Berdoa merupakan suatu amalan peribadi
antara kita sebagai hamba Nya dan Allah sebagai pencipta kita. Tidaklah menjadi
syarat wajib mengangkat tangan untuk berdoa. Malah segala yang terlintas di
hati juga boleh dijadikan satu doa kepada kita. Amalan berdoa juga tidak
terikat kepada waktu dan tempat. Tetapi beberapa tempat dan ketikanya, masa dan
tempat tertentu mempunyai keistimewaan untuk kita berdoa.
Dalam persoalan kita berdoa kepada diri
kita, kaum keluarga kita, sahabat handai kita, kita juga di haruskan berdoa
kepada mereka yang bukan muslim. Berdoa kepada orang bukan muslim dengan
mendoakan mereka agar diberi petunjuk dan hidayah adalah dibolehkan. Begitu
juga kita sebagai muslim berdoa kepada mereka yang bukan muslim agar diberi
kesejahteraan hidup, kebahagiaan dan kesihatan yang baik, juga diharuskan. Perkara
ini disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah
R.A, katanya: Tufail bin Amir pernah datang kepada Rasulullah SAW dan mengadu
mengenai penderhakaan yang dilakukan oleh kaumnya. Tufail berkata :
“Sesungguhya suku Daus telah bermaksiat dan
enggan menerima Islam. Doakanlah keburukan untuk mereka.”
Maka baginda Nabi SAW sebaliknya kemudian
berdoa :
“Ya Allah, berilah petunjuk kepada suku Daus
dan datangkanlah mereka (ke Madinah).”
Kata Imam Nawawi :
“Jika seseorang memberi ucapan penghormatan
kepada kafir zimmi dengan ucapan selain ucapan salam, maka al-Mutawalli dan
al-Rafi’i membolehkan perkara ini. Misalnya, seseorang mengucapkan kepada non
Muslim ‘semoga Allah memberi hidayah untukmu’ dan ‘semoga Allah memberi nikmat
kepadamu di pagi ini’, maka itu tidak ada masalah.”
Dalam Al Quran, Allah Azza Wa Jalla
menerusi firman Nya dalam surah Al Mumtahanah ayat 8-9 yang bermaksud :
“Allah tidak melarang kamu daripada
berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu
kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu;
sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (8) Sesungguhnya
Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang
memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman
kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa
yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”
Dalam Kitab Tafsir al Quran al Azim, Imam Ibn Kathir berkata:
“Maksudnya, Allah SWT tidak melarang kamu
berbuat baik kepada orang-orang kafir yang tidak memerangi kamu kerana agama,
seperti kaum wanita dan orang-orang yang lemah di antara mereka. Allah hanya
melarang kamu bersahabat dengan orang-orang yang telah melancarkan permusuhan
terhadap kamu, kemudian mereka memerangi dan mengusir kamu dan membantu
mengusir kamu”
Berdasarkan dalil dari Al Quran &
Sunnah ini, Islam tidak pernah melarang orang muslim untuk mendoakan kebaikan
berbentuk umum kepada mereka yang bukan muslim. Tidaklah menjadi kesalahan
mendoakan kebaikan buat mereka. Namun, alangkah lebih cantik dan indahnya,
sekiranya kita turut mendoakan agar mereka ini diberikan hidayah
Walaupun begitu, mendoakan kepada mereka
yang bukan muslim dengan mendoakan agar diberikan rahmat dan berkat daripada
Allah Azza Wa Jalla adalah tidak dibenarkan. Hal ini kerana doa memohon
kerahmatan dan keberkatan tersebut dikhususkan kepada orang-orang yang beriman
sahaja. Kenyataan ini berdasarkan kisah seorang sahabat Nabi bernama Uqbah bin
Amir, beliau menceritakan :
“Dia pernah melalui seseorang yang
kelihatan seperti Muslim, lalu orang tersebut memberi salam kepadanya, maka dia
pun menjawabnya dengan ucapan: “وَعَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ
وَبَرَكَاتُهُ”. Lantas pelayannya berkata kepadanya: “Dia itu seorang
Nasrani.” Lalu Uqbah pun bangun dan mengikutinya sehingga mendapatkannya,
lantas dia berkata: “Sesungguhnya rahmat dan berkat Allah itu untuk orang-orang
beriman. Akan tetapi semoga Allah memanjangkan umurmu, dan memperbanyakkan
harta dan anakmu.”
(Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab
al-Mufrad)
Demikianlah bagaimana kita sebagai muslim
dibenarkan untuk berdoa kepada mereka yang bukan muslim dengan ruang lingkup
yang dibenarkan oleh kacamata syarak. Selagi mereka yang kita doakan itu tidak
menentang Islam, maka selagi itulah agama membenarkannya kita melakukan
kebaikan kepada mereka termasuklah mendoakan kebaikan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan