Isnin, 24 Mac 2025

MENGINTIP KESALAHAN : ANTARA LARANGAN DAN TUNTUTAN

 

Manusia tidak ada yang dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Dalam kata yang lebih mudah, tiada sesiapa pun yang bergelar manusia, yang tidak akan melakukan kesalahan. Apa jua gelaran yang dipakai seperti tuan guru, tok syeikh, ulama dan sebagainya, gelaran tersebut tidak dapat menafikan hakikat bahawa mereka yang digelar seperti demikian pun tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Oleh kerana manusia itu sendiri diciptakan padanya punyai sifat lemah, maka Allah yang bersifat Maha Pengampun itu sangat luas keampunan Nya yang tidak bertepian dan bersempadanan. Sesungguhnya Allah jualah sebaik-baik penghukum di alam akhirat yang kekal abadi. Dalam soal kesalahan dan kesilapan oleh para manusia, Islam datang dengan menuntut umatnya melakukan usaha yang disebutkan sebagai amar makruf (mengajak kepada kebaikan) dan nahi mungkar (mencegah kemungkaran).

Kita dituntut untuk menyeru dan mengajak umat manusia untuk melakukan kebaikan dan pada masa yang sama kita dituntut pula untuk mencegah manusia daripada melakukan perkara yang ditegah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu secara umumnya, antara usaha yang dilakukan untuk mencegah kemungkaran adalah dengan melaksanakan pengintipan dengan mencari-cari kesalahan. Dalam istilah pemahaman agama disebut sebagai "Tajassus". Perkataan Tajassus pada sudut bahasa sebagaimana yang dinukilkan oleh Ibnu Manzur dalam kitab Lisan al-Arab, bermaksud mencari-cari berita dan menyelidiki sesuatu yang rahsia. Adapun makna Tajassus pada sudut istilah pula, sepertimana yang telah dinyatakan oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya, Tafsir al-Munir, bermaksud mencari-cari keaiban dan mendedahkan apa yang telah disembunyikan oleh manusia. Maka secara mudah untuk difahami, perkataan tajassus ialah merujuk kepada sesuatu perbuatan mengintip mencari kesalahan dan keaiban orang lain.




Pada umumnya, perbuatan mengintip kesalahan dan keaiban manusia lain adalah dilarang oleh Allah SWT. Perkara ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Hujurat ayat 12, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan syak wasangka, kerana sebahagian dari syak wasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu melakukan tajassus (mencari-cari keburukan orang)."

Dalam usaha kita memahami ayat ini, Imam Ibnu Jarir at-Thabari menyebutkan di dalam kitab tafsirnya, janganlah sebahagian kamu mencari-cari keburukan orang lain dan janganlah menyelidiki rahsia-rahsianya untuk mencari keburukan-keburukannya. Hendaklah kamu menerima urusannya yang nampak bagi kamu, dengan yang nampak itu hendaknya kamu memuji atau mencela, bukan dengan rahsia-rahsianya yang tidak kamu ketahui. Selain itu, Imam al-Zahabi di dalam kitabnya, al-Kabair, menyatakan bahawa para mufassirin (ahli tafsir) mengatakan tajassus adalah mencari-cari keburukan dan cela kaum muslimin. Maka makna ayat di atas adalah janganlah salah seorang diantara kamu mencari-cari keburukan saudaranya untuk diketahuinya, padahal Allâh Azza wa Jalla menutupinya. Imam al-Maraghi pula sepertimana yang dinukilkan di dalam kitabnya, Tafsir al-Maraghi, beliau menyebut bahawa tajassus adalah mencari-cari keaiban yang tersembunyi. Beliau turut menambah sebaliknya kamu hendaklah berpuas hati dengan apa yang nyata bagimu mengenai dirinya.

Selain itu, baginda Nabi Muhammad SAW juga bersikap tegas dengan melarang umatnya daripada bersikap mengintip kesalahan dan mencari keaiban orang lain. Perkara ini sepertimana yang terdapat di dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah RA bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

“Jauhilah daripada menyangka (bercakap dengan mengagak-agak dan prasangka), kerana sesungguhnya menyangka dan prasangka itu ialah perkataan yang paling dusta, dan janganlah kalian tahassus (mengintip), dan janganlah kalian tajassus (mencari-cari kesalahan orang lain), janganlah kalian saling membenci dan saling bermusuhan, jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara.”




Ketika menjelaskan maksud hadith tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Haitami menyebut di dalam kitabnya, Az-Zawajir ‘an Iqtirafil Kabair, yang bermaksud :

“Sabda Nabi SAW janganlah kamu melakukan tajassus, janganlah kamu melakukan tahassus’, ada yang mengatakan bahawa kedua kata itu memiliki makna yang sama, iaitu : menyelidiki berita-berita. Ada yang mengatakan : Keduanya berbeza, tahassus iaitu engkau berusaha mendengarnya sendiri, sedangkan tajassus iaitu engkau menyelidiki berita-berita dari orang lain. Ada yang mengatakan : tahassus adalah berusaha mendengar perbualan orang lain, sedangkan tajassus adalah mencari-cari keburukan. Dari sini dan lainnya diketahui, bahawa seseorang tidak boleh mencuri dengar perbualan dari rumah orang lain, dan tidak boleh mencium atau menyentuh pakaian orang lain, agar dia mendengar atau mendapatkan bau atau mendapati kemungkaran. Dan tidak boleh mencari berita dari anak-anak suatu rumah, atau dari jirannya, untuk mengetahui apa yang terjadi di dalam rumah jiran tersebut. Memang benar, jika ada seseorang yang jujur memberitakan berkumpulnya orang-orang yang sedang melakukan maksiat, maka boleh menceroboh mereka dengan tanpa izin, ini dikatakan oleh al-Ghazali”.

Perbuatan Tajassus atau mengintip ini telah dimasukkan oleh para ulama sebagai senarai perbuatan dosa besar. Ini sepertimana yang terdapat di dalam kitab al-Kabair karangan Imam al-Zahabi dan kitab az-Zawajir karangan Imam Ibnu Hajar al-Haitami. Ini juga berdasarkan beberapa hadith lain yang menunjukkan kecaman terhadap perbuatan tersebut. Antara lain di dalam hadith riwayat Bukhari, dari Ibnu Abbas RA, bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Barangsiapa berusaha mendengarkan perbicaraan orang-orang lain, sedangkan mereka tidak suka (didengarkan), atau mereka menjauh darinya (berusaha menyembunyikan perbualan tersebut), maka pada telinganya akan dituangkan cairan tembaga pada hari kiamat.”

Selain itu, dalam hadith lain riwayat Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah RA, beliau berkata sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

"Jika seseorang mengintipmu dengan tanpa izin lalu engkau melemparnya dengan kerikil sehingga engkau mencungkil matanya, engkau tidak berdosa”.

Namun begitu, sebahagian ulama pula menjelaskan bahwa terdapat beberapa bentuk tajassus yang tidak haram. Ini bermakna, hukum tajassus (mengintip kesalahan) orang lain terbahagi kepada tiga hukum iaitu haram, wajib dan harus. Adapun pengharaman perbuatan tajassus sepertimana yang telah disebut oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Syarah Sahih Muslim, beliau menyatakan bahawa tidak boleh bagi mereka yang melakukan amar makruf dan nahi mungkar mencari-cari serta melakukan tajassus dan menceroboh ke rumah-rumah berdasarkan sangkaan. Bahkan sekiranya dia melihat sesuatu hendaklah dia mengubahnya. Selain itu, Dr. Yusof al-Qaradawi pula menyebut di dalam kitabnya, Min Fiqh al-Daulah fi al-Islam yang bermaksud :

“Kemungkaran itu mesti nyata dan dilihat. Adapun jika pelakunya melakukannya secara sembunyian dari pandangan manusia dan menutup pintu rumahnya, maka tidak seorang pun boleh mengintipnya atau merakamnya secara diam-diam dengan menggunakan alat elektronik atau kamera video atau menyerbu rumahnya untuk memastikan kemungkarannya".




Bagi mereka yang menyatakan hukum tajassus adalah wajib adalah berkaitan perbuatan dosa yang melibatkan kepentingan umum seperti mencuri, merompak, merasuah dan seumpamanya. Maka apabila perbuatan mungkar tersebut membabitkan keselamatan awam, wajib bagi pihak berkuasa mengintip lalu menangkap si pelakunya. Hukum ketiga iaitu harus hukumnya. Keharusan untuk mengintip kesalahan orang lain ini adalah apabila ketika terjadi perang antara kaum muslimin dengan orang-orang kafir. Hukumnya harus untuk menghantar pengintip sebaga mata-mata bagi mendapatkan maklumat berkaitan musuh. Selain itu, sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam kitab al-Mausu’ah ‘Atur al-Fiqhiyyah al-Muyassarah, dijelaskan bahawa pihak berkuasa pemerintah boleh membongkar para pelaku maksiat apabila terdapat bukti yang kukuh apabila disiasat, kerana memang kaedah kekuasaan adalah amar makuf dan nahi mungkar. Begitu juga telah berkata Imam al-Ramli di dalam kitab Nihayah al-Muhtaj, beliau menyebut bahawa jika berat sangkaannya bahawa berlaku maksiat sekalipun dengan petunjuk yang jelas seperti perkhabaran dari seorang lelaki yang terpercaya maka dibolehkan untuknya melakukan tajassus.

Bahkan wajib ke atasnya untuk melakukan tajassus sekiranya dia khuatir perkara tersebut terlepas dari pemerhatiannya seperti berlakunya pembunuhan dan perbuatan zina. Secara rumusan, hukum tajassus boleh dilihat dalam dua kerangka utama. Pertama, perbuatan dosa antara dirinya dengan Allah. Kesan dosa tersebut akan terkena kepada dirinya sendiri seperti zina, minum arak dan berjudi yang dilakukan secara tersembunyi dan bukan dikhalayak awam. Ianya adalah dosa dan keaiban peribadi semata-mata. Dalam hal ini, dilarang untuk diintip. Adapun kerangka yang kedua, dosa antara dirinya dengan Allah yang pada masa sama menyebabkan bahaya atau mudarat kepada orang lain. Misalnya, rasuah, rogol, pecah amanah dan seumpamanya. Perbuatan sedemikian boleh mengundang bahaya kepada orang awam. Maka dalam keadaan tersebut, dibenarkan untuk mengintip demi menjaga kebaikan umum. Demikianlah perbuatan mengintip kesalahan antara larangan dan tuntutan. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan