Pakaian
merupakan lambang dan simbolik kepada kehormatan maruah dan harga diri
seseorang. Pakaian yang baik, menutup aurat dan menepati syarak adalah sesuatu
yang sangat di tuntut oleh Islam. Walaupun Islam tidaklah datang untuk
berkempen pakaian berjenama tetapi lebih utama dan terpenting adalah berkempen
agar manusia bijak meletak harga diri dengan memakai pakaian yang menutup
aurat. Tidak kira apa jua jenama pakaian tersebut, murah atau mahal, baharu
ataupun yang lama, asalkan pakaian tersebut memiliki ciri menutup aurat seperti
yang telah digariskan oleh syarak.
Pemakaian
purdah, niqab dan burqa dikalangan kaum wanita adalah salah satu perkara
diperselisih oleh para ulama. Ini kerana, kaum wanita merupakan insan yang
punyai harga diri yang wajib dilindungi. Wanita bukanlah suatu objek barang
dagangan untuk dieksploitasikan oleh mana-mana pihak. Oleh kerana itu, aurat
wanita lebih banyak yang perlu dijaga, bukan sekadar persoalan fesyen pakaian,
malah termasuk juga alunan suara, gaya bercakap, gaya berjalan dan sebagainya.
Dalam perselisihan ini, kita akan dapati para ulama berbeza pandangan di dalam
menentukan batasan aurat wanita yang harus ditutupi.
Dalam
hal ini, sebahagian dikalangan para ulama berpandangan wajib wanita memakai
purdah, niqab atau burqa kerana pada sisi mereka wajah wanita adalah aurat.
Namun begitu, jumhur para ulama yang terdiri daripada kalangan fuqaha (ulama
fiqah) beranggapan wajah bukannya aurat. Perkara ini sepertimana yang telah
disebutkan oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu', beliau
menyatakan bahawa :
"Sesungguhnya
aurat wanita yang merdeka itu ialah seluruh badannya kecuali muka dan kedua-dua
tapak tangan. Inilah pendapat Imam al-Syafie, Imam Malik, Imam Abu Hanifah,
Imam al-Auza'i, Imam Abu Thaur dan lain-lain. Demikian juga dalam satu riwayat
daripada pendapat Imam Ahmad".
Dikalangan
para ulama kontemporari, antara yang berpandangan kuat dengan menyatakan bahawa
wajah wanita adalah aurat ialah seperti Syeikh Ibn Baz dalam fatwanya,
al-Marhum Syeikh Ramadan al-Buthi dalam buku kecilnya dan sebelum daripada itu
Abu al-A'la al-Maududi dalam kitabnya, al-Hijab. Sebaliknya, antara yang
berpandangan wajah wanita bukan aurat ialah seperti al-Marhum Dr. Yusuf
al-Qaradawi, Syeikh al-Albani dan juga Syeikh Muhammad al-Ghazali.
Perbezaan
pandangan dalam menentukan wajah wanita sama ada aurat atau tidak adalah
perkara yang diperselisihi dan hal ini termasuk dalam bab khilafiyyah muktabar (khilaf
yang diiktiraf). Antara hujah dan alasan yang dikemukakan oleh mereka yang
beranggapan wajah wanita bukan aurat berdasarkan firman Allah SWT dalam surah
al-Nur ayat 31, yang bermaksud :
"Dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir
daripadanya ; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung
kepala mereka".
Jumhur
(majoriti) para ulama menafsirkan pada ayat "kecuali yang zahir
daripadanya" itu merujuk kepada wajah dan tapak tangan. Tafsiran ini
sama seperti apa yang dipegang oleh Ibn Abbas, Umm al-Mukminin Aishah, Abdullah
bin Umar, Anas bin Malik dan lain-lain nama besar yang turut menafsirkan maksud
yang sama. Kerana itu jika kita menyemak kitab-kitab yang membahaskan perkara
ini seperti kitab الرد المفحم karangan Syeikh albani, kita akan dapat melihat
perincian yang dikupas oleh beliau yang menerangkan kepada kita maksud "kecuali
yang zahir daripadanya".
Sebaliknya,
para ulama yang berpandangan wajah wanita adalah aurat menafsirkan pada ayat
yang sama dengan menyatakan bahawa perhiasan yang tidak boleh diperlihatkan itu
adalah wajah. Ini kerana, wajah adalah pusat kecantikan seseorang wanita.
Sedangkan, mereka menafsirkan maksud "kecuali yang zahir
daripadanya" ialah bukan wajah tetapi selendang dan baju. Namun
begitu, riwayat penafsiran ini berbeza daripada riwayat yang lebih sahih yang
menyatakan bahawa wajah wanita bukan aurat.
Mereka
yang berpandangan wajah wanita adalah aurat juga berdasarkan firman Allah SWT
dalam surah al-Ahzab ayat 53 yang bermaksud :
"Apabila
kamu meminta sesuatu kepada mereka, maka mintalah dari belakang tabir. Cara
yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu
menyakiti Rasulullah dan tidak mengahwini isteri-isterinya selama-lamanya
sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar di sisi
Allah".
Berdasarkan
kefahaman ayat tersebut, mereka berpandangan bahawa wanita wajib menutup wajah
mereka meskipun ayat ini adalah perintah kepada isteri baginda Nabi SAW.
Bahkan, memakai purdah, niqab atau burqa adalah bertujuan untuk menjaga
kesucian hati baik kepada lelaki yang melihat ataupun kepada kaum wanita yang
dilihat. Selari dengan firman Allah dalam ayat tersebut dengan mengatakan
bahawa cara yang demikian itu lebih suci bagi hati.
Selain
itu, bagi mereka pula yang menyatakan wajah wanita bukan aurat juga
bersandarkan pada firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat 52 yang bermaksud
:
"Tidak
halal bagimu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang lain sesudah
(isteri-isterimu yang ada) itu dan kamu juga tidak boleh menggantikan mereka
dengan isteri-isteri yang baru sekalipun kecantikan mereka mengagumkanmu,
kecuali hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Dan (ingatlah) Allah sentiasa
mengawasi setiap sesuatu".
Ayat
tersebut ditujukan kepada baginda Nabi SAW. Berdasarkan pemahaman dari ayat
ini, ianya jelas menunjukkan bahawa para wanita di zaman Nabi SAW tidak menutup
wajah mereka. Hal ini kerana sekiranya mereka menutup wajah, bagaimana mungkin
kecantikan mereka boleh menarik perhatian Nabi SAW. Kerana mereka (kaum wanita)
di zaman Nabi tidak menutup muka lah, maka Allah melarang menggantikan mereka
dengan isteri baru meskipun kagum melihat kecantikan yang ada pada kaum wanita.
Demikian
beberapa hujah dan alasan yang dikemukakan oleh para ulama di dalam menentukan
kedudukan wajah wanita sama ada termasuk dalam bahagian aurat ataupun tidak.
Secara mudahnya, memakai purdah, niqab dan burqa bukanlah suatu yang ditetapkan
oleh Islam. Namun begitu, Islam juga sama sekali tidak pernah melarang untuk
kaum wanita memakai purdah, niqab atau burqa ini. Seperti ungkapan yang disebut
oleh Syeikh Mutawalli Sya'rawi berkenaan niqab, beliau menyatakan bahawa "Niqab
itu tidaklah difardhukan dan tidak pula ditolak". Bersederhanalah
dalam meraikan perkara khilaf yang diiktiraf ini. Semoga Allah mengampuni kita
semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan