Sesiapa sahaja di dunia ini tidak dapat menafikan akan hakikat
kematian. Kematian bukanlah suatu pengakhiran tetapi adalah sebuah perpindahan
alam dari alam dunia yang fana menuju ke alam akhirat yang kekal selamanya.
Sekuat apa pun manusia itu, segah dan sehebat mana pun kekuasaan yang dimiliki,
tiada satu pun kekuasaan yang boleh menunda atau menangguh kerahsiaan kematian.
Sejarah mencatatkan bagaimana keangkuhan Firaun yang tidak pernah diuji dan
ditimpa dengan kesakitan, akhirnya kematian datang dan menyapanya. Qarun yang
punyai segala kemewahan dan kekayaan pun, akhirnya mati tertimbus di dalam
bumi. Entah berapa banyak lagi kisah-kisah kehebatan manusia yang akhirnya
ditutupi dengan riwayat penghabisan nyawa. Pada ketika kematian datang menyapa,
bermulalah perjalanan berpindah alam dengan memasuki kubur, tempat bersemadi
sementara buat para manusia.
Perkataan "Kubur" adalah berasal dari
bahasa Arab yang bermaksud menanam jasad orang yang telah meninggal dunia.
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, istilah kubur merujuk kepada makna
tempat menanam mayat. Juga boleh difahaminya sebagai lubang (liang) di mana
tempat tersebut dijadikan tempat menanam mayat. Secara literal, boleh kita rumuskan
bahawa perkuburan ialah tempat untuk dilakukan proses pengebumian jasad orang
yang telah meninggal dunia. Adapun soal roh, yang ditanam dan dikebumikan itu
adalah jasad dan bukannya ditanam roh. Keberadaan roh orang meninggal dunia
sepertimana yang dinyatakan oleh para ulama ialah roh berada di alam barzakh.
Istilah barzakh pula mempunyai banyak maksud berdasarkan pelbagai definisi yang
dikemukakan oleh para ulama. Antara lain sebagaimana yang terdapat dalam kitab Tafsir
Ibn Kathir, Abu Sakhr menyebut barzakh adalah kubur yang mana tidak berada
di dunia dan tidak juga di akhirat. Sebahagian lain seperti Mujahid bin Jabr
menyebut barzakh itu pemisah dunia dan akhirat.
Walau apapun, perkataan kubur secara umum dapat kita fahaminya
sebagai tempat pengebumian jasad bagi orang yang telah meninggal dunia. Realiti
yang ada pada hari ini menyaksikan kepada kita terdapat segelintir umat Islam
cenderung menjadikan perkuburan seseorang yang pada mereka dianggap kubur orang
mati tersebut sebagai wali atau orang soleh, sebagai tempat untuk mereka
beribadah. Beribadah dalam konteks yang mudah difahami ialah seperti ibadah
zikir, berdoa, solat, membaca al-Quran, beriktikaf dan seumpamanya. Selain itu,
ditambah pula dengan pegangan yang bertentangan dengan syarak seperti menyeru
nama si mati di dalam kubur, meminta tolong kepada si mati, apakah keadaan ini
dibolehkan dalam Islam ? Padahal kita semua tahu bahwa Islam adalah agama yang
suci yang sentiasa meluhurkan peribadatan kepada Allah SWT sahaja.
Bagi menekuni isu ini, marilah sama-sama kita memahami apa yang
dijelaskan oleh Allah dan Rasul Nya melalui pemahaman al-Quran dan al-Sunnah.
Pertama sekali, Islam mengajar kita untuk beribadah hanya kepada Allah. Oleh
itu, Allah SWT sebagai Tuhan yang wajib disembah telah menetapkan bahawa
masjid-masjid yang menjadi syiar Islam itu adalah tempat untuk beribadah kepada
Nya. Hal ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran
menerusi surah al-Jin ayat 18, firman Allah Azza Wa Jalla yang bermaksud :
“Dan sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadah kepada) Allah
semata-mata maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah.”
Berdasarkan ayat ini, menjelaskan kepada kita bahawa masjid-masjid
itu adalah milik Allah. Oleh kerana itu, masjid perlu diisi dengan nilai ibadah
hanya kepada Allah dan tidak ada nama lain yang boleh diseru melainkan hanya
kepada Allah. Imam Qatadah di dalam tafsirnya beliau menyebut orang-orang
Yahudi dan Nasrani apabila mereka memasuki gereja dan tempat-tempat
peribadatan, mereka mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan lainnya.
Lalu turunlah ayat ini dengan Allah memerintahkan kepada Nabi Nya agar
mengesakan Allah dan mengabdikan diri khusyuk kepada Allah. Demikian menurut
Imam Qatadah. Maka berlandaskan apa yang telah disebut, ternyata untuk
melakukan ibadah kepada Allah, antara tempat yang diiktiraf oleh Allah adalah
di masjid-masjid dan bukannya di perkuburan. Tempat perkuburan bukanlah tempat
untuk beribadah kepada Allah. Hal ini juga telah di ingatkan oleh baginda Nabi
Muhammad SAW kepada umatnya melalui sebuah hadith riwayat Ahmad. Sabda baginda
SAW yang bermaksud :
“Jangan kalian jadikan rumah-rumah kalian seperti kubur. Solatlah
di dalamnya.”
Demikianlah peringatan oleh baginda Nabi SAW yang menyeru umatnya
untuk beribadah di rumah dengan mendirikan solat. Perbuatan mendirikan solat di
rumah dapat membezakan antara rumah kita dan pekuburan. Secara tidak langsung,
kefahaman hadith ini menjelaskan kepada kita sesungguhnya setiap ibadah kepada
Allah tidak dilakukan di tanah perkuburan melainkan apa yang telah diajarkan
oleh Nabi SAW. Dalam pada itu, baginda Nabi SAW juga telah memberikan
peringatan keras kepada umatnya agar tidak memjadikan kubur-kubur orang soleh
dijadikan tempat untuk beribadah sepertimana beribadah di masjid. Ini
sepertimana yang disebutkan di dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud :
"Ketahuilah bahawa sesungguhnya orang-orang sebelum kalian itu
menjadikan kuburan para nabi dan orang-orang soleh dari mereka sebagai masjid,
maka janganlah kalian menjadikan kuburan-kuburan itu sebagai masjid, kerana
sungguh aku melarang kalian dari hal itu."
Larangan ini bermaksud Nabi melarang dan menegah umatnya untuk
menjadikan perkuburan sebagai masjid. Dalam erti kata lain, perkuburan tidak
boleh diperlakukan sama seperti tempat di masjid, dimana masjid merupakan
tempat untuk manusia beribadah dan perkuburan bukan tempat untuk manusia
melakukan ibadah. Perbuatan menjadikan perkuburan sebagai tempat beribadah
turut ditegaskan oleh baginda Nabi SAW dengan baginda menggunakan istilah
laknat terhadap orang-orang Yahudi dan Nasrani. Dalam sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Laknat Allah ke atas Yahudi dan Nasrani yang menjadikan kubur
para Nabi mereka sebagai masjid,"
Dengan maksud hadith yang sama, sekurang-kurangnya terdapat hampir
10 para sahabat yang meriwayatkan hadith yang mirip lafaznya. Ini menunjukkan
betapa kuat riwayat hadith tersebut. Ketika menjelaskan makna hadith ini, Imam
al-Suyuthi menyebut di dalam kitabnya, Al-Amru Bil Ittiba' Wa al-Nahyu Anil
Ibtida, beliau menyatakan bahawa :
"Di antara perkara-perkara yang bidaah seperti solat di sisi
kubur, menjadikannya sebagai masjid dan membangun masjid di atas kubur, maka
diriwayatkan secara mutawatir dari Nabi mengenai larangan hal tersebut dan
ancaman keras bagi orang yang melakukannya."
Selain itu, Imam al-Suyuthi turut menambah dengan menyebutkan
bahawa Nabi mengkhabarkan, apabila orang kafir kematian orang soleh di antara
mereka, maka mereka menjadikan kuburan orang soleh itu sebagai masjid dan
membuat lukisan-lukisan tentang orang soleh tersebut di kuburnya. Mereka itulah
seburuk buruk manusia di sisi Allah pada hari kiamat. Dengan demikian, Nabi
menggabungkan penjelasan antara patung dan kuburan. Demikian penjelasan yang
diberikan oleh Imam al-Suyuthi. Selain itu, Imam al-Syafi'e turut menzahirkan
pendirian benci akan perbuatan beribadah di tanah perkuburan. Dalam kitabnya, al-Umm,
Imam al-Syafi'e menyatakan bahawa dirinya membenci sekiranya dibuat masjid atas
perkuburan atau solat atas kubur. Imam al-Nawawi pula di dalam kitabnya, Syarah
Sahih Muslim, ketika membahas mengenai hadith larangan menjadikan kubur
sebagai tempat ibadah, beliau menyatakan bahawa :
"Para ulama berkata: Nabi SAW melarang menjadikan kuburnya dan
kuburan orang lain sebagai tempat ibadat, kerana takut berlebihan dalam hal
penghormatan yang mungkin membawa kepada kekufuran, seperti yang berlaku kepada
kaum sebelumnya."
Demikianlah sebahagian hujah, dalil dan bukti yang menjelaskan
betapa Islam melarang umatnya menjadikan perkuburan sebagai tempat beribadah.
Ada pun tentang solat jenazah di tanah kubur, hal tersebut adalah dibolehkan
ini kerana hal demikian telah ditunjuki oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Selain
itu, ibadah seperti membaca al-Quran, berzikir, solat dan beriktikaf, tidak
ditunjuki oleh baginda. Oleh itu, kita sebagai orang Islam yang kasih dan
sayang pada baginda, memadailah untuk kita mengikuti apa yang telah diajarkan
oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Begitu juga dalam soal meminta tolong kepada
orang yang telah meninggal dunia, sekalipun ketika hidup orang tersebut
dianggap sebagai wali, ianya adalah seburuk-buruk perbuatan dan boleh membuka
ruang kesyirikan kepada Allah. Pohon dan sembahlah hanya kepada Allah, tempat
sebaik-baik pergantungan para makhluk. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan