Ahad, 1 September 2019

PENDIDIKAN ALAF BARU


Dalam menghadapi cabaran alaf baru, umat Islam haruslah merancangkan agendanya yang lebih bercorak futuristic, iaitu berdasarkan kepada perkembangan dan pembangunan yang bakal berlaku pada alaf baru itu. Menjelang akhir-akhir abad ini pun, kita dapat melihat bahawa cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam ialah dalam bentuk cabaran ilmu pengetahuan, sains dan teknologi serta persaingan ekonomi.
Dalam bidang pendidikan umpamanya, Dr. Yusuf al-Qaradawi amat tepat sekali ketika memetik kritikan yang dibuat oleh Imam al-Ghazali terhadap masyarakat pada zamannya. Imam al-Ghazali menurut petikan itu mengkritik masyarakatnya kerana memberi tumpuan kepada pengajian agama semata-mata, sehingga pada ketika itu hanya terdapat seorang sahaja ahli perubatan, malah ahli perubatan itu ialah seorang bukan Islam.
Orang-orang Islam terpaksa mendapatkan bantuan perubatan dari doktor ini, dan dalam mendapatkan nasihat keagamaan seperti sama ada seorang itu boleh meneruskan ibadat puasanya ketika sakit atau tidak, maka doktor inilah juga yang memberikan nasihatnya, walaupun beliau bukan Islam.
Kritikan Imam Al-Ghazali ini merupakan satu tahap kemodenan berfikir secara Islam yang dicetuskan oleh beliau yang melihat kejumudan masyarakatnya untuk berfikir secara dinamik dan memahami konsep ilmu dan sains dalam Islam.

Al-Qaradawi menyebut bahawa kritikan ini amat bersesuaian hingga kini, kerana beliau sendiri dapat melihat sebahagian pelajar Islam yang mempunyai potensi yang baik yang sedang melanjutkan pelajaran mereka di pusat-pusat pengajian tinggi di dunia Islam dan di luarnya, ada yang bertindak meninggalkan bangku pelajaran untuk menumpukan tenaga sepenuhnya kepada aktiviti dakwah melalui pertubuhan tertentu yang memerlukan mereka mengembara ke merata-merata pelusuk dunia.
Saya tidak fikir bahawa Imam Al-Ghazali dan Al-Qaradawi ingin menafikan kepentingan pengajian dan pendidikan agama. Mereka berdua tentu lebih memahami kepentingan pendidikan dan pengajian agama. Pada saya mereka telah memberi panduan yang amat berharga kepada umat Islam, bahawa pengajian asasi agama yang merupakan satu kemestian kepada orang Islam haruslah disejajarkan dengan pendidikan profesionalisma dalam bidang-bidang yang diperlukan oleh realiti kehidupan manusia di dunia ini.
Maka kalau kita membicarakan isu ini dalam konteks alaf baru, yang tentunya menghadapi cabaran yang lebih hebat dalam bidang ilmu pengetahuan dari zaman Imam Al-Ghazali, malah zaman kita sekarang ini pun, tentulah kita lebih perlu melipat gandakan usaha dalam menyusun agenda pendidikan kita yang lebih dinamik dan maju lagi dari kemajuan yang telah kita capai sekarang.
Kita memerlukan ahli teknokrat dan teknologi Islam, ahli profesional dan pengamal yang aktif di dalam berbagai-bagai bidang kehidupan moden, bukan hanya untuk memajukan diri dan masyarakat pada era baru, tetapi dapat berkhidmat dan bekerja untuk memberi sumbangan kepada umat dan manusia keseluruhannya yang sekali gus dapat memartabatkan agama dan umat kita.

Dalam konteks ini juga kita memerlukan pelajar-pelajar Islam yang bercita-cita tinggi, yang sentiasa mempunyai azam dan kemahuan untuk menjadi terkemuka pada masa hadapan dalam membina diri dan keluarga serta umatnya bagi mengatasi cabaran abad baru nanti. Pelajar Islam tidak seharusnya merasa tersinggung atau rendah diri sekiranya diberi peringatan bahawa pencapaian mereka dalam pelajaran pada masa kini masih belum mencapai tahap yang memuaskan. Kenyataan memang membuktikan bahawa tahap pencapaian pelajar Islam agak terkebelakang dan tidak memberangsangkan. Malah di sesetengah negara Islam, kadar peratusan pelajar Islam yang mendapat pendidikan tinggi amatlah rendah.
Kita seharusnya berbangga dengan bilangan pelajar Islam di negara kita yang mencapai bilangan yang agak tinggi di peringkat pengajian tinggi, malah pelajar-pelajar Islam yang melanjutkan pelajaran mereka ke luar negara telah berjaya mencipta nama dan sekali gus mengharumkan nama negara dengan kejayaan mereka yang baik. Harapan inilah juga yang amat dicita-citakan terhadap para pelajar kita di dalam negara.
Umat Islam kini seharusnya dapat memahami semangat kritikan yang dibuat oleh Imam Al-Ghazali itu, iaitu memahami Islam dan pendidikannya secara menyeluruh dan holistik. Pendidikan dan pelajaran Islam tidak bererti hanya pendidikan keagamaan yang tidak dihubungkan dengan bidang ilmu yang lain yang diciptakan oleh akal dan pemikiran manusia.
Dalam menghadapi perubahan dan perkembangan pesat ilmu pengetahuan dan teknologi manusia pada zaman baru ini, mungkin umat Islam dapat menyusun semula dasar keutamaan mereka dalam bidang pendidikan untuk masa hadapan. Konsep penggabungan dan kesepaduan ilmu antara ilmu akli dan naqli, atau ilmu wahyu dan ilmu ciptaan manusia, haruslah diberikan keutamaan berdasarkan konsep Imam Al-Ghazali sendiri.
Masyarakat Islam juga tentunya tidak boleh mengabaikan pendidikan ilmu ketuhanan dan kerohanian, atau bidang yang dikenali sekarang sebagai bidang pengajian Islam. Namun dalam masa yang sama kita juga tidak mahu masyarakat Islam ketinggalan dalam bidang ilmu keduniaan dan profesional yang dapat mengangkat martabat dan kehidupan masyarakat kita di dalam dunia yang penuh persaingan ini.
Dalam meningkatkan pengajian fardu ain dan tuntutannya yang merupakan kemestian bagi setiap individu, maka penumpuan juga haruslah diberikan kepada bidang pelajaran yang lebih luas. Bidang pengajian profesional lainnya juga haruslah dilihat sebagai satu bidang pengajian yang dituntut oleh agama. Buktinya Imam Al-Ghazali merasa tidak puas hati kerana orang Islam yang sakit mendapatkan nasihat dari doktor bukan Islam dalam hal-hal yang berhubungan dengan isu amalan keagamaan bagi para pesakit. Sepatutnya perkara ini harus dibincang dan diberikan nasihat oleh doktor Islam yang lebih mengetahui tentang ajaran agama.


Dalam konteks ini saya berpandangan bahawa proses peningkatan pelajaran bagi sekolah-sekolah agama di negara kita, terutamanya yang sedang ditadbirkan oleh rakyat, amatlah tepat pada masa dan ketikanya. Kita mempunyai bilangan pelajar yang ramai di sekolah-sekolah tersebut. Mereka merupakan pelajar-pelajar cemerlang dan mempunyai potensi yang baik pada masa akan datang. Mereka tentunya memerlukan program yang konkrit bagi membentuk mereka menjadi insan yang dapat memberikan sumbangan ke arah pembangunan umat yang lebih baik dari sekarang.
Ribuan pelajar yang tidak berdosa itu seharusnya mendapat pembelaan yang sebaik-baiknya, tanpa diganggu gugat. Mereka merupakan generasi baru yang masa depan dan potensi mereka berada di dalam tangan kita pada masa ini. Kitalah yang seharusnya dapat berbincang dan berfikir dengan ikhlas ke manakah mereka ini hendak di bawa dan nasib bagaimanakah yang hendak kita bentukkan bagi mereka.
Soal pendidikan adalah merupakan soal besar yang perlu ditangani dengan penuh rasional dan amanah. Pendidikan adalah merupakan satu pelaburan besar untuk masa hadapan umat dan bangsa kita. Ia tidak harus dijadikan soal emosi dan sentimen, kerana korbannya bukanlah harta benda , tetapi manusia dan anak-anak kita.
Kita tentu tidak mahu melihat apa yang dikritikkan oleh Imam Al-Ghazali pada zamannya itu kembali menjadi kenyataan sekali lagi bagi umat Islam zaman kini, terutamanya kerana zaman kita adalah lebih canggih dan lebih banyak cabaran dan persaingannya.Dalam menghadapi cabaran alaf baru, umat Islam haruslah merancangkan agendanya yang lebih bercorak futuristic, iaitu berdasarkan kepada perkembangan dan pembangunan yang bakal berlaku pada alaf baru itu. Menjelang akhir-akhir abad ini pun, kita dapat melihat bahawa cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam ialah dalam bentuk cabaran ilmu pengetahuan, sains dan teknologi serta persaingan ekonomi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan