Dalam
menghadapi cabaran alaf baru, umat Islam haruslah merancangkan agendanya yang
lebih bercorak futuristic, iaitu berdasarkan kepada perkembangan dan
pembangunan yang bakal berlaku pada alaf baru itu. Menjelang akhir-akhir abad
ini pun, kita dapat melihat bahawa cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam
ialah dalam bentuk cabaran ilmu pengetahuan, sains dan teknologi serta
persaingan ekonomi.
Dalam bidang pendidikan umpamanya, Dr.
Yusuf al-Qaradawi amat tepat sekali ketika memetik kritikan yang dibuat oleh
Imam al-Ghazali terhadap masyarakat pada zamannya. Imam al-Ghazali menurut
petikan itu mengkritik masyarakatnya kerana memberi tumpuan kepada pengajian
agama semata-mata, sehingga pada ketika itu hanya terdapat seorang sahaja ahli
perubatan, malah ahli perubatan itu ialah seorang bukan Islam.
Orang-orang Islam terpaksa mendapatkan
bantuan perubatan dari doktor ini, dan dalam mendapatkan nasihat keagamaan
seperti sama ada seorang itu boleh meneruskan ibadat puasanya ketika sakit atau
tidak, maka doktor inilah juga yang memberikan nasihatnya, walaupun beliau
bukan Islam.
Kritikan Imam Al-Ghazali ini merupakan
satu tahap kemodenan berfikir secara Islam yang dicetuskan oleh beliau yang
melihat kejumudan masyarakatnya untuk berfikir secara dinamik dan memahami
konsep ilmu dan sains dalam Islam.
Al-Qaradawi menyebut bahawa kritikan ini
amat bersesuaian hingga kini, kerana beliau sendiri dapat melihat sebahagian
pelajar Islam yang mempunyai potensi yang baik yang sedang melanjutkan
pelajaran mereka di pusat-pusat pengajian tinggi di dunia Islam dan di luarnya,
ada yang bertindak meninggalkan bangku pelajaran untuk menumpukan tenaga
sepenuhnya kepada aktiviti dakwah melalui pertubuhan tertentu yang memerlukan
mereka mengembara ke merata-merata pelusuk dunia.
Saya tidak fikir bahawa Imam Al-Ghazali
dan Al-Qaradawi ingin menafikan kepentingan pengajian dan pendidikan agama.
Mereka berdua tentu lebih memahami kepentingan pendidikan dan pengajian agama.
Pada saya mereka telah memberi panduan yang amat berharga kepada umat Islam,
bahawa pengajian asasi agama yang merupakan satu kemestian kepada orang Islam
haruslah disejajarkan dengan pendidikan profesionalisma dalam bidang-bidang
yang diperlukan oleh realiti kehidupan manusia di dunia ini.
Maka kalau kita membicarakan isu ini
dalam konteks alaf baru, yang tentunya menghadapi cabaran yang lebih hebat
dalam bidang ilmu pengetahuan dari zaman Imam Al-Ghazali, malah zaman kita
sekarang ini pun, tentulah kita lebih perlu melipat gandakan usaha dalam
menyusun agenda pendidikan kita yang lebih dinamik dan maju lagi dari kemajuan
yang telah kita capai sekarang.
Kita memerlukan ahli teknokrat dan
teknologi Islam, ahli profesional dan pengamal yang aktif di dalam
berbagai-bagai bidang kehidupan moden, bukan hanya untuk memajukan diri dan
masyarakat pada era baru, tetapi dapat berkhidmat dan bekerja untuk memberi
sumbangan kepada umat dan manusia keseluruhannya yang sekali gus dapat
memartabatkan agama dan umat kita.
Dalam konteks ini juga kita memerlukan
pelajar-pelajar Islam yang bercita-cita tinggi, yang sentiasa mempunyai azam
dan kemahuan untuk menjadi terkemuka pada masa hadapan dalam membina diri dan
keluarga serta umatnya bagi mengatasi cabaran abad baru nanti. Pelajar Islam
tidak seharusnya merasa tersinggung atau rendah diri sekiranya diberi
peringatan bahawa pencapaian mereka dalam pelajaran pada masa kini masih belum
mencapai tahap yang memuaskan. Kenyataan memang membuktikan bahawa tahap
pencapaian pelajar Islam agak terkebelakang dan tidak memberangsangkan. Malah
di sesetengah negara Islam, kadar peratusan pelajar Islam yang mendapat
pendidikan tinggi amatlah rendah.
Kita seharusnya berbangga dengan bilangan
pelajar Islam di negara kita yang mencapai bilangan yang agak tinggi di
peringkat pengajian tinggi, malah pelajar-pelajar Islam yang melanjutkan
pelajaran mereka ke luar negara telah berjaya mencipta nama dan sekali gus
mengharumkan nama negara dengan kejayaan mereka yang baik. Harapan inilah juga
yang amat dicita-citakan terhadap para pelajar kita di dalam negara.
Umat Islam kini seharusnya dapat memahami
semangat kritikan yang dibuat oleh Imam Al-Ghazali itu, iaitu memahami Islam
dan pendidikannya secara menyeluruh dan holistik. Pendidikan dan pelajaran
Islam tidak bererti hanya pendidikan keagamaan yang tidak dihubungkan dengan
bidang ilmu yang lain yang diciptakan oleh akal dan pemikiran manusia.
Dalam menghadapi perubahan dan
perkembangan pesat ilmu pengetahuan dan teknologi manusia pada zaman baru ini,
mungkin umat Islam dapat menyusun semula dasar keutamaan mereka dalam bidang
pendidikan untuk masa hadapan. Konsep penggabungan dan kesepaduan ilmu antara
ilmu akli dan naqli, atau ilmu wahyu dan ilmu ciptaan manusia, haruslah
diberikan keutamaan berdasarkan konsep Imam Al-Ghazali sendiri.
Masyarakat Islam juga tentunya tidak
boleh mengabaikan pendidikan ilmu ketuhanan dan kerohanian, atau bidang yang
dikenali sekarang sebagai bidang pengajian Islam. Namun dalam masa yang sama
kita juga tidak mahu masyarakat Islam ketinggalan dalam bidang ilmu keduniaan
dan profesional yang dapat mengangkat martabat dan kehidupan masyarakat kita di
dalam dunia yang penuh persaingan ini.
Dalam meningkatkan pengajian fardu ain
dan tuntutannya yang merupakan kemestian bagi setiap individu, maka penumpuan
juga haruslah diberikan kepada bidang pelajaran yang lebih luas. Bidang
pengajian profesional lainnya juga haruslah dilihat sebagai satu bidang
pengajian yang dituntut oleh agama. Buktinya Imam Al-Ghazali merasa tidak puas
hati kerana orang Islam yang sakit mendapatkan nasihat dari doktor bukan Islam
dalam hal-hal yang berhubungan dengan isu amalan keagamaan bagi para pesakit.
Sepatutnya perkara ini harus dibincang dan diberikan nasihat oleh doktor Islam
yang lebih mengetahui tentang ajaran agama.
Dalam konteks ini saya berpandangan
bahawa proses peningkatan pelajaran bagi sekolah-sekolah agama di negara kita,
terutamanya yang sedang ditadbirkan oleh rakyat, amatlah tepat pada masa dan
ketikanya. Kita mempunyai bilangan pelajar yang ramai di sekolah-sekolah
tersebut. Mereka merupakan pelajar-pelajar cemerlang dan mempunyai potensi yang
baik pada masa akan datang. Mereka tentunya memerlukan program yang konkrit
bagi membentuk mereka menjadi insan yang dapat memberikan sumbangan ke arah
pembangunan umat yang lebih baik dari sekarang.
Ribuan pelajar yang tidak berdosa itu
seharusnya mendapat pembelaan yang sebaik-baiknya, tanpa diganggu gugat. Mereka
merupakan generasi baru yang masa depan dan potensi mereka berada di dalam
tangan kita pada masa ini. Kitalah yang seharusnya dapat berbincang dan
berfikir dengan ikhlas ke manakah mereka ini hendak di bawa dan nasib
bagaimanakah yang hendak kita bentukkan bagi mereka.
Soal pendidikan adalah merupakan soal
besar yang perlu ditangani dengan penuh rasional dan amanah. Pendidikan adalah
merupakan satu pelaburan besar untuk masa hadapan umat dan bangsa kita. Ia
tidak harus dijadikan soal emosi dan sentimen, kerana korbannya bukanlah harta benda
, tetapi manusia dan anak-anak kita.
Kita tentu tidak mahu melihat apa yang
dikritikkan oleh Imam Al-Ghazali pada zamannya itu kembali menjadi kenyataan
sekali lagi bagi umat Islam zaman kini, terutamanya kerana zaman kita adalah
lebih canggih dan lebih banyak cabaran dan persaingannya.Dalam menghadapi
cabaran alaf baru, umat Islam haruslah merancangkan agendanya yang lebih
bercorak futuristic, iaitu berdasarkan kepada perkembangan dan pembangunan yang
bakal berlaku pada alaf baru itu. Menjelang akhir-akhir abad ini pun, kita
dapat melihat bahawa cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam ialah dalam
bentuk cabaran ilmu pengetahuan, sains dan teknologi serta persaingan ekonomi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan