Keadilan
boleh dianggap sebagai suatu wacana besar dan kerapkali disentuh dalam
perbincangan oleh pelbagai lapisan masyarakat merentasi pelbagai bidang dalam
hidup. Ahli politik, agamawan, para pendidik, semuanya tidak akan terlepas
daripada membicarakan soal keadilan. Lebih meluas lagi, subjek keadilan ini
juga seringkali menjadi peluru perang gender antara lelaki dan wanita khususnya
dalam urusan kehidupan. Misalnya, kuota penjawat awam lelaki dan wanita,
peruntukan cuti bersalin khas untuk kaum wanita, soal keadilan dalam
berpoligami, soal pembahagian tugas mengurus rumahtangga dan banyak lagi.
Perkataan
keadilan berasal dari bahasa Arab "العدل " (adil) yang merujuk kepada
sesuatu yang bertentangan atau berlawanan dengan kezaliman. Keadilan itu
sendiri membawa makna sikap lurus dan tidak menganiaya. Juga pada makna adil
itu terangkum beberapa perkataan yang merujuk kepada sifat adil itu sendiri
seperti keseimbangan, titik pertengahan antara yang buruk dan melampau dan
kesamarataan. Keadilan kalau dilihat dari sudut falsafah, keadilan itu membawa
erti memberikan hak kepada orang yang berhak. Dalam erti kata yang mudah, adil
membawa maksud memberikan hak kesamarataan.
Selain
itu, Plato dalam karyanya menegaskan bahawa keadilan merupakan himpunan segala
kebaikan. Dengan pemahaman yang sama, sebahagian tokoh falsafah Islam juga
melihat keadilan itu sebagai kebaikan yang paling menyeluruh merangkumi segala
sifat-sifat baik yang selari dengan kebenaran, kebaktian dan kebaikan.
Sebaliknya, ianya akan bercanggah pula dengan kezaliman, penganiayaan,
kepalsuan dan kejahatan. Secara rumusannya, boleh kita katakan keadilan itu
bersifat tulen, jernih, tidak terpengaruhi oleh hal-hal yang jahat dan negatif.
Ada pun yang bersifat jahat, sudah tentu bukanlah mewakili maksud dan makna
kepada sebuah keadilan.
Keadilan
merupakan perkara terpenting dalam wacana perbincangan maqasid syariah. Secara
tidak langsung, elemen keadilan suatu nilai asas bagi kita bercakap tentang
maqasid syariah. Tanpa keadilan, kita tidak akan mampu hidup bersama meskipun
kita beramal dengan ajaran Islam. Hal ini seperti yang telah disebutkan oleh
Syaikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya, al-Hisbah, beliau
menyatakan bahawa :
"Allah
boleh sahaja mentakdirkan tertegaknya negara adil walaupun penduduknya kafir.
Sebaliknya Allah tidak akan merestui negara yang zalim walaupun penduduknya
orang Islam. Dunia boleh kekal dengan keadilan dan kekufuran, tetapi tidak akan
kekal dengan kezaliman meskipun bersama Islam"
Oleh
yang demikian, keadilan yang sebenar pastinya kita akan temui pada syariat
Allah SWT. Walaupun pada selera akal dan jiwa kita, ada beberapa syariat lain
yang kita beranggapan tidak adil seperti poligami, pembahagian faraid dan
seumpamanya, namun hakikatnya Islam membawa suatu syariat yang adil menurut
kebijaksanaan dan kekuasaan Allah SWT. Kata Syaikhul Islam Imam Ibnu Taimiyyah
dalam kitabnya A'lam al-Muwaqqi'in, beliau menyatakan bahawa :
"Syariat
Islam itu adil dalam serba-serbi. Segala sesuatu yang terkeluar dari lingkungan
keadilan lalu masuk dalam batas kezaliman maka ia bukan daripada syariat
meskipun ia dimasukkan dengan cara takwil (mengalih sesuatu perkara). Syariat
adalah keadilan Allah terhadap para hamba Nya. Seandainya terserlah isyarat dan
wajah keadilan melalui cara apa pun maka disitulah terletaknya syariat Allah
dan agama Nya".
Syariat
Allah bersifat meraikan dan menghargai perbezaan dan bersifat tegas menegakkan
kebenaran sekalipun kebenaran itu tidak memihak kepada diri kita. Justeru,
dengan keadilan syariat Islam ini, kita disuruh untuk berlaku adil kepada semua
pihak dan dilarang menghukum seseorang dengan kebencian kita kepadanya
semata-mata. Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 8 yang bermaksud :
"Wahai
orang-orang yang beriman ! Hendaklah kalian semua sentiasa menjadi orang-orang
yang menegakkan kebenaran kerana Allah, lagi menerangkan keadilan ; dan
janganlah sekali-kali kebencian kalian terhadap sesuatu kaum itu mendorong
kalian untuk tidak berlaku adil. Hendaklah kalian berlaku adil (kepada sesiapa
jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada
Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang kalian lakukan".
Oleh
yang demikian, Allah SWT tidak pernah melarang kita daripada melakukan kebaikan
kepada semua manusia termasuklah mereka yang bukan Islam. Selagi mereka itu
tidak memerangi Islam, maka keadilan dan kebenaran adalah menjadi hak mereka
yang mesti kita tunaikan. Kita tidak ada hak untuk membunuh sesiapa pun hanya
semata-mata berbeza agama, bangsa dan kaum. Islam juga melarang kita untuk
berlaku zalim pada orang lain kerana kebencian kita padanya. Beramal dengan
keadilan bermaksud kita beramal dengan apa yang disarankan dan dituntut oleh
Islam. Syariat Allah datang dengan membawa rahmat kasih sayang sesuai dengan
hak setiap mereka yang bernyawa.
Demikian
pula dalam soal poligami. Apa yang seringkali ditohmah adalah pelaku yang
melaksanakan poligami. Bukanlah syariat poligami itu sendiri. Kegagalan
poligami adalah kerana manusia itu sendiri yang gagal berlaku adil dan bukannya
syariat itu sendiri yang tidak adil. Begitu juga mereka yang menyatakan para
wanita yang memakai tudung tetapi mulutnya busuk dan suka mengumpat. Bukanlah
salah pada perbuatan memakai tudung untuk tujuan menutup aurat tersebut tetapi
yang salahnya adalah mulut diri itu sendiri yang gagal mengawal nafsu
percakapannya. Memakai tudung menutup aurat bukanlah suatu kesalahan.
Bukanlah
sesuatu yang adil sekiranya kita menghukum syariat Allah yang sempurna hanya
kerana manusia itu sendiri yang gagal memahami dan melaksanakannya. Demikianlah
keadilan syariat ini yang cukup sempurna dan melengkapi segenap sudut kehidupan
umat manusia. Sesungguhnya setiap pensyariatan itu pastinya membawa hikmah. Allah
SWT tidak menurunkan sesuatu syariat untuk menyeksa apatah lagi mahu menindas
hamba Nya. Tuhan yang Maha Mengetahui pastinya tidak sesekali menzalimi hamba
Nya. Kita perlulah berusaha untuk menyingkap hikmah disebalik syariat Nya.
Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan