Agama pada tanggapan umum dianggap sebagai wasilah atau jalan
penghubung kerohanian antara manusia dengan ketuhanan yang diyakininya. Agama
juga seringkali difahami sebagai pegangan falsafah yang membentuk dan menjana
kekuatan rohani dan jasmani insan. Selain itu agama pada pemahaman umum juga
ada yang melihat sebagai ritual semata-mata dan ia adalah berbentuk pilihan dan
bukannya kewajiban. Walau apapun konotasi yang cuba digambarkan, kebanyakan
manusia akan percaya bahawa agama adalah hak eksklusif peribadi dan ianya
menjadi salah satu keunikan yang ada pada diri makhluk yang bergelar manusia.
Agama umumnya terbina diatas nilai kepercayaan yang bersifat mengukuh. Maka
sesuatu kepercayaan yang berbentuk agama pastinya mempunyai nilai sensitiviti
yang tersendiri.
Agama pada istilah menurut Islam disebut di dalam bahasa Arab
sebagai al-Din. Perkataan al-Din boleh difahami sebagaimana yang
dijelaskan oleh Al-Attas di dalam bukunya, Islam : Faham Agama dan Asas
Akhlak, al-Din bermaksud suatu gaya atau cara berkelakuan atau perangai
setiap insan yang selari, sebati dan sepakat mengikut undang-undang yang adil
serta adab dan tatasusila yang luhur. Pada dunia Barat, agama disebut di dalam
bahasa Inggeris sebagai religion. Menurut Kamus Dewan, agama bermaksud
kepercayaan pada Tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan
ajaran dan perintah Nya, kepercayaan pada yang Maha Kuasa. Agama pada dunia
Barat yang disebut sebagai religion, telah difahami dan ditafsirkannya dengan
berbagai maksud mengikut konteks dan bidang kepakaran masing-masing. Misalnya,
menurut Durkheim dalam bukunya berjudul The Elementary Forms of the Religious
Life : A Study in Religious Sociology, beliau menyifatkan agama sebagai
jalan antara magik dan sains selain agama sebagai sistem kepercayaan yang
berkaitan perkara suci.
Walau apapun definisi agama yang digambarkan, kita boleh bersetuju
bersama untuk menyatakan bahawa agama tidak boleh dipisahkan dengan nilai
kepercayaan yang diyakini. Hal tersebut boleh menjadi sensitif apabila ada yang
cuba untuk menghina, mengejek, memperlekehkan dan seumpamanya. Maka dengan itu,
Islam sebagai agama yang paling benar dan bersifat kasih sayang, melarang dan
menegah penganutnya daripada melakukan perbuatan yang berbentuk menghina agama
lain. Perkara ini boleh difahami lagi dengan kita menghayati ketegasan oleh
Allah SWT menegah dan melarang hamba Nya menghina sembahan agama lain. Ini
sepertimana firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-An'am ayat 108
yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu memaki dan mencela sembahan yang mereka sembah
selain Allah, kerana nanti mereka akan membalas dengan cara memaki Allah melampau-lampau
pula tanpa ilmu.”
Dalam pada kita memahami maksud ayat ini, Imam Muhammad Ali
al-Sabuni, pengarang kitab Safwah al-Tafasir, menyebutkan bahawa ayat
ini bermaksud janganlah kamu memaki atau mencela sembahan-sembahan orang musyrikin
dan berhala-berhala mereka kerana mereka kelak akan membalasnya dengan celaan
kepada Allah dalam keadaan jahil dan bersifat melampau disebabkan mereka tidak
mengetahui kebesaran Allah SWT. Ibn Abbas RAnhuma menyebutkan bahawa
orang-orang musyrikin berkata : “Berhentilah daripada menghina tuhan-tuhan
kami ataupun kami akan menghina Tuhan kamu.” Maka Allah SWT melarang
orang-orang beriman daripada mencela atau memaki berhala-berhala mereka. Selain
itu, Imam az-Zamakhsyari menyebut di dalam kitabnya, Tafsir al-Kasyaf,
alasan mengapa dilarang mencaci agama lain adalah kerana perbuatan tersebut
menyebabkan kerugian bagi umat Islam sendiri dimana mereka akan membalas dengan
mencaci agama Islam.
Ketika membicarakan ayat tersebut juga, Imam al-Qurtubi dalam
catatan tafsirnya beliau menyebut bahawa hukum larangan menghina agama lain
adalah hukum pasti dan tidak boleh diubah dengan apapun alasan. Selama mana di
bimbangi akan kaum bukan Islam menghina Islam maka selama itulah juga umat
Islam dilarang untuk menghina agama lain. Imam as-Suyuti pula menyebut di dalam
kitab al-Asybah wan Nadhair, amar ma'ruf (menyuruh kepada kebaikan) dan
nahi munkar (mencegah kemungkaran) dapat digugurkan ketika perbuatan tersebut
boleh mengundang bahaya yang lebih besar. Selain itu, Syeikh Dr. Wahbah
al-Zuhaili di dalam kitabnya, Tafsir al-Munir, ketika menafsirkan ayat
tersebut beliau menjelaskan bahawa Allah SWT melarang Rasul Nya dan orang
beriman daripada mencela sembahan-sembahan orang musyrikin sekalipun dalam hal
itu adanya maslahah (kebaikan). Akan tetapi mafsadah (kebinasaan) daripada
perbuatan tersebut adalah lebih besar daripada maslahahnya iaitu orang-orang
musyrikin akan membalas kembali dengan mencela Tuhan orang-orang beriman yakni
Allah, tiada tuhan yang sebenar-benarnya berhak disembah melainkan Dia.
Dalam konteks ini, apa yang cuba dijelaskan oleh Syeikh Dr. Wahbah
al-Zuhaili ialah meninggalkan suatu perkara yang bersifat maslahah (kebaikan)
demi menghindari mafsadah (kebinasaan) yang lebih besar adalah suatu yang harus
diutamakan. Hal ini dilihat bertepatan dengan sebuah hadith Nabi SAW riwayat
Bukhari dan Muslim, daripada Abdullah bin 'Amr Ranhuma katanya Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya termasuk sebesar-besar dosa-dosa besar adalah
seseorang melaknat kedua orang tuanya. Ditanyakan: ‘Wahai Rasulullah,
bagaimanakah seseorang melaknat kedua orang tuanya?’ Baginda bersabda: ‘Seorang
lelaki mencaci bapa orang lain, lalu orang itu mencaci pula bapanya, dan dia
mencaci ibunya, lalu orang itu mencaci pula ibunya.’”
Berkenaan maksud hadith ini, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam
kitabnya, Fath al-Bari, menyebut bahawa sesiapa yang meramal
perbuatannya akan membawa perkara yang diharamkan maka perbuatan itu juga haram
keatasnya sekalipun dia tidak bermaksud untuk melakukan perkara yang haram.
Menurut Ibnu Battal katanya hadith ini ialah asal bagi kaedah Sadd al-Zarai'
(menutup jalan-jalan kerosakan). Oleh itu, berdasarkan apa yang telah
disebutkan ini, maka jelaslah kepada kita bahawa umat Islam adalah dilarang dan
ditegah daripada melakukan perbuatan yang menjurus kepada penghinaan agama
lain. Walau apapun alasan dan tujuan yang dikehendaki, cara yang berupa
penghinaan tersebut tidak menghalalkan matlamat yang baik. Ingatlah kita
saranan Allah kepada hamba Nya di dalam usaha menyampaikan dakwah melalui surah
al-Nahl ayat 125 yang bermaksud :
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat
yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya
Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan
Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk”
Ayat ini menuntut kita semua untuk menyampaikan Islam di dalam
kerangka yang harmoni dan tidak melanggar batasan syariat Islam. Barangkali ada
yang bertanya bagaimana pula dengan dakwah Nabi Ibrahim AS yang telah
memecahkan patung-patung berhala di zaman Namrud ? Mengapakah perbuatan
tersebut tidak dilarang oleh Allah andai benar Allah melarang hamba Nya
menghina agama lain ? Bagi menjawab persoalan ini, harus kita fahami bahawa
perbuatan Nabi Ibrahim AS pada ketika itu adalah bersifat khusus kepada
baginda. Perkara tersebut berlaku dalam konteks itu sahaja dan tidak pula
diperintah oleh Allah kepada kita untuk mengikuti langkah yang sama. Selain
itu, dalam hal ini kita tidak dituntut untuk mengikuti syariat Nabi Ibrahim AS
tetapi kita disuruh untuk mengikuti dan berpegang teguh dengan syariat Nabi
Muhammad SAW. Maka memadailah untuk kita jadikan kisah Nabi Ibrahim tersebut
sebagai pengajaran. Allah merakamkan di dalam al-Quran larangan menghina agama
lain untuk dijadikan sebagai peringatan yang perlu ditaati dan bukan untuk
dipersoalkan lagi. Maka jelaslah bahawa perbuatan menghina agama lain sangat
ditegah dan dilarang oleh Allah. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan