Ahad, 3 November 2024

SEKUFU DALAM MAKNA PERKAHWINAN

 

Fitrah bagi kehidupan di alam ini antaranya ialah hidup berpasangan. Setiap makhluk yang dijadikan penciptaannya oleh Allah mempunyai nilai fitrah iaitu hidup berpasangan. Umpamanya di alam haiwan, mereka hidup berpasang-pasangan merentasi jantina bagi melahirkan generasi demi generasi. Tumbuh-tumbuhan pula berkembang biak melalui proses pendebungaan yang akhirnya menghasilkan persenyawaan. Begitulah juga kehidupan bagi umat manusia. Perkahwinan adalah jalan kepada sebuah manifestasi cinta berlainan jantina yang akan mencipta kebahagiaan, kesenangan dan ketenangan hidup sekaligus mencapai tujuan untuk menambah umat menyambung legasi warisan berketurunan.

Dalam usaha mencari pasangan hidup sebelum mengorak langkah ke gerbang perkahwinan, persoalan mengenai memilih pasangan adalah sangat dititikberatkan oleh Islam agar tujuan perkahwinan yang akan dibina kelak benar-benar mencapai tujuan dan matlamat dalam berumah tangga. Penekanan memilih pasangan ini menjelaskan kepada kita bahawa sesebuah perkahwinan itu bukan semata-mata mengenai cinta dan kasih sayang bahkan jauh lebih penting adalah soal komitmen dan tanggungjawab bersama. Oleh kerana itu, antara faktor utama yang menjadi nilai untuk memilih pasangan adalah dengan melihat kepada faktor sekufu. Perlu difahami bahawa sekufu bukanlah rukun nikah tetapi ianya menjadi perselisihan dikalangan para ulama mengenai kedudukan sekufu sama ada termasuk dalam bab syarat sah atau syarat lazim.




Perkataan "Sekufu" berasal dari bahasa Arab yang disebutkan sebagai Kafa'ah. Pada sudut bahasa, dalam kitab al-Munjid fi al-Lughah, ungkapan kafa'ah atau sekufu membawa maksud sama atau seimbang. Dalam maksud lain sebagaimana yang terdapat dalam kitab al-Mu'jam al-Wasith, al-Kafa’ah merujuk kepada makna sama taraf pada kekuatan dan kemuliaan. Sebagai contoh sekufu dalam perkahwinan iaitu yang bermaksud kedudukan seorang lelaki itu setaraf dengan orang perempuan dari sudut pangkat dan agama serta lain-lain. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat pula, sekufu bermaksud setaraf, sedarjat, sama martabatnya. Dalam konteks istilah pula, berdasarkan nukilan oleh pengarang kitab Fiqh al-Manhaji, sekufu bermaksud persamaan taraf lelaki dan perempuan dari beberapa aspek iaitu antaranya dari sudut agama, kesolehan dan pekerjaan.

Dalam ajaran Islam, nilai sekufu merupakan antara faktor yang dituntut untuk menjadi asas pertimbangan sebelum membina sebuah perkahwinan. Tuntutan mencari nilai sekufu dalam perkahwinan boleh dilihat di dalam al-Quran, sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah al-Nur ayat 26, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :

"Dan perempuan-perempuan yang baik itu adalah untuk lelaki-lelaki yang baik begitu juga lelaki-lelaki yang baik itu adalah untuk perempuan-perempuan yang baik.”

Berdasarkan ayat tersebut, jelas bahawa ianya menjadi petunjuk berkenaan nilai sekufu yang dituntut oleh syariat Islam sebelum daripada menuju ke alam perkahwinan. Selain itu, terdapat sebuah hadith riwayat Ibn Majah, daripada Ummum al-Mu'minin Aisyah Ranha bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Pilihlah yang terbaik untuk zuriat kamu dan juga yang sekufu dengan kamu, dan bernikahlah dengan mereka.”




Demikian antara hujah dan bukti yang terdapat di dalam al-Quran dan al-Sunnah mengenai tuntutan syariat bagi mencari nilai sekufu dalam sesebuah perkahwinan. Maka secara ringkas untuk kita fahami, nilai sekufu dituntut oleh Islam sebagai usaha menjamin kebahagiaan kerukunan berumahtangga. Meskipun begitu, nilai sekufu yang dituntut oleh Islam sebagai suatu asas pertimbangan memilih pasangan hidup, terdapat perbezaan pandangan dikalangan para ulama tentang kedudukan nilai sekufu ini. Menurut Imam Malik bin Anas, iaitu pendiri mazhab Maliki, dalam kitab al-Mudawwanah, menyatakan bahawa sekufu bukan sebahagian daripada syarat perkahwinan. Ini bermakna perkahwinan tetap sah walaupun tidak punyai nilai sekufu atau tidak sama taraf. Pandangan ini merupakan pegangan mazhab Maliki. Pandangan kedua, jumhur ulama (majoriti) berpandangan sekufu sebahagian daripada syarat perkahwinan.

Namun begitu, dikalangan jumhur ulama pula berselisih atau berbeza pandangan mengenai kedudukan sekufu sama ada termasuk dalam syarat sah atau syarat lazim. Perbezaan ini dapat dilihat sebagaimana yang dinukilkan oleh Ibnu Nujaym dalam kitabnya, Bahr al-Ra'iq, beliau menyatakan bahawa di sisi Mazhab Hanafi melalui riwayat Hasan dan Imam Ahmad, sekufu merupakan syarat sah perkahwinan. Jika syarat ini tidak dipenuhi maka tidak sah suatu perkahwinan sejak dari awal akad. Selain itu, menurut Ibn al-Muqri dalam kitabnya, Asna al-Mathalib, beliau menukilkan pendapat jumhur dalam hal ini dengan menyatakan sekufu merupakan syarat lazim. Syarat lazim merujuk kepada makna syarat yang perlu dipenuhi bagi meneruskan perkahwinan sedia ada kerana wali atau pengantin perempuan tidak merasakan sekufu (setaraf) dengan suaminya. Jika syarat tersebut tidak dipenuhi maka wali mempunyai hak untuk membubarkan perkahwinan tersebut.

Setelah jelas kepada kita mengenai kedudukan nilai sekufu disisi syariat Islam, para ulama turut membahaskan mengenai ciri-ciri atau kriteria sekufu seperti yang dituntut oleh Islam. Dalam hal ini, Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya, Zad al-Ma'ad, telah menjelaskan perbahasan oleh para ulama mengenai ciri-ciri sekufu. Beliau menjelaskan bahawa para ulama telah berbeza pendapat terhadap ciri-ciri sekufu. Imam Malik dalam zahir mazhabnya berpandangan sekufu dari sudut keagamaan. Dalam riwayat lain daripada Imam Malik, sekufu itu adalah pada tiga sudut iaitu agama, merdeka dan selamat dari keaiban. Imam Abu Hanifah pula berpandangan sekufu itu adalah pada nasab keturunan dan agama. Imam Ahmad bin Hanbal pula berpandangan sekufu itu pada agama dan nasab secara khususnya. Manakala para ashab Imam al-Syafie berpandangan sekufu itu diambil kira pada agama, nasab, merdeka, kepakaran dan juga sejahtera dari keaiban yang menyebabkan orang jauh daripadanya.




Namun begitu, hakikatnya sekufu pada nasab keturunan dilihat sebagai kurang tepat. Ini dapat dilihat sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Ibn Qayyim dengan menyatakan bahawa soal keturunan dan pekerjaan tidak diambil kira dalam nilai sekufu. Begitu juga tidak diambil kira soal taraf kaya atau miskin. Maka dengan itu, dibolehkan untuk golongan selain Quraisy berkahwin dengan wanita-wanita berbangsa Quraisy serta dibolehkan untuk orang-orang yang miskin bernikah dengan perempuan-perempuan yang kaya. Demikian menurut Imam Ibn Qayyim. Selain itu, pada zaman Nabi Muhammad SAW, baginda pernah mengahwinkan beberapa orang sahabat lelaki atau perempuan yang berbangsa Quraisy dengan pasangan yang bukan berbangsa Quraisy. Misalnya, baginda Nabi telah mengahwinkan sahabat bernama Bilal bin Rabah RA dengan saudari perempuan Abd Rahman bin 'Auf yang berbangsa Quraisy sedangkan Bilal bukan dari bangsa Quraisy. Ini membuktikan bahawa nilai taraf kehidupan tidak diambil kira penting dalam soal sekufu melainkan setaraf pada sudut agama sahaja.

Demikianlah penjelasan serba ringkas mengenai sekufu dalam makna perkahwinan. Sesungguhnya setiap apa yang dituntut dan dikehendaki oleh syariat pastinya memiliki kebaikan untuk umat Islam. Nilai sekufu dilihat sangat penting sebagai asas pertimbangan agar kelak rumahtangga yang dibina tidak dihiasi dengan herdikan, kata nista dan kesat kesan daripada taraf dan cara hidup yang berbeza. Islam tidaklah menghalang umatnya daripada berkahwin dengan sesiapa sahaja yang dipilih. Namun Islam datang dengan memberikan garis panduan supaya kita tidak merasai ketidakadilan dalam hidup berumahtangga lebih-lebih dari di zaman sekarang yang serba menguji ini. Nilai sekufu bukanlah untuk memisahkan antara dua darjat, bukan pula untuk menafikan keikhlasan dalam percintaan. Tetapi sekadar pedoman untuk kita benar-benar mencapai tujuan perkahwinan iaitu untuk menggapai kebahagiaan, ketenangan dan kasih sayang. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan