Perihal isu-isu yang menyentuh tentang kemanusiaan antara topik
yang sentiasa diperkatakan sejak zaman berzaman lagi. Nilai keadilan,
kesaksamaan, maruah dan integriti antara yang sering diperbahaskan bagi
mencapai keterangkuman makna kepada sesebuah kehidupan. Seperti kata orang,
lain manusia lain pula ragamnya. Begitulah tentang kemanusiaan. Memperlihatkan
kepada kita bukan sahaja soal tabiat semula jadi manusia malah mengajarkan kita
bagaimana pola kehidupan manusia mulai berubah kesan implikasi daripada
pengalaman dan dapatan ilmu yang menjadi latar kepada perubahan tersebut. Oleh
kerana itu, telah wujud suatu bidang kajian yang mengkaji tentang tingkah laku
manusia yang dikenali sebagai ilmu sosiologi. Kesan daripada itu pula, lahirlah
sebuah ideologi yang disebut sebagai "Sosialisme".
Perkataan "Sosialisme" sepertimana yang
disebut oleh seorang pemikir Barat yang bernama Robert Owen, ungkapan sosial
berasal daripada bahasa Latin iaitu Socius yang bermaksud teman, rakan,
kawan atau sahabat. Menurut Kamus Bahasa Melayu, istilah sosialisme merujuk
kepada maksud teori atau sistem organisasi sosial yang menganjurkan supaya
sumber-sumber kekayaan seperti pengeluaran, tanah, modal dan lain-lain mesti
dijadikan hak milik negara. Tujuannya untuk dinikmati oleh setiap rakyat dengan
kadar sama rata. Franz Magnis Suseno, seorang pemikir yang berasal dari Jerman
menyebut bahawa sosialisme itu sebagai ajaran dan gerakan yang menganut bahawa
keadaan sosial tercapai melalui penghapusan hak milik peribadi terhadap
alat-alat produksi. Menurut Lorens Bagus pula dalam Kamus Filsafat,
sosialisme adalah pengendalian harta dan produksi serta kekayaan secara
berkelompok dan bukannya dimonopoli oleh seseorang.
Secara mudah untuk difahami, istilah sosialisme merupakan suatu
maksud yang merujuk kepada sebuah ideologi pemikiran falsafah berteraskan
nilai-nilai sosial kemasyarakatan seperti keadilan dan saksama. Hakikatnya, ideologi
sosialisme merupakan payung yang merangkumi fahaman lain seperti komunisme,
Marxisme, demokrasi sosial dan anarkisme. Ketika berlakunya Revolusi Perancis
sekitar tahun 1789-1799, golongan yang membawa ideologi ini dilabel sebagai
ideologi Kiri. Pada zaman Pencerahan (Enlightment), sosialisme antara bentuk
pemikiran yang muncul di Eropah sebagai alternatif terhadap perkembangan
fahaman Liberalisme dan Kapitalisme yang dianggap sebagai gagal untuk
mewujudkan struktur masyarakat yang ideal. Namun sebelum itu lagi, akar kepada
pemikiran sosialisme ini sebenarnya telah wujud sejak zaman Renaissance lagi.
Ini dapat dilihat sebagaimana yang ditulis oleh Thomas Moore dalam bukunya yang
berjudul Utopia.
Menyoroti sejarah pada awal abad ke-19, sosialisme telah muncul di
Eropah semasa ekonomi Kapitalisme sedang berkembang pesat sehingga terjadinya
Revolusi Industri pada abad ke-18. Antara pelopor terawal ideologi ini ialah Henry
Saint-Simon, Robert Owen dan Charles Fourier. Nama-nama besar
ini telah mengkritik kapitalisme sebagai punca yang menyebabkan masalah
kemiskinan dan penindasan buruh. Jika kita amati dengan lebih luas, sebenarnya
ideologi sosialisme telah wujud dalam kebanyakan agama. Oleh kerana demikian,
usaha penentangan terhadap ideologi lain seperti liberal dan kapitalis agak
sukar dilaksanakan kerana tokoh-tokoh terawal sosialisme masih berhujah
berpusatkan soal moral dan etika. Pun begitu, pada pertengahan abad ke-19, Karl
Marx telah muncul dengan membawa wajah baharu ideologi sosialisme dengan membangunkan
teori sosialisme yang lebih sistematik. Usaha gigih Karl Marx dalam membawa
nafas baharu ideologi ini telah diiktiraf oleh rakannya, Friedrich Engels
dengan mengelar idea Karl Marx sebagai 'Scientific Socialism'.
Dalam dunia kesarjanaan Islam, persoalan mengenai ideologi
sosialisme juga turut mendapat perhatian oleh para ilmuan Islam. Antara yang
terawal membahaskan tentang sosialisme ini ialah Mustafa al-Siba'i. Beliau
menulis di dalam bukunya yang bertajuk al-Ishtirakiyyah al-Islam, dengan
menyebut bahawa sistem sosial Islam adalah lebih baik daripada ideologi
sosialisme yang dibawa oleh naratif Barat. Beliau tidak menolak keseluruhan
ideologi tersebut namun dengan tegas menyatakan bahawa Islam sebagai agama yang
sempurna memiliki roh sosialisme yang tersendiri. Selain itu, Syed Hussien
al-Atas pula menulis di dalam bukunya bertajuk Islam dan Sosialisme,
beliau mengkritik sebahagian penulis Islam yang melihat sosialisme itu sekadar
aliran materialisme dialetik Karl Marx. Beliau menegaskan bahawa Islam juga
amat mementingkan kebendaan. Baginya, Nabi Muhammad SAW merupakan tokoh
sosialisme bagi umat Islam. Selain Syed Hussien, pandangan mengenai sosialisme
turut dibicarakan oleh ramai tokoh reformis Islam seperti Syed Jamaluddin
al-Afghani dan Tjokroaminoto, tokoh reformis Indonesia. Menurut mereka ideologi
sosialisme tidak akan ada pertembungan dengan Islam sekiranya ianya difahamkan
kepelbagaian cabang sosialisme itu sendiri.
Dalam kerangka pemikiran sosialisme, apa yang diperjuangkan dan
dibangkitkan sebahagian besarnya telah terangkum di dalam syariat Islam. Malah
sebelum munculnya ideologi ini, Islam telah mendahului dengan membawa nilai
sosial selari dengan kehendak sang Pencipta makhluk. Antara contoh yang boleh
dilihat ialah tentang soal membela dan membantu golongan fakir dan miskin.
Islam datang dengan membawa solusi bagi membela nasib golongan fakir dan miskin
ini melalui pensyariatan ibadah zakat. Zakat merupakan instrumen sosial terbaik
bagi membantu kelangsungan hidup mereka yang fakir dan miskin. Selain itu,
Islam juga menolak tentang soal kasta dalam masyarakat. Hal ini boleh difahami
sebagaimana dalam sebuah hadith riwayat Ahmad, Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
“Wahai sekalian manusia! Rabb kalian satu, dan ayah kalian satu
(maksudnya Nabi Adam). Ingatlah. Tidak ada kelebihan bagi orang Arab atas orang
Ajam (non-Arab) dan bagi orang ajam atas orang Arab, tidak ada kelebihan bagi
orang berkulit merah atas orang berkulit hitam, bagi orang berkulit hitam atas
orang berkulit merah kecuali dengan ketakwaan".
Begitu juga bagaimana kita lihat baginda Nabi Muhammad SAW menyuruh
sahabat Nabi bernama Bilal bin Rabah untuk melaungkan azan. Bilal bin Rabah
merupakan seorang pemuda yang berkulit hitam, sebelum itu beliau merupakan
seorang hamba yang kemudiannya dimerdekakan oleh Abu Bakar as-Siddiq, namun diberikan
kedudukan mulia oleh baginda Nabi SAW sebagai tukang azan pertama Islam. Dalam
pada itu, Allah SWT menegaskan di dalam al-Quran berkenaan tujuan penciptaan
manusia yang berbilang kaum dan bangsa bukanlah untuk ditentang dan dilawan
sebaliknya adalah untuk saling berkenalan dan memahami antara satu yang lain.
Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud :
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu
dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu
dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang
yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau
bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam
PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".
Demikian antara sebahagian roh sosialisme yang wujud dalam neraca
syariat Islam. Sebagaimana menurut Mustafa al-Siba'i, Syed Hussien al-Atas dan
yang lain-lain, ideologi sosialisme hakikatnya bukanlah seratus peratus boleh
diterima dan begitu juga bukanlah seratus peratus perlu ditolak. Ia terletak
kepada bagaimana kita melihatnya dalam kerangka syariat yang benar. Seharusnya
kita perlu lebih terbuka dalam menilai setiap ideologi yang ada supaya kita
tidak jumud dalam berfikir dan tidak pula terlalu bebas hingga tiada batas.
Dengan penuh insaf dan adil, sebahagian perjuangan sosialisme menurut naratif
Barat perlu ditapis dan diperhalusi bersama agar ianya sesuai dengan konteks
beragama. Islam bukanlah agama yang kaku, keras dan tidak bergerak. Islam agama
yang meraikan perubahan, membuka jalan pembaharuan dan mendokong segala yang
bersifat maslahah selagi hal tersebut tidak menyanggahi syariat Allah. Semoga
Allah SWT merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan