Selasa, 12 November 2024

BERIMAN KEPADA QADA' DAN QADAR

 

Sesungguhnya pada setiap inci di setiap pelusuk alam ini tiada yang kekal sifatnya. Dunia yang dijadikan oleh Allah sebagai hamparan tempat para makhluk Nya melata akan hancur dan musnah apabila tiba dan ketikanya. Manusia silih berganti generasi demi generasi, keturunan turun-menurun, semuanya pasti akan terhenti bila saatnya tiba nanti. Sementara bumi masih kemas terhampar, pelbagai latar belakang cerita dan kisah manusia kita dengar, banyak coretan suka duka kita lihat dan tidak kurang juga banyak pengajaran kita amati. Si miskin dengan kisah sesaknya, si kaya dengan kisah hartanya, yang tua dirasai pengalamannya dan yang muda ditagih tenaganya. Begitulah kehidupan ini yang berjalan diatas aturan Nya. Tidak ada yang terlepas dari segala pengawasannya iaitu Allah SWT.

Sebagai seorang Islam, adalah wajib untuk beriman kepada segala ketentuan Allah yang disebutkan sebagai Qada' dan Qadar. Beriman kepada Qada' dan Qadar adalah rukun iman yang keenam dalam Islam. Ungkapan Qada' dan Qadar ini kedua-duanya berasal dari bahasa Arab. Para ulama mempunyai pandangan berbeza di dalam mendefinisikan tentangnya. Namun memadailah untuk kita memahaminya dalam kerangka yang lebih mudah untuk diamati. Pada sudut pentakrifan bahasa, Qada' bermaksud meletakkan dan memutuskan sesuatu hukum. Dari sudut istilah pula Qada' merujuk kepada maksud perkara yang diputuskan oleh Allah SWT terhadap segala makhluk Nya meliputi alam, tumbuh-tumbuhan, manusia, haiwan, jin dan iblis. Adapun ungkapan Qadar pula menurut bahasa bermaksud menetapkan suatu kadar yang tertentu. Pada sudut istilah pula, Qadar bermaksud pelaksanaan sesuatu perkara mengikut ketentuan Allah SWT sejak azali.




Secara ringkas, boleh kita fahami dengan menyatakan bahawa Qadar adalah suatu ketentuan dan Qadar pula adalah pelaksanaan terhadap perkara yang ditentukan. Kedua-dua gabungan ungkapan Qada' dan Qadar ini disebutkan sebagai takdir. Takdir yang ditentukan oleh Allah melalui Qada' Nya mempunyai dua bahagian. Pertama, Qada' Mubram. Ianya difahami sebagai sesuatu keputusan Allah yang tidak boleh diubah sama sekali. Misalnya seperti kelahiran, kematian dan keturunan. Dalam hal tersebut, para makhluk khususnya manusia tidak diberikan pilihan untuk memilih. Ini bermaksud sebelum kita dilahirkan, kita tidak boleh memilih untuk lahir dalam keturunan apa dan bangsa apa. Begitu juga kematian, kita tidak diberi pilihan untuk mati pada bila masanya dan dimana pula tempatnya. Kedua, disebutkan sebagai Qada' Muallaq atau Ikhtiar. Ianya membawa maksud ketentuan yang boleh diubah melalui usaha dan tindakan manusia seperti rezeki, jodoh dan seumpamanya. Ini bermaksud manusia boleh mengubah nasibnya dari hidup dalam kemiskinan kearah hidup dalam kekayaan.

Berdasarkan definisi yang telah dinyatakan, maka maksud beriman kepada Qada' dan Qadar boleh difahami sebagai mempercayai dan meyakini dengan sesungguhnya Allah SWT lah yang menentukan setiap perkara yang berlaku kepada makhluk dengan ilmu dan kehendak Nya. Maka dengan itu kita percaya segala perkara tertakluk kepada kehendak dan kekuasaan Allah SWT. Di dalam al-Quran, Allah SWT menjelaskan kepada kita hakikat setiap penciptaan oleh Nya adalah berlaku menurut takdir yang ditentukan Nya. Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Qamar ayat 49, firman Nya yang bermaksud :

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (ketentuan) yang telah ditentukan".

Dalam firman Allah yang lain, seperti yang terkandung dalam surah al-Furqan ayat 2, firman Allah SWT yang bermaksud :

"...Dan Dia lah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna".

Begitu juga di dalam hadith, dijelaskan mengenai ketentuan takdir Allah SWT. MIsalnya sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :

“…Jika sesuatu menimpamu, maka janganlah mengatakan, ‘Seandainya aku melakukannya, nescaya akan demikian dan demikian.’ Tetapi ucapkanlah, ‘Sudah menjadi ketentuan Allah, dan apa yang dikehendakinya pasti terjadi…"




Selain itu, hadith juga menjelaskan tentang kewajiban sebagai seorang Islam untuk beriman dengan mempercayai dan meyakini ketentuan Allah SWT yang disebutkan sebagai Qada' dan Qadar. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Bahwa engkau beriman kepada Allah, para malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, para Rasul-Nya, hari akhirat dan engkau beriman kepada takdir sama ada yang baik maupun buruk."

Demikian bagaimana hadith ini menjelaskan kepada kita akan hujah dan dalil wajib bagi orang Islam untuk beriman kepada Qada' dan Qadar. Ini bermakna keimanan seorang Islam akan terjejas atau rosak sekiranya ada yang menolak untuk beriman kepada Qada' dan Qadar. Oleh itu, bagi mereka yang menolak tentang kewajiban beriman kepada Qada' dan Qadar, ianya adalah suatu kesalahan yang besar dan perbuatan tersebut seolah-olah memperlekehkan Allah kerana tidak berkuasa menentukan takdir kehidupan para makhluk Nya. Walau pun di dalam keilmuan Islam, para ulama berbeza dalam banyak hal mengenai pentakrifan dan sifat Qada' dan Qadar, namun hal itu tidaklah sehingga membawa kepada sebab untuk menolak rukun iman yang keenam ini. Untuk itu, setiap manusia yang bergelar muslim adalah wajib untuk beriman kepada segala ketentuan Nya sama ada baik mahupun buruk.

Dalam hal lain, apabila kita berbicara mengenai takdir, tidak kurang ramai pula yang menanggap takdir sebagai paksaan Tuhan terhadap hamba Nya. Persoalan sebegini tidak boleh dipandang remeh. Ini kerana soalan tersebut mampu membuka ruang kontroversi dan salah faham yang lebih panjang dan tidak berkesudahan. Menjawab persoalan ini, adakah yang dinamakan takdir itu adalah paksaan Tuhan terhadap hamba Nya, jawapannya adalah tidak. Hakikatnya, takdir Allah bukanlah suatu bentuk paksaan kepada hamba Nya. Perkara ini telah dijelaskan oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Syarh al-Nawawi 'ala Sahih Muslim, beliau menukilkan daripada Imam al-Khattabi dengan menyatakan bahawa betapa ramai dalam kalangan manusia yang dengan sangkaan bahawa Qada' dan Qadar itu adalah paksaan dan tekanan Allah SWT kepada hamba-Nya terhadap segala apa yang telah ditakdirkan. Walhal perkara tersebut tidak terjadi sepertimana yang disangkakan. Ini kerana maksud takdir itu ialah perkhabaran Allah SWT berkenaan ilmu Nya yang mendahului tentang segala yang dilakukan oleh hamba Nya dan ianya terbit dari takdir Nya sama ada yang baik atau yang buruk.




Selain itu, manusia juga apabila bercakap mengenai takdir, tidak kurang ramai juga yang menyalahi takdir dengan mendakwa segala kejahatan dan keburukan yang ada pada peribadi manusia adalah ketentuan Allah dan bukan pilihannya sendiri untuk menjadi jahat. Sebaliknya, kebiasaan para asatizah (ustaz dan ustazah) yang mengajar di meja-meja kuliah seringkali mengakhiri kuliah mereka dengan berkata segala yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari diri saya sendiri.” Apakah benar ungkapan yang seperti ini walhal kita semua wajib beriman akan ketentuan Nya. Pertama, hakikat mengenai baik dan buruk kedua-duanya datang daripada Allah. Allah jualah yang menciptakan kebaikan dan Dia lah juga yang menciptakan keburukan. Namun begitu, adalah salah dan tidak benar untuk menyatakan diri sendiri menjadi jahat kerana menyalahi takdir. Ini kerana sebahagian takdir hidup telah Allah SWT berikan ruang dan peluang diatas nama usaha bagi mengubah keadaan. Ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran melalui surah al-Syura ayat 20, firman Nya yang bermaksud :

“Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya; dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan), dan ia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.”

Melalui ayat ini, jelas kepada kita dengan sesungguhnya Allah SWT memberikan ruang dan peluang untuk para hamba Nya berubah kearah lebih baik dengan berusaha dan sebaliknya bukan sekadar menyalahi takdirnya. Maka dakwaan yang mengatakan takdir yang menjadkannya dirinya jahat adalah tidak betul. Selain itu, ungkapan "segala yang baik daripada Allah dan buruk daripada kelemahan diri manusia" adalah suatu ungkapan yang tiada masalah selagi kita tidak menafsirkannya secara berlebihan. Ungkapan tersebut hakikatnya lebih menepati pegangan mazhab Qadariyyah, salah satu aliran pemikiran awal perkembangan Islam. Ini kerana menurut golongan Qadariyyah, keburukan bukan daripada Allah. Namun golongan ini tidak menafikan bahawa Allah mencipta keburukan. Berbeza dengan ahlus Sunnah yang berpegang bahawa segala baik buruk datangnya daripada Allah. Penciptaan baik dan buruk adalah daripada Allah. Demikian sedikit sebanyak mengenai Qada' dan Qadar. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan