Khamis, 6 Mac 2025

RAMADAN : SYARIAT SOLAT TARAWIH

 

Kedatangan bulan Ramadan adalah sesuatu yang menggembirakan jiwa manusia yang beriman kepada Allah SWT. Kegembiraan menyambut bulan Ramadan bukan hanya seputar berkenaan ibadah puasa semata-mata tetapi ianya adalah kerana terdapat pelbagai keistimewaan yang Allah SWT kurniakan kepada hamba Nya yang benar-benar mencari makna ketaqwaan. Selan itu, pada bulan Ramadan juga tercatat pelbagai sejarah besar bagi umat Islam antara lain seperti peristiwa Nuzul al-Quran, peperangan Badar dan pembukaan Kota Makkah. Perkataan Ramadan seperti maksud namanya yang panas terik, membawa manusia ke medan tarbiah, mendidik jantung hati untuk menjadi hamba Nya yang soleh. Oleh kerana itu, umat Islam bagi sebahagian besarnya telah mengambil peluang tersebut untuk memperbanyakan amalan soleh seperti berzikir, membaca a-Quran termasuklah mendirikan solat tarawih.

Solat tarawih adalah gabungan daripada dua perkataan iaitu "Solat" dan "Tarawih". Ungkapan solat sepertimana yang kita fahami, ianya merujuk kepada perbuatan dan pergerakan yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan memberi ucapan salam yang pertama. Perkataan "Tarawih" pula menurut pemahaman bahasa membawa maksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya. Pada sudut istilah pula, tarawih bermaksud ibadah solat yang dilakukan pada waktu malam di bulan Ramadan. Bermula waktunya selepas solat isyak dan berakhir dengan masuknya waktu solat subuh, tidak termasuk sunat rawatib isyak (solat sunat sebelum dan selepas solat isyak) dan solat witir. Secara umum, solat tarawih atau disebut sebagai solatul lail (solat malam) merangkumi solat tahajjud dengan membaca surah al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat daripada surah yang terkandung di dalam al-Quran.




Ibadah solat tarawih merupakan syariat Allah SWT yang dilaksanakan khusus pada bulan Ramadan. Ini bermakna, diluar dari bulan Ramadan, solat tarawih tidak disyariatkan atau diperintahkan untuk dilakukan oleh umat Islam. Hanyasanya solat tarawih dituntut oleh Allah pada bulan Ramadan. Pensyariatan atau perintah oleh Allah untuk melaksanakan solat tarawih dapat dilihat berdasarkan sebuah hadith Nabi SAW riwayat al-Bukhari, daripada Ummul Mukminin Aisyah Ranha, katanya yang bermaksud :

"Sesungguhnya Rasulullah SAW pada suatu malam sedang solat di dalam masjid. Maka orang ramai pun mengikut solat bersama baginda. Kemudian pada malam berikutnya, baginda solat sekali lagi dan jemaah yang mengikutnya semakin banyak. Pada malam yang ketiga atau keempat, orang ramai berkumpul menanti ketibaan Rasulullah SAW sebaliknya baginda tidak keluar kepada mereka. Apabila masuk waktu subuh, baginda bersabda kepada para jemaah: Sesungguhnya aku telah melihat apa yang kamu semua lakukan. Dan tidaklah yang menghalang aku dari keluar kepada kamu melainkan aku takut solat itu akan difardhukan ke atas kamu semua. Yang demikian itu berlaku pada bulan Ramadan"'

Hadith ini menjelaskan kepada kita bahawa pada malam pertama di bulan Ramadan, baginda Nabi SAW telah keluar menuju ke masjid pada waktu malam untuk mendirikan solat. Kemudian di ikuti oleh orang ramai pada hari berikutnya sehingga memenuhi ruang masjid. Melihat akan bilangan yang bertambah ramai tersebut, maka pada malam berikutnya baginda tidak lagi keluar menuju ke masjid. Tatkala ketika itu ramai yang sedang menunggu ketibaan baginda ke masjid, pada waktu subuh keesokannya baginda menyebut bahwa baginda tidak keluar ke masjid pada hari tersebut kerana dibimbangi solat tarawih akan menjadi kewajiban pula untuk umat Islam. Berdasarkan hal tersebut, para ulama menyimpulkan bahawa hukum solat tarawih adalah sunat mu"akkad, iaitu amalan sunat yang sangat dituntut. Ini kerana Rasulullah SAW telah mengalakkan hal tersebut dengan arahan yang bersifat tidak tegas sekaligus bermakna hukumnya adalah sunat dan tidaklah wajib.

Telah berkata Syeikh Syams al-Haq al-'Azhim Abadi di dalam kitabnya, 'Aun al-Ma'bud Syarah Sunan Abi Daud, ketika beliau membahaskan hadith ini, beliau menyatakan bahawa baginda Nabi SAW takut solat tarawih akan difardhukan (diwajibkan) keatas mereka. Ini kerana barangkali boleh berlaku kefardhuan atas perbuatan mendirikan Ramadan secara berjemaah disebabkan ia dilakukan secara konsisten dan berterusan. Demikian apa yang telah dinyatakan. Jika kita teliti akan sejarah solat tarawih ini, kita dapati bahawa pada zaman Nabi SAW lagi telah dilakukan solat tarawih secara berjemaah di masjid. Pun begitu, solat tarawih juga boleh dilakukan secara sendirian di rumah. Maka timbul pula persoalan bagaimana cara pelaksanaan solat tarawih di zaman Nabi ? Berapa jumlah rakaat yang dilakukan ? Persoalan sebegini telah menjadi perbahasan yang panjang dikalangan para ulama. Dikalangan para ulama, ada yang menyebut 8 rakaat. Ada pula yang menyatakan 20 rakaat selain ada yang menyebut pula 36 rakaat.




Dalam persoalan ini, Imam Ibnu Qudamah di dalam kitabnya, al-Mughni telah menyatakan bahawa pendapat yang dipilih oleh gurunya, Imam Ahmad bin Hanbal ialah 20 rakaat. Pendapat ini juga turut dipegang oleh ulama lain seperti as-Thauri, Abu Hanifah dan Imam al-Syafie. Manakala Imam Malik pula berpendapat solat tarawih ialah 36 rakaat. Pendapat beliau berasaskan perbuatan yang dilakukan oleh penduduk Madinah sejak sekian lamanya. Selain itu, bagi Ibnu Qudamah, beliau memilih pendapat 20 rakaat. Ini berdasarkan riwayat daripada al-Hassan, meriwayatkan bahawa Umar al-Khattab menghimpun orang ramai di bawah Ubai bin Ka'ab dengan dilakukan solat tarawih sebanyak 20 rakaat dan membaca qunut selepas pertengahan bulan yang kedua. Secara ringkas, perbahasan mengenai jumlah rakaat solat tarawih dapat difahami dengan tiga pendapat utama. Pendapat pertama, jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat di ikuti dengan tiga rakaat solat witir. Pendapat kedua, sebanyak 20 rakaat di ikuti dengan tiga rakaat solat witir. Pendapat ketiga, jumlahnya tidak ditentukan. Ini bermakna seseorang itu bebas melaksanakan solat tarawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya.

Persoalan ini menjadi perbahasan panjang kerana tidak ada sebarang hujah nas dan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat yang boleh dilakukan. Adapun ketika para sahabat bertanya tentang cara mendirikan solat tarawih, baginda Nabi hanya menyebut secara umum tanpa menyebut jumlah rakaat tertentu. Ini dapat dilihat berdasarkan sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ibnu Umar RA beliau menceritakan yang bermaksud :

"Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah SAW tentang solat malam. Sabda Nabi SAW : “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat”.

Dalam kitab Taisir al-Fiqh, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradawi menyatakan bahawa tidak boleh kita mengingkari mereka yang solat 20 rakaat dengan menyebut ianya mengingkari sunnah atau solat 8 rakaat menyalahi athar yang menjelaskan perbuatan golongan para salaf yang terdahulu. Imam al-Syafie menyebut tidak boleh menyalahkan satu sama lain di dalam masalah ini selagi mana solat tersebut dilaksanakan dengan tertib dan khusyuk. Demikianlah ungkapan oleh al-Qaradawi. Maka untuk itu, berdasarkan apa yang telah kita jelaskan ini, beberapa perkara penting harus kita fahami dengan baik. Antara lain ialah solat tarawih merupakan syariat Islam yang diperintah untuk dilaksanakn khusus pada bulan Ramadan. Selain itu, solat tarawih boleh dilakukan secara berjemaah di masjid atau di rumah. Juga boleh dilakukan secara persendirian. Berkaitan soal jumlah rakaat, terletak kepada diri kita untuk memilih untuk melakukan 8, 20 atau 36 lebih rakaat. Apa yang penting ialah menghormati akan perbezaan pandangan tersebut dengan berlapang dada. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan