Dalam kita menelusuri titian kehidupan di dunia ini, nilai
kemanusiaan merupakan antara pengajaran terbaik untuk kita hayati bersama.
Hakikat yang harus kita fahami bahawa erti kemanusiaan itu harus di isi dan
dipenuhi dengan makna memberi dan tidak sekadar menerima. Apabila kita sering
berbicara mengajak orang untuk melakukan kebaikan, ianya tidaklah sukar mana
bahkan semudah kita bersembang di kedai kopi sambil menghirup udara bersama
rakan dan taulan. Pun begitu, untuk melakukan sesuatu perkara kebaikan tidak
memadai sekadar bercakap di meja kopi tanpa melakukan apa-apa yang berada dalam
lingkungan kemampuan kita. Oleh itu, apabila kita selami makna kemanusiaan
sebenar, kita akan mendapati betapa hebatnya nilai memberi tanpa menerima
balasan dan pujian. Salah satu contoh akan hal tersebut ialah dengan usaha
menderma darah.
Pendermaan darah boleh difahami sebagai suatu prosedur di mana
seseorang individu mendermakan darahnya bertujuan untuk menyelamatkan sesama
manusia lain. Berdasarkan kepada kenyataan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia
(WHO), sebanyak 11.7 pendermaan per 1000 penduduk diperlukan untuk menderma
darah bagi negara-negara sedang membangun. Keperluan darah merupakan produk
bersifat teraputik yang sangat penting dalam penjanaan sistem kesihatan awam.
Ianya amat penting bagi tujuan perawatan pesakit. Sungguh ajaib, darah yang
merupakan antara makhluk Allah yang tidak boleh didapati di mana-mana tempat
melainkan melalui usaha pendermaan sesama mamusia sahaja. Sehingga kini, masih
belum dapat menemui bahan sintetik yang boleh menggantikan produk darah secara
keseluruhannya. Oleh itu, aktiviti dan kempen pendermaan darah adalah penting
bagi memastikan kelangsungan bekalan untuk merawat mereka yang memerlukan.
Islam sangat memandang tinggi dan mulia terhadap apa jua bentuk
pendermaan yang dihulurkan. Bahkan Islam sangat menggalakan umatnya berbuat
kebaikan dan kebajikan sesama manusia merentasi perbezaan agama, kaum dan
bangsa. Oleh itu di dalam Islam, terdapat suatu konsep berbentuk derma yang
disebut sebagai sedekah, infak dan wakaf. Perkataan sedekah pada sudut Islam
terdapat dua kategori iaitu kategori pertama, sedekah bersifat wajib seperti
zakat dan kategori kedua pula ialah sedekah bersifat sunat seperti memberi
makan dan minum. Penderman darah boleh dianggap sebagai sedekah kategori kedua
yang bersifat sunat hukumnya. Pun begitu, pendermaan darah bukanlah suatu
sedekah yang boleh dianggap remeh. Ini kerana orang yang menderma darah tidak
akan tahu darahnya akan digunakan untuk siapa. Ibaratnya seperti kata pepatah “tangan
kanan memberi, tangan kiri tidak tahu”. Sebagaimana maksud pepatah
tersebut, mereka yang menderma darah benar-benar menderma tanpa mengharapkan
balasan dan pujian oleh mereka yang menerima darah tersebut.
Perkara baik dan mulia seperti ini akan mendapat naungan Allah SWT
di akhirat kelak di mana tidak ada naungan lain selain naungan oleh Nya. Hal
ini dapat dilihat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu
Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah SWT
pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya. Pemimpin yang adil,
seorang pemuda yang menyibukkan dirinya dengan ibadah kepada Allah SWT, seorang
yang hatinya selalu terikat pada masjid, dua orang yang saling mencintai kerana
Allah SWT berkumpul dan berpisah kerana Allah juga, seorang lelaki yang di ajak
zina oleh wanita yang kaya dan cantik tapi ia menolaknya sambil berkata ‘Aku
takut kepada Allah, seseorang yang bersedekah dengan menyembuyikannya hingga
tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya,
serta seorang yang berzikir kepada Allah di kala sendiri hingga meleleh air
matanya basah kerana menangis.”
Berdasarkan hadith ini, menjelaskan kepada kita bahawa golongan
yang paling ikhlas dalam memberi dengan tidak mengharapkan sebarang pujian dan
penghargaan, akan menerima naungan Allah SWT di hari akhirat kelak. Pahala dan
ganjaran terbesar ini juga menyatakan kepada kita bahawa keikhlasan dalam
memberi adalah sesuatu perkara yang sukar. Ini kerana manusia akan sentiasa
menentang dan berlawan dengan dirinya sendiri untuk dilihat sebagai seorang
dermawan dan mahu dipuji oleh kebanyakan orang. Imam al-Nawawi di dalam
kitabnya, Syarh al-Nawawi 'ala Muslim, menyatakan bahawa hadith ini
menjelaskan tentang kelebihan bersedekah secara sembunyi. Para ulama
berpandangan sedekah bersembunyi lebih baik untuk memelihara nilai keikhlasan
dan menjauhi sifat riyak. Sesungguhnya setiap darah yang di dermakan tersebut
pasti akan dapat memberi manfaat kepada orang yang memerlukan. Meski kita tidak
tahu siapa yang akan menerima darah tersebut, tetapi kita pasti yakin akan
dapat memberikan manfaat kepada pihak yang memerlukan.
Dalam al-Quran, Allah SWT memuji perbuatan bersedekah baik secara
terang-terangan mahupun secara tersembunyi. Ini kerana sedekah secara
terang-terangan akan dapat memberikan contoh yang baik kepada umum. Perbuatan
bersedekah secara tersembunyi pula adalah baik bagi diri manusia untuk mengelak
dari bersikap riyak (menunjuk-nunjuk) dalam melakukan kebaikan. Perkara ini
sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 271 yang bermaksud :
“Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang
demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu
sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin,
maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan menghapuskan daripada kamu
sebahagian daripada kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha
Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.”
Menurut Imam al-Qurtubi di dalam kitab tafsirnya, Tafsir
al-Qurtubi al-Jami' Li Ahkam al-Quran, beliau menyebut bahawa para ulama
tafsir telah bersepakat berpandangan bahawa ayat ini berkaitan sedekah sunat
dengan pemberian secara tersembunyi lebih afdal (baik) daripada menghebahkan
kepada umum. Begitu juga tidak menunjuk-nunjuk dalam melakukan amal ibadah
sunat bertujuan untuk menjauhi diri daripada timbul perasaan riyak. Demikian
ulasan oleh al-Qurtubi. Apa yang diungkapkan oleh al-Qurtubi ini secara tidak
langsung menunjukkan kedudukan yang sangat mulia dan dipandang tinggi oleh
Islam dengan perbuatan bersedekah secara tersembunyi ini. Oleh itu, pendermaan
darah adalah sangat signifikan dengan maksud sedekah secara tersembunyi kerana
si penderma tidak tahu siapa yang akan menerima darahnya tersebut. Selain itu,
manfaat yang sangat besar bagi mereka yang menderma darah kerana ianya dianggap
sebagai sedekah jariah iaitu sedekah yang pahalanya sentiasa mengalir meski
diri telah meninggal dunia. Ini bermakna selagi mana darah yang di dermakan itu
mengalir dalam tubuh penerima, memberi makna kelangsungan hidup untuk penerima,
maka selagi itulah pahala berterusan untuk si penderma.
Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Nabi
SAW bersabda yang bermaksud :
“Apabila matinya seorang insan, terputuslah amalnya kecuali tiga,
sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya.”
Sedekah jariah boleh difahami dengan makna sedekah yang bersifat
kekal dan manfaatnya boleh digunakan walaupun penyumbangnya sudah meninggal
dunia. Oleh itu, pendermaan darah adalah sesuatu kebaikan yang bersifat kekal
dan banyak memberi manfaat terutamanya pada makna sebuah kehidupan. Ini kerana
satu beg derma darah mampu menyelamatkan 3 nyawa. Lihatlah betapa besarnya
amalan menderma darah ini. Maka dengan penuh semangat dan iltizam yang tinggi,
marilah sama-sama kita menjadi sebahagian daripada adiwira-adiwira masyarakat
dengan menderma darah tanpa mengharapkan kata pujian dan penghargaan. Setiap
titisan darah yang didermakan, akan membawa banyak kebaikan juga pada penderma.
Dengan menderma darah, selain dapat mendidik jiwa menjadi insan yang ikhlas
dalam memberi, ianya juga dapat meraih pahala sedekah jariah. Semoga Allah
mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan