tentang cara untuk berselawat. Maka baginda pun mengajarkannya. Perkara ini sepertimana yang tercatat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ka'ab bin 'Ujrah RA, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

"Katakanlah :

اللَّهُمَّ صَلِّ علَى مُحَمَّدٍ، وعلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كما صَلَّيْتَ علَى إبْرَاهِيمَ و علَى آلِ إبْرَاهِيمَ، و بَارِكْ علَى مُحَمَّدٍ، وعلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كما بَارَكْتَ علَى إبْرَاهِيمَ و علَى آلِ إبْرَاهِيمَ في العَالَمِينَ، إنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

Maksudnya :

“Ya Allah berilah selawat kepada Muhammad dan kepada keluarga Muhammad sebagaimana engkau telah berselawat kepada keluarga Ibrahim, sesungguhnya engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia. Ya Allah, berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana engkau telah memberkati keluarga Ibrahim, sesungguhnya engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia”.

Inilah ungkapan selawat yang sahih sepertimana yang ditunjukkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari menyebutkan bahawa :

“Apa yang disampaikan oleh Nabi SAW kepada para sahabat RAnhum tentang kaifiyah (cara membaca selawat) ini, setelah mereka (para sahabat) bertanya (kepadanya), (ini) menjadi petunjuk bahawa itu adalah nas selawat yang paling utama, kerana Baginda SAW tidaklah memilih bagi dirinya kecuali yang paling mulia dan paling sempurna”.




Amalan berselawat keatas Nabi dengan lafaz ungkapan seperti yang dituntut dan dikehendaki oleh Allah Azza Wa Jalla mempunyai kedudukan dan kelebihan tertentu sebagaimana yang dijelaskan Rasul Nya, Muhammad SAW. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Barangsiapa berselawat ke atas aku satu kali, maka Allah membalasnya (dengan merahmatinya dan Allah memberi ganjaran pahala kepadanya sebanyak) 10 kali dan (Allah) menghapuskan dosa-dosanya".

Selain itu dalam sebuah hadith riwayat al-Tirmizi dinilai hasan, sabda baginda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

“Manusia yang paling utama di sisiku di hari akhirat kelak adalah yang paling banyak berselawat ke atas ku.”

Amalan berselawat keatas Nabi SAW juga dapat menghilangkan kedukaan dan menghapuskan dosa. Ini sebagaimana yang tercatat dalam sebuah hadith hasan sahih riwayat al-Tirmizi, daripada Ubai RA, beliau berkata yang bermaksud :

"Wahai Rasulullah, aku banyak berselawat ke atasmu, sebanyak mana yang perlu aku lakukan untukmu ? Baginda bersabda : Terserah kepadamu. Aku bertanya, seperempat ? Baginda bersabda : Terserah kepadaMU, dan kalau boleh ditambah adalah lebih baik untukmu. Aku bertanya lagi : Kalau separuh? Baginda menjawab : Terserah kepadamu, kalau engkau tambah, itu adalah lebih baik untukmu. Aku bertanya lagi : Dua pertiga? Baginda menjawab : Terserah kepadamu, dan kalau engkau tambah adalah lebih baik untukmu. Aku bertanya lagi : Aku jadikan semuanya untukmu ? Baginda menjawab : "Kalau begitu, akan dihilangkan dari engkau dukacita dan dosa engkau akan diampuni”.

Demikianlah tentang apa adanya dengan selawat. Secara mudah untuk difahami, selawat merupakan suatu ibadah yang disyariatkan kepada orang-orang beriman. Perbuatan berselawat ini telah dimulai oleh Allah dan para malaikat yang kemudiannya diperintahkan kepada orang beriman. Amalan berrselawat keatas Nabi yang dilakukan oleh orang beriman bermaksud mendoakan kesejahteraan, keselamatan, serta menambah kemuliaan dan penghormatan untuk baginda Nabi SAW. Seringkali masyarakat beranggapan dengan berselawat bermaksud memohon pertolongan Nabi. Anggapan tersebut tidak benar kerana tempat untuk kita meminta hanyalah kepada Allah Azza Wa Jalla. Berselawatlah sebagaimana yang diajarkan oleh baginda Nabi. Memadai dengan apa yang dibawa oleh baginda. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan