Pada
tiap-tiap yang hidup itu pastinya ada baik dan buruknya sesuatu perkara. Untuk menjadi
seorang manusia yang bernilai, agama merupakan suatu elemen terpenting bagi
mempengaruhi corak fikir dan gaya hidup yang bermaruah. Hidup beragama akan
membawa kita untuk lebih bertamadun sesuai dengan tujuan Allah SWT mencipta
kita dengan sebaik-baik kejadian. Kerana itulah juga agama Islam yang dibawa
oleh baginda Nabi SAW bukan sahaja bersifat ritual jasmani, juga turut
ditekankan berkenaan kesempurnaan akhlak yang baik seperti yang dituntut oleh
Allah SWT.
Sepertimana
firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 90, Allah SWT telah berfirman yang
bermaksud :
"Sesungguhnya
Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebaikan serta memberi bantuan
kepada kaum kerabat ; dan (Dia) melarang (kamu) daripada melakukan
perbuatan-perbuatan yang keji, kemungkaran dan kezaliman. Dia mengajar kamu
(dengan suruhan dan larangan Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan".
Salah
satu kesempurnaan iman yang dibawa oleh Islam adalah bersikap ihsan. Perkataan
ihsan berasal daripada bahasa Arab yang maksud kebaikan. Kata dasarnya حسن
(berbuat baik). Menurut al-Sa'di dalam kitab tafsirnya, beliau menyatakan
bahawa berbuat baik itu adalah seperti seseorang memberi manfaat kepada orang
lain dengan hartanya, tubuh badannya, ilmunya atau lain-lain perkara yang
bermanfaat sehinggakan termasuk juga di dalamnya suruhan berbuat baik kepada
haiwan ternakan yang dimakan atau selainnya yakni haiwan yang tidak dimakan.
Berdasarkan
penafsiran para ulama berkenaan makna ihsan, al-Raghib al-Asfahani dalam
kitabnya, al-Mufradat Gharib al-Quran, beliau menyatakan bahawa ihsan
itu membawa maksud melimpahkan kenikmatan atau kebajikan kepada pihak lain baik
secara fizikal mahupun spiritual. Bagi sebahagian para sufi pula mereka
berpandangan ihsan itu adalah ibadah yang disertai sifat keinsafan rohani yang
amat mendalam dan merasai seolah-olah Allah sedang melihatnya. Hal ini
berdasarkan hadith Nabi SAW riwayat Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah RA,
tatkala malaikat Jibril bersoal jawab dengan Nabi SAW dan lalu ditanya kepada
Nabi tentang makna ihsan, maka baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Apakah
itu ihsan ? Baginda menjawab : 'Sesungguhnya kamu beribadah kepada Allah
seolah-olah kamu melihatnya, walaupun kamu tidak melihatnya, akan tetapi Allah
melihat kamu".
Menurut
Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziyah dalam kitabnya Madarijus Salikin, ibadah
yang digambarkan dalam hadith ini menjelaskan kesempurnaan iman dan kesedaran
rohani yang sangat tinggi, juga memperlihatkan rasa cinta dan pengenalan
manusia kepada Allah yang sangat tinggi. Oleh itu, ihsan menurut beliau
terbahagi kepada tiga tingkatan. Pertama, kebaikan dalam niatnya, di mana
setiap niat dan tujuannya harus dilakukan benar-benar kerana Allah, menuju
kearah Allah, tidak menyimpang kearah lain seperti untuk mengharapkan pujian dan
penghargaan manusia lain, mendambakan habuan dunia dan seumpamanya. Firman
Allah dalam surah al-A'raf ayat 29 yang bermaksud :
"Katakanlah,
"Tuhanku menyuruhku untuk berlaku adil. Dan hadapkanlah wajahmu (kepada
Allah) pada setiap solat, dan sembahlah Dia dengan mengikhlaskan ibadah
semata-mata hanya kepada-Nya. Kamu akan dikembalikan kepada-Nya sebagaimana
kamu diciptakan semula".
Kedua,
ihsan atau melakukan kebaikan dalam sikap dan perilaku kita. Pada tingkat ini,
kita disuruh untuk tidak melakukan kezaliman, penindasan, bersikap buruk
seperti khianat, bercakap bohong dan sebagainya. Perintah melakukan kebaikan
atau bersikap ihsan dalam sikap dan perilaku ini bukan sekadar kepada manusia
sahaja, bahkan kepada haiwan, tumbuhan dan seluruh makhluk Allah SWT. Hal ini
kita dapat lihat bagaimana Nabi SAW menyuruh kita untuk berlaku ihsan terhadap
binatang sembelihan dengan menajamkan pisau dan sebagainya. Dalam sebuah hadith
riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya
Allah telah mewajibkan berbuat baik kepada setiap sesuatu. Apabila kamu semua
hendak mematikan (haiwan), matikanlah dengan cara yang terbaik. Apabila hendak
menyembelih, sembelihlah dengan cara yang terbaik. Hendaklah kamu menajamkan
pisau dan mengistirehatkan sembelihannya".
Menurut Imam al-Nawawi dalam kitabnya, al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, ketika mensyarahkan hadith di atas menyebutkan bahawa haiwan sembelihan itu hendaklah direhatkan dengan cara menajamkan pisau dan menyegerakan proses sembelihannya. Begitu juga disunatkan untuk tidak menajamkan pisau di hadapan haiwan yang ingin disembelih dan tidak menyembelih haiwan dengan keberadaan haiwan yang lain.
Begitu
juga Allah memerintahkan kita supaya bersifat ihsan sesama manusia sekalipun
kepada mereka yang bukan beragama Islam dan tidak memerangi kita kerana Islam.
Bersifat ihsan dalam sikap dan perilaku juga akan mendorong kita untuk bersikap
adil dan saksama, tidak menghukum dengan sentimen emosi dan kebencian. Perkara
ini disebutkan oleh Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 yang bermaksud :
"Allah
tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang
yang tidak memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari
negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil".
Ketiga,
kebaikan atau bersikap ihsan dalam waktu. Pada tingkatan ini, seseorang manusia
harus berusaha supaya sepanjang waktu dia dapat menyaksikan Allah atau disebut
istilahnya sebagai Musyahadah. Menjadi saksi akan Allah sebagai Tuhan yang Esa
dan juga memiliki segala kesempurnaan sifat dan nama dalam setiap amal
perbuatan kita. Kesan daripada sifat ihsan ini, di mana pun kita berada, tatkala
pada waktu bila pun, kita tetap menyakini Allah sedang melihat dan mengawasi
kita. Baik ketika kita dihadapan orang ramai atau sebaliknya kita duduk
berseorangan. Tauhid kita tetap utuh walau apa pun keadaan yang dihadapi.
Demikianlah
kesempurnaan iman adalah apabila kita bersikap ihsan dalam kehidupan. Harus
difahami bahawa, Islam tidak sekadar msnyuruh kita bersikap ihsan kepada diri
kita semata-mata bahkan kepada sesama manusia, kepada haiwan dan tumbuhan juga
kepada semua makhluk Allah SWT yang lain. Agama Islam datang bukanlah untuk
mengajar kita sibuk dengan urusan akhirat sahaja bahkan Islam juga menyuruh
kita bersosial dengan menyantuni masyarakat, berinteraksi dengan alam dengan
penuh sifat ihsan dan itulah sebaik-baik kesempurnaan iman. Semoga Allah
merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan