Seperti ramai para pujangga menyebut hidup ini ibarat sebuah pentas
lakonan. Maka melaluinya akan muncul lah pelbagai watak baik dan buruk. Kita
sering melabelkan watak baik sebagai warna putih dan sebaliknya watak buruk
dilabel sebagai watak hitam. Selain watak yang bersifat hitam dan putih, ada
pula disana watak yang mengelirukan dengan diwarnai oleh pelbagai warna. Kadang
boleh berwarna hitam dan ada masanya bertukar menjadi warna putih. Demikian
sebuah metafora yang ingim menggambarkan kepada kita adanya manusia yang
bersifat talam dua muka. Hal yang demikian bukanlah perkara baharu bahkan
golongan ini telah wujud sekian lama lagi. Hatta di zaman Nabi Muhammad SAW pun
telah wujud dan golongan ini dinamakan sebagai Munafik.
Perkataan "Munafik" pada sudut bahasa
berasal dari bahasa Arab. Istilah ini berasal dari kata nafaqa yang bermakna
lubang yang ditebuk atau digali diatas permukaan bumi yang membolehkan
seseorang keluar ke permukaan yang di arah bertentangan. Menurut catatan dalam
kitab Lisan al-'Arab, sebagaimana yang dinyatakan oleh Abu 'Ubaid
al-Qasim bin Sallam, dinamakan munafik juga kerana ia menyorok di dalam lubang
seperti tikus penggali yang menyorok di dalam lubang galiannya. Begitulah juga
dengan orang munafik, mereka memasuki Islam kemudian keluar menuju ke arah
kekufuran sepertimana perbuatan tikus penggali ini. Hakikatnya, sifat munafik
lahir daripada penyakit yang paling bahaya yang ada dalam diri manusia.
Penyakit tersebut disebut sebagai Nifaq. Sebesar-besar penyakit nifaq
ialah menzahirkan keimanan dan menyembunyikan kekufuran.
Di dalam al-Quran, Allah SWT menjelaskan kepada manusia bahawa
penyakit nifaq adalah sejenis penyakit dalam jantung hati manusia. Mereka yang
mempunyai penyakit ini tidak akan sedar bahawa mereka sedang sakit sehingga
mereka menyangka mereka sedang melakukan kebaikan dengan cara bersekongkol
dengan golongan kafir yang memusuhi umat Islam. Dalam surah al-Baqarah ayat
8-12, Allah menceritakan tentang gokongan munafik dengan berfirman yang
bermaksud :
"Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah
beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya
tidak beriman (8) Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang
beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak
menyedarinya. (9) Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat
penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada
mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya,
dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran) (10) Dan apabila
dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di
muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang
hanya membuat kebaikan" (11) Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah
orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka
tidak menyedarinya (12)"
Secara asasnya, golongan munafik itu boleh dibahagikan kepada dua
bentuk. Pertama, disebutkan sebagai Munafik I'tiqadi. Keduanya
pia disebut sebagai Munafik Amali. Kedua-dua munafik ini
menjelaskan tentang sifat dan bentuk kemunafikan yang ada pada diri manusia
yang mempunyai penyakit nifaq tersebut. Bentuk pertama, Munafik I'tiqadi
bermaksud seseorang yang pada hakikatnya kafir iaitu yang enggan beriman kepada
Allah, tetapi berpura-pura memeluk Islam dengan matlamat dan tujuan untuk
merosakkan agama Islam daripada dalam. Golongan munafik yang pertama inilah
yang diperangi oleh Nabi SAW sehingga baginda dilarang oleh Allah SWT untuk
mensolatkan jenazah mereka. Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah
al-Taubah ayat 84, yang bermaksud :
“Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari
orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi)
kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan Rasul-Nya,
dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).”
Dikalangan ulama tafsir menyebutkan bahawa antara sebab utama ayat
ini diturunkan kerana Abdullah bin Ubay telah meninggal dunia. Nama beliau atau
lebih dikenali sebagai Bapa Munafik merupakan musuh utama umat Islam dan
beliau telah banyak melakukan fitnah dan kerosakan terutamanya dalam episod
peperangan Uhud. Selain itu, beliau juga antara penyebar berita fitnah Aisyah
Ranha curang dengan baginda Nabi SAW. Bagi golongan munafik seperti ini, dengan
penuh ketegasan Allah SWT menghukum mereka ini dengan diletakkan di dalam
tingkatan neraka yang paling bawah sekali. Bahkan Allah turut menegaskan bahawa
tidak ada sesiapa pun yang sanggup menolong mereka ini. Ketegasan ini
sebagaimana yang tercatat di dalam al-Quran melalui surah al-Nisa' ayat 145,
firman Allah SWT yang bermaksud :
“Sesungguhnya golongan munafik itu ditempatkan di tingkatan neraka
yang paling bawah dan kamu tidak akan menjumpai seseorang pun yang sanggup
menjadi penolong mereka.”
Golongan kedua munafik iaitu Munafik Amali, merujuk kepada
maksud orang-orang yang melakukan perbuatan nifaq seperti tidak ikhlas,
bercakap bohong dan memungkiri janji. Golongan ini rata-ratanya adalah beragama
Islam namun berdosa besar kerana meniru perangai orang munafik. Dalam banyak
ayat-ayat al-Quran dan hadith, menceritakan kepada kita tentang ciri-ciri munafik.
Antara ciri-ciri yang dijelaskan oleh al-Quran dan hadith Nabi ialah tidak
ikhlas serta tidak khusyuk dalam beribadah. Ini dapat dilihat sebagaimana di
dalam firman Allah SWT menerusi surah al-Nisa' ayat 142 yang bermaksud :
“Sesungguhnya golongan munafik menipu Allah, dan Allah membalas
penipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri menunaikan solat, mereka berdiri
dengan malas, solat mereka hanya untuk menunjuk-nunjuk kepada manusia; dan
mereka pula tidak mengingati Allah melainkan sedikit sahaja.”
Selain itu, golongan munafik juga mempunyai beberapa sifat buruk
dan keji seperti suka menipu, bercakap bohong, suka membuat khianat dan curang
selain suka memungkiri janji. Keadaan ini dijelaskan lagi oleh baginda Nabi SAW
di dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA
bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Tanda orang munafik itu ada tiga: Apabila dia berbicara, dia
berdusta. Apabila dia berjanji, dia menyelisihinya. Apabila diberi amanah, dia
berlaku khianat.”
Dalam hadith lain, baginda Nabi SAW menjelaskan sifat lain yang ada
pada diri golongan munafik. Sifat lain yang dimaksudkan adalah sikap suka
melampau ketika bergaduh dan bertelagah. Kenyataan ini dapat dilihat
sebagaimana yang terdapat di dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim,
daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'As Ranhuma, meriwayatkan bahawa Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud :
“Empat ciri yang jika dimiliki oleh seseorang, maka dia merupakan
orang munafik sejati. Manakala, sesiapa yang ada salah satu daripadanya, maka
dia mempunyai salah satu ciri-ciri sifat nifaq, sehinggalah dia
meninggalkannya. Iaitu: jika diberi amanah, dia khianat. Jika dia berbicara,
dia berbohong. Jika dia berjanji, dia mungkiri. Jika dia bermusuhan, dia
melampau berlebihan.”
Demikian bagaimana yang dimaksudkan dengan nama munafik berserta
ciri-cirinya menurut wahyu al-Quran dan hadith. Banyak lagi ciri-ciri munafik
yang dijelaskan oleh wahyu. Antara lain mereka juga akan lari daripada berhukum
dengan hukum syariat dan benci akan hal tersebut. Namun begitu, secara asasnya
golongan yang dinamakan sebagai munafik tersebut mereka hanya sekadar
memzahirkan iman dan menyembunyikan kekufuran. Walau bagaimana pun, kita tidak
disuruh untuk sibukkan diri dengan mencari siapa golongan munafik zaman ini dan
tidak usahlah kita bersusah payah membuang masa dengan menghukum orang itu dan
orang ini munafik. Setelah kita fahami dengan penjelasan ini, memadailah untuk
kita ambil ianya sebagai pedoman serta pengajaran kepada kita supaya kita tidak
tergolong dalam kalangan orang-orang munafik. Semoga Allah merahmati dan
melindungi diri kita semua dari segala sikap kemunafikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan