Rabu, 3 Februari 2016

SAMPAH DALAM MENCEMARKAN BAHASA

Melihat pada persekitaran kita, ternyata banyak "sampah" dan pencemaran dalam pertuturan dan bahasa yang digunakan. Masyarakat kita sudah tidak ada segan-silu mewujudkan istilah atau menggunakan bahasa yang begitu asing dari bahasa ibunda. Daya kreativiti yang ada disalah guna sehingga menghasilkan budaya berbahasa yang cacamerba sehingga kemudiannya merendahkan jati diri bangsa. Amat malang dan begitu ironi kerana ia diterima oleh banyak orang, terutama dalam kalangan anak muda.
Rupa-rupanya pencemaran bahasa yang berlaku bukanlah fenomena baharu dalam masyarakat kita, bukannya hanya mula berlaku pada era pascamodenisme mahupun modenisme. Tetapi, sejak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi. Barangkali disebabkan latar belakang Melaka sebagai tempat persinggahan pedagang-pedagang dari Timur dan Barat, maka begitu banyak bahasa yang digunakan oleh penduduk tempatan pada ketika itu. Dikatakan sekitar 84 buah bahasa digunakan. Apabila pelbagai bahasa "berkampung" di satu tempat, maka berlakulah percampuran bahasa semasa penduduk tempatan berkomunikasi sesama mereka atau dengan orang luar. Percampuran inilah yang kita lebih kenali sebagai bahasa rojak.
Isu bahasa rojak tidak pernah selesai malah fenomena yang berlaku ini menjadi semakin buruk. Penggunaan bahasa rojak berlaku secara berleluasa dan tanpa rasa bersalah, terutama oleh kalangan remaja. Bukan hanya menggunakan bahasa rojak, malahan juga rata-ratanya pada hari ini lebih gemar membuat singkatan pada perkataan dalam berhubung sesama mereka semasa menggunakan khidmat pesanan ringkas di telefon genggam.
Alasan mereka ia ringkas, mudah dan pada masa yang sama mesej masih dapat disampaikan dan difahami. Mereka tidak mempedulikan kesan buruk yang berlaku; yang boleh mengakibatkan mereka menjadi golongan "kurang upaya" dan tidak berkemampuan untuk menguasai dan menggunakan bahasa secara betul dalam urusan-urusan rasmi dan keadaan-keadaan yang memerlukan. Dan kerosakan bahasa ini bukan sahaja berlaku dalam kerja-kerja sekolah di peringkat rendah ataupun menengah, bahkan juga di peringkat universiti! Penggunaan bahasa Melayu di sektor awam juga dikatakan masih belum berada di tahap yang memberangsangkan.

Punca utama mengapa bahasa sendiri tidak dihormati adalah disebabkan lemahnya jati diri anak bangsa. Faktor-faktor seperti pengaruh media atau kesan globalisasi yang menawarkan pelbagai sampah dan pencemaran terhadap bahasa bukanlah faktor utama tetapi lebih sebagai pemangkin yang membesarkan lagi pencemaran yang berlaku.
Globalisasi dan ledakan teknologi maklumat memang tidak dapat dihalang menjadi sebahagian daripada sumber yang memangkinkan lagi pencemaran yang berlaku, tetapi sebaliknya, jika kita mempunyai jati diri yang kukuh, apa-apa pun yang terjadi tidak akan menggugat kecintaan terhadap bahasa sendiri. Jika kita tidak menyambut bahasa-bahasa yang tercemar yang ditawarkan dan yang ada di sekeliling kita, maka pencemaran bahasa yang berlaku, tidak akan berkembang. Dan ia akan terhenti setakat di situ. Malahan, globalisasi atau ledakan teknologi maklumat sebenarnya boleh dimanfaatkan untuk memperkenalkan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara yang indah dan manis. Malah bahasa Melayu yang dikenali dengan intonasinya yang menarik, mampu untuk menyampaikan ilmu dan kefahaman.
Rata-rata anak bangsa kita tidak berbangga dengan bahasa sendiri, apatah lagi untuk mendaulatkan bahasa ini kerana mereka beranggapan bahawa bahasa ini tidak punya nilai dagang, tidak ada nilai antarabangsa dan tidak mempunyai kekuatan untuk menakluki keampuhan sains dan teknologi. Begitu juga dalam bidang undang-undang, ia dilihat tidak mampu menguasai istilah-istilah yang diperlukan dalam bidang undang-undang.
Sedangkan pada kurun ke-7 menurut Prof. Dr Awang Sariyan, bahasa Melayu telah pun dijadikan sebagai bahasa perantara dalam pentadbiran, perdagangan dan pengajian agama untuk kerajaan Sriwijaya yang luas dan sangat besar pada ketika itu.
Sehubungan itu juga, Van Linschotten, seorang pegawai dari Belanda yang bertugas di Indonesia di antara tahun 1586 hingga 1592 menilai bahasa Melayu sebagai teras bahasa tamadun tinggi pada ketika itu. Ironinya, generasi muda pada hari ini sebaliknya tidak pandai untuk menghormati bahasa sendiri, apatah lagi mengangkatnya ke martabat yang lebih tinggi. Dan lebih malang kerana bahasa ini dipandang lekeh dengan alasan-alasan yang tidak munasabah.
Begitu juga dengan rakaman yang dibuat oleh ahli sejarah Belanda, Francois Valentijn. Beliau menyatakan bahasa Melayu difahami di mana-mana sahaja oleh setiap orang di seluruh Kepulauan Melayu seperti bahasa Perancis atau Latin di Eropah. Menurut beliau, sesiapa yang datang ke alam Melayu, mahu tidak mahu perlu belajar bahasa Melayu dan sesiapa yang tidak pandai berbahasa Melayu, dianggap sebagai golongan tidak terpelajar.
Pendek kata, jika kita memahami dari mana sebenarnya bahasa Melayu lahir dan datang, dan melalui bahasa inilah penduduk Nusantara membina tamadun bangsa, maka tidak timbul sebenarnya tentang di mana kedudukan bahasa Melayu berbanding bahasa-bahasa lain yang ada di dunia. Bahasa lain dilihat lebih gagah, mempunyai nilai dagang dan dipertuturkan di peringkat antarabangsa, adalah kerana penuturnya mempunyai semangat perjuangan yang tidak punya noktah untuk menjadikan diri mereka sebagai peneraju pelbagai bidang di peringkat dunia.
Bahasa Melayu sebenarnya gambaran kepada jati diri bangsa Malaysia. Itulah sebabnya disebut bahawa "Bahasa Jiwa Bangsa". Bahasa Melayu merupakan bahasa yang sangat istimewa dan punya ciri-ciri yang tersendiri. Dan setiap bahasa datangnya dari Allah SWT melalui ilham yang disampaikan kepada hamba-Nya mengikut bahagian-bahagian tertentu di bumi. Jika tidak, masakan Nuruddin al-Raniri menggunakan bahasa Melayu sebagai medium dakwah dalam kalangan orang Melayu sekalipun beliau sendiri bukan orang Melayu, dengan menulis kitab-kitab agama dalam bahasa Melayu.
Pada hari ini terdapat lebih 100 institusi di seluruh dunia yang mengajarkan bahasa Melayu, ataupun setidak-tidaknya mempunyai pusat penyelidikan tentang bahasa dan sastera Melayu. Kerana keistimewaan yang dimiliki bahasa Melayu, ia menjadi antara bahasa yang popular untuk dipelajari. Malangnya, negara kita bukanlah tempat yang dapat membantu pelajar-pelajar asing yang hendak membuat latihan amali untuk mendalami bahasa serta budaya Melayu dan berhubungan dengan masyarakat tempatan. Sapaan, teguran ataupun soalan yang ditanyakan dengan menggunakan bahasa Melayu, rata-ratanya akan dibalas oleh orang tempatan dengan menggunakan bahasa Inggeris.
Keadaan yang berlaku tentunya menyebabkan kekecewaan dan kehampaan kepada pelajar-pelajar asing terbabit. Ini mengakibatkan mereka beralih pilihan untuk membuat latihan amali dan biasanya alternatif yang paling dekat ialah negara jiran, Indonesia. Situasi ini bukan hanya merugikan pelajar terbabit, tetapi juga menjejaskan nama baik bangsa dan negara kita. Disebabkan kesilapan kita sendiri kerana culas untuk memartabatkan bahasa sendiri, kita kehilangan kredit serta pengiktirafan dari orang luar. Sekiranya kita terus enggan untuk mengakui kesilapan, membetulkan kesilapan dan membudayakan semula bahasa Melayu secara murni dan mengekalkan keasliannya, tidak hairan jika satu hari nanti, bahasa Melayu akan hanya menjadi sejarah dalam peradaban manusia di dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan