Jumaat, 7 Mac 2025

MAJLIS WALIMAH MENURUT ISLAM

 

Perkahwinan yang dibina merupakan amanah oleh Allah untuk para hamba Nya bagi memeterai perjanjian hidup dalam berkasih sayang. Pada hakikatnya, perkahwinan itu sendiri selain menyatukan dua jiwa, ianya juga terbina diatas nilai sendi kebahagiaan, ketenangan dan kasih sayang sama sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT. Maka tidak keterlaluan untuk kita katakan bahawa sesebuah rumahtangga yang berjaya ialah yang terdapat di dalamnya nilai-nilai rahmah, sakinah dan mawaddah. Dalam pada kita berbicara soal perkahwinan, terdapat suatu tuntutan syarak yang bertujuan untuk menghebahkan perkahwinan. Bagi mencapai tujuan tersebut, disyariatkan bagi mereka yang berkahwin untuk melaksanakan majlis kenduri perkahwinan sebagai tanda menghebahkan permeteraian hidup berumah tangga tersebut. Dalam istilah khusus, ianya disebut sebagai majlis walimah.

Perkataan "Walimah" adalah berasal dari bahasa Arab. Ibnu Manzur dalam kitabnya, Lisan al-Arab, menjelaskan bahawa perkataan walimah berasal dari perkataan al-Walimu (الولم) yang bermaksud perhimpunan dan perkumpulan. Disebutkan sedemikian kerana pada majlis tersebut berhimpunnya pasangan suami isteri pada ketika itu. Pada sudut istilah pula, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Syeikh Muhammad al-Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya, Mughni al-Muhtaj, maksud perkataan walimah menurut para ulama adalah nama bagi makanan yang disediakan ketika majlis perkahwinan. Selain itu, ungkapan walimah juga dikatakan turut membawa makna kepada semua jenis makanan yang disediakan bertujuan untuk meraikan sesuatu kegembiraan. Namun begitu, ungkapan walimah ini lebih dikenali atau lebih masyhur dikaitkan sebagai makanan ketika majlis perkahwinan. Maka berdasarkan definisi yang dikemukakan, dapat kita simpulkan bahwa majlis walimah bermaksud suatu majlis meraikan kegembiraan pasangan pengantin dengan menyediakan hidangan makanan.



Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Anas bin Malik RA yang bermaksud :

"Bahawa Abdul Rahman bin 'Auf telah berkahwin. Lalu Rasulullah SAW bersabda kepadanya : Hendaklah kamu melakukan majlis perkahwinan sekalipun dengan seekor kambing".

Berdasarkan hadith ini, jelas kepada kita bahawa walimah atau majlis kenduri perkahwinan adalah suatu yang dituntut oleh syariat Islam. Namun begitu, para ulama telah berbeza pendapat berhubung hukum mengadakan walimah tersebut. Perbezaan yang berlaku di dalam membahaskan mengenai hukum majlis walimah tersebut telah melahirkan sekurang-kurangnya dua pandangan berbeza. Pandangan pertama, hukum mengadakan majlis walimah adalah sunat mu'akkadah atau difahami dengan makna perkara sunat yang sangat dituntut oleh Islam. Pandangan ini merupakan pandangan yang dipegang oleh majoriti ulama. Ini termasuklah para ulama di kalangan mazhab Hanafi, mazhab Hanabilah dan mazhab al-Syafi'e. Dalam kitab al-Taudhih li Syarh al-Jami' al-Sahih, Imam Ibnu al-Mulaqqin menyebutkan bahawa tidak wujud perselisihan dikalangan ahli ilmu dengan menyatakan bahawa walimah ini adalah sunat yang dituntut dan bukannya wajib.

Berbeza dengan pendapat pertama, di sisi mazhab Maliki, mereka berpendapat hukum mengadakan walimah adalah sunat sahaja. Pendapat ini berdasarkan sebuah hadith Nabi riwayat Bukhari, daripada Sofiyyah binti Syaibah Ranha katanya yang bermaksud :

“Nabi SAW mengadakan walimah untuk sebahagian isteri-isterinya dengan hidangan dua cupak barli.”

Berdasarkan hadith tersebut, Imam Ibnu al-Mulaqqin ketika membahaskan hadith berikut menyebutkan bahawa majlis walimah seharusnya dilaksanakan mengikut keadaan dan kemampuan. Tidak ada batasan yang menjadi penghalang dari mengadakan majlis walimah tersebut dalam jumlah yang lebih sederhana. Ini menunjukkan bahwa majlis walimah ini bukanlah suatu kewajiban yang harus dipatuhi. Demikian penjelasan olehnya. Maka berdasarkan kedua-dua pendapat tersebut, dapat kita fahami bahawa para ulama tidak berselisih akan soal wajib walimah. Ini kerana kedua-dua pihak yang berbeza ini menyatakan hukumnya adalah sunat. Namun begitu, bagi pandangan majoriti ulama, mereka sedikit berbeza pada peringkat sunat dengan menambah sunat mu'akkadah iaitu sunat yang sangat dituntut. Selain itu, turut menjadi perbincangan berkaitan walimah adalah mengenai persoalan siapakah yang bertanggungjawab mengadakan majlis walimah. Adakah tanggungjwab tersebut jatuh kepada pihak pengantin lelaki atau pihak pengantin perempuan ?



Dalam persoalan ini pula, telah wujud sekurang-kurangnya dua pandangan utama. Pandangan pertama, tanggungjawab melaksanakan atau mengadakan majlis walimah ini adalah terpundak diatas pengantin lelaki. Hal ini adalah bertepatan dengan arahan oleh baginda Nabi SAW kepada Abdul Rahman bin 'Auf yang dirakamkan dalam sebuah hadith riwayat Muslim. Syeikh Muhammad bin Ahmad al-Syathiri di dalam kitabnya, Syarah Yaqut al-Nafis, beliau menukilkan ungkapan oleh Syeikh Daud al-Zahiri yang menyebutkan bahawa walimah itu wajib atas suami berdasarkan perintah Nabi SAW kepada Abdul Rahman bin 'Auf. Selain itu, di sisi mazhab Syafie'iyyah pula, adalah sunat kepada pengantin lelaki untuk melakukan majlis walimah. Pandangan pertama ini juga berhujah diatas alasan bahawa arahan oleh Nabi untuk mengadakan walimah hanya tertumpu kepada Abdul Rahman bin 'Auf. Namun pada masa sama, baginda tidak pula mengarahkan kepada pihak mertua Abdul Rahman bin 'Auf. Ini menunjukkan bahawa majlis walimah itu disyariatkan kepada pengantin lelaki sahaja.

Pandangan kedua, sebahagian para ulama menyatakan bahawa majlis walimah hukumnya adalah sunat dengan seruan umum tanpa dikhususkan kepada sesiapa pun. Ini kerana tujuan majlis walimah tersebut adalah untuk meraikan pasangan pengantin selain bertujuan untuk menzahirkan kegembiraan dan keseronokan. Dalam konteks pengamalan masyarakat Islam di negara kita, majlis walimah diadakan oleh kedua-dua belah pihak pengantin lelaki dan perempuan. Pengamalan tersebut tidaklah salah dan menyalahi sunnah. Walau hakikatnya, tuntutan sunat untuk mengadakan majlis walimah ini tidak dikhususkan kepada sesiapa, namun tuntutan tersebut menjadi gugur apabila salah satu pihak antara pengantin lelaki atau pengantin perempuan mengadakannya. Sebaliknya, jika kedua-dua pihak mengadakan majlis walimah yang menjadi adat dan budaya oleh masyarakat, maka tidaklah salah. Keadaan ini bertepatan dengan suatu kaedah yang disebut العادة محكمة (Adat itu menjadi penentu hukum).

Demikian sebahagian perincian serta penjelasan mengenai majlis walimah. Dalam pada kita teruja untuk mengadakan majlis walimah, harus diingat bahawa janganlah sehingga berlakunya pembaziran dan mengundang kemaksiatan. Selain itu, kita juga mesti diingatkan agar sentiasalah bersederhana, lakukanlah walimah dalam keadaan dan kemampuan yang ada. Usahlah kita pula sebagai wali atau ibubapa membebankan dan menyusahkan anak-anak untuk berkahwin dengan meletakan syarat wang hantaran yang tinggi bagi tujuan perbelanjaan majlis tersebut. Kita harus sedar bahawa perbuatan tersebut akhirnya boleh membuatkan perkara yang halal menjadi susah dan sebaliknya perkara yang haram menjadi mudah. Oleh itu, mengadakan majlis walimah bukanlah ditentukan sah atau tidak majlis itu berdasarkan menu makanan atau seumpamanya. Memadailah dengan kita mengadakan majlis tersebut dalam kemampuan yang ada. Inilah juga antara hikmah arahan baginda Nabi kepada Abdul Rahman bin 'Auf untuk mengadakan walimah walau hanya dengan seekor kambing. Bermaksud, walau dengan seekor kambing pun, lakukanlah kerana itulah kemampuan yang ada. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan