Sabtu, 5 April 2025

BENARKAH DAKWAAN NABI MUHAMMAD BERKAHWIN DENGAN KANAK-KANAK ?

 

Perkahwinan merupakan suatu perkara yang disyariatkan oleh Allah SWT di dalam agama Islam. Umum mengetahui antara tujuan dituntut kepada manusia untuk berkahwin adalah sebagai memenuhi fitrah manusiawi yang memerlukan peneman hidup yang bukan sahaja sekadar melengkapkan perasaan zahir dan batin dalam berkasih sayang bahkan menyempurnakan peribadahan dengan mentaati perintah Allah. Perkahwinan adalah sesuatu yang dimuliakan oleh Islam. Hal ini terbukti dengan kita melihat bagaimana baginda Nabi Muhammad SAW menyebutkan bahawa perkahwinan merupakan suatu bentuk penyempurnaan sebahagian agama. Oleh itu, perkahwinan merupakan suatu ketaatan kepada Allah yang punyai kedudukan yang tinggi selain meluruskan fitrah manusiawi dengan jalan yang betul dan bermaruah.

Telah sekian lama barangkali kita terutamanya kepada mereka rakan-rakan yang bukan beragama Islam mendengar atau pernah terbaca suatu dakwaan yang bersifat tuduhan liar kepada Nabi Muhammad SAW dengan menyebut bahawa baginda seorang pencabul, perogol atau istilah lebih moden sikit ialah pedofilia, sejenis penyakit yang sukakan kanak-kanak. Dakwaan ini bukanlah suatu yang baharu bahkan sering menjadi senjata mereka yang memusuhi Islam untuk memberikan gambaran dan persepsi yang salah mengenai Islam. Dakwaan demikian antara lain dapat dilihat daripada tulisan oleh W. Montgomerry Watt, seorang Orientalis terkenal, menulis suatu buku yang bertajuk Muhammad at Medina terbitan Oxford University Press sekitar tahun 1956. Dalam suatu kenyataan yang dibuat oleh beliau melalui judul tersebut, beliau menyebut bahawa dalam semua manusia hebat di dunia, tiada manusia yang difitnah tahap kejahatannya sejahat Muhammad. Ini kerana baginda dituduh sebagai seorang pedofilia, suka melakukan seksual bersama kanak-kanak.




Dakwaan bahawa baginda Nabi SAW seorang pedofilia, mencabul dan merogol kanak-kanak yang dihalalkan diatas nama perkahwinan adalah merujuk kepada perkahwinan baginda Nabi SAW dengan Aisyah Ranha. Dakwaan ini menjadi semakin hangat apabila mengaitkan pula seolah-olah Aisyah Ranha dipaksa untuk melakukan hubungan intim suami isteri dalam keadaan Aisyah masih bergelar seorang kanak-kanak. Persoalannya, apakah benar baginda Nabi berkahwin dengan Aisyah Ranha pada usia kanak-kanak ? Jawapannya ialah ya betul. Hal ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Aisyah Ranha dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, beliau berkata yang bermaksud :

“Nabi SAW mengahwiniku saat aku berusia 6 tahun, lalu kami datang ke Madinah dan singgah di (kampung) Bani al-Harith bin Khazraj, aku menderita sakit hingga rambutku gugur. Setelah sembuh, rambutku tumbuh lebat hingga melebihi paras bahu. Setelah itu, ibuku Umm Ruman datang menemuiku, dan saat itu aku (duduk) berada di buaian bersama teman-temanku. Dia (ibuku) berteriak memanggilku dan aku datang (berlari) kepadanya. Aku tidak tahu apa yang diinginkannya daripadaku. Dia memegang tanganku lalu membawaku ke pintu rumah, dan nafasku tercungap-cungap hingga akhirnya menjadi tenang, lalu dia mengambil sedikit air dan menyapu wajah serta kepalaku, kemudian dia memasukkanku ke dalam rumah, ternyata di dalam rumah itu ada wanita-wanita Ansar. Mereka berkata : “Mudah-mudahan mendapat kebaikan dan keberkatan. Mudah-mudahan mendapat nasib yang terbaik.” Lalu ibuku menyerahkanku kepada mereka, lalu mereka merapikan penampilanku dan tidak ada yang membuatku terkejut melainkan (ketibaan) Rasulullah SAW pada waktu dhuha. Akhirnya mereka pun menyerahkanku kepadanya (Rasulullah) dan ketika itu aku berusia 9 tahun.”

Dalam hal ini, Ibn Mulaqqin menyebut di dalam kitabnya, al-Taudih li Syarh al-Jami’ al-Sahih, dengan menyatakan bahawa orang lain menyebut bahawa dia berumur tujuh tahun. Mereka menggabungkan kedua-duanya dengan menyatakan bahawa dia telah menyempurnakan umur enam tahun dan memasuki tahun ketujuh. Maka, sesiapa yang mengatakan enam, maksudnya adalah enam tahun yang lengkap, dan sesiapa yang mengatakan tujuh, maksudnya adalah dia telah memasuki tahun ketujuh. Demikian ulasan oleh Ibn Mulaqqin. Berdasarkan hadith yang panjang ini, maka tentulah dapat difahami bahawa baginda Nabi SAW mengahwini Aisyah Ranha pada ketika usia Aisyah masih kanak-kanak. Namun begitu, terdapat sebahagian pandangan lain pula menyatakan bahawa Aisyah Ranha berkahwin dengan baginda ketika berusia kanak-kanak tetapi mulai tidur bersama baginda Nabi ketika Aisyah berusia belasan tahun. Walau apapun pandangan yang dikemukakan, adalah lebih tepat dan sahih Aisyah Ranha berkahwin dengan baginda Nabi ketika beliau masih di usia kanak-kanak.




Namun begitu, setelah kita mengetahui bahwa baginda Nabi mengahwini Aisyah pada usianya 6 atau 7 tahun, dan mulai tidur bersama baginda pada usia Aisyah 9 tahun, apakah tindakan tersebut boleh dijustifikasikan ianya sebagai jenayah pedofilia ? Sudah tentu tidak. Baginda Nabi bukanlah seorang pencabul, perogol, pedofilia apatah lagi seorang yang memaksa kanak-kanak melakukan hubungan seksual. Perkahwinan baginda Nabi dengan Aisyah yang masih berusia kanak-kanak adalah sesuatu yang diterima pada waktu dan zaman tersebut. Perkahwinan pada usia kanak-kanak boleh difahami dalam dua kerangka utama iaitu pertama, kita harus memahaminya dalam kerangka budaya setempat dan keduanya kita juga perlu memahaminya dalam kerangka perbahasan ilmiah. Kerangka pertama pada sudut budaya dan adat, tidaklah sesuatu yang janggal dan pelik apabila bekahwin pada usia kanak-kanak. Ini kerana kematangan bagi kanak-kanak pada zaman itu lebih terserlah. Malah tanpa dinafikan juga susuk tubuh orang Arab pada ketika usia kanak-kanak agak besar berbanding saiz pertumbuhan kanak-kanak pada zaman ini.

Dalam catatan sejarah ketamadunan manusia, perkahwinan di usia muda bukan sesuatu yang aneh dan pelik. Catatan sejarah menjelaskan bahawa sekitar tahun 1883, seorang perempuan bernama Mrinalini Devi, telah bekahwin dengan seorang pencipta lagu kebangsaan negara India, Rabindranath Tagore pada usianya 9 tahun dan telah melahirkan anak sulung mereka ketika Mrinalini Devi berusia 12 tahun. Sebelum itu, sekitar tahun 1183, Isabella I yang berasal dari Jerusalem, telah berkahwin dengan Humphrey ke-IV pada usianya 11 tahun. Ini semua menunjukkan bahawa perkahwinan pada usia kanak-kanak bukanlah sesuatu yang pelik untuk diterima. Nenek moyang kita dahulu juga seawal usia kanak-kanak telah dikahwinkan. Maka bukanlah sesuatu yang aneh dalam hal tersebut. Adalah suatu kebiasaan normal pada zaman itu berlaku perkahwinan pada usia demikian. Pun begitu, realiti hari ini, sudah berbeza perimeter ukurnya. Pembinaan jajaran sistem baharu telah menjadikan zaman ini dianggap pelik dan boleh di dakwa sebagai mencabuli hak asasi kanak-kanak jika perkahwinan tersebut berlaku. Sebab itu, perubahan zaman telah banyak mempengaruhi cara fikir manusia yang sekaligus mengubah persepsi dan penerimaan orang terhadap hal ini.




Dalam kerangka yang kedua pula, kita perlu memahaminya dengan melihat perbincangan ilmiah. Dikalangan para ahli ilmuan Islam, tidak timbul sebarang perbincangan pun mengenai perkahwinan di usia muda Aisyah Ranha. Ini kerana penerimaan adat budaya pada ketika itu menerima hal tersebut dengan baik. Selain itu, jika kita lihat dikalangan para sahabat termasuk para isteri Nabi, insan yang paling banyak kritis dan kritik sahabat lain, yang sering mengemukakan bantahan terhadap beberapa pandangan oleh para sahabat ialah Aisyah Ranha. Kelantangan Aisyah Ranha membuktikan bahwa beliau pernah mengkritik Amirul Mukminin, Umar al-Khattab bahkan turut menerima tempias kritikannya ialah Abu Hurairah RA. Sehingga Imam al-Zarkashi telah menulis sebuah kitab bertajuk ‘Al-Ijabah li Iraadi ma istadrakathu Aisyah ala as-Sahabah’, menghimpunkan kritikan oleh Aisyah Ranha terhadap para sahabat Nabi SAW. Pun begitu, tidak ada satu riwayat yang menyatakan kritikan Aisyah Ranha terhadap perkahwinannya bersama NabI Muhammad SAW. Aisyah Ranha tidak pernah bercakap tentang soal ini.

Ini bermakna pada sudut ilmiahnya, persoalan mengenai perkahwinan di usia kanak-kanak tidak timbul menjadi masalah dan para ulama tidak membincangkan hal tersebut dengan sedalam-dalamnya. Walau ada sebahagian para sarjana Islam membincangkan semula tentang usia sebenar Aisyah ketika berkahwin namun ianya tidak dianggap kuat dan tepat. Demikianlah sedikit penjelasan yang barangkali boleh menanamkan kefahaman semula berkaitan isu tersebut. Hakikatnya, berdasarkan penilaian ilmiah yang ada, menunjukkan bahawa memang baginda Nabi berkahwin dengan Aisyah ketika usia Aisyah masih kanak-kanak lagi. Namun pada konteks adat budaya pada zaman itu, bukanlah suatu masalah berkahwin di usia muda kerana atas beberapa faktor seperti kematangan yang ada pada usia tersebut. Jelaslah bahawa tuduhan liar oleh para orientalis Barat tidak lebih hanyalah sekadar taburan fitnah untuk mencemarkan imej Islam. Semoga Allah SWT merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan