Perkembangan
ilmu yang semakin meluas dan tiada sempadan ini telah mengalakkan pelbagai arus
perubatan yang cuba dipromosikan. Pada satu sudut, perkembangan ini sangat baik
dan boleh membangunkan potensi diri manusia untuk berusaha mengubati penyakit
yang dihadapi. Namun, pada satu sudut yang lain, perkembangan ini telah
mengalakkan pertumbuhan pusat-pusat rawatan yang di didirikan atas nama Islam.
Secara tidak langsung, keadaan ini boleh membuka ruang untuk berlaku
penyelewengan atas nama perubatan Islam.
Istilah
"Perubatan Islam" tidaklah semata-mata merujuk kepada jampi
dan bahan-bahan yang disebutkan oleh Nabi SAW. Mengubati dengan menggunakan apa
sahaja ubat dengan cara yang betul juga termasuk dalam perubatan yang
dibenarkan oleh syarak. Hal ini merangkumi perubatan yang disebutkan oleh
baginda Nabi atau selainnya yang padanya itu mengikut displin ilmu perubatan.
Oleh itu, diatas apa nama sekalipun, perubatan moden mahupun tradisional,
menggunakan ubatan ataupun jampian, selagi mana rawatan tersebut berteraskan
kepada displin ilmu dan kaedah yang benar, tidak mengandungi unsur khurafat dan
syirik, maka itu juga termasuk dalam maksud perubatan Islam yang dibenarkan
oleh syarak.
Dalam
sebuah hadith Nabi SAW, riwayat Ahmad, sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :
"Berubatlah
wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit melainkan
meletakkan untuknya ubat, kecuali satu penyakit iaitu tua"
Dalam
banyak hal, Islam telah mengajar umatnya untuk sentiasa berusaha mengubati sesuatu
penyakit. Kerana bagi tiap-tiap penyakit itu pastinya ada ubat. Hal ini juga
sepertimana yang terkandung dalam sebuah hadith yang lain, riwayat Muslim,
sabda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Bagi
setiap penyakit ada ubatnya. Apabila betul ubatnya, maka sembuhlah dengan izin
Allah".
Berdasarkan
hadith ini, menurut Imam Nawawi dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim,
beliau ketika mensyarahkan hadith ini menyatakan bahawa :
"Hadith
ini memberi isyarat disunatkan mengubati penyakit. Inilah mazhab ashab kita (aliran
mazhab al-Syafi'i), kebanyakan salaf dan keseluruhan khalaf. Kata al-Qadi
'Iyadh : 'Dalam hadith-hadith ini terkandung beberapa ilmu-ilmu agama dan
dunia, antaranya ; benarnya ilmu perubatan, diharuskan berubat secara
keseluruhannya".
Dalam
soal perubatan Islam ini juga satu hal mustahak yang perlu kita ketahui jugak
adalah bukanlah semua hadith Nabi berkaitan perubatan itu sahih. Bahkan banyak
juga yang palsu dan hal ini telah membuka ruang kepada penyelewengan diatas
nama agama. Seperti yang disebutkan oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya al-Manar
al-Munif, beliau yang juga menulis kitab al-Tibb al-Nabawi,
mengingatkan umat Islam tentang salah satu ciri hadith palsu itu ialah hadith
yang lebih berunsur ucapan para pengamal perubatan yang dibuktikan oleh
pancaindera atau fakta yang sahih tentang kepalsuannya.
Dalam
maksud yang lebih mudah, jika sesuatu perkara itu dapat dibuktikan dengan fakta
sains dan berjaya membuktikan kesalahan fakta hadith tersebut, maka ketahuilah
padanya ciri-ciri hadith yang palsu belaka. Sebagai contoh, hadith berkenaan
terung. Hadith tersebut dinyatakan dengan lafaznya "Terung itu mengikut
hajat ia dimakan". Juga dalam riwayat palsu yang lain, dinyatakan
bahawa terung itu ubat untuk segala penyakit. Menurut Imam Ibn Qayyim ketika
memberikan komentar terhadap hadith palsu tersebut, beliau menyatakan :
"Semoga
Allah menghodohkan pereka kedua-dua hadith diatas. Perkara seperti ini jika
disebut oleh orang paling pakar dalam perubatan pun, orang ramai akan
mentertawakannya. Jika dimakan terung untuk demam panas, kemurungan dan banyak
penyakit lain, ia hanya menambahkan keburukan lagi. Jika orang fakir makan agar
dia kaya, dia tidak akan kaya. Jika orang jahil makan untuk pandai, dia tidak
akan pandai".
Oleh
yang demikian, kita perlu berwaspada dengan hadith-hadith berkenaan perubatan
agar kita tidak tersalah mengambil daripada sumber hadith yang palsu. Adalah
wajar sekali untuk kita meneliti dan menyemak semula sebelum disebarkan kepada
orang ramai. Antara yang popular disebutkan seperti memakan kismis dengan
anggapan terdapat kelebihan-kelebihan tertentu berdasarkan hadith tertentu.
Namun begitu, Imam Ibn al-Qayyim sendiri menyebutkan dalam kitabnya al-Tibb
al-Nabawi bahawa hadith-hadith berkenaan kelebihan kismis adalah tidak sahih.
Adapun
ubat-ubat yang lain yang disebutkan oleh baginda Nabi SAW seperti kelebihan habbatus
sauda (jintan hitam), berbekam, minum air kencing unta dan
seumpamanya sememangnya ada hadith yang menyebutkan perkara sedemikian. Tetapi
dalam soal ini, para ulama terbahagi kepada dua pandangan. Pertamanya, seperti
Imam Ibn al-Qayyim, beliau berpandangan hadith-hadith tersebut berasaskan wahyu
Allah SWT. Sebaliknya, seperti al-Qadi 'Iyadh, Ibnu Khaldun dan Muhammad Abu
Zahrah, mereka berpandangan hadith-hadith tersebut berasaskan pengalaman,
persekitaran dan zaman hidup baginda Nabi SAW.
Bagi
golongan pandangan pertama, mereka berpandangan hadith tersebut merupakan
perkhabaran daripada Allah kepada Nabi. Ini secara tidak langsung, semuanya itu
memberikan isyarat benar dan tepat untuk diamalkan sebagai perubatan. Hal ini
juga secara tidak langsung bermaksud perubatan yang diiktiraf sendiri oleh
Allah SWT. Oleh kerana ianya adalah wahyu, kita akan dapati beberapa para ulama
menukilkan bab khas berkaitan perubatan kerana ianya wahyu Allah seperti dalam
kitab Sahih Bukhari, terdapat bab khas yang dinamakan sebagai Kitab
al-Tibb. Begitu Imam Ibnu al-Qayyim menulis kitab yang khas bernama al-Tibb
al-Nabawi.
Manakala
golongan kedua pula berpandangan ianya bukan wahyu sebaliknya berdasarkan
pengalaman, persekitaran dan zaman hidup Nabi SAW. Mereka menyatakan bahawa
Nabi SAW tidak diutuskan sebagai ahli perubatan dan hal itu bukanlah tujuan
utama Nabi SAW diutuskan. Maka segala percakapan atau perbuatan Nabi dalam
perubatan adalah berdasarkan pengalaman Nabi sebagai seorang Arab, dipengaruhi
oleh keadaan persekitaran tanah Arab dan sebagainya. Apa yang disampaikan oleh
Nabi dalam perubatan semata-mata berdasarkan faktor luaran yang mempengaruhi
Nabi SAW.
Walau
bagaimana pun, pokok asasnya adalah Islam mengiktiraf kesemuanya jenis
perubatan, baik yang datang dari aliran moden mahupun yang aliran tradisional,
yang datangnya dari dunia barat mahupun timur, selagi mana perubatan tersebut
tidak mengandungi hal-hal yang syirik, khurafat dan tahyul, maka itulah
perubatan Islam yang dibenarkan di sisi syarak. Adapun soal jampi ruqyah, ianya
mesti berpaksikan panduan utama Islam, al-Quran dan al-Sunnah. Selain dari itu,
jampi serampah menyeru memuja selain Allah, dilarang dan bercanggah dengan
syarak. Demikian juga petua seperti untuk pagar rumah, cari jodoh, petua laris
jualan dan sebagainya, mestilah merujuk kepada petunjuk al-Quran dan al-Sunnah.
Jika tidak, ketahuilah ianya telah bercanggah dengan syariat Islam. Semoga
Allah merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan