Selasa, 11 Mac 2025

MEMAHAMI IBADAH HAJI DAN UMRAH

 

Perbuatan yang melambangkan ketaatan yang juga dinamakan sebagai ibadah adalah penghubung antara manusia dengan Tuhan. Ketaatan yang diluhurkan kepada Tuhan tercipta diatas manifestasi keimanan yang kuat. Dalam Islam, ibadah dapat dibahagikan kepada empat bentuk utama. Pertama, disebut sebagai ibadah Qalbiyah (ibadah yang melibatkan jantung hati) seperti rasa syukur, sabar dan ikhlas. Kedua, dinamakan sebagai ibadah Amaliyyyah (ibadah yang melibatkan perbuatan) seperti solat dan puasa. Ketiga ialah ibadah Qauliyah (ibadah yang melibatkan ucapan) seperti zikir dan doa. Keempat ialah ibadah Maaliyah (ibadah yang melibatkan harta) seperti zakat dan sedekah. Pada ibadah haji dan umrah, terangkum di dalamnya semua bentuk peribadatan tersebut dan ianya dianggap sebagai kemuncak ketaatan kepada Allah.

Haji dan umrah merupakan ibadah yang mempunyai sejarah terpanjang. Dalam catatan lembaran ahli sejarawan, ibadah haji dan umrah bukanlah suatu ibadah baharu bahkan telah dilakukan oleh para Nabi dan Rasul yang terdahulu. Menurut pandangan majoriti ulama, ibadah haji disyariatkan pada tahun ke-9 hijrah. Ungkapan "Haji" berasal dari bahasa Arab. Pada sudut pemahaman bahasa, Ibnu Manzur dalam kitabnya, Lisan al-Arab menyatakan haji membawa maksud menuju atau mengunjungi ke sesuatu tempat. Selain itu, Ibnu Faris dalam kitabnya, Maqayis al-Lughah, menyebut pula haji ialah menuju ke Baitul Haram bagi mengerjakan manasik. Perkataan haji dalam pemahaman istilah pula dapat dibahagikan empat pandangan utama. Pandangan pertama sebagaimana yang dinukilkan oleh Abu al-Barakat al-Nasafi di dalam kitabnya, Kanz al-Daqa'iq, dikalangan ulama mazhab Hanafi, haji difahami sebagai menziarahi tempat tertentu pada masa tertentu dengan amalan tertentu.




Pandangan kedua seperti yang dinyatakan oleh Syeikh al-Dardir dalam kitab al-Syarh al-Kabir li al-Syeikh al-Dardir wa Hasyiah al-Dusuqi, ulama mazhab Maliki memahami haji sebagai berwukuf di Arafah, mengerjakan tawaf di Baitullah sebanyak tujuh pusingan, melakukan saie antara Safa dan Marwah, demikianlah juga dalam bentuk tertentu dengan berihram. Selain itu, pandangan ketiga pula, di sisi ulama mazhab al-Syafi'e, sebagaimana yang terdapat dalam kitab al-Muktamad fi al-Fiqh al-Syafi'e, haji membawa maksud mengunjungi Kaabah bagi mengerjakan manasik atau menuju ke Makkah bagi mengerjakan amalan-amalan tertentu pada masa-masa tertentu. Pandangan keempat pula seperti yang dijelaskan oleh al-Buhuti dalam kitab Syarh Muntaha al-Iradat, pada sisi ulama mazhab Hanbali menyebut haji sebagai mengunjungi Makkah bagi mengerjakan amalan-amalan tertentu pada masa-masa tertentu.

Berdasarkan definisi yang pelbagai dikemukakan, dapat dirumuskan bahawa ibadah haji ialah bermaksud suatu perjalanan menuju ke tempat tertentu iaitu Baitullah dan Arafah, pada waktu-waktu tertentu iaitu bulan-bulan haji bagi tujuan melakukan amalan-amalan khusus iaitu berwukuf di Arafah, ibadah tawaf, ibadah saie serta amalan haji yang lain dengan syarat-syarat yang khusus. Ibadah haji adalah salah satu rukun Islam. Oleh itu, ibadah haji menjadi kewajiban kepada seluruh umat Islam baik lelaki mahupun perempuan yang berkemampuan untuk melaksanakannya. Pelaksanaan ibadah haji adalah wajib hanya sekali seumur hidup. Jika dilakukan lebih dari sekali hal tersebut dikira sebagai sunat. Pensyariatan ibadah haji berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 97 yang bermaksud :

“Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.”

Berdasarkan ayat ini, Allah SWT mengikat pelaksanaan ibadah haji dengan syarat berkemampuan. Menurut Ibn Hazm di dalam kitabnya, al-Muhalla, yang dimaksudkan oleh Allah pada perkataan berkemampuan tersebut bukanlah pada kekuatan jasmani. Ini kerana tentu sekali Allah SWT tidak akan pernah membebankan seseorang melainkan apa yang mampu ditanggungnya. Selain Imam Ibn Kathir pula menyebut dalam kitab tafsirnya, Tafsir al-Quran al-Azim, kemampuan bermaksud kekuatan seseorang dari sudut (dia mengerjakan haji) untuk dirinya dan orang lain. Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Idhah, menyebutkan bahawa pada maksud kemampuan itu terbahagi kepada dua iaitu kemampuan secara langsung dengan dirinya dan kemampuan untuk mengerjakan dengan orang lain. Kemampuan dengan dirinya pula ialah seperti mampu mengadakan bekalan dan perbelanjaan untuk diri dan saraan nafkah mereka yang ditinggalkan. Selain itu, mampu mendapatkan kenderaan untuk pergi dan balik. Sihat tubuh badan, aman dalam perjalanan serta berkesempatan masa.




Perkataan "Umrah" pula juga berasal dari bahasa Arab. Pada sudut bahasa, sebagaimana yang terdapat dalam kitab al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, umrah bermaksud ziarah. Manakala umrah pada sudut istilah pula seperti yang telah disepakati oleh kebanyakkan ulama adalah tawaf di Baitullah dan saie diantara Safa dan Marwah dengan ihram. Berkenaan hukum melaksanakan ibadah umrah, berbeza dengan ibadah haji apabila para ulama berselisih pendapat mengenai hukum melaksanakannya. Pendapat pertama, sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Abu Bakar al-Kasani, di sisi ulama mazhab Maliki dan majoriti ulama mazhab Hanafi, hukum melaksanakan umrah adalah sunat dan tidak wajib. Majoriti ulama mazhab Hanafi pula menambah ianya adalah sunat mua'kkad iaitu sunat yang sangat dituntut. Selain terdapat sebahagian lagi ulama dalam mazhab Hanafi menyatakan hukum umrah adalah wajib sekali seumur hidup.

Pendapat kedua, pada sisi pandangan yang lebih kuat dalam mazhab Syafi'e dan mazhab Hanbali, hukum melaksanakam umrah adalah fardhu. Pendapat ini juga telah dipilih oleh Imam al-Bukhari. Berdasarkan dalam kitab al-Majmu' Syarh al-Muhazzab, Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa pendapat yang sahih dalam mazhab Syafi'e dengan kesepakatan para ashab (ulama mazhab Syafi'e) hukum umrah adalah fardhu. Ini juga merupakan pendapat Umar, Ibnu Abbas, Ibnu Umar, Jabir, Tawus, Imam Hassan al-Basri, Ibn Sirin dan lain-lain. Selain itu, al-Nawawi juga menyebut umrah adalah difardhukan kepada mereka yang mampu sama sepertimana kefardhuan ibadah haji. Imam Ibnu Qudamah pula dalam kitabnya, al-Mughni, menjelaskan bahawa umrah diwajibkan keatas sesiapa yang diwajibkan haji. Demikianlah bagaimana para ulama berbeza pendapat dalam menyatakan hukum melaksanakan ibadah umrah. Secara jelas, boleh kita simpulkan bahawa hukum melaksanakan ibadah haji dan umrah adalah wajib sekali seumur hidup dan jika dilakukan berulangan maka ianya dikira hukum sunat.

Dalam pada pelaksanaan ibadah haji dan umrah, terdapat beberapa perbezaan yang membezakan antara haji dan umrah. Antara perbezaan tersebut ialah ibadah haji dilakukan pada bulan-bulan haji sahaja iaitu bermula pada 1 Syawal sehingga terbit fajar 10 Zulhijjah. Berbeza pula dengan ibadah umrah yang boleh dilaksanakan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Selain itu, ibadah haji tanpa berbeza pendapat, hukumnya wajib bagi mereka yang mampu manakala ibadah umrah pula ada yang menyebut hukumnya sunat menurut pandangan mazhab Maliki dan Hanafi. Tambahan lagi, ibadah haji padanya memerlukan kita untuk berwukuf di Arafah pada hari 9 Zulhijjah, bermalam di Muzdalifah dan di Mina selain perlu melakukan ibadah melontar di Jamrah. Berbeza dengan ibadah umrah yang padanya tidak perlu kepada perkara yang dinyatakan tadi. Demikian antara yang dapat disebut mengenai perbezaan dalam melaksanakan ibadah haji dan umrah. Sesungguhnya pelaksanaan ibadah haji dan umrah yang menjadi lambang syiar agama Islam menjadi cita-cita dan impian kebanyakan orang Islam. Semoga Allah permudahkan bagi kita menjejak kaki ke sana. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan