Sesungguhnya manusia bukanlah seperti robot yang hanya tahu
melakukan kerja tanpa memerlukan masa untuk berehat. Penciptaan makhluk yang
bernama manusia disifatkan sebagai lemah dan memerlukan kebergantungan untuk
hidup. Maka dengan itu, hakikat yang harus diakui ialah manusia memerlukan
peruntukkan masa untuk berehat. Dalam erti kata lain, adalah menjadi keperluan
bagi manusia untuk tidur sebagai kerehatan bagi jasmani dan rohani. Selari
dengan itu, Allah SWT telah menjadikan sifat malam itu sebagai masa atau waktu
untuk manusia berehat melepaskan kepenatan seharian bekerja. Ini sebagaimana
yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran, melalui surah al-Mukminun
ayat 61 yang bermaksud :
"Allah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat
padanya dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha).
Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia
seluruhnya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur".
Dalam pada manusia tidur bagi tujuan merehatkan diri, satu perkara
yang sering menyapa manusia tatkala di waktu tidurnya ialah mimpi. Secara
asasnya, mimpi merupakan suatu perkara yang akan berlaku kepada manusia yang
sedang tidur. Berdasarkan teori sains, kejadian mimpi antara lain dinyatakan
sebagai mewakili keinginan yang tidak disedari, juga dianggap sebagai tafsiran
isyarat dari otak dan badan serta hasil maklumat yang dikumpul sepanjang hari.
Perkataan mimpi dalam bahasa Arab disebut dengan dua istilah, pertama
disebutkan sebagai al-Ru'ya (الرؤيا)
dan keduanya disebut sebagai al-Hulm (الحلم).
Kedua-dua istilah ini merujuk kepada maksud yang sama iaitu mimpi. Namun
begitu, penggunaan kedua-dua istilah ini di dalam al-Quran memberikan kita
kefahaman mengenai perbezaan antara keduanya.
Dalam al-Quran, perkataan al-Ru'ya disebut sebanyak tujuh kali dan
kesemua tujuh kali tersebut membawa kepada makna mimpi yang berupa wahyu atau
ilham. Sebagai contoh, di dalam surah al-Isra' ayat 60, firman Allah SWT yang
bermaksud :
"Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu, “Sungguh,
(ilmu) Tuhanmu meliputi seluruh manusia.” Dan Kami tidak menjadikan mimpi yang
telah Kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan
(begitu pula) pohon yang terkutuk (zaqqum) dalam Al-Qur’an. Dan Kami
menakut-nakuti mereka, tetapi yang demikian itu hanyalah menambah besar
kedurhakaan mereka".
Manakala ungkapan al-Hulm pula disebut sebanyak 15 kali dan
mempunyai makna yang pelbagai. Sebagai contoh, dalam surah Yusuf ayat 44, Allah
menyebutkan perkataan al-Hulm sebagai mimpi. Selain itu, pada ayat 32 dalam
surah al-Thur, al-Hulm disebut sebagai maksud fikiran manakala dalam surah
al-Nur ayat 58 dan 59, al-Hulm disebut sebagai baligh. Begitu juga dalam surah
al-Isra ayat 44, perkataan al-Hulm disebut sebagai maksud lembut. Oleh itu,
pemahaman perkataan al-Hulm perlulah terlebih dahulu memahami kerangka konteks
ayat tersebut agar kita tidak salah memahaminya. Ini juga sekaligus mengajak
umat manusia untuk lebih teliti dalam berbicara soal mimpi. Sebahagian manusia
beranggapan mimpi sekadar permainan mimpi dan sebahagian lain pula ada yang
berpandangan sesuatu mimpi tersebut membawa alamat atau petanda. Dalam pelbagai
anggapan yang bermain di fikiran, syariat Islam telah memberikan panduan serta
menjelaskan keadaan mimpi yang dialami oleh umat manusia.
Fenomena mimpi dapat dibahagikan kepada dua keadaan. Keadaan
pertama, dinyatakan sebagai mimpi yang baik yang disebut dengan
istilah al-Ru'ya. Manakala keadaan kedua dinyatakan sebagai mimpi yang buruk
yang disebut dengan istilah al-Hulm. Ini sepertimana yang terdapat dalam sebuah
hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Qatadah RA, bahawa Nabi
Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :
"Mimpi yang baik itu berasal daripada Allah, sedangkan mimpi
buruk itu datang daripada syaitan. Jika salah seorang daripada kamu bermimpi
buruk atau dia benci, maka hendaklah ia meludah kecil ke arah kirinya sebanyak
tiga kali dan memohon perlindungan kepada Allah (ta’awwudz) daripada keburukan
mimpinya tersebut. Sesungguhnya mimpi buruk itu tidak akan mampu mendatangkan
bahaya padanya."
Berdasarkan hadith tersebut, jelaslah bahawa sesuatu mimpi yang
dialami oleh manusia boleh datang dengan pelbagai tujuan dan maksud bergantung
kepada keadaan mimpi tersebut. Selain itu, berdasarkan penjelasan oleh baginda
Nabi SAW, kejadian mimpi boleh dikategorikan kepada tiga jenis. Dalam sebuah
hadith riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
"Sesungguhnya mimpi itu mempunyai tiga jenis. Mimpi yang baik
itu merupakan berita gembira itu yang datang daripada Allah SWT. Mimpi yang
buruk dan membawa kesedihan itu adalah daripada syaitan. Dan mimpi yang
disebabkan oleh apa yang berlaku ke atas seseorang itu. Jika sekiranya sesiapa
dalam kalangan kamu bermimpi sesuatu yang buruk, hendaklah dia berdiri dan
mendirikan solat sunat, serta janganlah dia memberitahu mimpinya itu kepada orang
lain.".
Hadith ini menjelaskan bahawa keadaan mimpi yang dialami oleh
manusia boleh dibahagikan kepada tiga bahagian. Pertama, mimpi yang baik dan
benar, yang datangnya daripada Allah SWT. Kedua, mimpi yang buruk dan dusta,
yang datangnya daripada permainan syaitan. Ketiga, mimpi yang disebabkan oleh
adat bagi seseorang, iaitu bermaksud mimpi kerana terbawa-bawa perkara yang
disibukkan oleh fikirannya. Ini bermakna mimpi merupakan suatu isyarat yang
boleh membawa maksud yang pelbagai. Namun begitu, sebahagian mimpi kadang boleh
ditafsirkan dan sebahagian lagi tidak boleh ditafsirkan. Menafsirkan mimpi atau
disebut sebagai takwil mimpi merupakan satu ilmu yang muktabar, padanya
terkandung kaedah dan usulnya yang tersendiri. Sumber ilmu tersebut adalah
berdasarkan wahyu al-Quran dan al-Sunnah selain berdasarkan qiyas dan tasybih
ayat-ayat al-Quran.
Sesungguhnya ilmu menafsir mimpi disebut sebagai Ilmu al-Ta'bir
atau Ilmu al-Takwil. Ilmu menafsir mimpi ini tidak boleh dipelajari oleh
sebarangan manusia kecuali mereka yang diberikan kelebihan oleh Allah. Ini
sebagaimana yang diungkapkan oleh Ibn Siriin dalam kitabnya, Tafsir
al-Ahlaam Li Ibni Siriin, beliau menyebut bahawa :
"Tidak semua orang mampu untuk mendalami ilmu takwil mimpi
ini. Hanyasanya yang mampu untuk melakukan perkara tersebut ialah sesiapa yang
diberikan hikmah dan penglihatan yang halus oleh Allah SWT bagi mengistinbath
simbol-simbol dan mengaitkannya dengan realiti berdasarkan ilmunya terhadap
al-Quran, sunnah Rasulullah SAW serta kemampuannya untuk melakukan qiyas dan
tasybih".
Oleh yang demikian, tafsir mimpi yang dibuat hendaklah datang
daripada mereka yang beramal soleh yang pada dirinya memiliki sifat jujur dan
sentiasa berkata benar. Ini kerana orang yang paling benar mimpinya adalah
daripada orang yang paling baik pertuturannya. Ini sebagaimana yang disebutkan
oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah
RA, bahawa sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Orang yang paling benar mimpinya adalah orang yang paling
benar pertuturannya".
Oleh kerana itu, hukum mempercayai tafsiran mimpi adalah dibolehkan
dengan beberapa ketetapan. Antara lain ketetapan tersebut ialah tidak
beriktikad atau yakin seratus peratus kebenaran mimpi yang ditafsirkan
tersebut. Ini kerana mimpi manusia biasa hanyalah bersifat sangkaan yang boleh
datang dengan pelbagai kebarangkalian. Selain itu, tafsiran mimpi tersebut
hendaklah tidak bertentangan syariat Islam terutamanya yang menyentuh berkaitan
akidah Islam. Begitu juga tafsiran mimpi yang dibuat hendaklah berdasarkan
tafsiran yang dipercayai dan benar seperti yang termaktub dalam kitab-kitab
muktabar, dibuat oleh orang yang soleh serta diiktiraf ilmu dan sikap
kejujurannya. Juga mimpi tang ditafsirkan itu hendaklah tidak membawa kepada
perkara yang bersifat negatif seperti putus asa, lemah semangat atau terlalu
obses.
Satu hal terpenting berkaitan mimpi ini ialah berkenaan hukum mimpi
dijadikan sebagai hujah atau sandaran dalil agama. Oleh kerana mimpi yang
dialami oleh manusia biasa selain para Nabi dan Rasul adalah bersifat sangkaan (Dzanniyah),
maka sebarang penafsiran atau pentakwilan mimpi adalah tidak boleh dijadikan
sebagai hujah atau dalil untuk sandaran sesuatu perkara di dalam Islam.
Ringkasnya, mimpi yang dialami oleh sesiapa pun termasuklah orang-orang soleh
tidak boleh sama sekali dijadikan sebagai hujah dalam beragama. Hal ini penting
bagi menutup jalan tipu daya syaitan yang boleh memperdayakan manusia ke jalan
lembah kesesatan. Demikianlah perihal mimpi yang dinyatakan oleh Islam. Segala
yang dimimpikan itu barangkali baik dan barangkali buruk. Oleh itu, mohonlah
petunjuk Allah. Semoga kita semua dirahmati oleh Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan