Sememangnya kita sedia maklum bahawa
agama Islam yang diturunkan oleh Allah Azza Wa Jalla ini adalah suatu ajaran
bersifat rahmah (kasih sayang) dan penuh kesenian dalam menyentuh soal
hukum-hakam. Di sana terkandung ilmu maqasid yang menjadi tunjang bagi manusia
memahami objektif sesuatu syariat atau polisi dari Allah.
Oleh itu, segala yang diperintahkan oleh
Allah tidak ada cacat celanya. Sesuatu syariat itu berdiri diatas maqasidnya
yang perlu dirungkaikan serta diperhalusi dengan mendalam supaya diri manusia
itu sendiri tidak berkonfrontasi dengan firman Nya dan sabda rasul Nya. Dalam
Al Quran, surah Al Maidah ayat 3 yang bermaksud :
"...pada hari ini Aku telah
sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat Ku kepada kamu,
dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama kamu.."
Ayat ini menjelaskan bahawa Islam yang
diturunkan oleh Allah melalui para rasul Nya sudah mencapai kesempurnaan bagi
Islam itu sendiri dan tidak ada keraguan yang datang melainkan hanya dari akal
manusia yang cetek serta jahil. Kebanyakan persoalan agama yang timbul dan
hebat dicanangkan oleh sebahagian golongan yang dianggap liberal ini adalah
berpunca dari kecanduan falsafah barat serta gagal memahami tafsiran agama
sebenar.
Add caption |
Mengajak manusia berfikir dan memahami
semula syariat tiada salahnya bahkan Allah seringkali menggunakan ungkapan
"apakah kamu tidak berfikir" di dalam Al quran. Firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah Al
Baqarah ayat 219 :
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar
dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa
manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya“. Dan
mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: “Yang lebih
dari keperluan“. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya
kamu berfikir,”
Firman Nya lagi dalam surah Ali Imran
ayat 65 :
“Hai Ahli Kitab, mengapa kamu bantah
membantah tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan
melainkan sesudah Ibrahim. Apakah kamu tidak berfikir ?”
Namun sebagai manusia yang di cipta,
sudah tentu akal fikiran kita mempunyai batasan berfikir yang memerlukan
bimbingan wahyu. Keterbatasan ini membuktikan kekuasaan dan keagungan Allah
mengatasi segala di langit dan di bumi.
Bergantung pada akal sahaja akan
membuatkan kita terjerat. Misalnya, syariat menutup aurat bagi kaum wanita.
Pada firasat hati kita, barangkali kita beranggapan menutup aurat ini suatu
bentuk diskriminasi gender oleh agama. Meskipun perbincangan soal aurat wanita
ini sangat hebat dibincangkan dikalangan para ilmuwan, tetapi kita mesti faham bahawa
pensyariatan tersebut sebenarnya untuk meninggikan kedudukan maruah serta nilai
bagi seorang wanita.
Sebagai contoh lain, syariat poligami di
sisi kita mungkin kita beranggapan ianya suatu ketidak adilan sosial dengan
membenarkan kaum lelaki mengahwini lebih daripadfa seorang. Sedangkan makna
keadilan yang difahami oleh agama berbeza dengan sudut pandang dan faham kita
dikalangan manusia. Oleh itu, besar maknanya untuk kita meneliti dan memahami
sesuatu syariat itu diatas landasan dan neraca syariat dan bukannya
bersumberkan falsafah dan nafsu. Dalam sebuah hadis, Aisyah RA bertanyakan
kepada Rasulullah SAW :
"Bagaimana seseorang itu mendapat
keutamaan di dunia. Baginda SAW menjawab: Dengan akalnya. Aisyah bertanya lagi:
Bagaimana seseorang itu mendapat keutamaan di akhirat. Baginda menjawab: Dengan
akalnya. Lantas Aisyah bertanya: Bukankah seseorang itu mendapat keutamaan
dengan amalnya? Lalu Rasulullah SAW menjawab: Seseorang itu beramal mengikut
kadar akalnya." (Riwayat Tirmidzi)
Melalui hadis ini, dapatlah kita fahami
bahawa keterbatasan akal ini adalah bukti manusia memerlukan bimbingan wahyu
daripada Allah Azza Wa Jalla. Sekiranya akal kita tidak dapat mencapai sesuatu tujuan atau maqasid syariat, maka
wahyu lah yang akan menjadi rujukan kita dan bukannya tafsiran mengikut
telunjuk nafsu semata-mata. Al quran merupakan kalam Tuhan dan hadis sebagai
memperjelaskan lagi firman Nya. Kedua sumber ini merupakan rujukan tertinggi
walau akal tidak dapat menerima logiknya.
Berfikirlah diatas neraca syariat dan fahamilah setiap firman Nya dengan penuh keimanan dan ketaqwaan. Kita boleh berbahas tanpa wahyu sejauh mungkin tetapi kita akan temui jalan kesesatan. Oleh itu, keseimbangan akal dan bimbingan wahyu sangat penting dalam usaha hendak memahami tuntutan dalam beragama. Teruskan usaha menjadi pemikir tetapi biarlah dalam radar bimbingan wahyu agar diri tidak jauh menyimpang. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan