Sabtu, 12 April 2025

HUKUM SOLAT DI RUMAH IBADAT BUKAN ISLAM

 

Ibadah merupakan penghubung antara manusia dengan Tuhan. Melalui ibadah, manusia menzahirkan rasa ketaatan dalam makna sebenar perhambaan. Penciptaan manusia dan sekalian makhluk lain adalah bertujuan untuk mentaati kepada Allah SWT. Seluruh makhluk termasuk alam semesta yang luasnya tidak bertepian ini membuktikan kekuasaan Allah sekaligus menuntut para hamba Nya untuk mentaati dan menyerah diri hanya kepada Nya. Oleh yang demikian, kita dapat melihat bahawa agama Islam datang dengan membawa segala pensyariatan yang dikehendaki oleh Allah untuk dilakukan oleh umat manusia selaku hamba Nya. Antara pensyariatan tersebut termasuklah syariat solat yang menjadi tiang agama bagi Islam.

Agama Islam seringkali ditonjolkan sebagai agama yang menganjurkan kepada nilai bertoleransi, sentiasa terbuka dengan menghormati perbezaan dan mesra kepada yang bukan beragma Islam. Hal ini dapat kita lihat bagaimana hari ini orang bukan Islam dijemput untuk memasuki masjid dengan beradab, melihat sendiri keunikan masjid sambil memahami fungsi dan peranan masjid, dipelawa berbuka puasa bersama orang Islam di masjid, bahkan terdapat sebilangan negeri seperti Perlis mengharuskan agihan zakat kepada mereka yang bukan Islam yang tidak melawan, menentang dan memusuhi Islam dibawah asnaf Muallaf. Pun begitu, apakah diatas nama toleransi juga, orang Islam dibolehkan untuk solat di tempat ibadat agama lain seperti kuil, tokong, gereja dan sebagainya.




Bagi memahami persoalan ini, kita perlulah memahami apa yang disebutkan sebagai rumh ibadat agama lain. Rumah ibadat selain Islam dikenali dengan pelbagai nama berdasarkan pelbagai kepercayaan beragama. Seperti contoh, kuil merupakan rumah ibadat bagi agama Hindu. Tokong atau Wat pula umumnya merupakan rumah ibadat bagi agama Buddha, Konfusius dan Tao manakala Gereja pula tempat ibadat bagi agama Kristian. Selain Gudwara ialah nama rumah ibadat bagi agama Sikh. Ini sebahagian nama rumah ibadat berdasarkan kepercayaan pelbagai agama yang ada di Malaysia. Soalnya, adakah boleh orang Islam menunaikan solat di tempat seperti yang disebut. Secara asas, Islam membenarkan umatnya menunaikan solat di mana-mana sahaja di bumi ini. Perkara Ini sebagaimana yang telah dijelaskan oleh baginda Nabi SAW di dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

“Bumi ini dijadikan untukku sebagai tempat solat dan suci untuk tayammum. Oleh itu, sesiapa sahaja daripada kalangan umatku, apabila telah masuknya waktu solat, hendaklah menunaikan solat walau di mana pun dia berada.”

Berdasarkan hadith ini, al-Sindi menyebut di dalam kitabnya, Hasyiah al-Sindi ‘ala Sahih al-Bukhari, beliau menyatakan bahawa seluruh bumi pada asasnya adalah tempat untuk melakukan solat untuk semua orang kecuali jika adanya perkara mendatang yang menunjukkan bahawa solat di tempat itu makruh atau tidak sah. Namun begitu, dalam keluasan makna boleh solat dimana-mana tersebut, baginda Nabi SAW menyebut terdapat tujuh tempat yang dilarang atau ditegah daripada menunaikan solat. Tujuh tempat tersebut sebagaimana yang telah dinyatakan oleh baginda Nabi SAW di dalam sebuah hadith riwayat al-Tirmizi, daripada Ibnu Umar RA, bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Rasulullah SAW melarang untuk mendirikan solat di tujuh tempat iaitu tempat (pembuangan) sampah, tempat penyembelihan haiwan, perkuburan, di tengah jalan, tempat pemandian (tandas), tempat unta, dan di atas Kaabah.”




Berdasarkan hadith tersebut, dapat kita senaraikan tujuh tempat yang dilarang ialah tempat pembuangan sampah, tempat sembelihan haiwan, tanah perkuburan, di tengah jalan, tandas, tempat unta dan diatas Kaabah. Selain dari yang disebutkan ini, adalah harus untuk didirikan solat. Namun begitu, antara syarat sah solat pula ialah tempat solat tersebut hendaklah bersih dan suci daripada najis. Sebagaimana yang dinukilkan dalam kitab Fiqh al-Manhaji, tempat solat bermaksud ruang yang digunakan oleh orang Islam yang menunaikan solat merangkumi tempat berpijak hingga ke tempat sujud yang bersentuhan dengan badannya ketika bersolat. Oleh itu, tidak mengapa sekiranya solat di tempat yang bernajis selagi najis tersebut tidak bersentuhan dengan badan. Hal ini berdasarkan suruhan Nabi SAW untuk menjiruskan air di tempat yang dikencing oleh seorang arab badwi di dalam masjid. Maka secara jelas, jika di tempat solat tersebut tidak mempunyai najis yang dapat bersentuhan dengan badan, maka tempat tersebut dianggap bersih dan suci.

Demikian secara asas keharusan tempat untuk mendirikan solat. Dalam pada masa yang sama, berkenaan hukum solat di rumah ibadat agama selain Islam pula, sekurang-kurangnya terdapat dua pandangan utama dalam hal ini. Pandangan pertama, sebagaimana yang dinukilkan oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili di dalam kitab al-Fiqh al-Islamiy wa Adillatuh, mengikut pandangan majoriti ulama seperti Ibnu Abbas, hukum solat di rumah ibadat agama selain Islam adalah makruh. Pun begitu, jika berada di dalam keadaan darurat, maka hukumnya tidaklah makruh. Pandangan ini juga berdasarkan perintah Nabi SAW ketika pembukaan Kota Mekah, baginda menyuruh agar semua patung-patung yang berada di Kaabah dan di sekitar Masjidil Haram dikeluarkan dan dihancurkan terlebih dahulu sebelum umat Islam diharuskan untuk solat dan tawaf di dalamnya. Maka berdasarkan perintah tersebut, adalah dilarang umat Islam untuk beribadah di rumah ibadat agama selain Islam.




Pandangan kedua, sebagaimana yang disebut oleh para ulama Hanabilah, tidak menjadi kesalahan untuk orang Islam menunaikan solat di dalam gereja yang bersih. Pandangan ini juga turut dipegang oleh Imam Hasan al-Basri, Umar bin Abd Aziz, al-Sya'bi, al-Awza'ie dan lain-lain. Perkara ini dapat difahami lagi dengan melihat berdasarkan apa yang telah dinukilkan di dalam kitab al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, disebutkan bahawa :

"Ulama mazhab Hanbali berkata : Dibenarkan bagi orang Muslim untuk memasuki gereja dan tempat ibadah orang Yahudi (biara), mendirikan solat di dalam tempat tersebut dan hukumnya tidak makruh menurut pandangan yang sahih di sisi mazhab".

Demikian menurut dua pandngan berkaitan hukum orang Islam bersolat di rumah ibadat agama lain. Bagi merungkaikan isu tersebut, adalah lebih baik umat Islam menunaikan solat di tempat yang tidak dilarang oleh Islam seperti di masjid, surau atau di rumah dan sekiranya boleh kita hendaklah mengelak daripada menunikan solat di tempat ibadat agama lain. Antara dua pandangan berikut, memilih pandangan majoriti lebih selamat berdasarkan hujah dan dalil yang dikemukakan. Antara hikmah hukum makruh umat Islam bersolat di tempat ibadat agama lain ialah untuk menjaga akidah dengan tidak melakukan solat di tempat yang bersarangnya segala syaitan. Ini kerana tempat tersebut umumnya tidak akan terlepas daripada digantung lalu di sembah gambar-gambar dan patung-patung di dalamnya. Bahkan tempat tesebut juga dapat menimbulkan fitnah terhadap agama Islam. Maka sebaiknya kita perlu elakkan daripada bersolat di dalamnya. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan