Khamis, 9 Julai 2020

KETERBATASAN AKAL MEMERLUKAN WAHYU

Sememangnya kita sedia maklum bahawa agama Islam yang diturunkan oleh Allah Azza Wa Jalla ini adalah suatu ajaran bersifat rahmah (kasih sayang) dan penuh kesenian dalam menyentuh soal hukum-hakam. Di sana terkandung ilmu maqasid yang menjadi tunjang bagi manusia memahami objektif sesuatu syariat atau polisi dari Allah.

Oleh itu, segala yang diperintahkan oleh Allah tidak ada cacat celanya. Sesuatu syariat itu berdiri diatas maqasidnya yang perlu dirungkaikan serta diperhalusi dengan mendalam supaya diri manusia itu sendiri tidak berkonfrontasi dengan firman Nya dan sabda rasul Nya. Dalam Al Quran, surah Al Maidah ayat 3 yang bermaksud :

"...pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat Ku kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama kamu.."

Ayat ini menjelaskan bahawa Islam yang diturunkan oleh Allah melalui para rasul Nya sudah mencapai kesempurnaan bagi Islam itu sendiri dan tidak ada keraguan yang datang melainkan hanya dari akal manusia yang cetek serta jahil. Kebanyakan persoalan agama yang timbul dan hebat dicanangkan oleh sebahagian golongan yang dianggap liberal ini adalah berpunca dari kecanduan falsafah barat serta gagal memahami tafsiran agama sebenar.

Add caption

Mengajak manusia berfikir dan memahami semula syariat tiada salahnya bahkan Allah seringkali menggunakan ungkapan "apakah kamu tidak berfikir" di dalam Al quran.  Firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah Al Baqarah ayat 219 :

“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya“. Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: “Yang lebih dari keperluan“. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir,”

Firman Nya lagi dalam surah Ali Imran ayat 65 :

“Hai Ahli Kitab, mengapa kamu bantah membantah tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim. Apakah kamu tidak berfikir ?”

Namun sebagai manusia yang di cipta, sudah tentu akal fikiran kita mempunyai batasan berfikir yang memerlukan bimbingan wahyu. Keterbatasan ini membuktikan kekuasaan dan keagungan Allah mengatasi segala di langit dan di bumi.

Bergantung pada akal sahaja akan membuatkan kita terjerat. Misalnya, syariat menutup aurat bagi kaum wanita. Pada firasat hati kita, barangkali kita beranggapan menutup aurat ini suatu bentuk diskriminasi gender oleh agama. Meskipun perbincangan soal aurat wanita ini sangat hebat dibincangkan dikalangan para ilmuwan, tetapi kita mesti faham bahawa pensyariatan tersebut sebenarnya untuk meninggikan kedudukan maruah serta nilai bagi seorang wanita. 

Sebagai contoh lain, syariat poligami di sisi kita mungkin kita beranggapan ianya suatu ketidak adilan sosial dengan membenarkan kaum lelaki mengahwini lebih daripadfa seorang. Sedangkan makna keadilan yang difahami oleh agama berbeza dengan sudut pandang dan faham kita dikalangan manusia. Oleh itu, besar maknanya untuk kita meneliti dan memahami sesuatu syariat itu diatas landasan dan neraca syariat dan bukannya bersumberkan falsafah dan nafsu. Dalam sebuah hadis, Aisyah RA bertanyakan kepada Rasulullah SAW :

"Bagaimana seseorang itu mendapat keutamaan di dunia. Baginda SAW menjawab: Dengan akalnya. Aisyah bertanya lagi: Bagaimana seseorang itu mendapat keutamaan di akhirat. Baginda menjawab: Dengan akalnya. Lantas Aisyah bertanya: Bukankah seseorang itu mendapat keutamaan dengan amalnya? Lalu Rasulullah SAW menjawab: Seseorang itu beramal mengikut kadar akalnya."  (Riwayat Tirmidzi)

Melalui hadis ini, dapatlah kita fahami bahawa keterbatasan akal ini adalah bukti manusia memerlukan bimbingan wahyu daripada Allah Azza Wa Jalla. Sekiranya akal kita tidak dapat mencapai  sesuatu tujuan atau maqasid syariat, maka wahyu lah yang akan menjadi rujukan kita dan bukannya tafsiran mengikut telunjuk nafsu semata-mata. Al quran merupakan kalam Tuhan dan hadis sebagai memperjelaskan lagi firman Nya. Kedua sumber ini merupakan rujukan tertinggi walau akal tidak dapat menerima logiknya.

Berfikirlah diatas neraca syariat dan fahamilah setiap firman Nya dengan penuh keimanan dan ketaqwaan. Kita boleh berbahas tanpa wahyu sejauh mungkin tetapi kita akan temui jalan kesesatan. Oleh itu, keseimbangan akal dan bimbingan wahyu sangat penting dalam usaha hendak memahami tuntutan dalam beragama. Teruskan usaha menjadi pemikir tetapi biarlah dalam radar bimbingan wahyu agar diri tidak jauh menyimpang. Semoga Allah mengampuni kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan