Rabu, 30 April 2025

BENARKAH NABI MUHAMMAD SEORANG YANG BUTA HURUF ?

 

Membaca, menulis dan mengira adalah merupakan antara kemahiran asas yang dilatih dalam diri manusia. Bermula sejak alam awal kanak-kanak, ibu bapa seringkali mengajar anak mereka untuk mengenal huruf dan nombor selain mengajar menyebut beberapa perkataan asas seperti ibu, ayah, makan dan sebagainya. Untuk mengukuhkan lagi kemahiran asas tersebut, institusi pendidikan awal kanak-kanak seperti tadika dan taska, diwujudkan sebagai usaha memperkasakan lagi kemahiran tersebut. Berkait dengan kemahiran tersebut, kita seringkali mendengar bahwa baginda Nabi Muhammad SAW adalah merupakan seorang yang manusia yang buta huruf yang disebut di dalam bahasa Arab sebagai "Ummiy". Perkataan Ummiy yang berasal dari bahasa Arab menjadi perbahasan panjang dikalangan para ilmuan Islam bagi merungkaikan makna perkataan demikian.

Pada sudut bahasa, perkataan Ummiy sebagaimama yang disebutkan oleh Ibn Faris di dalam kitab Mu'jam Maqayis al-Lughah, ianya bermaksud orang yang mengikut keadaan atau pembawaan golongan manusia yang tidak menulis. Telah berkata pula al-Raghib al-Isfahani di dalam kitab al-Mufradat fi Gharib al-Quran, perkataan Ummiy bermaksud orang yang tidak tahu menulis atau membaca kitab. Selain itu, Ummiy juga boleh dimaksudkan dengan makna al-Ghaflah (kealpaan) dan al-Jahalah (kejahilan) atau orang yang hanya mempunyai sedikit pengetahuan. Dalam pada itu, Ibn Manzur telah menyebut di dalam kitabnya Lisan al-'Arab, perkataan Ummiy bermakna orang yang tidak tahu menulis. Selain itu, menurut al-Zajjaj, al-Ummiy merujuk kepada makna orang yang mengikut pembawaan sesuatu umat yang tidak mempelajari sebarang kitab dan mereka terus kekal di dalam keadaan tersebut.




Perkataan al-Ummiy pada sudut istilah pula mempunyai banyak sudut pandang yang berbeza berdasarkan pandangan yang perselisihi oleh para sarjana Islam. Pun begitu, secara umumnya, perkataan al-Ummiy disebutkan secara berulangan di dalam al-Quran pada ayat yang berbeza. Antara lain kita dapat lihat sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah al-Jumu'ah ayat 2 yang bermaksud :

"Dialah (Allah) yang mengutuskan di dalam golongan ummiy seorang Rasul dari kalangan mereka yang membacakan ayat-ayat-Nya ke atas mereka dan dia menyucikan mereka serta mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah sekalipun mereka sebelum ini berada di dalam kesesatan yang nyata".

Berdasarkan ayat ini, Imam al-Baghawi telah menjelaskan di dalam kitabnya, Tafsir al-Baghawi, masyarakat Arab dahulunya merupakan umat yang ummiyyah iaitu umat yang tidak menulis dan tidak membaca. Dalam ayat lain, menjelaskan bahawa dahulu baginda Nabi Muhammad SAW seorang yang tidak menulis, tidak membaca dan tidak mengira. Ini dapat dilihat di dalam surah al-A'raf ayat 157, Allah Azza Wa Jalla berfirman yang bermaksud :

"Mereka yang mengikuti Rasul iaitu seorang Nabi yang ummiy yang mereka dapati telah tertulis di sisi mereka di dalam kitab Taurat dan Injil yang memerintahkan mereka kepada perkara yang makruf dan melarang mereka dari perkara yang mungkar dan dia menghalalkan bagi mereka itu perkara-perkara yang baik dan dia haramkan ke atas mereka perkara-perkara yang kotor".

Ketika menafsirkan ayat ini, Imam al-Qurtubi menukilkan ungkapan oleh Ibn Abbas di dalam kitabnya, al-Jamik Li Ahkam al-Quran, telah berkata Ibn Abbas bahawa Nabi kalian dahulunya seorang ummiy yang tidak menulis, tidak membaca dan tidak juga mengira. Maka berdasarkan tafsiran ini, menggambarkan kepada kita bahawa dahulunya baginda Nabi SAW seorang yang tidak menulis, membaca dan mengira. Perkataan tidak bukanlah bermaksud tidak tahu tetapi lebih kepada tidak mahu. Dalam konteks lain, Allah SWT menggunakan istilah lain bagi menggambarkan bahawa Nabi tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab dan tidak pernah pula tahu untuk menulis. Ini dapat dilihat sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam surah al-Ankabuut ayat 48, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu)".




Imam Ibn Kathir di dalam kitabnya, Tafsir al-Quran al-Azhim, ketika menafsirkan ayat tersebut menyatakan bahawa Nabi telah tinggal bersama kaumnya sebelum didatangkan kepada baginda al-Quran dalam kehidupan yang baginda sendiri tidak membaca dan tidak menulis dan setiap seorang dari kaum baginda mengetahui bahawa baginda seorang lelaki ummiy yang tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis. Demikianlah sifatnya di dalam kitab-kitab terdahulu. Selain al-Quran, perkataan al-Ummiy juga terdapat di dalam hadith baginda Nabi Muhammad SAW. Ini sebagaimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, Rasullulah SAW bersabda yang bermaksud :

"Sesungguhnya kita ini umat yang ummiyyah. Kita tidak menulis dan kita tidak mengira".

Telah berkata Imam al-Nawawi di dalam kitabnya, Syarah Sahih Muslim, ketika beliau membahaskan hadith tersebut, beliau menukilkan bahawa para ulama berkata ummiyyah itu ialah kekal keadaannya sebagaimana kita mula-mula dilahirkan oleh ibu-ibu kita. Kita tidak menulis dan kita tidak mengira. Di antaranya adalah Nabi yang ummiy. Dikatakan : Ia (perkataan ummiyyah) adalah satu penisbahan. Demikian menurut Imam al-Nawawi. Selain itu, sebahagian pendapat menyebutkan bahawa perkataan al-Ummiy juga dinisbahkan kepada nama tempat iaitu Ummu Qura. Ibn Faris ketika menerangkan makna Ummu Qura ialah tidak sekadar nama bagi Makkah bahkan ia merujuk kepada setiap bandar yang menjadi pusat kepada kawasan-kawasan sekitar. Demikian seputar lalu pemahaman makna al-Ummiy pada sudut bahasa dan istilah. Pun begitu, terdapat juga beberapa pandangan lagi oleh para sarjana Islam bagi menggambarkan makna al-Ummiy ini.




Antara lain, menurut al-Qadhi Iyadh di dalam kitab al-Syifa Bi Ta’rif Huquq al-Musthafa, beliau menjelaskan bahawa demikian juga apabila disifatkan bahawa baginda Nabi Muhammad SAW merupakan seorang yang ummiy sebagaimana yang Allah sifatkan dirinya maka sifat tersebut merupakan satu kepujian untuk baginda dan merupakan suatu kelebihan yang sabit kepada baginda SAW. Begitu juga menurut Syeikh Mutawalli Sya’rawi, beliau menyebut bahawa keadaan baginda sebagai seorang ummiy merupakan tanda kekuatan bagi dirinya. Ini kerana makna ummiy itu adalah keadaan sebagaimana kita dilahirkan oleh ibu kita. Kita tidak terkesan dengan saqafah (pengetahuan) sesiapa pun. Dari sudut jika kita datang membawa sesuatu, tidak dikatakan bahawa kita telah datang dengan saqafah yang telah kita tahu dan pelajari. Maka jika sesuatu yang kita bawa itu merupakan sesuatu yang mempengaruhi akal dan teori maka jelas bahawa ia datang dari atas langit.

Demikian seputar lalu berkenaan dakwaan baginda Nabi Muhammad SAW seorang yang buta huruf. Perbahasan panjang dalam bab ini boleh kita rumuskan dalam beberapa perkara. Antaranya ialah ungkapan Ummiy ada yang dimaksudkan dengan buta huruf, ada pula yang menyebut tidak baca bukan bermakna tidak tahu baca selain ada juga yang menggangap ianya adalah penisbahan kepada Ummu Qura. Ada juga yang menyebut baginda Nabi bersifat buta huruf adalah pada tempoh baginda belum diangkat menjadi Rasul. Walau bagaimana pun, pandangan utama dikalangan para ulama Ahlis Sunnah Wal Jamaah berpendapat Nabi Muhammad seorang yang buta huruf. Apa pun yang kita pegang, kita harus fahami bahawa antara hikmah terbesar Allah jadikan baginda Nabi sebagai Ummiy (buta huruf) adalah untuk menolak dan menafikan dakwaan liar yang menyatakan al-Quran itu ditulis dan direka oleh Nabi Muhammad. Mana mungkin satu orang manusia yang tidak tahu atau tidak pernah membaca, menulis dan mengira mampu menerbitkan al-Quran. Maka dengan demikian, benarlah al-Quran itu datang dari Allah dan bukannya direka oleh manusia. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan